REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jestem świeżo upieczonym menedżerem średniego szczebla. Zarządzam trzyosobowym zespołem. Mam zadowalającą pensję i dobrą premię. Atmosfera w pracy jest również bardzo przyjazna. Ostatnio jednak straciłem zapał do pracy. Dotychczas byłem typem menedżera - samonakręcającej się maszyny. Praca dawała mi mnóstwo satysfakcji. Byłem w stanie wciąż generować i wdrażać nowe pomysły. Nie potrafię sam zdiagnozować swojego zniechęcenia. Jak mam odzyskać wewnętrzną motywację do dalszego działania?

W pracy często spotykamy się z podobnymi problemami, tracimy tzw. motywację wewnętrzną, czyli pobudzającą nas do działania, którego celem nie jest osiągnięcie zewnętrznych nagród, sama aktywność jest celem samym w sobie. Praca wtedy przestaje dawać nam satysfakcję, jesteśmy nią znużeni. Mimo iż pracodawca dokłada wszelkich starań, aby zapewnić nam bogaty pakiet czynników motywujących zewnętrznie (płaca, premie, awanse etc.), to i tak nasze zaangażowanie w wykonywane zadania spada.

REKLAMA

REKLAMA

Zdiagnozować sytuację...

Powodów takiego stanu może być wiele, dla każdego z nas motywacja do wykonania danego zadania będzie inna. Dla jednej osoby jego wykonanie będzie wiązało się z otrzymaniem gratyfikacji finansowej. Oznacza to, że taka osoba wykonuje dane zadanie tylko pod wpływem czynników zewnętrznych. Dla innej osoby to samo zadanie będzie tak ciekawe i pobudzające, że wykona je perfekcyjnie, mimo że nie otrzyma za to żadnych gratyfikacji.

Rozwiązanie problemu uzależnione jest od tego, jakie czynniki mają wpływ na to, że nie czujemy się zmotywowani do pracy tak jak na początku.

REKLAMA

Osoba, która po raz pierwszy obejmuje stanowisko kierownicze, nie zawsze jest świadoma tego, z jakimi konsekwencjami jest to związane. Jak wiadomo, zarządzanie ludźmi jest rzeczą bardzo trudną, chociażby z uwagi na to, że problemy zespołu stają się problemami jego szefa. Tak naprawdę menedżer jest osobą, na której skupiają się efekty pracy całej grupy, i dodajmy - nie zawsze efekty pozytywne. Jeżeli czynnikiem, który działa na nas negatywnie, jest np. zbyt duże napięcie związane z ogromną odpowiedzialnością, czyli stres, warto zastanowić się, czy nie bierzemy na siebie zbyt wiele. Możliwe, że w takiej sytuacji skutecznym rozwiązaniem będzie zarządzanie mniejszym zespołem. Wiązać się to będzie z mniejszą liczbą problemów i mniejszą odpowiedzialnością, a w konsekwencji z mniejszym napięciem. Warto porozmawiać ze swoimi przełożonymi i wspólnie rozważyć taką możliwość. Niektórym osobom trzeba dać nieco więcej czasu, by przywykli do nowej roli i przygotowywali się do niej stopniowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

... znaleźć remedium

W sytuacji gdy świetnie radzimy sobie z bieżącymi problemami, kierując ludźmi, czujemy się jak ryba w wodzie, ale mimo wszystko nie czujemy wewnętrznej potrzeby wykonywania tych zadań, nie dają nam one satysfakcji, problemem może być zakres obowiązków. Całkiem możliwe, że jesteśmy znudzeni naszymi zadaniami, stały się one dla nas rutyną. Niektórym ludziom praca musi dawać możliwość poznawania nowych rzeczy, odkrywania zupełnie nieznanych dotąd obszarów. Tutaj też warto omówić problem z przełożonym. Możliwe, że rozwiązaniem będzie rozszerzenie zakresu obowiązków czy wręcz jego zmiana. Oczywiście w sytuacji gdy dotychczasowa firma nie jest nam w stanie tego zapewnić, warto zastanowić się nad zmianą pracy.

Jeżeli natomiast dochodzimy do wniosku, że nie posiadamy predyspozycji do kierowania zespołem, nie sprawia nam to najmniejszej satysfakcji, należy rozważyć zmianę stanowiska pracy. Oczywiście również tę kwestię należy omówić z przełożonym i dowiedzieć się, co firma może nam zaoferować.

Czynników tego stanu może być dużo więcej niż wymienione, w tym przypadku może nim być brak doświadczenia w zarządzaniu zespołem lub po prostu brak predyspozycji do tego. Często jest tak, że to, co nas ekscytuje na początku, okazuje się ponad nasze siły, przerasta nas. Wtedy trudno mówić o motywacji wewnętrznej, ponieważ dane zadanie zwyczajnie przestaje nas pociągać. Zapewne najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa z przełożonymi i wspólne znalezienie wyjścia z tej sytuacji, w końcu są oni, przynajmniej w teorii, bardziej doświadczeni i powinni być świadomi tego, jakie konsekwencje niesie ze sobą zarządzanie zespołem ludzi.

Kamil Bogusz

Autor jest koordynatorem zespołu w Dziale Kadr i Płac w FPA Group.

Kontakt: kbogusz@fpa-group.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

REKLAMA

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

9 wyższych świadczeń dla pracownika od stycznia 2026 r. To trzeba wiedzieć

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

REKLAMA

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA