REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radość i sprawiedliwość - czy warto inwestować w talenty

Martyna Mroczek

REKLAMA

Czy rzeczywiście warto inwestować w talenty? Każdy pracownik dba przede wszystkim o własny interes, a nie sukces firmy, więc może warto wyznaczać jasne cele i konsekwentnie je egzekwować, zamiast bez końca zachęcać i dopieszczać? Odpowiedzi na te pytania szukali praktycy zarządzania personelem, trenerzy oraz przedstawiciele świata nauki, uczestnicy drugiej debaty zorganizowanej przez Serwis HR, należący do Wydawnictwa Wolters Kluwer Polska przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami.

Inwestować w talenty czy koniec z pobłażaniem? Punkt wyjścia debaty stanowiły deklaracje każdego z uczestników, którą formę motywowania pracowników preferują. Wśród gości znaleźli się zwolennicy zarówno pierwszej, jak i drugiej tezy.

- Rynek pracy staje się w coraz większym stopniu rynkiem pracownika. Na przykład obecnie w Warszawie bardzo trudno znaleźć operatora wózka widłowego. Dlatego jeśli nie chcemy sami ładować palet na regały, musimy inwestować w pracowników - mówił Krzysztof Kosy, konsultant Hewitt Associates Sp. z o.o.

- Koniec z pobłażaniem. Firmy są po to, aby dawać wyniki. Inwestowanie jak najbardziej, ale tylko tam, gdzie się to naprawdę opłaca - przekonywał z kolei Rafał Stefański, prezes zarządu Yes-Consensus Sp. z o.o.

Wiele osób optowało za rozwiązaniem synergicznym.

- Należy rozwijać talenty, ale musi to służyć przede wszystkim osiąganiu celów. Pracownicy będą zmotywowani, jeśli zobaczą cel inwestowania znajdujący odzwierciedlenie w wynikach firmy lub zespołu, a równocześnie we własnych osiągnięciach - mówiła Agata Filipkowska, kierownik Zespołu ds. Planowania Rozwoju Pracowników w NBP.

Wartości kluczem

Drugą część debaty rozpoczęło studium przypadku przedstawione przez Bożenę Doroszenko , dyrektor ds. personalnych Sonion Polska. Kiedy trzy lata temu firma Sonion Polska budowała system zarządzania kompetencjami w firmie, dla zdefiniowania kompetencji firmowych niezbędna była odpowiedź na pytania: Co stanowi o specyfice firmy? Co sprawia, że pracownicy przychodzą do pracy z ochotą i podkreślają, że "dobrze się tu pracuje"?

Kluczem okazały się "Wartości Sonion", będące podstawą kultury organizacyjnej - kultury partnerstwa w zarządzaniu, ukierunkowanego na budowanie partycypacji i motywacji pracowniczej. Dziś, w czasach ograniczonych możliwości konkurowania finansowego z otwartymi rynkami Unii Europejskiej i zmiennego rynku pracy, ponownie ogromnego znaczenia dla motywowania i przyciągania pracowników do firmy nabrała kultura organizacyjna Sonion Polska oparta na jasnej misji, wizji i strategii. Przykład Sonion Polska pokazał, że receptą na zmotywowany zespół nie jest wyłącznie poziom płac w firmie, ale budowanie motywującego środowiska pracy.

Michał Mikiewicz - menedżer talentów w British Tobacco Polska - opisał strategię firmy British American Tobacco (BAT), elementem której jest "organizacja sukcesu" (winning organisation). Tworzą ją wyjątkowi ludzie pracujący w wyjątkowym miejscu pracy, tworzonym z myślą o tych ludziach, z dbałością o komfort pracowników. Stąd duże znaczenie miękkich elementów zarządzania zasobami ludzkimi oraz dialogu z ludźmi.

Relaks dla talentów

Przykładem poważnego traktowania opinii zatrudnionych może być fakt stworzenia w biurze pokoju relaksu, odpoczynku i wyciszenia, zwanego po angielsku chill out room - miejsca, w którym pracownik może w środku dnia odpocząć, posłuchać muzyki, pograć w bilard albo rzutki. Jest to ewenement na skalę polską. Chill out room powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie ujawnione podczas badania opinii zatrudnionych.

Rozwój talentu w BAT odbywa się na różne sposoby. Jednym z głównych procesów skupiających dyskusje dotyczące talentu w firmie jest "Przegląd talentu" (Talent Review). Odbywa się on dwa razy w roku. W trakcie kolejnych spotkań omawiany jest indywidualnie każdym z pracowników. W efekcie pracownicy otrzymują informację na temat kolejnych kroków na ścieżce kariery oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Potrzeby te zaspokajane są w różny sposób, począwszy od nauki w miejscu pracy (on the job training) poprzez tradycyjne metody szkoleniowe, ze szkoleniami międzynarodowymi włącznie, na zindywidualizowanych formach typu executive coaching czy mentoring skończywszy.

Zarządzanie z dialogiem

Wyniki badań zaprezentowane przez Krzysztofa Kosego z Hewitt Associates potwierdziły, jak ważne dla zaangażowania pracowników są uznanie ich pracy i celowość działań. Tytuł "Najlepszy pracodawca" otrzymały te firmy, które dbają o dobrą atmosferę pracy, pozapłacowe czynniki motywacyjne oraz dialog między pracownikami a kadrą zarządzającą.

Agata Filipkowska na przykładzie organizacji niezależnych konsultantów - trenerów pokazała, że dla pracowników ważne są nie tylko rezultaty, ale również proces dochodzenia do nich. Brak akceptacji dla sposobu osiągania celów lub wypracowywania rozwiązań może spowodować negację ostatecznych efektów, z którymi w innych warunkach pracownicy by się identyfikowali. Pracownicy oczekują, że będą mogli wnieść swój osobisty wkład w rozwiązywanie konkretnych problemów; spodziewają się, że ich punkt widzenia zostanie wzięty pod uwagę.

Dorota Minta, dyrektor personalna z firmy PPI-ETC Poland Sp. z o.o. zwróciła uwagę na problem motywowania kadry najwyższej. Często motywowanie tak bardzo utożsamia się z szeregowymi pracownikami, że zapomina się o zarządzających. Dla zespołu zarządzającego nie pieniądze są motywacją, lecz więź z liderem oraz poczucie przynależności do grupy. Wartości te stały się czynnikami wzmacniającymi kadrę zarządzającą, gdy firma znalazła się w sytuacji zmian. Powstała wówczas idea konsolidacji zespołu i postrzegania współpracowników w kategoriach personalnych, a nie tylko biznesowych.

Z szacunkiem do kandydata

Przypadek opisany przez Ewę Techman , menedżer personalną z firmy Flextronics Poland Sp. z o.o., dotyczący jej wcześniejszej pracy w firmie Hays, dotknął istoty rozmowy rekrutacyjnej. Z jej praktyki dyrektora personalnego wynika, że jest to moment, w którym rozpoczyna się znajomość firmy z pracownikiem. Od nawiązania tej relacji oraz jej pielęgnowania zależy zaangażowanie danej osoby w przyszłą pracę.

Pomocne przy osiąganiu pozytywnych efektów spotkania rekrutacyjnego jest używanie odpowiedniego języka - takiego, w którym wyraża się szacunek do kandydata jako osoby. Dobrze przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna owocuje długotrwałym zaufaniem przyszłego pracownika do rekrutującej go osoby - headhuntera, czy menedżera personalnego.

Synergia motywacyjna

Trzecia część debaty pozwoliła wszystkim uczestnikom osiągnąć zaskakującą zgodność w kwestii motywowania pracowników. Pomimo odmiennych opinii w punkcie wyjścia debaty, wnioski okazały się zbieżne. Choć świadomi zagrożeń płynących z nadmiernego pobłażania, profesjonaliści ds. HRM nie chcą rezygnować z kosztów inwestowania w pracowników.

- Bez radości i sprawiedliwości nie ma rozwoju. Niezbędnym elementem pracy jest synergia motywacyjna: motywacja musi płynąć z zewnątrz i z wewnątrz - podkreślała psycholog, dr hab. Aleksandra Tokarz z Instytutu Psychologii UJ.

Wyniki firmy są ważne, ale niemożliwe byłoby ich osiągnięcie bez inwestowania w talenty. W wielu sytuacjach, gdy czynniki płacowe przestają odgrywać rolę, oparcie w motywowaniu się na innych, wyższych wartościach pozostaje nieocenione.

- Spójrzmy na przypadek malowania płotu z powieści Marka Twaina - spuentował debatę Krzysztof Kosy. - Tomek Sawyer potrafił pracę za karę zamienić w prawdziwą przygodę. Dzięki miękkim narzędziom motywowania praca może stać się źródłem satysfakcji.

Czekając na prezesów

Debata "Psychologiczne aspekty motywowania" była rzadko spotykaną sytuacją spotkania świata nauki, praktyków zarządzania zasobami ludzkimi oraz doradców i konsultantów. Dzięki inicjatywom takim jak ta, decyzje związane z zarządzaniem pracą podejmowane są na podstawie wyników badań, a teoria czerpie z doświadczeń świata biznesu.

Zdaniem uczestników debaty, interesująca byłaby również dyskusja poświęcona motywowaniu pracowników, w której głos zabraliby prezesi firm - na ile otwarci są na kwestie motywowania, a na ile ograniczają się jedynie do wyników rynkowych.

Martyna Mroczek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA