REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jestem świeżo upieczonym menedżerem średniego szczebla. Zarządzam trzyosobowym zespołem. Mam zadowalającą pensję i dobrą premię. Atmosfera w pracy jest również bardzo przyjazna. Ostatnio jednak straciłem zapał do pracy. Dotychczas byłem typem menedżera - samonakręcającej się maszyny. Praca dawała mi mnóstwo satysfakcji. Byłem w stanie wciąż generować i wdrażać nowe pomysły. Nie potrafię sam zdiagnozować swojego zniechęcenia. Jak mam odzyskać wewnętrzną motywację do dalszego działania?

W pracy często spotykamy się z podobnymi problemami, tracimy tzw. motywację wewnętrzną, czyli pobudzającą nas do działania, którego celem nie jest osiągnięcie zewnętrznych nagród, sama aktywność jest celem samym w sobie. Praca wtedy przestaje dawać nam satysfakcję, jesteśmy nią znużeni. Mimo iż pracodawca dokłada wszelkich starań, aby zapewnić nam bogaty pakiet czynników motywujących zewnętrznie (płaca, premie, awanse etc.), to i tak nasze zaangażowanie w wykonywane zadania spada.

REKLAMA

REKLAMA

Zdiagnozować sytuację...

Powodów takiego stanu może być wiele, dla każdego z nas motywacja do wykonania danego zadania będzie inna. Dla jednej osoby jego wykonanie będzie wiązało się z otrzymaniem gratyfikacji finansowej. Oznacza to, że taka osoba wykonuje dane zadanie tylko pod wpływem czynników zewnętrznych. Dla innej osoby to samo zadanie będzie tak ciekawe i pobudzające, że wykona je perfekcyjnie, mimo że nie otrzyma za to żadnych gratyfikacji.

Rozwiązanie problemu uzależnione jest od tego, jakie czynniki mają wpływ na to, że nie czujemy się zmotywowani do pracy tak jak na początku.

REKLAMA

Osoba, która po raz pierwszy obejmuje stanowisko kierownicze, nie zawsze jest świadoma tego, z jakimi konsekwencjami jest to związane. Jak wiadomo, zarządzanie ludźmi jest rzeczą bardzo trudną, chociażby z uwagi na to, że problemy zespołu stają się problemami jego szefa. Tak naprawdę menedżer jest osobą, na której skupiają się efekty pracy całej grupy, i dodajmy - nie zawsze efekty pozytywne. Jeżeli czynnikiem, który działa na nas negatywnie, jest np. zbyt duże napięcie związane z ogromną odpowiedzialnością, czyli stres, warto zastanowić się, czy nie bierzemy na siebie zbyt wiele. Możliwe, że w takiej sytuacji skutecznym rozwiązaniem będzie zarządzanie mniejszym zespołem. Wiązać się to będzie z mniejszą liczbą problemów i mniejszą odpowiedzialnością, a w konsekwencji z mniejszym napięciem. Warto porozmawiać ze swoimi przełożonymi i wspólnie rozważyć taką możliwość. Niektórym osobom trzeba dać nieco więcej czasu, by przywykli do nowej roli i przygotowywali się do niej stopniowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

... znaleźć remedium

W sytuacji gdy świetnie radzimy sobie z bieżącymi problemami, kierując ludźmi, czujemy się jak ryba w wodzie, ale mimo wszystko nie czujemy wewnętrznej potrzeby wykonywania tych zadań, nie dają nam one satysfakcji, problemem może być zakres obowiązków. Całkiem możliwe, że jesteśmy znudzeni naszymi zadaniami, stały się one dla nas rutyną. Niektórym ludziom praca musi dawać możliwość poznawania nowych rzeczy, odkrywania zupełnie nieznanych dotąd obszarów. Tutaj też warto omówić problem z przełożonym. Możliwe, że rozwiązaniem będzie rozszerzenie zakresu obowiązków czy wręcz jego zmiana. Oczywiście w sytuacji gdy dotychczasowa firma nie jest nam w stanie tego zapewnić, warto zastanowić się nad zmianą pracy.

Jeżeli natomiast dochodzimy do wniosku, że nie posiadamy predyspozycji do kierowania zespołem, nie sprawia nam to najmniejszej satysfakcji, należy rozważyć zmianę stanowiska pracy. Oczywiście również tę kwestię należy omówić z przełożonym i dowiedzieć się, co firma może nam zaoferować.

Czynników tego stanu może być dużo więcej niż wymienione, w tym przypadku może nim być brak doświadczenia w zarządzaniu zespołem lub po prostu brak predyspozycji do tego. Często jest tak, że to, co nas ekscytuje na początku, okazuje się ponad nasze siły, przerasta nas. Wtedy trudno mówić o motywacji wewnętrznej, ponieważ dane zadanie zwyczajnie przestaje nas pociągać. Zapewne najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa z przełożonymi i wspólne znalezienie wyjścia z tej sytuacji, w końcu są oni, przynajmniej w teorii, bardziej doświadczeni i powinni być świadomi tego, jakie konsekwencje niesie ze sobą zarządzanie zespołem ludzi.

Kamil Bogusz

Autor jest koordynatorem zespołu w Dziale Kadr i Płac w FPA Group.

Kontakt: kbogusz@fpa-group.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

REKLAMA

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

REKLAMA

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA