REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Motywowanie, Odpoczynek dobowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpoczynek dobowy i tygodniowy

Pracodawca jest zobowiązany zapewnić każdemu pracownikowi w każdej dobie pracowniczej nieprzerwany okres co najmniej 11 godzin odpoczynku. Oprócz tego pracodawca ma obowiązek zagwarantować również pracownikom co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku tygodniowego. Odpoczynek tygodniowy powinien obejmować odpoczynek dobowy.

Miękkie zarządzanie twarde korzyści

Od kilku lat systemy wspomagające zarządzanie kapitałem ludzkim, zwane systemami HCM, cieszą się zainteresowaniem, jakie do niedawna skupiało się na oprogramowaniu obsługującym inne obszary przedsiębiorstwa. Ta popularność jest naturalną konsekwencją zmian na rynku pracy. Oczywiście informatyka dostarcza tylko narzędzia, ale - jak w świecie sportu - technologia odgrywa coraz częściej kluczową rolę. System HCM stał się elementem przewagi konkurencyjnej. Oprócz standardowych zadań, takich jak wsparcie procesów kadrowo-płacowych realizowanych przez dział HR, ma służyć motywowaniu i utrzymaniu pracowników.

Rekompensata za dyżur

Pracodawca zobowiązuje pracownika do pozostawania na dyżurze w zakładzie pracy, przy czym dyżur ten jest płatny tylko w godzinach pracy, natomiast w zamian za dyżur poza 8-godzinnym dniem pracy przysługuje jedynie czas wolny od pracy w tym samym wymiarze. Czy jego postępowanie jest zgodne z prawem?

Czy pracownikowi można wymierzyć karę porządkową za niską liczbę pozyskanych klientów

Jeden z pracowników działu marketingu w wyznaczonym przez przełożonego okresie pozyskał dla naszej firmy o połowę mniej klientów niż inni pracownicy zatrudnieni na takich samych warunkach. Wykazał przy tym duży brak inicjatywy w pozyskiwaniu klientów. Czy możemy wobec niego zastosować karę upomnienia?

Czy istnieją ograniczenia w zakresie częstotliwości zlecania dyżurów pracownikom

Przepisy nie wskazują na jakiekolwiek ograniczenia w zakresie liczby dyżurów poza kwestią zapewnienia pracownikom minimalnego wypoczynku. Czy w związku z tym mogę zlecać pracownikom pełnienie dyżurów po pracy praktycznie codziennie, uwzględniając jedynie odpoczynki dobowe i tygodniowe? Czy taka praktyka może spotkać się z zarzutami nieprawidłowej organizacji pracy?

Norma dobowa i tygodniowa czasu pracy

Jesteśmy publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Pracownik naszego zakładu ukończył studia wyższe na kierunku fizjoterapia z tytułem magistra i będzie wykonywał zabiegi fizykoterapeutyczne oraz dodatkowo kinezyterapeutyczne. Będzie zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu. Zgodnie z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej, czas pracy pracowników fizykoterapii nie może przekraczać 5 godzin na dobę, a pracowników kinezyterapii zatrudnionych w ZOZ nie może przekraczać 7 godzin 35 minut. W jaki sposób określić dobową i tygodniową normę czasu pracy w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia i jaki przepis wskazać pracownikowi w tej informacji?

Godziny nadliczbowe

Dopuszczalne jest ustalenie innej liczby godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym niż 150.

Działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn (cz. 2)

Działania Unii Europejskiej w kwestii równouprawnienia płci obejmują całokształt ich sytuacji prawnej i faktycznej.

Wymiar czasu pracy pracownika zakładu opieki zdrowotnej po zmianie przepisów

W naszym szpitalu pracują lekarze w pełnym wymiarze czasu pracy, których norma dobowa czasu pracy wynosi 7 godzin 35 minut. Pracownicy ci są zatrudnieni w jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym w równoważnym systemie czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy do 12 godzin. Ile wyniesie ich wymiar czasu pracy w styczniu 2008 r. po zmianie przepisów?

Czas pracy pracowników służby zdrowia po 1 stycznia 2008r.

Od 1 stycznia 2008 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących czasu pracy pracowników służby zdrowia. Nowe uregulowania dostosowały przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej do unijnych wymagań odnoszących się do czasu pracy. Zmiany przepisów powodują, że od 1 stycznia br. szpitale muszą inaczej zorganizować czas pracy lub przyjąć do pracy dodatkowe osoby.

Nadgodziny a równoważenie odpoczynku

Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna wyjątkowo i nie powinna naruszać podstawowego prawa pracownika do odpoczynku dobowego. W skrajnych sytuacjach możliwe jest skrócenie odpoczynku poniżej gwarantowanego minimum 11 godzin.

Uprawnienia osób niepełnosprawnych

W naszym zakładzie pracy zatrudniamy 2 osoby niepełnosprawne posiadające znaczny stopień niepełnosprawności oraz 2 osoby posiadające umiarkowany stopień niepełnosprawności. Czy normy czasu pracy przewidziane dla tych osób są normami sztywnymi? Czy osoby te można zatrudniać np. na 1/2 etatu, czy nie będzie to obejściem przepisów o czasie pracy? Czy przysługuje im dodatkowa przerwa w pracy? Czy przysługuje im dodatkowy urlop wypoczynkowy? - pyta Czytelniczka z Łodzi.

Czas pracy pracowników szkoły

Co do zasady nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy. W tym przypadku dniem wolnym od pracy, oprócz niedzieli i świąt, jest sobota. Są jednak szkoły, w których praca odbywa się we wszystkie dni tygodnia.

Dyżur medyczny

Stanowisko Departamentu Prawnego w sprawie charakteru prawnego dyżuru medycznego po 1 stycznia 2008 r.

Dodatkowe przerwy w pracy

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.

Motywowanie zdrowiem

Opieka medyczna jest skutecznym sposobem na poprawę satysfakcji pracowników.

System równoważnego czasu pracy (cz. 1)

Cechą charakterystyczną równoważnego systemu czasu pracy jest dopuszczalność przedłużenia w niektórych dniach czasu pracy przy zachowaniu przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy - 40 godzin.

Choroba pracownika a godziny nadliczbowe

U pracownika, który świadczy pracę tylko przez część miesiąca z powodu choroby, mogą powstać godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej.

Czy pracownicy opiekujący się dziećmi do lat 4 mogą pełnić dyżury pracownicze

W naszym zakładzie pracownicy działu spedycji pracują od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00. Po godzinach pracy czasami zobowiązujemy ich do pełnienia domowych dyżurów telefonicznych. Wiem, że pełnienie takich dyżurów nie może naruszać prawa do wypoczynku dobowego i tygodniowego pracownika, więc ograniczyliśmy dyżurowanie do 5 godzin dziennie od poniedziałku do piątku, tak aby nie naruszać przepisów o czasie pracy. Jednak mamy wątpliwości dotyczące możliwości pełnienia dyżurów telefonicznych przez pracowników opiekujących się dziećmi do lat 4. Jedna z naszych pracownic ma półtoraroczne dziecko i złożyła oświadczenie, że nie wyraża zgody na pracę powyżej 8 godzin na dobę. Czy w takiej sytuacji może pełnić domowe dyżury telefoniczne?

Motywowanie zdrowiem

Na podstawie obserwacji rynku można stwierdzić, że już od kilku lat jednym z najbardziej powszechnych elementów stosowanych w budowie pozafinansowego systemu motywowania jest opieka medyczna.

Motywacja, czyli sztuka ułatwiania sobie pracy

Motywacja to zespół czynników (motywatorów), które mobilizują do pracy i sprawiają, że wykonujesz ją z większym zaangażowaniem i radością. Im atrakcyjniejsze będą motywatory, tym wyższej jakości efektów można oczekiwać.

Harmonogramy pracy są potrzebne nie tylko w sklepie

Pracodawca nie ma obowiązku sporządzania harmonogramu pracy dla każdego pracownika. Jednak w przypadku firm produkcyjnych działających bez przerwy sporządzenie szczegółowego rozkładu czasu pracy jest po prostu koniecznością.

Jak zmotywować się do działania?

Jestem świeżo upieczonym menedżerem średniego szczebla. Zarządzam trzyosobowym zespołem. Mam zadowalającą pensję i dobrą premię. Atmosfera w pracy jest również bardzo przyjazna. Ostatnio jednak straciłem zapał do pracy. Dotychczas byłem typem menedżera - samonakręcającej się maszyny. Praca dawała mi mnóstwo satysfakcji. Byłem w stanie wciąż generować i wdrażać nowe pomysły. Nie potrafię sam zdiagnozować swojego zniechęcenia. Jak mam odzyskać wewnętrzną motywację do dalszego działania?

Jak udzielać pochwał i reprymend?

PROBLEMJestem początkującym menedżerem, kieruję kilkunastoosobowym zespołem w dużej firmie usługowej. Największy problem sprawia mi udzielanie pochwał i reprymend moim podwładnym. Nie chcę być dla nich niesprawiedliwy, ale i nie wiem, jakie stosować zasady, aby obiektywnie oceniać ich pracę. Samo przekazywanie im moich uwag, szczególnie tych krytycznych, jest dla mnie bardzo nieprzyjemne.

Motywacja kompleksowa

Jak zadbać o odpowiednią efektywność pracowników - odpowiedzi na to pytanie poszukiwali uczestnicy XXI konferencji w cyklu Konwent HR, zorganizowanej w Warszawie 21 listopada 2007 r. przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami.

Samozatrudniony (nie)zadowolony

Różne formy elastycznego zatrudnienia zauważalne na polskim rynku pracy determinowane są wymaganiami pracodawców i nadmiarem pracowników. Jednakże efektywna praca niezależnych współpracowników może zależeć od tego, jak pracodawca traktuje tę kategorię zatrudnionych. Współdziałanie powinno opierać się na wzajemnym zaufaniu, lojalności, zdobywaniu i wymianie niezbędnej wiedzy oraz porównywalnym z innymi wynagrodzeniu pracowników.

Czy bon to dobry prezent

Przekazanie bonu towarowego na rzecz pracowników powoduje konieczność opodatkowania jego wartości podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Bony towarowe to dobry prezent dla pracownika

Zbliżające się święta Bożego Narodzenia wywołują wzrost zainteresowania bonami towarowymi. Dominują bony w wersji papierowej, choć coraz częściej pracownicy korzystają z kart elektronicznych. Rośnie popularność bonów turystycznych.

Produkt z przyszłością - bony jako narzędzie wpływające na poprawę satysfakcji pracowników

Mimo że rynek bonów towarowych ustabilizował się na dobre, większość emitentów stara się modyfikować swoje oferty, by jak najlepiej dostosować je do zwiększających się wymagań klientów. Wyspecjalizowane firmy emitenckie przyczyniły się do zasadniczej zmiany jakościowej rynku, a pośrednio także do zmiany sposobu postrzegania tej formy wynagrodzeń pozapłacowych przez swoich klientów.

Kiedy wynagrodzenie wpływa na motywację

Aby motywowanie przez wynagrodzenie było efektywne, powinno być dostosowane indywidualnie do pracownika. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że coś konkretnie i ze stałą siłą tak samo motywuje wszystkich ludzi.

Podwyżka mile widziana

Każdy pracownik ma nadzieję, że efekty jego pracy zostaną zauważone i docenione przez pracodawcę. Dobrze się dzieje, jeżeli przekonaniu pracownika towarzyszy pozytywne działanie pracodawcy, który w wymierny sposób wynagrodzi pracownikowi jego zaangażowanie.

Kiedy premia jest nagrodą

Polityka płacowa może zarówno motywować pracowników do jak najlepszej pracy, jak i zniechęcać do podejmowania pożądanych przez pracodawcę działań.

Premie i nagrody

Premia czy nagroda wywołuje zawsze pozytywne emocje wśród pracowników. Popularność zagadnienia sprawia, że warto mu się bliżej przyjrzeć. Znajomość reguł i konsekwencji przyznawania takich gratyfikacji jest przydatna dla dwóch stron stosunku pracy. Pracownik powinien wiedzieć, kiedy i za co może spodziewać się nagrody czy też premii. Pracodawca natomiast musi wiedzieć, kiedy i jak poprawnie ich udzielać, aby były zarówno przyznane zasadnie oraz by w odczuciu pracownika były sprawiedliwe.

Jak zmotywować pracownika

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenie mówi, że dotyczy ono konkretnego pracownika. Dlatego istotne jest, aby obowiązujący w firmie system wynagradzania uwzględniał indywidualne potrzeby pracowników.

Specjaliści w cenie

Wynagrodzenia osób na tych samych stanowiskach w różnych regionach Polski różnią się od siebie. Potwierdzają to dane ostatniego raportu płacowego AG „TEST” HR Wiosna 2007 oraz badania Głównego Urzędu Statystycznego. Dlaczego się tak dzieje, kto w ostatnim czasie zyskał najwięcej, kto może się spodziewać najwyższych wzrostów w ciągu najbliższych lat, a kto powinien zmienić swój zawód?

Czy czas spędzony w delegacji można uznać za odpoczynek

Prawa do odpoczynku pracownika odbywającego podróż służbową nie reguluje w sposób bezpośredni żaden przepis prawa. Powstaje więc pytanie, czy czas spędzony przez pracownika w podróży służbowej, w którym nie wykonuje on pracy, może być traktowany jak odpoczynek?

Jak zapobiegać odejściom wartościowych pracowników

PROBLEMJestem kierownikiem działu administracyjno-personalnego dużej organizacji. Od jakiegoś czasu mamy problem z odpływem wielu wartościowych pracowników, co z pewnością wiąże się z lepszą ofertą pracy u konkurencji. Wydaje się, że same podwyżki pensji, a tym bardziej sama stabilność zatrudnienia, nie zatrzymają odchodzących. Jakie mechanizmy uruchomić, aby związać z firmą najlepszych pracowników?

Radość i sprawiedliwość - czy warto inwestować w talenty

Czy rzeczywiście warto inwestować w talenty? Każdy pracownik dba przede wszystkim o własny interes, a nie sukces firmy, więc może warto wyznaczać jasne cele i konsekwentnie je egzekwować, zamiast bez końca zachęcać i dopieszczać? Odpowiedzi na te pytania szukali praktycy zarządzania personelem, trenerzy oraz przedstawiciele świata nauki, uczestnicy drugiej debaty zorganizowanej przez Serwis HR, należący do Wydawnictwa Wolters Kluwer Polska przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami.

Troskliwy lider

Zakłócenia lub wahania w motywacji mogą występować z różną częstotliwością. Jeśli dotyczą rzadkich przypadków, to nie zagrażają efektywności pracy, a same przyczyny można łatwo zidentyfikować i usunąć. Główną przyczyną zakłóceń jest niekonsekwentne stosowanie przez kierownika dostępnych mu instrumentów motywowania w stosunku do poszczególnych pracowników lub tych samych pracowników w różnym czasie. Wahania w motywacji mogą natomiast występować w przypadku ograniczonej dostępności w danym okresie motywatorów, zwłaszcza bodźców płacowych. Co zatem powinien robić szef, aby skutecznie zapobiegać demotywacji pracowników?

Jak nakłonić pracowników, aby pozostali w firmie

Demografia, deficyt kwalifikacji, demotywacja (czyli wcześniejsze emerytury, zasiłki itp.), defraudacja (czyli szara strefa) oraz Dublin... to 5D, które pokazuje problemy polskiego rynku pracy. I lepiej już nie będzie: imigracja nie zastąpi emigracji ani ilościowo, ani jakościowo, a i w innych dziedzinach nie zapowiadają się zmiany na lepsze. Jak zatem w takiej sytuacji mają poradzić sobie pracodawcy?

Nie mówią mi nic. Jak mi się ma chcieć?

Wszyscy chcemy mieć zaangażowanych pracowników. Marzymy o tym, by pracownicy traktowali firmę jak własny biznes, by w ich zachowaniu widoczne było przedsiębiorcze myślenie. Jednocześnie bardzo często traktujemy pracowników w taki sposób, że nie dajemy im szans na to. Komunikacja wewnętrzna może tu zrobić wiele, ale jako osoby odpowiedzialne za komunikację, musimy się skoncentrować na zaangażowaniu i zacząć traktować pracowników poważnie. Dzieje się tak rzadko. W wielu przypadkach właściwsze byłoby pytanie, dlaczego naszym pracownikom chce się jeszcze w ogóle pracować?

Pieniądze to nie wszystko

Przeciętny pracownik ma wrodzoną niechęć do pracy i unika jej, jeśli tylko może. Nie chce brać na siebie odpowiedzialności, woli raczej być kierowany. Jest mało ambitny i nad wszystko przedkłada bezpieczeństwo i święty spokój. Z tego powodu większość ludzi musi być zmuszana, kontrolowana, kierowana i straszona konsekwencjami, aby podejmować odpowiedni wysiłek ukierunkowany na osiągnięcie celów organizacji.

Przerwa dla kierowcy

Zatrudniam na podstawie umów zlecenia kierowców do przewozu osób na lokalnych trasach. Przewozy dokonywane są małymi busami. Czy w związku z tym, że nie są to pracownicy, osoby te muszą mieć zapewnione jakiekolwiek przerwy w pracy?

Kto nie kreuje, ten nie przeżyje

W czasie walki z rynkowymi rywalami nieustannie redukującymi koszty, innowacyjność jest jedynym sposobem na osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników. Jednak innowatorzy w dziale rozwoju produktu lub dziale badań nie zagwarantują sukcesu. Menedżerowie powinni promować kreatywne działanie, stałą gotowość do zmian, eksperymentów wśród wszystkich pracowników, na każdej płaszczyźnie funkcjonowania firmy. W jaki sposób mają to robić?

Motywowanie - nauka na błędach

Czy motywowanie pracowników ma sens? Takie pytanie tylko z pozoru jest nielogiczne, a praktyka zarządzania personelem wskazuje, że odpowiedź wcale nie musi być twierdząca.

Wyjazd integracyjny ze środków ZFŚS

Nasza firma zorganizowała wyjazd integracyjny dla swoich pracowników. Jego koszty zostały pokryte ze środków zakładowego funduszu socjalnego. Obecnie mamy jednak wątpliwości, czy dobrze postąpiliśmy. Ponadto zastanawiamy się, czy finansując wszystko za pracowników (przejazd, hotel, wyżywienie), należy świadczenie to doliczyć do dochodu poszczególnym pracownikom?

Jak często i na jak długo można zobowiązać pracownika do pełnienia dyżuru

Prowadzę małą firmę świadczącą całodobowe usługi naprawy sprzętu komputerowego. W związku z tym chciałbym wyznaczyć jednemu z pracowników dyżury, podczas których mógłby odbierać zgłoszenia awarii. Czy istnieją jakieś ograniczenia czasowe dyżuru? Jak często w ciągu okresu rozliczeniowego mogę nałożyć na niego ten obowiązek?

Jak rozliczyć czas pracy

W naszym zakładzie obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy, który przypada od 1 lutego do 30 kwietnia br. Pracownikowi zatrudnionemu dotychczas na pełny etat od 5 kwietnia br. na zasadzie porozumienia stron obniżyliśmy wymiar czasu pracy do 1/3 etatu. Jaki wymiar czasu pracy musi przepracować ten pracownik w całym trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym? Dodam, że pracownik ten pracuje w podstawowym systemie czasu pracy.

Czy pracownik może pracować w ostatnim dniu swojego zatrudnienia do 6 rano następnego dnia

Zatrudniamy pracownika na podstawie umowy na czas określony do 31 lipca 2007 r. na stanowisku kelnera. Nie wyraził on zgody na dalsze przedłużenie tej umowy. Czy w takim przypadku może on pracować 31 lipca br. zgodnie ze swoim harmonogramem w godzinach od 18.00 do 6.00, czy po godzinie 00.00 musi zakończyć pracę?

Czy spóźnienie się pracownika do pracy narusza dobę pracowniczą

Pracownik pracuje w systemie pracy zmianowej zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Cały tydzień miał pracować od godz. 6.00 do 14.00. W środę spóźnił się do pracy, ponieważ zaspał i przyszedł na godzinę 8.00 i pracował do godz. 16.00. Odpracował w ten sposób 2 godziny spóźnienia. W czwartek przyszedł na godz. 6.00 zgodnie z rozkładem i pracował do godz. 14.00. W piątek pracował od godz. 6.00 do 14.00. Czy w tym przypadku postąpiliśmy prawidłowo? Czy nie doszło do naruszenia doby pracowniczej i dodatkowo przekroczenia normy dobowej w środę w związku z pracą od godz. 14.00 do 16.00, czyli niezgodnie z harmonogramem?

REKLAMA