REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać odejściom wartościowych pracowników

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEMJestem kierownikiem działu administracyjno-personalnego dużej organizacji. Od jakiegoś czasu mamy problem z odpływem wielu wartościowych pracowników, co z pewnością wiąże się z lepszą ofertą pracy u konkurencji. Wydaje się, że same podwyżki pensji, a tym bardziej sama stabilność zatrudnienia, nie zatrzymają odchodzących. Jakie mechanizmy uruchomić, aby związać z firmą najlepszych pracowników?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Najlepszym sposobem jest budowanie dobrych długoterminowych relacji z pracownikami, tzn. opartych na zaufaniu i współodpowiedzialności za ich rozwój zawodowy. Pracownik, który nie czuje się wykorzystywany i nie jest traktowany przedmiotowo będzie odwdzięczał się firmie.

Wynagradzanie za osiągnięcia

Podwyżki pensji tylko z powodu inflacji lub wzrostu płac na rynku nie są tak skuteczne, jak podwyżki związane bezpośrednio z pracą wykonywaną przez pracownika. Ten pierwszy rodzaj podwyżek nie jest niczym szczególnym i nie sprzyja tworzeniu dobrej więzi między pracownikiem i firmą. Pracownik może postrzegać taką podwyżkę jako wymuszoną na firmie przez warunki zewnętrzne lub jako coś oczywistego, co dostałby również u konkurencji. Dlatego podwyżki pensji oraz inne wymierne profity najlepiej wiązać z osiągnięciami w pracy. Ocena pracy musi być jednak dokonywana sprawiedliwie, zarówno w odniesieniu do całości personelu, jak i do pojedynczego pracownika. Jest to często zadanie trudne do wykonania, ale dobrze zrobione opłaca się. Ważne jest, aby pracownik zawczasu wiedział, jakie są kryteria oceny jego pracy, wówczas będzie mógł w porę coś zmienić. System ocen umiejętnie stosowany przez kierownictwo sprzyja dobrej atmosferze w pracy i właściwym relacjom między pracownikiem a firmą.

Unikanie manipulacji

Istnieje wiele sposobów wiązania pracowników z firmą. Jednak niektóre z nich czasami wzbudzają kontrowersje i są odbierane jako manipulacja. Jednym z takich sposobów jest finansowanie pracownikowi studiów. Podpisuje on wówczas zobowiązanie, że przez kilka lat po ich ukończeniu będzie pracował w firmie. Z jednej strony, może to być przejawem partnerstwa i współodpowiedzialności, ale z drugiej, może wiązać pracownika w sposób dla niego przykry i niewygodny. W każdym przypadku warto dokładnie zbadać sytuację i zawrzeć z pracownikiem taką umowę, która uszanuje jego poczucie godności i prawo do wolnego wyboru - np. można umożliwić mu rozłożenie należności na raty, gdyby zrezygnował z pracy, lub ustalić jasne i realne warunki anulowania zobowiązania wobec firmy w krótszym okresie.

Podobne dylematy pojawiają się wtedy, gdy pracownik jest delegowany na szkolenie i wymaga się od niego, aby został po godzinach lub w innej formie „odpracował” szkolenie. W takich przypadkach można postawić pytanie, dla kogo szkoli się pracownik? Dla firmy czy dla siebie? Wmawianie pracownikowi, że robi to także dla siebie, na wiele się nie zda, choć oczywiście może to być prawda. Szkolenie pracownika to przecież wyposażanie go w narzędzia niezbędne do wykonywania pracy, które - zgodnie z umową o pracę - powinien zapewnić pracodawca. Pracownik natomiast oddaje swój czas, pracę i gotowość, aby wypełniać polecenia zwierzchników. Dlatego w odczuciu pracowników etatowych wymaganie od nich zawodowego szkolenia się, niewliczanego do godzin pracy, jest często odbierane jako mniejsze lub większe nadużycie.

Rozwój zawodowy i indywidualny

Ludzie robią to, co lubią robić i co dobrze im wychodzi. Będą zatem chętnie szkolić się w swoim zawodzie i zwiążą się z firmą, która zaoferuje im zarówno szkolenia, jak i możliwość wykazania się czy odniesienia sukcesu. Wiąże się to oczywiście z planowaniem ścieżek karier w firmie i z mądrą długoterminową polityką personalną, a także z wieloletnią strategią firmy. Firma bowiem musi umieć przedstawić swoim najlepszym pracownikom wizję tego, co będą robić za kilka lat i na jakim stanowisku. W przeciwnym wypadku pracownicy odejdą tam, gdzie dostrzegą swoją szansę.

Ważne jest, aby menedżer szanował indywidualność pracowników, nie oczekiwał od nich zbyt wiele w dziedzinach, w których w ogóle nie mają talentu, za to wymagał w tych obszarach, w których ich możliwości są duże. Jeśli nie zawsze rozwój zawodowy może wspierać rozwój indywidualny, to przynajmniej dobrze jest, jeśli go nie hamuje. Pracownicy traktowani w taki sposób z pewnością bardzo mocno zwiążą się z firmą i przy spełnieniu innych wspomnianych warunków, będą jej bardzo wierni.

Wspierająca kultura organizacyjna

Czynnikiem kształtującym atmosferę w firmie jest jej kultura organizacyjna. Składają się na nią relacje nie tylko między kierownictwem a podwładnymi, ale także relacje poziome na wszystkich szczeblach. Dotrzymywanie umów, informowanie o wszystkich istotnych sprawach, niewydawanie sądów przed wysłuchaniem wszystkich zainteresowanych, umożliwienie udziału w niektórych ważnych decyzjach, to jedne z najważniejszych elementów dobrej kultury organizacyjnej.

Wewnętrzny PR, czyli kształtowanie wizerunku firmy wśród pracowników, ma również bardzo duże znaczenie. Dobrze prowadzone kampanie PR mogą być bardzo przydatne. Niosą bowiem przekaz dla pracowników: „jesteście dla nas ważni, staramy się o waszą uwagę, chcemy się wam podobać”. Właściwy PR dobrze wpływa na kulturę organizacyjną i odwrotnie - z dobrej kultury organizacyjnej powstaje dobry PR. Czynniki te sprzyjają przywiązaniu pracowników do firmy, ale ich kształtowanie zajmuje całe lata.

Badania satysfakcji

Działania zaradcze można rozpocząć od solidnych badań satysfakcji pracowników, które ujawnią wszystkie ich oczekiwania oraz poziom zaspokojenia tych oczekiwań. Badania takie powinny być anonimowe, prawidłowe pod względem metodologicznym, a zatem warto zlecić je zewnętrznej firmie doradczej. Równolegle można przeprowadzić szczegółową analizę działań konkurencji, czyli tego, w jaki sposób inne firmy wabią kandydatów do pracy oraz jakich metod używają, aby zapobiec odpływowi kadry.

Na satysfakcję pracowników ma wpływ czynnik finansowy, ale ważne są też perspektywy rozwoju zawodowego i awansu, dobra kultura organizacyjna oraz marka firmy. Podczas rozmów indywidualnych z pracownikami, którzy chcą odejść, można jeszcze zmienić ich decyzję, o ile posiada się odpowiednie argumenty, nie tylko finansowe.

Warto pamiętać o tym, że jedyną stałą rzeczą jest ciągła zmiana. Jeśli firmy nie będą się zmieniać, to pracownicy będą zmieniać firmy. Dotyczy to także pracowników, którzy ciągle muszą się kształcić. Ważne, żeby i firmom, i pracownikom było z tymi zmianami po drodze.

Romuald Korach

Autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego, coachingu oraz psychologicznych badań predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.

Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

REKLAMA

Większość Polaków nie wie, że przysługują im te pieniądze z ZUS, a wniosek o wypłatę można złożyć w każdym czasie - nie ma przedawnienia, a to istotne nie tylko dla seniorów

Miliony Polaków mają w ZUS specjalne konto, o którym często nie wiedzą. Gromadzą się na nim pieniądze, które można dziedziczyć, a w przypadku rozwodu czy podziału majątku – dzielić. Co więcej, decyzja dotycząca tych środków nie jest ostateczna. Sprawdź, czym jest subkonto w ZUS i dlaczego powinieneś się nim zainteresować już teraz.

Najnowsze zmiany w prawie pracy dot. układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Nie tylko dla etatowców. Układem mogą być objęci nawet emeryci i renciści

Najnowsze zmiany w prawie pracy zostały podpisane przez prezydenta Karola Nawrockiego jeszcze w listopadzie 2025 r. Dotyczą układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Kto może być objęty układem zbiorowym pracy? Nie tylko etatowcy, a nawet emeryci i renciści.

Chcemy emerytury od 5 do 8 tys. zł. Spodziewamy się 3 tys. zł. Ile otrzymamy faktycznie?

Chcemy emerytury od 5 do 8 tys. zł. Spodziewamy się 3 tys. zł. Ile otrzymamy faktycznie? Il aktualnie wynosi średnia emerytura wypłacana przez ZUS? Czu Polacy oszczędzają na emeryturę? Ile potrzebujemy oszczędności, żeby czuć się bezpiecznie? Oto wyniki badania.

Polacy zmieniają pracę. Co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? [Badanie]

Polacy chętnie zmieniają pracę. W dodatku co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? Co można wywnioskować z badania pracuj.pl?

REKLAMA

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA