Kategorie

Co zrobić, aby wiedza ze szkolenia została w głowie?

Mirosława Tkaczuk
Jestem kierownikiem działu szkoleń w dużej organizacji. W ostatnich latach kładzie się duży nacisk na działania rozwojowe pracowników i oczywiście najbardziej popularnym i pożądanym przez zatrudnionych sposobem na rozwój są szkolenia. Czasami po szkoleniach widać zmianę w zachowaniach ludzi, a czasami nie. Niektórzy chcą iść po roku czy dwóch latach na szkolenia z tego samego tematu, bo mówią, że już niewiele pamiętają. Co zrobić, aby umiejętności i wiedza ze szkoleń została w głowie i była stosowana codziennie?

Wzmacnianie efektów rozwojowych poprzez działania doszkoleniowe to często pojawiający się temat. Na to zagadnienie możemy spojrzeć z perspektywy:

  • samego uczestnika szkolenia,
  • organizacji i menedżera,
  • trenera.

Przede wszystkim ważna jest motywacja do zmiany, do wypracowania nowych nawyków, zastosowania nowych narzędzi czy też umiejętności, które poznaliśmy na szkoleniu. Ważne jest także, czy ta motywacja jest wewnątrz nas, czy też ktoś inny potrafi nas zmotywować zewnętrznie. Sami wiemy, co najlepiej na nas działa.

Nastawienie na cel

Innym aspektem jest to, czy jesteśmy nastawieni na cel, tzn. czy chcemy i potrafimy zastosować nowe umiejętności i wiedzę, żeby jeszcze lepiej robić to, co robimy, żeby łatwiej osiągać cele, które sobie sami wyznaczamy lub też które wyznaczają nam nasi szefowie.

Jeżeli nie mamy nastawienia na cel, to często, żeby mogła nastąpić zmiana, musimy przeżyć pewnego rodzaju frustrację, wtedy ten stan dyskomfortu powoduje, że zaczynamy działać. Kiedy coś nam nie wychodzi, kiedy już odpowiednią dla nas liczbę razy rozbijemy się o mur, wtedy zaczynamy dopiero myśleć, że może warto coś zmienić, że to, co robiliśmy w znany nam sposób, już nie działa.

Korygująca informacja zwrotna

Na szkoleniach zdarzają się takie sytuacje, że uczestnicy, poznając nowe narzędzie, np. schemat udzielania korygującej informacji zwrotnej, mówią, że to jest takie książkowe, niepasujące do nich, do ich sposobu komunikacji.

Oczywiście wszystko, co nowe, jest inne i często wydaje się sztuczne. Pamiętajmy też, że posiadamy umiejętność adaptacji nowych rzeczy, modyfikacji i dostosowywania. Możemy zawsze przyjąć jakąś część, która jest nam bliska, lub zapamiętać najważniejsze rzeczy.


Na przykład biorąc pod uwagę informację zwrotną, warto pamiętać o kilku najważniejszych aspektach, np. aby mówić o zachowaniach drugiej osoby, o konkretnych sytuacjach, pokazywać konsekwencje, zamiast oskarżać i oceniać „Ty jesteś...”, niesprawiedliwie uogólniać „zawsze, nigdy”. Dodatkowo ważne jest, aby przekazywać taką informację w spokoju, bez negatywnych emocji, na osobności, czyli w odpowiedni sposób, w odpowiednim miejscu i czasie.

Co jednak zrobić, aby o tym pamiętać? Po pierwsze, często trenerzy, czyli ten pierwszy motywator zewnętrzny, na szkoleniach stosują tzw.action plan, czyli plan działania – proszą, aby uczestnicy wypisali w swoim planie działania np. trzy najważniejsze z nowych rzeczy, które poznali na szkoleniu i które zaczną stosować, wraz z terminem, kiedy zaczną to robić. Jeżeli dla kogoś to za dużo, niech wybierze jedną rzecz, którą zacznie stosować już od jutra.

Grupa wsparcia

Dobrym sposobem jest też tzw. grupa wsparcia. Często na szkoleniach otwartych poznaje się nowe osoby, z którymi chcemy utrzymywać relacje. Możemy też się umówić, że będziemy dzielić się informacjami na temat postępów w przyswajaniu nowych umiejętności lub dawać sobie prawo do pytania i przypominania o stosowaniu tych umiejętności.

Na szkoleniach zamkniętych możemy stworzyć analogicznie grupy 2–3-osobowe, które później będą ze sobą współpracowały i motywowały się do stosowania nowej wiedzy i umiejętności. A jednocześnie jeżeli to są osoby na tym samym szczeblu w organizacji, to mogą wymieniać się swoimi doświadczeniami i korzystać ze wzajemnych pomysłów.

Motywacja w dwie strony

Kolejnym narzędziem, co prawda, już menedżerskim, jest tzw. training on the job, gdzie niezbędna jest wcześniejsza współpraca menedżera z trenerem. Menedżer musi zapoznać się z programem szkolenia, nowymi umiejętności i wiedzą, która zostanie przekazana jego pracownikom. Później w codziennej pracy obserwuje i egzekwuje te nowe umiejętności i wiedzę od swoich pracowników. Dla niektórych taki motywator zewnętrzny jest bardzo skuteczny. Takie rozwiązanie można łatwo zastosować przy wdrażaniu nowych rozwiązań systemowych, gdzie szkolenie obejmuje wiele szczebli organizacji i menedżer także uczestniczy w podobnym szkoleniu. Dodatkowo dla menedżera jest motywatorem do stosowania nowych umiejętności i wiedzy to, że będzie monitorował w tym zakresie swoich pracowników. Mamy więc motywację w obydwie strony.

Innym rozwiązaniem jest dodatkowy dzień szkolenia po pewnym czasie tzw. follow up. Często taki follow up jest związany z zadaniem, które zostało wyznaczone na pierwszym szkoleniu i uczestnicy oprócz tego, że mogą uzyskać nową wiedzę, to przede wszystkim mogą omówić, jak im poszło zadanie, pochwalić się swoimi sukcesami, omówić ewentualne trudności i wciąż ćwiczyć i doskonalić się pod okiem trenera.

Jeżeli planujemy cykl szkoleń, to trener może zastosować quizy indywidualne lub grupowe, sprawdzające wiedzę z poprzednich szkoleń w formie zabawy z nagrodami dla najlepszych. Niektórzy uczestnicy w ten sposób mobilizują się do przypomnienia sobie zakresu materiału z poprzedniego szkolenia, żeby jak najlepiej wypaść w oczach innych uczestników.


Dzielenie się wiedzą

Ciekawym sposobem utrwalenia wiedzy uczestnika szkolenia jest przygotowanie krótkiego streszczenia z najważniejszych rzeczy, które były na szkoleniu. Będzie mógł je przedstawić w formie prezentacji na spotkaniu dla pozostałych członków zespołu. Takie działania wymagają przygotowania się i powtórzenia materiału, a poza tym opowiadanie innym jest jednym z najlepszych sposobów utrwalania wiedzy. Dodatkową korzyścią jest przekazanie wiedzy i umiejętności kolejnym pracownikom. Zespół może się też umówić między sobą, że będzie wykorzystywać tę wiedzę i umiejętności w sposób świadomy i przypominać sobie o pewnych nowych zachowaniach w formie żartów.

Jednocześnie najważniejsze jest nasze własne przekonanie, że stosowanie nowych umiejętności i wykorzystywanie wiedzy jest warte zachodu i że wzbogaci nasz warsztat umiejętności. Po prostu musimy chcieć!

Nieoceniona przypominajka

Załóżmy, że warto zacząć coś robić. Możemy sobie stworzyć przypominajkę – kotwicę, którą będziemy zawsze mieć przed oczami, np. kartka z tekstem lub metaforycznym symbolem przyklejona na monitorze lub sygnał w telefonie o określonej godzinie. Oczywiście przypominajki dostosowujemy do siebie, tak aby działały na nas w odpowiedni sposób.

Jeżeli nowej wiedzy i umiejętności nie zaczniemy wykorzystywać, stosować od następnego dnia, to zapomnimy, jak to robić.

Nawet jeśli będziemy popełniać na początku błędy, coś nie będzie nam wychodzić, tak jak to było na szkoleniu – to dobrze, jest to właśnie okazja do uczenia się, modyfikowania i dostosowywania nowych umiejętności do naszego środowiska.


Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Jak można podzielić urlop ojcowski?

    Urlop ojcowski przysługuje w wymiarze 2 tygodni. Jak można go podzielić? Do kiedy należy go wykorzystać?

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy - czy jest możliwe? Co na to prawo? Jakie świadczenia przysługują za czas izolacji?

    Składki KRUS - IV kwartał 2021 r.

    Składki KRUS w IV kwartale 2021 r. - ile wynosi miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Dyscyplinarka za brak szkolenia BHP

    Czy brak szkolenia BHP może być podstawą dyscyplinarki? Czy można uznać to za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika?

    Dzień Pracownika Służby BHP

    Dzień Pracownika Służby BHP przypada na 19 września każdego roku. Z tej okazji Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotowała list z podziękowaniami i życzeniami dla pracowników służb BHP.

    Dobre i złe nawyki pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna pomaga łączyć pracę z życiem prywatnym. Jakie są dobre i złe nawyki zdalnych pracowników? Oto wyniki badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.

    Płaca minimalna a gospodarka - podcast premiera

    Jaki wpływ na gospodarkę ma płaca minimalna? Czym skutkuje brak godziwego wynagrodzenia? Premier wystartował z autorskim podcastem.

    Składka zdrowotna 9% średniej płacy krajowej

    Składka zdrowotna liczona od średniej płacy krajowej to propozycja Rzecznika MŚP. Czy 9% przeciętnej płacy w gospodarce przy podatku liniowym to dobre rozwiązanie? Ile wyniosłaby w 2022 r.?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę? Co roku rośnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2022 r. do 3010 zł brutto (w 2021 roku wynosi 2800 zł). Pracownicy i pracodawcy mają wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej od nowego roku trzeba zmienić postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwotę niższą niż 3010 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

    Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom zdalnym?

    Bezpieczeństwo pracowników zdalnych może stanowić duże wyzwanie. To w domu zdarza się najwięcej wypadków. Za co odpowiada pracodawca? Jakie są przepisy BHP?

    Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

    Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

    Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze także świadczeniobiorca

    Elektroniczne Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze teraz także świadczeniobiorca, np. potwierdzenie prawa do emerytury, renty, zasiłku.

    Od wypłat z PPK zazwyczaj nie pobiera się podatku Belki

    Wypłaty z PPK - uczestnik PPK może w każdym czasie skorzystać ze swoich środków. W niektórych przypadkach wiąże się to jednak z obowiązkiem zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku Belki).

    Potrzeby pracowników - wnioski z pandemii

    Potrzeby pracowników różnią się w zależności od rodzaju pracowników: fizycznych i biurowych. Jakie wnioski można wyciągnąć z pandemii COVID-19?

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków - pandemia

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków w czasie pandemii wzrosły. Statystyczny pracownik ma w tygodniu 5,5 godziny nadgodzin.

    Narzędzia do identyfikacji talentów - 3 zalety

    Narzędzia do identyfikacji talentów pozwalają zwiększyć potencjał firmy. Jakie są 3 główne zalety tego typu narzędzi?

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w pandemii - wątpliwości

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w czasie pandemii została uregulowana przepisami ustawy covidowej. Czy nowy limit wysokości odpraw odnosi się do wszystkich świadczeń? Jakie wątpliwości budzą nowe przepisy?

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r.

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r. ustanawia Prezydent RP. Święto będzie w grudniu. Czy oznacza to kolejny dzień wolny od pracy?

    Niebieska Karta UE - będą zmiany

    Niebieska Karta UE dotyczy zatrudniania cudzoziemców spoza UE. Odbywa się na innych zasadach niż obywateli państw członkowskich UE. Europarlament przyjął przepisy ułatwiające zatrudnianie obcokrajowców.

    Jak najniższa krajowa rosła od 2015 do 2022 r.?

    Najniższa krajowa w 2015 r. wynosiła 1750 zł brutto. W 2022 r. będzie to 3010 zł brutto. Najniższa krajowa wzrosła o 1260 zł.

    Dzień próbny w pracy - płatny czy nie?

    Dzień próbny w pracy a wynagrodzenie - czy jest płatny? Co na to prawo? W celu sprawdzenia pracownika należałoby podpisać umowę na okres próbny.

    PIT-2 a ukończenie 26 roku życia - kiedy złożyć?

    PIT-2 a ukończenie 26 roku życia - kiedy należy złożyć oświadczenie? Co z podwyższonymi kosztami przychodu?

    ZUS ERO - emerytura z datą wsteczną

    ZUS ERO to wniosek o emeryturę z datą wsteczną. Podstawą przyznania lub przeliczenia emerytury z datą wcześniejszą są przepisy covidowe. Dla kogo jest ten wniosek?

    Odprawa emerytalna - wysokość, warunki

    Jaka jest wysokość odprawy emerytalnej? Jakie warunki należy spełnić, aby ją otrzymać? Czy odprowadza się od niej podatek i składki ZUS? Kiedy wypłacić odprawę?

    Jakie są składniki wynagrodzenia za pracę?

    Składniki wynagrodzenia za pracę to przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze i dodatki. Czym premia różni się od nagrody?