Kategorie

Co zrobić, aby wiedza ze szkolenia została w głowie?

Mirosława Tkaczuk
Jestem kierownikiem działu szkoleń w dużej organizacji. W ostatnich latach kładzie się duży nacisk na działania rozwojowe pracowników i oczywiście najbardziej popularnym i pożądanym przez zatrudnionych sposobem na rozwój są szkolenia. Czasami po szkoleniach widać zmianę w zachowaniach ludzi, a czasami nie. Niektórzy chcą iść po roku czy dwóch latach na szkolenia z tego samego tematu, bo mówią, że już niewiele pamiętają. Co zrobić, aby umiejętności i wiedza ze szkoleń została w głowie i była stosowana codziennie?

Wzmacnianie efektów rozwojowych poprzez działania doszkoleniowe to często pojawiający się temat. Na to zagadnienie możemy spojrzeć z perspektywy:

  • samego uczestnika szkolenia,
  • organizacji i menedżera,
  • trenera.

Przede wszystkim ważna jest motywacja do zmiany, do wypracowania nowych nawyków, zastosowania nowych narzędzi czy też umiejętności, które poznaliśmy na szkoleniu. Ważne jest także, czy ta motywacja jest wewnątrz nas, czy też ktoś inny potrafi nas zmotywować zewnętrznie. Sami wiemy, co najlepiej na nas działa.

Nastawienie na cel

Reklama

Innym aspektem jest to, czy jesteśmy nastawieni na cel, tzn. czy chcemy i potrafimy zastosować nowe umiejętności i wiedzę, żeby jeszcze lepiej robić to, co robimy, żeby łatwiej osiągać cele, które sobie sami wyznaczamy lub też które wyznaczają nam nasi szefowie.

Jeżeli nie mamy nastawienia na cel, to często, żeby mogła nastąpić zmiana, musimy przeżyć pewnego rodzaju frustrację, wtedy ten stan dyskomfortu powoduje, że zaczynamy działać. Kiedy coś nam nie wychodzi, kiedy już odpowiednią dla nas liczbę razy rozbijemy się o mur, wtedy zaczynamy dopiero myśleć, że może warto coś zmienić, że to, co robiliśmy w znany nam sposób, już nie działa.

Korygująca informacja zwrotna

Na szkoleniach zdarzają się takie sytuacje, że uczestnicy, poznając nowe narzędzie, np. schemat udzielania korygującej informacji zwrotnej, mówią, że to jest takie książkowe, niepasujące do nich, do ich sposobu komunikacji.

Oczywiście wszystko, co nowe, jest inne i często wydaje się sztuczne. Pamiętajmy też, że posiadamy umiejętność adaptacji nowych rzeczy, modyfikacji i dostosowywania. Możemy zawsze przyjąć jakąś część, która jest nam bliska, lub zapamiętać najważniejsze rzeczy.


Reklama

Na przykład biorąc pod uwagę informację zwrotną, warto pamiętać o kilku najważniejszych aspektach, np. aby mówić o zachowaniach drugiej osoby, o konkretnych sytuacjach, pokazywać konsekwencje, zamiast oskarżać i oceniać „Ty jesteś...”, niesprawiedliwie uogólniać „zawsze, nigdy”. Dodatkowo ważne jest, aby przekazywać taką informację w spokoju, bez negatywnych emocji, na osobności, czyli w odpowiedni sposób, w odpowiednim miejscu i czasie.

Co jednak zrobić, aby o tym pamiętać? Po pierwsze, często trenerzy, czyli ten pierwszy motywator zewnętrzny, na szkoleniach stosują tzw.action plan, czyli plan działania – proszą, aby uczestnicy wypisali w swoim planie działania np. trzy najważniejsze z nowych rzeczy, które poznali na szkoleniu i które zaczną stosować, wraz z terminem, kiedy zaczną to robić. Jeżeli dla kogoś to za dużo, niech wybierze jedną rzecz, którą zacznie stosować już od jutra.

Grupa wsparcia

Dobrym sposobem jest też tzw. grupa wsparcia. Często na szkoleniach otwartych poznaje się nowe osoby, z którymi chcemy utrzymywać relacje. Możemy też się umówić, że będziemy dzielić się informacjami na temat postępów w przyswajaniu nowych umiejętności lub dawać sobie prawo do pytania i przypominania o stosowaniu tych umiejętności.

Na szkoleniach zamkniętych możemy stworzyć analogicznie grupy 2–3-osobowe, które później będą ze sobą współpracowały i motywowały się do stosowania nowej wiedzy i umiejętności. A jednocześnie jeżeli to są osoby na tym samym szczeblu w organizacji, to mogą wymieniać się swoimi doświadczeniami i korzystać ze wzajemnych pomysłów.

Motywacja w dwie strony

Kolejnym narzędziem, co prawda, już menedżerskim, jest tzw. training on the job, gdzie niezbędna jest wcześniejsza współpraca menedżera z trenerem. Menedżer musi zapoznać się z programem szkolenia, nowymi umiejętności i wiedzą, która zostanie przekazana jego pracownikom. Później w codziennej pracy obserwuje i egzekwuje te nowe umiejętności i wiedzę od swoich pracowników. Dla niektórych taki motywator zewnętrzny jest bardzo skuteczny. Takie rozwiązanie można łatwo zastosować przy wdrażaniu nowych rozwiązań systemowych, gdzie szkolenie obejmuje wiele szczebli organizacji i menedżer także uczestniczy w podobnym szkoleniu. Dodatkowo dla menedżera jest motywatorem do stosowania nowych umiejętności i wiedzy to, że będzie monitorował w tym zakresie swoich pracowników. Mamy więc motywację w obydwie strony.

Innym rozwiązaniem jest dodatkowy dzień szkolenia po pewnym czasie tzw. follow up. Często taki follow up jest związany z zadaniem, które zostało wyznaczone na pierwszym szkoleniu i uczestnicy oprócz tego, że mogą uzyskać nową wiedzę, to przede wszystkim mogą omówić, jak im poszło zadanie, pochwalić się swoimi sukcesami, omówić ewentualne trudności i wciąż ćwiczyć i doskonalić się pod okiem trenera.

Jeżeli planujemy cykl szkoleń, to trener może zastosować quizy indywidualne lub grupowe, sprawdzające wiedzę z poprzednich szkoleń w formie zabawy z nagrodami dla najlepszych. Niektórzy uczestnicy w ten sposób mobilizują się do przypomnienia sobie zakresu materiału z poprzedniego szkolenia, żeby jak najlepiej wypaść w oczach innych uczestników.


Dzielenie się wiedzą

Ciekawym sposobem utrwalenia wiedzy uczestnika szkolenia jest przygotowanie krótkiego streszczenia z najważniejszych rzeczy, które były na szkoleniu. Będzie mógł je przedstawić w formie prezentacji na spotkaniu dla pozostałych członków zespołu. Takie działania wymagają przygotowania się i powtórzenia materiału, a poza tym opowiadanie innym jest jednym z najlepszych sposobów utrwalania wiedzy. Dodatkową korzyścią jest przekazanie wiedzy i umiejętności kolejnym pracownikom. Zespół może się też umówić między sobą, że będzie wykorzystywać tę wiedzę i umiejętności w sposób świadomy i przypominać sobie o pewnych nowych zachowaniach w formie żartów.

Jednocześnie najważniejsze jest nasze własne przekonanie, że stosowanie nowych umiejętności i wykorzystywanie wiedzy jest warte zachodu i że wzbogaci nasz warsztat umiejętności. Po prostu musimy chcieć!

Nieoceniona przypominajka

Załóżmy, że warto zacząć coś robić. Możemy sobie stworzyć przypominajkę – kotwicę, którą będziemy zawsze mieć przed oczami, np. kartka z tekstem lub metaforycznym symbolem przyklejona na monitorze lub sygnał w telefonie o określonej godzinie. Oczywiście przypominajki dostosowujemy do siebie, tak aby działały na nas w odpowiedni sposób.

Jeżeli nowej wiedzy i umiejętności nie zaczniemy wykorzystywać, stosować od następnego dnia, to zapomnimy, jak to robić.

Nawet jeśli będziemy popełniać na początku błędy, coś nie będzie nam wychodzić, tak jak to było na szkoleniu – to dobrze, jest to właśnie okazja do uczenia się, modyfikowania i dostosowywania nowych umiejętności do naszego środowiska.


Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    In vitro i prawo do ubezpieczenia społecznego – wyrok ETPCz

    Czy podjęcie przez pracownicę nowego zatrudnienia w trakcie procedury in vitro stanowi podstawę do odmowy ubezpieczenia społecznego?

    Kod wykonywanego zawodu w ZUS ZUA i ZUS ZZA

    Kod wykonywanego zawodu w dokumentach ZUS ZUA i ZUS ZZA to ważna zmiana, która wejdzie w życie 16 maja 2021 r. Na czym w praktyce będzie polegał nowy obowiązek?

    Kompetencje cyfrowe - tego wymagają pracodawcy [RAPORT]

    Kompetencje cyfrowe - tego przede wszystkim wymagają pracodawcy. Cyfryzacja rynku pracy to trend przyspieszony przez epidemię koronawirusa. Jak nową rzeczywistość oceniają pracownicy? Na to pytanie odpowiada raport "Cyfrowa ewolucja kariery".

    Dwie umowy o pracę - składki ZUS

    Dwie umowy o pracę - co na to prawo? Składki ZUS opłaca się od jednej czy dwóch umów?

    Poważne zachorowanie - oszczędności PPK mogą pomóc

    Poważne zachorowanie - co to jest w rozumieniu ustawy o PPK? Jak oszczędności PPK mogą pomóc, gdy uczestnik PPK, jego małżonek lub dziecko zachoruje?

    Badanie trzeźwości pracownika - nowe przepisy

    Badanie trzeźwości pracownika alkomatem - nowe przepisy przyznają pracodawcy prawo do prewencyjnych, wyrywkowych kontroli alkomatem.

    Badanie trzeźwości pracownika 2021

    Badanie trzeźwości pracownika - w 2021 r. powstał projekt ustawy umożliwiający pracodawcy przeprowadzanie wyrywkowych kontroli trzeźwości pracownika.

    Praca dla informatyka 2021 - zarobki i praca zdalna [ANALIZA]

    Praca dla informatyka w 2021 r. - liczba ofert pracy dla informatyków wciąż rośnie. Dla pracowników z branży IT liczą się zarobki i praca zdalna. Analiza przedstawia obecną sytuację informatyków na rynku pracy.

    Godziny pracy 2021

    Godziny pracy 2021 - ile godzin pracy i dni wolnych od pracy wypada w poszczególnych miesiącach? Jak obliczyć godziny pracy?

    Długotrwałe niewykonywanie obowiązków - wypowiedzenie umowy

    Wypowiedzenie umowy - czy długotrwałe niewykonywanie części obowiązków pracownika uzasadnia rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem?

    Rozliczanie czasu pracy zdalnej

    Czas pracy zdalnej to dosyć kłopotliwe zagadnienie. Jak ewidencjonować i kontrolować pracownika na home office? W jaki sposób rozliczać nadgodziny i wprowadzić zadaniowy czas pracy?

    Rynek pracy w czasie pandemii a szara strefa w rolnictwie

    Rynek pracy w czasie pandemii - czy część pracowników zasiliła szarą strefę w rolnictwie? Poniżej znajduje się analiza.

    Najwięcej ubezpieczonych cudzoziemców w historii - kwiecień 2021

    Cudzoziemcy pobili rekord - w kwietniu 2021 r. jest najwięcej ubezpieczonych w Polsce obcokrajowców w historii. Jak przedstawiają się liczby?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych 2022

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni? Nowe emerytury i renty będą wypłacane tylko na konto. Rozwiąże się problem emerytur czerwcowych. Zmienią się zasady pobierania zasiłków.

    Brexit a ubezpieczenia i rozliczenia podatkowe pracowników

    Brexit - jakie są skutki w zakresie ubezpieczeń społecznych i rozliczeń podatkowych pracowników? Wszystko o zaświadczeniu A1.

    Odpis na ZFŚS na emerytów i rencistów - byłych pracowników

    Odpis na ZFŚS na emerytów i rencistów będących byłymi pracownikami - jak obliczyć? Jak ustalić status tych osób i wysokość zwiększenia?

    Ostatni dzień na wdrożenie PPK!

    PPK - 10 maja 2021 r. to ostatni dzień na wdrożenie PPK czyli zawarcie umowy o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową.

    Praca zdalna - przepisy prawne

    Praca zdalna - przepisy prawne regulujące home office znajdują się w ustawie covidowej. Kodeks pracy wciąż nie zawiera przepisów dotyczących pracy zdalnej.

    Bezrobocie w kwietniu 2021 r.

    Bezrobocie - w kwietniu 2021 r. w Polsce odnotowano spadek bezrobocia. Gdzie jest najwyższe bezrobocie, a gdzie najniższe?

    Emerytury stażowe - obywatelska inicjatywa ustawodawcza

    Emerytury stażowe będą przedmiotem obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. NSZZ "Solidarność" apeluje o liczne podpisy.

    4 urlopy dla ojca po urodzeniu dziecka

    Urlopy dla ojca - po urodzeniu dziecka ojciec może skorzystać z 4 rodzajów urlopów - ojcowskiego, okolicznościowego, tacierzyńskiego i rodzicielskiego.

    Przymusowy urlop wypoczynkowy - jaka forma?

    Przymusowy urlop wypoczynkowy - w jakiej formie pracodawca powinien polecić pracownikowi wykorzystanie urlopu wypoczynkowego?

    Idealny pierwszy dzień pracy - model First Day Experience

    Pierwszy dzień w nowej pracy - jak wygląda w modelu First Day Experience? Jak mógłby wyglądać idealny pierwszy dzień pracy?

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym wchodzi w życie - Izrael i Turcja

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym podpisana między Polską i Izraelem oraz umowa podpisana między Polską a Turcją wchodzą w życie dnia 1 maja i 1 czerwca 2021 r.

    Czym jest informacja starosty?

    Informacja starosty to dokument związany z zatrudnianiem cudzoziemców. To tzw. test rynku pracy. Czemu służy? Kiedy jest wymagana, a kiedy nie?