REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać odejściom wartościowych pracowników

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEMJestem kierownikiem działu administracyjno-personalnego dużej organizacji. Od jakiegoś czasu mamy problem z odpływem wielu wartościowych pracowników, co z pewnością wiąże się z lepszą ofertą pracy u konkurencji. Wydaje się, że same podwyżki pensji, a tym bardziej sama stabilność zatrudnienia, nie zatrzymają odchodzących. Jakie mechanizmy uruchomić, aby związać z firmą najlepszych pracowników?

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Najlepszym sposobem jest budowanie dobrych długoterminowych relacji z pracownikami, tzn. opartych na zaufaniu i współodpowiedzialności za ich rozwój zawodowy. Pracownik, który nie czuje się wykorzystywany i nie jest traktowany przedmiotowo będzie odwdzięczał się firmie.

Wynagradzanie za osiągnięcia

Podwyżki pensji tylko z powodu inflacji lub wzrostu płac na rynku nie są tak skuteczne, jak podwyżki związane bezpośrednio z pracą wykonywaną przez pracownika. Ten pierwszy rodzaj podwyżek nie jest niczym szczególnym i nie sprzyja tworzeniu dobrej więzi między pracownikiem i firmą. Pracownik może postrzegać taką podwyżkę jako wymuszoną na firmie przez warunki zewnętrzne lub jako coś oczywistego, co dostałby również u konkurencji. Dlatego podwyżki pensji oraz inne wymierne profity najlepiej wiązać z osiągnięciami w pracy. Ocena pracy musi być jednak dokonywana sprawiedliwie, zarówno w odniesieniu do całości personelu, jak i do pojedynczego pracownika. Jest to często zadanie trudne do wykonania, ale dobrze zrobione opłaca się. Ważne jest, aby pracownik zawczasu wiedział, jakie są kryteria oceny jego pracy, wówczas będzie mógł w porę coś zmienić. System ocen umiejętnie stosowany przez kierownictwo sprzyja dobrej atmosferze w pracy i właściwym relacjom między pracownikiem a firmą.

Unikanie manipulacji

Istnieje wiele sposobów wiązania pracowników z firmą. Jednak niektóre z nich czasami wzbudzają kontrowersje i są odbierane jako manipulacja. Jednym z takich sposobów jest finansowanie pracownikowi studiów. Podpisuje on wówczas zobowiązanie, że przez kilka lat po ich ukończeniu będzie pracował w firmie. Z jednej strony, może to być przejawem partnerstwa i współodpowiedzialności, ale z drugiej, może wiązać pracownika w sposób dla niego przykry i niewygodny. W każdym przypadku warto dokładnie zbadać sytuację i zawrzeć z pracownikiem taką umowę, która uszanuje jego poczucie godności i prawo do wolnego wyboru - np. można umożliwić mu rozłożenie należności na raty, gdyby zrezygnował z pracy, lub ustalić jasne i realne warunki anulowania zobowiązania wobec firmy w krótszym okresie.

Podobne dylematy pojawiają się wtedy, gdy pracownik jest delegowany na szkolenie i wymaga się od niego, aby został po godzinach lub w innej formie „odpracował” szkolenie. W takich przypadkach można postawić pytanie, dla kogo szkoli się pracownik? Dla firmy czy dla siebie? Wmawianie pracownikowi, że robi to także dla siebie, na wiele się nie zda, choć oczywiście może to być prawda. Szkolenie pracownika to przecież wyposażanie go w narzędzia niezbędne do wykonywania pracy, które - zgodnie z umową o pracę - powinien zapewnić pracodawca. Pracownik natomiast oddaje swój czas, pracę i gotowość, aby wypełniać polecenia zwierzchników. Dlatego w odczuciu pracowników etatowych wymaganie od nich zawodowego szkolenia się, niewliczanego do godzin pracy, jest często odbierane jako mniejsze lub większe nadużycie.

Rozwój zawodowy i indywidualny

Ludzie robią to, co lubią robić i co dobrze im wychodzi. Będą zatem chętnie szkolić się w swoim zawodzie i zwiążą się z firmą, która zaoferuje im zarówno szkolenia, jak i możliwość wykazania się czy odniesienia sukcesu. Wiąże się to oczywiście z planowaniem ścieżek karier w firmie i z mądrą długoterminową polityką personalną, a także z wieloletnią strategią firmy. Firma bowiem musi umieć przedstawić swoim najlepszym pracownikom wizję tego, co będą robić za kilka lat i na jakim stanowisku. W przeciwnym wypadku pracownicy odejdą tam, gdzie dostrzegą swoją szansę.

Ważne jest, aby menedżer szanował indywidualność pracowników, nie oczekiwał od nich zbyt wiele w dziedzinach, w których w ogóle nie mają talentu, za to wymagał w tych obszarach, w których ich możliwości są duże. Jeśli nie zawsze rozwój zawodowy może wspierać rozwój indywidualny, to przynajmniej dobrze jest, jeśli go nie hamuje. Pracownicy traktowani w taki sposób z pewnością bardzo mocno zwiążą się z firmą i przy spełnieniu innych wspomnianych warunków, będą jej bardzo wierni.

Wspierająca kultura organizacyjna

Czynnikiem kształtującym atmosferę w firmie jest jej kultura organizacyjna. Składają się na nią relacje nie tylko między kierownictwem a podwładnymi, ale także relacje poziome na wszystkich szczeblach. Dotrzymywanie umów, informowanie o wszystkich istotnych sprawach, niewydawanie sądów przed wysłuchaniem wszystkich zainteresowanych, umożliwienie udziału w niektórych ważnych decyzjach, to jedne z najważniejszych elementów dobrej kultury organizacyjnej.

Wewnętrzny PR, czyli kształtowanie wizerunku firmy wśród pracowników, ma również bardzo duże znaczenie. Dobrze prowadzone kampanie PR mogą być bardzo przydatne. Niosą bowiem przekaz dla pracowników: „jesteście dla nas ważni, staramy się o waszą uwagę, chcemy się wam podobać”. Właściwy PR dobrze wpływa na kulturę organizacyjną i odwrotnie - z dobrej kultury organizacyjnej powstaje dobry PR. Czynniki te sprzyjają przywiązaniu pracowników do firmy, ale ich kształtowanie zajmuje całe lata.

Badania satysfakcji

Działania zaradcze można rozpocząć od solidnych badań satysfakcji pracowników, które ujawnią wszystkie ich oczekiwania oraz poziom zaspokojenia tych oczekiwań. Badania takie powinny być anonimowe, prawidłowe pod względem metodologicznym, a zatem warto zlecić je zewnętrznej firmie doradczej. Równolegle można przeprowadzić szczegółową analizę działań konkurencji, czyli tego, w jaki sposób inne firmy wabią kandydatów do pracy oraz jakich metod używają, aby zapobiec odpływowi kadry.

Na satysfakcję pracowników ma wpływ czynnik finansowy, ale ważne są też perspektywy rozwoju zawodowego i awansu, dobra kultura organizacyjna oraz marka firmy. Podczas rozmów indywidualnych z pracownikami, którzy chcą odejść, można jeszcze zmienić ich decyzję, o ile posiada się odpowiednie argumenty, nie tylko finansowe.

Warto pamiętać o tym, że jedyną stałą rzeczą jest ciągła zmiana. Jeśli firmy nie będą się zmieniać, to pracownicy będą zmieniać firmy. Dotyczy to także pracowników, którzy ciągle muszą się kształcić. Ważne, żeby i firmom, i pracownikom było z tymi zmianami po drodze.

Romuald Korach

Autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego, coachingu oraz psychologicznych badań predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.

Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA