Gotowość do zmian
REKLAMA
Według K. Camerona i R. Quinna kultura organizacyjna jest zbiorem wartości uznanych za oczywiste, założeń, wspólnych oczekiwań, definicji oraz elementów pamięci zbiorowej1. Niektórzy twierdzą, że kultury organizacyjnej nie ma – a bynajmniej nie wpływa ona na sposób funkcjonowania organizacji. Jednak przywołany poniżej przykład firmy outsourcingowej dowodzi, że kultura organizacyjna wpływa na efektywność biznesową organizacji.
Jako firma doradcza mieliśmy w ostatnim czasie okazję obserwować studium upadku jednej z większych korporacji branży mediowej. W planowanej synergii biznesowej po połączeniu dwóch grup kapitałowych nie doceniono wagi kształtowanej przez wiele lat kultur dwóch różnych organizacji – jednej budowanej w kulturze klanu z elementami kultury adhokracji – żeńskiej kulturze organizacyjnej; drugiej kulturze hierarchicznej – z wyraźnymi cechami męskiej kultury organizacyjnej. Kultura adhokracji i kultura klanu najczęściej współwystępują z kulturą żeńską, a kultura hierarchiczna i kultura rynku z męską kulturą organizacyjną2 (tak też było w przypadku opisywanej organizacji).
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat