REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udzielać pochwał i reprymend?

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEMJestem początkującym menedżerem, kieruję kilkunastoosobowym zespołem w dużej firmie usługowej. Największy problem sprawia mi udzielanie pochwał i reprymend moim podwładnym. Nie chcę być dla nich niesprawiedliwy, ale i nie wiem, jakie stosować zasady, aby obiektywnie oceniać ich pracę. Samo przekazywanie im moich uwag, szczególnie tych krytycznych, jest dla mnie bardzo nieprzyjemne.

ODPOWIEDŹ

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ocena pracy polega na porównaniu wartości obserwowanych z wartościami oczekiwanymi. Aby podejść do tego sprawiedliwie, należy na początku ustalić, jakie będą kryteria oceny oraz przedstawić je pracownikom przed rozpoczęciem oceniania. Ustne przekazywanie pochwał i reprymend powinno odbywać się zgodnie z kilkoma podstawowymi zasadami komunikacji, uwzględniającymi asymetrię między właściwą formą dla informacji pozytywnych i negatywnych.

Proces oceniania

Ustalenie kryteriów oceniania pracy wydaje się na pozór bardzo proste. Pierwsze, co się nasuwa na myśl, to oczywiście wyniki finansowe pracy poszczególnego pracownika i całego zespołu. W praktyce jednak przeważnie niemożliwe jest dokładne wyliczenie udziału konkretnego pracownika w wyniku finansowym firmy, tak jak niemożliwe jest dokładne ustalenie tego, który dział firmy, w jakiej części odpowiada za wypracowany zysk. Dobrym kryterium oceny pracy może być ilość i poziom wykonanych zadań, przypisanych do danego stanowiska - czy są to wartości odpowiednie do możliwości danego miejsca pracy i do potrzeb firmy, czy są one niewystarczające. „Normy wykonania” dla każdego stanowiska są tworzone według pomiarów ilości i jakości pracy w danej firmie w ciągu lat, jednak dla niektórych rodzajów usług bardzo trudno ustalić takie normy.

REKLAMA

Ważnym kryterium oceny pracy mogą być: umiejętność współdziałania pracownika z innymi, zdolności komunikacyjne, umiejętność rozwiązywania problemów, radzenie sobie ze stresem. Są to tzw. umiejętności miękkie, nazywane tak dla odróżnienia od „twardych”, czyli ściśle zawodowych. „Umiejętności miękkie” pracownika są najczęściej oceniane przez inne osoby na podstawie obserwacji, można używać do tego celu kwestionariuszy, wypełnianych przez inne osoby z zespołu, kierownik może prowadzić „dziennik zdarzeń krytycznych”, w którym będzie odnotowywał wszystkie kryzysowe sytuacje oraz zachowanie osób biorących w nich udział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze w procesie oceny pracy jest to, aby pracownicy zawczasu wiedzieli, jakie będą kryteria oceny ich pracy, co dokładnie będzie oceniane, aby mogli mieć wpływ na swoją ocenę - z jednej strony, a z drugiej strony - aby nie poczuli się zmanipulowani post factum. Ważne jest także stworzenie zasad oceniania i przekazanie ich podwładnym. Zasady te powinny wyraźnie określać, kto ocenia, jak często ocenia, komu przekazuje ocenę i w jakiej formie. Dzięki istnieniu takich zasad pracownik może spodziewać się, że jeśli nie zrobi czegoś wyjątkowego, to - przykładowo - usłyszy opinię o sobie nie częściej niż raz na miesiąc lub raz na tydzień, a raz na pół roku lub raz na rok opinia na piśmie powędruje do jego akt personalnych. Oczywiście w szczególnych sytuacjach może otrzymać reprymendę lub pochwałę prawie w każdej chwili swojej obecności w pracy.

Szybkie reprymendy

Przy udzielaniu reprymend warto pamiętać o tym, żeby upominać pracownika za jego zachowanie, a nie za jego cechy charakteru. Celem miejsca pracy nie jest kształtowanie charakteru pracowników, ale uzyskiwanie od nich określonych zachowań, nazywanych pracą. Dlatego nie należy mówić do pracownika „Jesteś ślamazarą!”, tylko np. „Zrobiłeś to bardzo wolno, zbyt wolno”. Nigdy nie wolno obrażać godności osobistej pracownika, w jakikolwiek sposób szydzić czy drwić z niego ani z jego bliskich, choćby popełnił najgorsze wykroczenie czy zrobił największy błąd w sztuce. Przy udzielaniu krytyki pracownikowi ważne jest, aby zrobić to niedługo po fakcie czy zdarzeniu, które chcemy krytykować. Udzielać reprymendy należy szybko, „w cztery oczy” i bez nadawania rozgłosu sprawie. Złe zdarzenia same w sobie są na tyle atrakcyjne dla plotkarzy, że nie należy dodatkowo wzmacniać ich negatywnego efektu.

W trakcie udzielania reprymendy nie warto porównywać pracownika do innych, bo to najczęściej wywołuje u niego wstyd lub zawiść; w zupełności wystarczy, jeśli porównamy jego zachowanie ze standardami obowiązującymi w firmie. Krytykować należy zawsze tylko dane, konkretne zachowanie, nie uogólniać krytyki na wszystkie zachowania pracownika, ponieważ może wywołać to w nim efekt „etykietowania”, czyli utrwalenia tego zachowania w jego osobowości. Z tego samego powodu nie należy powtarzać wiele razy tego samego, wbijać pracownikowi do głowy, co takiego strasznego on zrobił. Zamiast tego lepiej zapytać pracownika, jakie widzi sposoby naprawy zaistniałej sytuacji i dać mu (i sobie) czas do przemyślenia dalszych działań.

Długotrwałe pochwały

O ile upominać należy szybko i bez rozgłosu, o tyle nagradzać warto przez długi czas i „w świetle reflektorów”, oczywiście bez przekraczania granic śmieszności. Pochwały i wyróżnienia bardziej motywują innych do osiągania lepszych wyników niż strach przed karą, dlatego właśnie należy eksponować osiągnięcia innych. Powinny to być jednak osiągnięcia będące w zasięgu realnych możliwości „widzów”, ponieważ zbyt wygórowane lub oderwane od realiów ich pracy mogłyby budzić irytację lub co najwyżej zdziwienie.

Aby pochwała była bardziej skuteczna dla chwalonego, konieczna jest pewna doza rytuału i oczekiwania. Jak wiadomo, smakołyki smakują najbardziej tuż przed tym, gdy ma się je skonsumować, a nie w samym momencie konsumpcji i dokładnie tak samo jest z nagrodami, także niematerialnymi. Jeśli pracownik zrobi coś wyjątkowo dobrze lub zachowa się bardzo trzeźwo w sytuacji kryzysowej, to można mu zaraz potem krótko pogratulować i zapowiedzieć mu, że nagroda go nie minie. Dużą nagrodą dla wielu ludzi jest publiczne pochwalenie ich w grupie, w ich środowisku pracy.

Pochwał nie należy udzielać jednej osobie zbyt często, ponieważ stracą swoją wartość. Pracownik, który cały czas wykonuje swoją pracę lepiej niż wszyscy inni, wychodzi poza normę i powinien zarabiać więcej niż inni, ale chwalony powinien być tylko za to, co niecodzienne w jego zachowaniu, co przekracza jego normę osobistą.

Udzielanie pochwał wydaje się łatwiejsze niż udzielanie reprymend, ponieważ jest przyjemniejsze. Jednak także do chwalenia pracownika warto się przygotować, uzmysławiając sobie, jakie słowa mogą być dla niego najbardziej budujące i jednocześnie motywujące, aby nie spoczął na laurach. Udzielanie pochwał, szczególnie w ramach ocen okresowych, ma duże znaczenie dla rozwoju potencjału pracownika. Adekwatna, szczera pochwała może wskazać pracownikowi jego mocne strony, które powinien rozwijać i talenty, którymi najbardziej warto się zająć. Mimo że pracownik najczęściej sam zauważa swoje talenty i mocne strony, to odkrycie ich i podkreślenie przez przełożonego może pracownika silnie zmotywować i prawidłowo ukierunkować jego rozwój zawodowy.

Romuald Korach

Autor jest trenerem, coachem, specjalistą w zakresie rozwoju indywidualnego i rekrutacji w firmie ARK Consulting.

Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Polacy zmieniają pracę. Co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? [Badanie]

Polacy chętnie zmieniają pracę. W dodatku co trzecia osoba chce się przekwalifikować. Jakie są tego powody? Co można wywnioskować z badania pracuj.pl?

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

REKLAMA

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA