REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

HRM

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czego nie mówić, aby nie tworzyć negatywnych relacji w pracy?

Niejednokrotnie przekonałam się, jaką siłę rażenia mogą mieć wypowiedzi moje, moich przełożonych i podwładnych. Na jakie słowa zwracać szczególną uwagę i których się wystrzegać, aby nie pojawiła się konieczność późniejszego naprawiania relacji w pracy?

Czy outsourcing ma sens?

Wyprowadzanie różnych aktywności na zewnątrz firm ma w Polsce coraz więcej zwolenników. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że Polska stała się jednym z krajów dostarczających usługi outsourcingowe na skalę międzynarodową. Z szacunków Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce z 2009 r. wynika, że sama branża centrów usług biznesowych (BPO/SSC), przy zatrudnieniu ok. 45 tys. osób, generowała w ubiegłym roku dla polskiej gospodarki około 2 miliardów dolarów rocznie.

Jak udostępnić szkolenia szerszemu gronu pracowników?

Co roku przeznaczamy sporo czasu i środków na szkolenie pracowników, jednak efekty są co najmniej niezadowalające. Po pierwsze, ze względu na koszty nie możemy skierować na nie wszystkich pracowników. Po drugie, nigdy nie wiadomo, czy szkolenie, które wybierzemy, będzie skuteczne. Zastanawiamy się nad tym, by rozwiązać problem przez wprowadzenie szkoleń wideo. Czy będzie to dla nas dobre rozwiązanie? Co warto wiedzieć o takich szkoleniach?

Od przywództwa do negocjacji kupieckich

W firmie Nomi SA został zakończony projekt pod nazwą Akademia Zarządzania. Przeszkolono łącznie 150 osób pełniących stanowiska menedżerskie zarówno wyższego, jak i średniego szczebla. Projekt składał się z pięciu modułów i trwał półtora roku.

REKLAMA

Sprawdzanie referencji

Potwierdzanie informacji zebranych od kandydata na pracownika już od dawna stało się nieodzownym etapem dobrze przeprowadzanego procesu rekrutacji. Wielu pracodawców przywiązuje dużą wagę do potwierdzenia tych danych podczas rozmów referencyjnych, a także do zdobycia wiedzy na temat potencjalnego pracownika od osób, z którymi wcześniej współpracował na co dzień i które go znały od mniej formalnej strony.

Dlaczego szefowie delegują zbyt mało zadań?

Kieruję ludźmi od prawie dziesięciu lat. Mój zwierzchnik zarzuca mi, że jestem przepracowany i mało efektywny, bo nie deleguję zadań. To prawda, robię to bardzo rzadko, ale widzę, że podobnie wygląda to u innych menedżerów – także u wspomnianego zwierzchnika. Tempo pracy nie pozwala zastanowić się, komu coś delegować. A poza tym nasi podwładni i tak nie mają szans przyjąć na siebie nowych zadań. W czym tkwi problem?

Szkolenia językowe dla pracowników

Przed pytaniem „Jakie szkolenie wybrać, aby rozsądnie wykorzystać dostępny budżet, a jednocześnie zapewnić maksymalną efektywność szkoleń?” staje większość firm, które chcą zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku przez przyciągnięcie najlepszych pracowników. Decydując się na szkolenia językowe dla pracowników, należy spojrzeć nie tylko na ich cenę czy renomę oferującej je firmy, ale przede wszystkim na potrzeby i możliwości naszej organizacji.

W jaki sposób przyjmować krytykę?

W trakcie ostatniej rozmowy podsumowującej półrocze przełożony powiedział mi, że powinnam pracować nad tym, w jaki sposób przyjmuję informacje zwrotne i krytykę. Jego zdaniem, zamiast wysłuchać na spokojnie, co inni ludzie mają mi do powiedzenia, zaczynam niepotrzebnie się bronić i dyskutować, a przez to nie mam szans na dalszy rozwój i doskonalenie. Uważam się za osobę asertywną i nie pozwolę, by inni niesłusznie mnie oceniali i oskarżali. W jaki zatem sposób powinnam przyjmować krytykę, by nie doprowadzać do niepotrzebnych dyskusji?

REKLAMA

Jak przeprowadzać proces rekrutacji w firmie?

Jestem koordynatorem zasobów ludzkich w prężnie rozwijającym się polskim przedsiębiorstwie. W ostatnim roku odnotowaliśmy większą niż zwykle liczbę odejść pracowników. Mamy kilkanaście wakatów, lecz zauważyłam problemy ze zdobywaniem dobrych specjalistów. Widzę, że zespół się stara, ale efekty są słabe. Owszem, mieliśmy trochę ciekawych osób, jednak oczekiwania obu stron nie pokrywały się. Wstyd się przyznać, ale zdarzało się również zatrudnienie specjalistów, których umiejętności okazywały się w praktyce absolutnie niewystarczające. Jak można poprawić jakość naszego procesu rekrutacji?

Kontrola efektów szkoleń językowych

Skąd wiadomo, że szkolenia językowe w naszej firmie przynoszą oczekiwane efekty, pomijając zadowolenie zatrudnionych z faktu, że firma je finansuje? Jak mierzyć postępy pracowników w nauce? Jeśli szkolenia mają być efektywne i naprawdę podnosić kompetencje uczestników, potrzebne są właściwe procesy i narzędzia do zarządzania edukacją językową.

Jak wspierać rozwój osób o niskich kompetencjach – opis praktyk

75 proc. polskich pracodawców widzi sens w szkoleniu osób o niskich kwalifikacjach, zwłaszcza jeżeli dzięki temu można poprawić konkurencyjność firmy – wskazują wyniki badań PARP. Jednak pracownicy o niskich kwalifikacjach są najrzadziej kierowani na szkolenia. Dlatego warto przyjrzeć się firmom, które w praktyce dbają o rozwój zawodowy tej grupy.

Rozegrana nauka

Symulator Global Management Challenge w ciągu ostatnich 30 lat zgromadził 400 tys. entuzjastów zarządzania w wirtualnej rzeczywistości z ponad 30 państw. Obecnie to największe w Polsce przedsięwzięcie oparte na zaawansowanej symulacji komputerowej, z którego zalet edukacyjnych mogą korzystać firmy dbające o rozwój swoich kadr.

Angażowanie przez komunikowanie

Rozmowa z Markiem Schumannem, światowej klasy ekspertem w dziedzinie komunikacji

Praktyczne różnice między zmianą a innowacją

Inicjatywy innowacyjne, prawidłowo przeprowadzone, wymagają zmiany. Inicjatywy zmian, aby zakończyły się sukcesem, wymagają innowacji. Dlatego też, aby być innowatorem, menedżer musi być agentem zmiany.

Zarządzanie biznesem a zarządzanie problemami

Coraz więcej firm ma odwagę głośno przyznać się do faktu, że niektóre systemy i narzędzia wspierające zarządzanie zaczynają żyć same dla siebie, niekoniecznie z pożytkiem dla organizacji. Istotą problemu jest sama potrzeba organizacji, która powinna być podstawą do podejmowania decyzji o tym, które systemy i narzędzia oraz w jakim zakresie powinniśmy stosować. Potrzeba wynikająca z zarządzania portfelem problemów w organizacji.

Wyzwania dla partnerstwa

Model partnerstwa biznesowego HR Dave’a Ulricha liczy już ponad 10 lat, a jednak tylko nieliczne firmy w Polsce wdrożyły go do tej pory. Firma doradcza HRM Partners oraz redakcja „Personelu i Zarządzania” zaprosiły przedstawicieli siedmiu z nich, aby podzieli się swoimi doświadczeniami.

Odkrywanie sensu

Rozmowa z Davidem Gordonem, jednym z twórców NLP, trenerem, autorem Modelu Gordona

Zmiana budżetów na szkolenia top menedżerów i menedżerów liniowych

Polskie firmy niedostatecznie rozwijają przywództwo i standardy kierownicze na najniższych stanowiskach menedżerskich, choć to na tym poziomie kształtuje się klimat sprzyjający zaangażowaniu. Czy zatem nie warto tu przesunąć środków z drogich szkoleń dla menedżerów wyższego szczebla?

(Nie) chodzi o to, kim jesteś

Rozmowa z Ricardo Vargasem, międzynarodowym konsultantem i dyrektorem zarządzającym TMI w Portugalii

W poszukiwaniu winnego

A mogło być tak pięknie... Gdy konfrontacja naszych planów i oczekiwań względem e-learningu z efektami jego wdrożenia wskazuje na niepowodzenie, przychodzi czas refleksji i szukanie winnego. Dobrze by było, gdyby ten winny był zmaterializowany i definiowalny. Dlaczego? To proste. Łatwiej wtedy wskazać winnego, to jest konkretne cechy kursu, np. nieprzyjazny interfejs, które zniweczyły naszą chęć do nauczania.

Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Zatrudniamy w naszej firmie wielu inżynierów. Są fachowcami w swoich dziedzinach i mają ogromne doświadczenie. Chcielibyśmy, jako firma, wykorzystać ich wiedzę w nowych projektach i zależy nam, aby dzielili się swoim doświadczeniem z innymi osobami. Na początek poprosiliśmy ich o poprowadzenie kilku prezentacji dla młodszych pracowników, a w przyszłości planujemy także edukować naszych klientów. Niestety, słuchacze niewiele z tych wystąpień zrozumieli. Zależy nam, aby inżynierowie dobrze wypadali podczas prezentacji, bo dzięki ich wiedzy skorzysta i nasza firma, i nasi klienci.

Jak delegować zadania?

Jak delegować zadania, żeby nie przestraszyć pracowników? Wiem, że każdy jest inny, ale często o tym zapominam i raczej mierzę wszystkich pracowników jedną miarą. A potem jedni z nich robią coś błyskawicznie, a inni nie potrafią się uporać z podobnym zadaniem.

Jak przygotować się na powrót do pracy po urlopie macierzyńskim?

W najbliższym czasie wracam do pracy po urlopie macierzyńskim. W tym czasie w firmie zaszło wiele zmian. W moim dziale nie pracują już te same osoby, co przed moim urlopem. Zastanawiam się, na co zwrócić uwagę i jak się przygotować na ten powrót?

W jaki sposób rozmawiać z odchodzącym pracownikiem?

Jestem menedżerem ds. personalnych w firmie produkcyjnej. Od lat funkcjonujemy z powodzeniem na rynku, ale ostatnie półtora roku nie należało do najlepszych. Mamy do czynienia z wieloma odejściami, a przecież polityka firmy sprzyja stabilizacji i rozwojowi. Nasze działania zawsze zdawały egzamin i mogliśmy szczycić się niewielką fluktuacją kadr, a teraz wszystko wymyka się spod kontroli. Jestem pewna, że nie chodzi o zarobki, ponieważ pracownicy podejmują zatrudnienie u konkurencji na podobnych warunkach. Przyznam, że decyzje o zwolnieniach nie są dla mnie całkiem zrozumiałe.

Gotowość do zmian

Jakie wartości niesie kultura organizacyjna i jakie są jej aspekty – jawne i ukryte – wiemy. Nad zagadnieniem kształtowania i definiowania kultury organizacyjnej pochyla się wielu naukowców, natomiast praktycy biznesu często nie doceniają jej wartości.

Kształcenie kompetencji przyszłych pracowników

Do 2020 r. liczba polskich studentów ma zmniejszyć się o 40 proc., czyli o około 700 tysięcy1. O specjalistów będzie coraz trudniej. Dlatego już teraz warto pomyśleć o narzędziach kształcenia kompetencyjnego przyszłych pracowników i budowaniu lojalności studentów wobec marki pracodawcy.

Wzbogacanie siebie

Rozmowa z Michałem Wronką, menedżerem produktu w Bayer HealthCare, laureatem konkursu MBA Student of the Year 2010

Jak dobrze wybrać program MBA?

Na początku 2009 roku, kiedy to na wieść o kryzysie wiele firm zamroziło swoje budżety szkoleniowe, zainteresowanie drogimi studiami typu MBA zaczęło maleć. Jednak w ostatnim czasie trend ten się odwrócił i obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania tą formą edukacji. Studia MBA to ważna decyzja i... niemały wydatek. Tym bardziej przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego programu należy zrobić dogłębną analizę dostępnych ofert oraz własnych oczekiwań.

Wszechstronny opis potencjału pracownika

Z perspektywy psychologii organizacji stanowisko pracy to zespół wymagań stawianych pracownikowi. Mogą dotyczyć zarówno tego, co zatrudniony powinien wiedzieć i umieć, jak i do czego musi być predysponowany. Kompletna ocena potencjału oznacza nie tyle, że badamy kandydata wszystkimi dostępnymi narzędziami, ile że oceniamy rzetelnie, czy spełnia on wszystkie kluczowe wymagania stawiane mu przez stanowisko, o które się ubiega.

Zmierzyć (nie)mierzalne

Wywiad z Waynem F. Cascio, profesorem zarządzania w Business School na Uniwersytecie w Denver (Colorado)

Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa to kluczowy punkt całego systemu ocen okresowych pracowników. Sposób jej przeprowadzenia decyduje w dużej mierze o jakości i rzetelności dokonanej oceny pracownika, a tym samym determinuje zasadność opierania na wynikach oceny okresowej różnych decyzji związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji. Jednocześnie rozmowa okresowa bardzo często budzi niechęć i obawę zarówno ocenianych, jak i oceniających i jest postrzegana jako sytuacja trudna dla obu stron. Można jednak zbudować pozytywne podejście do procesu dokonywania oceny okresowej, jeżeli będziemy pamiętać o stosowaniu pewnych zasad i dobrych praktyk oceniania.

Wynagrodzenia kierowników w zależności od działu

Kadra kierownicza to jedna z najważniejszych grup w każdym przedsiębiorstwie. Od niej zależą w dużym stopniu wyniki poszczególnych zespołów czy działów. Jak wynagradzana jest w Polsce ta część kadry i jak kształtują się jej zarobki w kontekście pracy w konkretnym dziale?

Czy zatrudniać cudzoziemców?

Czy lepiej dać pracę bezrobotnym rodakom, czy imigrantom? Jak zapełnić luki pokoleniowe? Co oznacza zatrudnianie obcokrajowców dla kraju, firm i menedżerów?

Pozapłacowe elementy wynagrodzenia

Kryzys nie wpłynął na bonusową politykę pracodawców. Wielu z nich nadal oferuje swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną, zajęcia w klubach fitness czy dofinansowanie studiów. A co najbardziej cenią pracownicy?

Na blogu i przy kawie czyli kształtowanie wizerunku firmy konsultingowej – opis praktyki

W dziedzinie employer brandingu w PricewaterhouseCoopers w ciągu ostatniego roku zaszło kilka znaczących zmian. Firma postanowiła bardziej zacieśnić więzi z kandydatami, którzy przeszli selekcję, wprowadziła nowe elementy w komunikacji wewnętrznej z aktualnymi pracownikami, a dla potencjalnych kandydatów przygotowała film na YouTube, blog firmowy i nowe narzędzie Wirtualny Tydzień Pracy.

Promacierzyński zmysł

Jak traktowane są pracujące mamy i na jakie udogodnienia mogą liczyć w miejscu zatrudnienia? Odpowiedzi na te pytania dostarczyło badanie przeprowadzone w ramach konkursu „Mama w pracy”. Wyniki tegorocznej edycji konkursu przedstawiono 25 czerwca podczas gali finałowej w Warszawie. W trakcie imprezy wręczono statuetki firmom, które wyróżniają się promacierzyńską postawą.

Premia jako składnik motywujący

Jednym z istotnych elementów systemu motywacyjnego są wynagrodzenia pracowników, w szczególności zaś systemy premiowo-nagrodowe. Ważne jest także powiązanie dodatkowych składników wynagrodzenia z sytuacją finansową pracodawcy, co pozwoli na niewypłacanie tego elementu wynagrodzenia w okresach gorszej koniunktury gospodarczej, spadku zapotrzebowania na usługi lub towary oferowane przez firmę.

Zmiana w organizacji na przykładzie ustawień systemowych

Ustawienia organizacyjne stanowią jedną z metod możliwych do wykorzystania zarówno w diagnostyce problemów w zespole, jak i projektowaniu zmiany. Działają na płaszczyźnie osobistej i organizacyjnej. Silnie wiążą się z emocjami i są konstelacją utworzoną z pozycji osób względem siebie i ich wzajemnym ruchem. Sama metoda może wydawać się zbyt śmiała i szamańska, jednak warto z niej skorzystać, kiedy stawiamy na zdrowie naszych organizacji.

Od rozmowy oceniającej do rozmowy rozwijającej

Rozmowa między menedżerem i podwładnym na temat wyników oceny okresowej lub bieżącej nazywana jest zwyczajowo rozmową oceniającą. W świetle współczesnych, dobrych praktyk punktem ciężkości w tego typu rozmowie powinno być nie tyle ocenianie, ile wsparcie dla rozwoju pracownika. Tym samym mówimy o rozmowie rozwijającej. Może ona być bardzo inspirująca dla podwładnych, pod warunkiem że menedżer pozna, zrozumie i zastosuje w praktyce kilka ważnych zasad psychologii efektywności.

Jakie błędy można popełnić, motywując podwładnych?

Jestem menedżerem od kilkunastu miesięcy. Mam wrażenie, że moje sposoby motywowania pracowników nie są tak skuteczne, jakbym chciał. Jakie błędy popełniają najczęściej menedżerowie podczas motywowania podwładnych? Czego powinienem unikać?

Co zrobić, aby wiedza ze szkolenia została w głowie?

Jestem kierownikiem działu szkoleń w dużej organizacji. W ostatnich latach kładzie się duży nacisk na działania rozwojowe pracowników i oczywiście najbardziej popularnym i pożądanym przez zatrudnionych sposobem na rozwój są szkolenia. Czasami po szkoleniach widać zmianę w zachowaniach ludzi, a czasami nie. Niektórzy chcą iść po roku czy dwóch latach na szkolenia z tego samego tematu, bo mówią, że już niewiele pamiętają. Co zrobić, aby umiejętności i wiedza ze szkoleń została w głowie i była stosowana codziennie?

Czy istnienie grup pracowników wspomaga funkcjonowanie w organizacji?

Jestem liderem jednej z grup sprzedażowych w firmie z branży kosmetycznej. Mam siedmiu kolegów na analogicznych do mojego stanowiskach. Mamy niepisaną zasadę, że spotykamy się raz w tygodniu, by ustalić strategię i wymienić dotychczasowe doświadczenia, które zwiększą naszą efektywność sprzedażową i tę związaną z zarządzaniem ludźmi. Początkowo spotkania wnosiły wiele do mojej pracy i nie ukrywam, że zżyłem się z kolegami. Jednak od dłuższego czasu zauważam frustrację, drobne kłamstewka (w końcu każdy z nas ma być najlepszy), godzinne debaty o niczym, brak otwartości na nowe pomysły, a przede wszystkim ich deficyt. Mówi się, jak ważne są działania grupowe, jednak mam coraz więcej wątpliwości.

Czy były kolega może być skutecznym szefem?

W jaki sposób skutecznie zmotywować pracowników, gdy zanim awansowaliśmy i staliśmy się ich przełożonymi, byliśmy ich równoległymi współpracownikami? Czy wskazane jest wówczas utrzymywanie kontaktów przyjacielskich, czy raczej należy przekreślić dotychczasowe relacje?

Społeczna odpowiedzialność pracownika

Prowadząc po raz kolejny warsztaty dla studentów z zakresu CSR, zastanawiałam się, dlaczego ciągle tak jest, że uczciwie znaczy trudniej, proekologicznie – drożej, prospołecznie – nie po linii biznesowej.

Od nudy do satysfakcji

Na szkoleniu rozgorzała dyskusja na temat motywowania pozafinansowego. Dyskusja dotyczyła tak zwanego wzbogacania stanowiska pracy, czyli działań, które uczyniłyby je znacznie atrakcyjniejszym, a pracę na nim o wiele bardziej satysfakcjonującą.

Dyrektor zmotywowany?

To, że z turbulencjami w gospodarce mieliśmy w ostatnim roku do czynienia, wie chyba każdy. W 2008 roku firmy planowały podwyżki dla dyrektorów na kolejny rok w wysokości 5,9 proc., ale już w połowie 2009 roku okazało się, że wzrosty były jedynie symboliczne, ze średnią na poziomie 0,92 proc. Nawet i te odczuli jednak tylko nieliczni – ponad połowa przedsiębiorstw (55 proc.) w ogóle zamroziła dyrektorom podwyżki.

Korporacyjne gniazdko

Po co firmie przedszkole, kto będzie je realizował, ile to kosztuje, jakie problemy czekają po drodze, czy to się opłaca – to tylko kilka pytań, na które muszą odpowiedzieć specjaliści HR, którzy myślą o utworzeniu firmowego przedszkola.

Nieograniczony potencjał

Cele pozwalają wykorzystać cały potencjał drzemiący w człowieku. Ten natomiast jest nieograniczony – mówił Brian Tracy w Warszawie w trakcie jednego z prowadzonych seminariów. Wyznaczenie sobie celów i natychmiastowe podjęcie działań przyrównywał do zdjęcia nogi z hamulca i wciśnięcia pedału gazu. Zaledwie 3 proc. dorosłych ludzi ma jasne, zapisane cele oraz plan ich realizacji.

Co zrobić, gdy zachowania pracownika są sprzeczne z wartościami organizacji

W procesie rekrutacji zwracaliśmy uwagę przede wszystkim na kwalifikacje zawodowe związane ze stanowiskiem kandydata. Zatrudniliśmy osobę spełniającą kryteria wymagane na danym stanowisku. Po kilku miesiącach widać, że sposób jej zachowania nie pasuje do kultury naszej organizacji. Co zrobić, jeżeli świetny specjalista w swojej dziedzinie po pewnym czasie prezentuje zachowania sprzeczne z wartościami mojej firmy?

Jak zapewnić komfort pracy w biurze

Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?

REKLAMA