REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarządzanie czasem, Pracownik zarządzający

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Za co odpowiada dział HR przy budowie strategii firmy?

PROBLEMW związku z fuzją, jaką właśnie przechodzimy, prezes naszej firmy zapowiedział prace nad nową strategią. Jest to szansa na podreperowanie słabej pozycji, jaką posiada w percepcji zarządu kierowany przeze mnie dział personalny. Zamierzam więc przedstawić prezesowi propozycję naszego udziału w procesie strategicznym. Proszę o podpowiedź, za co konkretnie HR może wziąć odpowiedzialność?

Potęga intelektu

Obecnie menedżerowie, którzy do tej pory koncentrowali się przede wszystkich na aktywach materialnych, muszą zdobywać informacje na temat gospodarki opartej na wiedzy oraz jej podstawowego zasobu - kapitału intelektualnego. W przyszłości to ich umiejętności zarządzania aktywami niematerialnymi będą stanowić o sukcesie biznesowym przedsiębiorstwa.

Jak przestać odkładać wykonanie zadań na później?

PROBLEMMoim największym problemem jest to, że wykonanie zbyt wielu zadań odkładam na ostatnią chwilę, co doprowadza do tego, że nigdy nie mogę się wyrobić na czas z zadaniami. Co więcej, gdy zadania realizuję w ostatniej chwili, zdarza mi się popełniać błędy. Także moi współpracownicy zwrócili mi ostatnio uwagę, że moje zachowanie utrudnia im pracę. Czy da się zrobić coś, bym jednak wyrabiał się z pracą na czas?

W jaki sposób przekazywać informacje o zmianach w firmie?

PROBLEMW naszej firmie została podjęta decyzja o zmianie prezesa. Kiedy powinniśmy podać tę informację do wiadomości publicznej?

Błędy związane z awansowaniem pracowników

Wiedza o zasadach zarządzania zasobami ludzkimi jest w większości firm niepomiernie większa niż jeszcze dekadę temu, a mimo to nadal przy podejmowaniu decyzji o awansach szefowie wielu instytucji popełniają wciąż te same błędy.

O dobrych praktykach postępowania z pracownikami nadużywającymi alkoholu

W początkach przemian ustrojowych dominowało przekonanie, że w gospodarce rynkowej problem pijących pracowników rozwiąże się sam. Cudowne oczyszczenie nie nastąpiło, a, niestety, dodatkowo pojawiły się nowe jakościowo, groźne zjawiska. W czasach rynku pracodawcy można było pozwolić sobie na prostą eliminację pijących. Dziś jest jednak inaczej.

Jak poradzić sobie z narzekającymi pracownikami?

PROBLEMOstatnio zauważyłem pogorszenie atmosfery w zespole, którego jestem liderem. Jedna z dziewczyn ciągle narzeka, że konkurencja płaci więcej, że przy firmie nie ma miejsc parkingowych, że nie ma stołówki firmowej itd. Swoim narzekaniem „zatruła” inne osoby w grupie, które także zaczęły narzekać na wszystko. W jaki sposób szybko przeciwdziałać całkowitemu spadkowi motywacji w całym zespole?

Nowa twarz pracodawcy, czyli jak krok po kroku budować wizerunek firmy

Firmy konsultingowe odczuwają znaczący wzrost zainteresowania usługami budowania wizerunku pracodawcy. Employer branding - bo pod tym pojęciem proces budowania wizerunku coraz częściej w języku HR funkcjonuje - urasta do rangi hitu 2008 roku, czego dowodem choćby przegląd tematów tegorocznych konferencji branżowych. Czy jednak wizerunek ma realne znaczenie dla firm, czy też skupienie na nim uwagi to tylko krótkotrwała moda, o której wkrótce zapomnimy?

Pracodawca nie zawsze musi udzielić urlopu na żądanie

Wniosek o udzielenie urlopu na żądanie powinien być zgłoszony najpóźniej do chwili przewidywanego rozpoczęcia pracy zgodnie z obowiązującym pracownika rozkładem czasu pracy.

Stereotyp haerowca

Surowa ocena pracy i postaw haerowców przez pracowników innych działów, niezwiązanych z HRM, wskazuje na potrzebę zmian, które podniosą znaczenie tego działu w każdej organizacji. Mimo że pracownicy ds. HR wciąż są postrzegani przede wszystkim jako administratorzy, oceniający widzą dla nich miejsce wśród tych, którzy zajmują się strategicznym zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Co zrobić, by zbudować skuteczny zespół?

PROBLEMJestem menedżerem w firmie produkcyjnej w branży opakowań. Mój zespół to ośmiu przedstawicieli handlowych i dwie asystentki sprzedaży. Pracuję na wspomnianym stanowisku dwa lata, a moi ludzie mają od dwóch lat do półtora roku stażu. W ciągu ostatniego roku konkurencja w branży znacznie wzrosła, a my zaczynamy tracić klientów. Mam wrażenie, że mój zespół nie działa jak jedna drużyna, zresztą chyba nigdy tak działał, tyle że do tej pory mieliśmy wysokie wyniki. Firma organizuje często imprezy integracyjne i konkursy dla najlepszych sprzedawców, jednak również to nie poprawia sytuacji. Co zrobić żeby zespół pracował jako jeden team?

Najlepsi Pracodawcy 2008 Roku

Podczas uroczystego ogłoszenia wyników trzem pierwszym firmom wręczono statuetki, a pozostałym - certyfikaty oraz prawo korzystania z tytułu Najlepszego Pracodawcy 2008. Pierwsze miejsce zdobyła firma Cisco Systems Poland, drugie American Express, a trzecie - zwycięzca dwóch poprzednich edycji BNP - Microsoft.

Wynagrodzenia jawne czy poufne

Czy informacje o dochodach powinny być chronione.

Marka pracodawcy

Budowanie wizerunku pracodawcy tematem przewodnim VII edycji Kongresu KadryPołączenie różnych dyscyplin podczas jednej konferencji dało niezwykły efekt synergii. Można by się zastanawiać, po co tematyka marketingowa w programie kongresu dla haerowców? Tymczasem spojrzenie na dziedzinę zarządzania kapitałem ludzkim przez pryzmat budowania wizerunku czy marki okazało się sukcesem.

Czy opłacać składki od odsetek za zwłokę

Wyrokiem sądu pracodawca został zobowiązany do wypłacenia byłemu prezesowi nagrody z zysku za 2006 rok wraz z odsetkami za zwłokę. Prezes był zatrudniony na podstawie umowy o pracę, a w roku, którego wypłata dotyczy, podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przekroczyła roczny limit. Czy możemy odstąpić od opłacenia składek od nagrody w przypadku wypłacenia jej w kwietniu tego roku? Czy trzeba naliczać składki od odsetek za zwłokę? W jaki sposób wypłata ta powinna być wykazana w dokumentach składanych do ZUS?

Jak poprawić jakość swojej pracy

Na jakość pracy składa się kilka czynników - poczynając od metod zarządzania firmą, skończywszy na zarządzaniu sobą w czasie. Jak działać, żeby praca dawała zamierzony efekt?

Wymagania co do ich sposobu ubierania się w pracy

Dress code to angielska nazwa „kodu ubraniowego”, czyli wymagań, jakie stawia firma swoim pracownikom co do ich sposobu ubierania się w pracy.

Uczyć się na błędach innych

Europejski Fundusz Społeczny jest wdrażany czwarty rok, dlatego można już dokonać pewnego uproszczonego podsumowania doświadczeń z punktu widzenia instytucji wdrażającej. Są one bardzo cenne ze względu na czekające nas zadania w realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w którym środki finansowe są znacznie większe, a stopień skomplikowania procedur, wbrew pozorom, wcale nie jest mniejszy niż poprzednio.

Gdy odchodzą specjaliści

Pracodawcy zbyt szybko godzą się z myślą, że cenni pracownicy chcą odejść z pracy. Czasami warto przedyskutować powody rezygnacji i spróbować zaoferować pracownikowi lepsze warunki. Exit interview pozwala nie tylko uzyskać ważne informacje na temat organizacji, ale również może pomóc zatrzymać dobrego pracownika.

Koszyk pełen świadczeń

Ze względu na zmieniający się rynek pracy również systemy wynagradzania ulegają ciągłym zmianom. Dzisiaj dla wielu pracowników coraz mniejsze znaczenie ma podstawowe wynagrodzenie, rośnie natomiast rola świadczeń dodatkowych. Kandydaci do pracy już podczas rozmów kwalifikacyjnych pytają o takie świadczenia. Nierzadko jest to jeden z warunków, który wpływa na decyzję o podjęciu pracy w danej firmie.

Nie wyważać otwartych drzwi

Zmiany, które w ostatnich latach przeobraziły polski rynek pracy, spowodowały, że przedsiębiorcy coraz częściej muszą szukać sposobów, alternatywnych dla podnoszenia pensji, by zdobyć pracowników. Być może jednym z rozwiązań jest zastosowanie niestandardowych form zatrudnienia i elastycznych form organizacji pracy.

Zmagania z rynkiem pracy

Ponad 100 osób - profesjonalistów ds. HR - wzięło udział w XXII Konferencji w cyklu Konwent HR, która odbyła się 14 marca tego roku w Warszawie. Tematem było „Pozyskanie i utrzymanie pracowników”. W trakcie wydarzenia zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami można było wymienić się wiedzą i doświadczeniami.

Obieg dokumentów w firmie - systemy kancelaryjne

Każda działalność wiąże się z tworzeniem dokumentów. Firmy i instytucje przykładają dużą wagę do treści i wyglądu dokumentów, a mniejszą - do ich szybkiego i skutecznego obiegu. Jak powinien poprawnie przebiegać taki proces.

Między firmą a domem

Możliwość wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym jest - według pracowników - jednym z ważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy. Stres, depresja czy pracoholizm to choroby cywilizacyjne naszego pokolenia. Zarządzanie sobą jest znacznie trudniejsze, niż nam się wydaje. Dlatego tak istotne jest, by do programu wspierania równowagi między tymi obszarami włączyli się aktywnie także pracodawcy.

Co zrobić, by firmowe zebrania nie były stratą czasu?

PROBLEMJednym z moich największych „zjadaczy czasu” są nieefektywne zebrania firmowe, podczas których próbujemy coś ustalić przez kilka godzin, ale i tak kończy się na przysłowiowym „biciu piany”. Sam czasami prowadzę spotkania mojego działu i też mam wrażenie, że to, co udaje nam się ustalić w ciągu dwóch godzin, dałoby się wypracować znacznie szybciej i sprawniej. Jakie są metody prowadzenia efektywnych spotkań firmowych?

Przekonać Temidę

Postępowanie dowodowe w sprawach z zakresu prawa pracy co do zasady nie różni się od postępowania dowodowego w innych sprawach cywilnych. Kodeks pracy nie zawiera bowiem regulacji dotyczącej dowodów, odsyłając do przepisów prawa cywilnego zgodnie z artykułem 300 Kodeksu pracy.

Czy członkowi zarządu należy wskazać przyczynę wypowiedzenia umowy

Zbigniew W. był prezesem spółki. Rada nadzorcza odwołała go z funkcji członka zarządu i jednocześnie wypowiedziała mu umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony. W uzasadnieniu wypowiedzenia nie wskazano żadnej przycyzny. Nie zgadzając się z postępowaniem rady nadzorczej, Zbigniew W. wniósł odwołanie do sądu pracy. W pozwie twierdził, że rozwiązanie z nim stosunku pracy było nieuzasadnione. Czy obowiązkiem rady nadzorczej było wskazanie przyczyny uzasadnienia wypowiedzenia dokonanego razem z odwołaniem?

Rada nadzorcza może skutecznie rozwiązać umowę z członkiem zarządu spółki

Często pojawiają się wątpliwości dotyczące praktycznych możliwości rozwiązania umowy o pracę z członkiem zarządu spółki z o.o. lub spółki akcyjnej. W razie jego odwołania z władz spółki uprawniony do rozwiązania z nim umowy jest zarząd. W wyjątkowej sytuacji może tego dokonać również rada nadzorcza.

Dlaczego szczęśliwi pracownicy oznaczają lojalnych klientów

Kultura firmy przyjazna klientom jest w coraz większym stopniu uznawana za kluczowy czynnik wyróżniający firmę w walce o serca i umysły klientów. Jak można ten stan osiągnąć we własnej organizacji?

Zdobyć znaczącą przewagę

Przetrwanie współczesnych zakładów pracy jest uwarunkowane zwycięstwem nad biznesowymi przeciwnikami. Niektórzy mówią, że konkurencja jest drapieżna, a nawet krwawa. Zdają sobie z tego sprawę zarządzający firmami i wiedzą co i jak robić, żeby w tej walce zwyciężyć. Jednak, aby to osiągnąć muszą współdziałać z personelem, który może mieć inne wyobrażenia o walce konkurencyjnej.

Czy zawsze należy prowadzić ewidencję czasu pracy

Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika jest jednym z najważniejszych obowiązków pracodawcy. Czy pracodawcy mają obowiązek ewidencjonowania czasu pracy wszystkich pracowników? A co z tzw. kadrą kierowniczą albo osobami objętymi zadaniowym czasem pracy?

Dyrektor na dłużej niż trzy miesiące

Osoba, która wygrała konkurs na stanowisko kierownicze w Służbie Cywilnej, nie może być zatrudniona na okres krótszy niż trzy miesiące.

Zbyt daleko od pracownika

W ciągu ostatnich pięciu lat, a szczególnie w ostatnim roku, wiele brytyjskich firm zmieniło strukturę działów HR. Stały się one partnerami strategicznymi zarządów firm. Jednocześnie okazało się, że działy personalne są zbyt daleko od konkretnego pracownika i jego potrzeb oraz oczekiwań, dlatego więc ważne dla firmy działania, jak szkolenie i rozwój, nie są jedyną z funkcji tych działów. Głównym powodem takiej zmiany jest fakt, że lepiej niż osoby z działu HR potrzeby pracowników znają ludzie z pierwszej linii, z produkcji.

Zatrzymać najlepszych

Rozmowa ze Stephenem Taylorem, wykładowcą Manchester Metropolitan University i ekspertem w dziedzinie zarządzania personelem

Czy postanowienia umowy dotyczące wyższego odszkodowania są zgodne z prawem

Firma chciała zatrudnić bardzo dobrego menedżera, który uzależnił podpisanie umowy o pracę od umieszczenia w niej dodatkowych klauzul. W umowie zastrzeżono więc, że rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym z winy pracownika będzie możliwe wyłącznie w przypadku działania przez niego na szkodę spółki stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu. Ponadto przewidziano, że w razie naruszenia tych postanowień menedżerowi będzie przysługiwało odszkodowanie w wysokości 24-miesięcznego wynagrodzenia. Pracodawca podpisał umowę o żądanej treści. Czy postanowienia w niej zawarte są zgodne z prawem?

Czy członka zarządu spółki kapitałowej należy zgłosić do ubezpieczeń społecznych

W spółce akcyjnej, w której pracuję, rada nadzorcza powołała w drodze uchwały członka zarządu. Osobie tej uchwałą przyznano wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu. Czy w związku z tym mamy tę osobę zgłosić do ubezpieczeń w ZUS i naliczać składki na ubezpieczenia społeczne i/lub na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanego jej honorarium?

Do czytania w małych dawkach

Nie wierzę, że można skutecznie współdziałać lub kierować ludźmi bez ciągłego doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem. Bez korzystania z dostępnych wspomagających rozwój treści.

Jak pogodzić różne interesy pracowników?

PROBLEMJestem szefem działu księgowości w firmie handlowej. Zauważyłem ostatnio, że pomiędzy jednym z moich pracowników a jednym z handlowców pojawiło się napięcie. Współpracują oni ze sobą bezpośrednio. Mój pracownik prowadzi rozliczenia kosztów sprzedaży tego handlowca, który nie dostarcza dokumentów na czas. Jak rozwiązać konflikt powstały pomiędzy nimi?

Z członkiem zarządu umowę zawiera cała rada nadzorcza

Wypłata odszkodowania z zawartej umowy o zakazie konkurencji stanowi istotne obciążenie dla finansów spółki. O zaciągnięciu takiego zobowiązania powinna decydować cała rada nadzorcza.

Przezorny zabezpieczony

Rozwój gospodarczy, konkurencja na rynku pracy spowodowały, że coraz częściej do zawarcia umowy o pracę lub umowy będącej jej pochodną dochodzi w wyniku negocjacji. Najczęściej strony chciałyby, aby wynegocjowane warunki zostały utrwalone jeszcze przed zawarciem umowy stanowczej. Umożliwia im to umowa przedwstępna.

Działalność niepożądana

Prawo pracy nie określa wprost, na czym może polegać działalność konkurencyjna pracownika. Zdefiniowanie jej należy do stron umowy, a więc pracodawcy i pracownika. To oni muszą w umowie sprecyzować jasno i wyraźnie, na czym może ta działalność polegać, jakiego rodzaju działalności pracownik nie może podjąć, aby nie stać się konkurentem swego pracodawcy.

Pełnienie funkcji członka zarządu nie stanowi tytułu do ubezpieczeń

Członek zarządu spółki wykonujący swoje obowiązki tylko na podstawie uchwały o powołaniu nie podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu. Będzie ubezpieczony jako pracownik albo zleceniobiorca, gdy będzie go wiązała ze spółką umowa.

Mobbing ze strony współpracowników

Jeden z pracowników wystąpił do mnie o odszkodowanie za notoryczne szykany stosowane wobec niego przez współpracowników. Czy mogę ponosić za to odpowiedzialność? Czy pracodawca odpowiada za tego rodzaju zachowania stosowane przez jednego pracownika w stosunku do innego? 

O czym informować radę pracowników

Sprawy ważne dla przedsiębiorstwa i pracowników powinny być przedmiotem informacji i konsultacji z radą pracowników.

Dobre zarządzanie ważniejsze od nakładów

Każdego dnia w polskich przedsiębiorstwach ponad 260 osób ulega wypadkom przy pracy. Największy wpływ na zapewnienie bezpiecznych warunków pracy ma właściwe wdrożenie przepisów bhp, a nie dodatkowe wydatki pracodawcy na ten cel.

Zarządzanie ludźmi w teorii i praktyce

Prezentujemy książki, z których może skorzystać nie tylko specjalista personalny. Zawierają pełny zakres wiedzy dotyczącej HRM, kierunek jej rozwoju, ale też przykłady złych praktyk stosowanych w firmach.

Ambitni też potrzebują porad

Mądrość zdobywana jest latami, dlatego w wielu kulturach tak wysoko ceniono zdanie ludzi starszych. Nie tylko bardzo wiekowych, ale i tych, którzy przeżyli więcej niż my. Uczenie się na błędach innych pozwala ustrzec się przed kosztowną porażką.

Obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy

Obowiązek zachowania lojalności wobec pracodawcy nakładają na pracownika przepisy Kodeksu pracy oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Lojalność można i należy rozumieć szeroko jako ciążący na pracowniku obowiązek dbania o ogólnie pojęty interes swego pracodawcy, o dobro firmy, jej wizerunek, mienie itd. A co z rozumieniem tego pojęcia w węższym znaczeniu - nakazem przestrzegania tajemnicy przez pracownika?

Czy zezwalać pracownikom na słuchanie muzyki w pracy

PROBLEMW moim zespole pracuje 11 osób, zajmujemy trzy pokoje w oddalonej od reszty firmy części budynku. Część osób z zespołu chciałaby, aby w naszej części budynku można było słuchać muzyki z głośników, inni chcieliby, aby było dozwolone słuchanie muzyki przez słuchawki, a niektórzy są przeciwni jakiemukolwiek słuchaniu muzyki. Czy słuchanie muzyki może dobrze wpływać na pracę? Jeśli tak, to jaki wybrać rodzaj muzyki i w jaki sposób jej słuchać?

Liderzy powinni wskazywać oczekiwany kierunek zmian w firmie

Dopasowywanie oferty do potrzeb klientów wymaga wprowadzenia licznych zmian organizacyjnych. Dużo łatwiej pogodzić się ze zmianą, jeżeli przyjmiemy za nią odpowiedzialność.

REKLAMA