REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmotywować się do działania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Bogusz

REKLAMA

Jestem świeżo upieczonym menedżerem średniego szczebla. Zarządzam trzyosobowym zespołem. Mam zadowalającą pensję i dobrą premię. Atmosfera w pracy jest również bardzo przyjazna. Ostatnio jednak straciłem zapał do pracy. Dotychczas byłem typem menedżera - samonakręcającej się maszyny. Praca dawała mi mnóstwo satysfakcji. Byłem w stanie wciąż generować i wdrażać nowe pomysły. Nie potrafię sam zdiagnozować swojego zniechęcenia. Jak mam odzyskać wewnętrzną motywację do dalszego działania?

W pracy często spotykamy się z podobnymi problemami, tracimy tzw. motywację wewnętrzną, czyli pobudzającą nas do działania, którego celem nie jest osiągnięcie zewnętrznych nagród, sama aktywność jest celem samym w sobie. Praca wtedy przestaje dawać nam satysfakcję, jesteśmy nią znużeni. Mimo iż pracodawca dokłada wszelkich starań, aby zapewnić nam bogaty pakiet czynników motywujących zewnętrznie (płaca, premie, awanse etc.), to i tak nasze zaangażowanie w wykonywane zadania spada.

REKLAMA

Autopromocja

Zdiagnozować sytuację...

Powodów takiego stanu może być wiele, dla każdego z nas motywacja do wykonania danego zadania będzie inna. Dla jednej osoby jego wykonanie będzie wiązało się z otrzymaniem gratyfikacji finansowej. Oznacza to, że taka osoba wykonuje dane zadanie tylko pod wpływem czynników zewnętrznych. Dla innej osoby to samo zadanie będzie tak ciekawe i pobudzające, że wykona je perfekcyjnie, mimo że nie otrzyma za to żadnych gratyfikacji.

Rozwiązanie problemu uzależnione jest od tego, jakie czynniki mają wpływ na to, że nie czujemy się zmotywowani do pracy tak jak na początku.

Osoba, która po raz pierwszy obejmuje stanowisko kierownicze, nie zawsze jest świadoma tego, z jakimi konsekwencjami jest to związane. Jak wiadomo, zarządzanie ludźmi jest rzeczą bardzo trudną, chociażby z uwagi na to, że problemy zespołu stają się problemami jego szefa. Tak naprawdę menedżer jest osobą, na której skupiają się efekty pracy całej grupy, i dodajmy - nie zawsze efekty pozytywne. Jeżeli czynnikiem, który działa na nas negatywnie, jest np. zbyt duże napięcie związane z ogromną odpowiedzialnością, czyli stres, warto zastanowić się, czy nie bierzemy na siebie zbyt wiele. Możliwe, że w takiej sytuacji skutecznym rozwiązaniem będzie zarządzanie mniejszym zespołem. Wiązać się to będzie z mniejszą liczbą problemów i mniejszą odpowiedzialnością, a w konsekwencji z mniejszym napięciem. Warto porozmawiać ze swoimi przełożonymi i wspólnie rozważyć taką możliwość. Niektórym osobom trzeba dać nieco więcej czasu, by przywykli do nowej roli i przygotowywali się do niej stopniowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

... znaleźć remedium

REKLAMA

W sytuacji gdy świetnie radzimy sobie z bieżącymi problemami, kierując ludźmi, czujemy się jak ryba w wodzie, ale mimo wszystko nie czujemy wewnętrznej potrzeby wykonywania tych zadań, nie dają nam one satysfakcji, problemem może być zakres obowiązków. Całkiem możliwe, że jesteśmy znudzeni naszymi zadaniami, stały się one dla nas rutyną. Niektórym ludziom praca musi dawać możliwość poznawania nowych rzeczy, odkrywania zupełnie nieznanych dotąd obszarów. Tutaj też warto omówić problem z przełożonym. Możliwe, że rozwiązaniem będzie rozszerzenie zakresu obowiązków czy wręcz jego zmiana. Oczywiście w sytuacji gdy dotychczasowa firma nie jest nam w stanie tego zapewnić, warto zastanowić się nad zmianą pracy.

Jeżeli natomiast dochodzimy do wniosku, że nie posiadamy predyspozycji do kierowania zespołem, nie sprawia nam to najmniejszej satysfakcji, należy rozważyć zmianę stanowiska pracy. Oczywiście również tę kwestię należy omówić z przełożonym i dowiedzieć się, co firma może nam zaoferować.

Czynników tego stanu może być dużo więcej niż wymienione, w tym przypadku może nim być brak doświadczenia w zarządzaniu zespołem lub po prostu brak predyspozycji do tego. Często jest tak, że to, co nas ekscytuje na początku, okazuje się ponad nasze siły, przerasta nas. Wtedy trudno mówić o motywacji wewnętrznej, ponieważ dane zadanie zwyczajnie przestaje nas pociągać. Zapewne najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa z przełożonymi i wspólne znalezienie wyjścia z tej sytuacji, w końcu są oni, przynajmniej w teorii, bardziej doświadczeni i powinni być świadomi tego, jakie konsekwencje niesie ze sobą zarządzanie zespołem ludzi.

Kamil Bogusz

Autor jest koordynatorem zespołu w Dziale Kadr i Płac w FPA Group.

Kontakt: kbogusz@fpa-group.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA