Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego szczęśliwi pracownicy oznaczają lojalnych klientów

Judith Leary-Joyce
Kultura firmy przyjazna klientom jest w coraz większym stopniu uznawana za kluczowy czynnik wyróżniający firmę w walce o serca i umysły klientów. Jak można ten stan osiągnąć we własnej organizacji?

"Traktuj kogoś źle, a w ciągu dwóch tygodni on zacznie źle traktować klientów". Oto filozofia Tony'ego DeNunzio, CEO w firmie ASDA.

Zarządzanie klientami

Ludzie mogą dawać jedynie to, co sami otrzymali - uczymy się poprzez doświadczenie. Jeśli nas potraktowano lekceważąco lub nie okazano zainteresowania, będziemy postępować tak samo. ASDA z tej teorii uczyniła ważną zasadę, którą kieruje się w sprzedaży. Zasada ta brzmi: „jeżeli jest to wspaniałe miejsce do pracy, będzie to również wspaniałe miejsce do kupowania”. W tym miejscu pojawia się „kultura wspaniałej firmy”. Jeśli chcesz, by Twoi ludzie wzbudzali lojalność u klientów, muszą oni jej doświadczać w swoim życiu zawodowym. Jeśli chcesz, by byli oni podekscytowani pracą i w niej aktywni, musisz stworzyć środowisko, które to umożliwia i które do tego zachęca.

Zgodnie z tą filozofią firmy takie jak Honda upewniają się, że każda osoba może wykonać pracę, która ją naprawdę ekscytuje, tworząc przestrzeń dla innowacyjności i kreatywności.

Żyj wartościami

Podstawą każdej wspaniałej firmy są trwałe wartości, wokół których obraca się życie ludzi. Uczciwość, szacunek, zaangażowanie i prawość - to słowa często używane przez firmy na całym świecie. Prawdziwe przestrzeganie tych cech nie jest zadaniem łatwym, mimo to firmy biorą je sobie do serca. Kiedy kierownicy i współpracownicy traktują się wzajemnie z szacunkiem i prawością, doceniając to, co się dla nich robi, klient czerpie z tego korzyści. Wartości te są tak głęboko zakorzenione oraz istotne w przypadku każdej relacji w miejscu pracy, że sam klient będzie traktowany dokładnie tak, jak traktują się wzajemnie pracownicy. Uczciwość, poszanowanie, prawość - wartości te są stosowane do opisania wspaniałej obsługi klienta, lecz mogą one być rzeczywiście oferowane klientom dopiero, kiedy pracownicy otrzymają je ze strony firmy.

360-stopniowe podejście do szczęścia

Osoby, które są wspaniale obsługiwane, zapewniają doskonałą obsługę klienta. Pomyśl o tej zasadzie jako o 360-stopniowym procesie. Wpierw należy obsłużyć tych, którzy dla Ciebie i z Tobą pracują, a następnie Twoich klientów. Rezultaty będą fantastyczne. Stwórz kulturę, w której ludzie chcą naprawdę pracować. Wówczas:

przyciągniesz najlepszych ludzi,

zatrzymasz ich na dłuższy czas,

otrzymasz wysokiej jakości wyniki,

będziesz czerpać radość ze współpracy ze swoimi klientami.

Czym jest wspaniała obsługa klienta zobacz w ramce na str. 50. Rezultat końcowy jest taki, że klienci otrzymują obsługę, która ich zadowala w takim stopniu, w jakim zadowoleni z pracy są pracownicy, którzy ich obsługują.

Wspaniałe miejsce pracy tworzy środowisko, w którym ludzie mogą wykonać swoją pracę najlepiej, gdzie czują się szanowani i otoczeni troską, gdzie dobrze się bawią i gdzie cieszy ich dzień pracy. Kiedy pojawią się wszystkie te czynniki, Twoi klienci otrzymają możliwie najlepszą obsługę od osób, które kochają swoją firmę i są całkowicie zaangażowane w jej sukces.

Dla osób, które dużą wagę przykładają do kwot, to rozwiązanie może wydawać się kosztowne. Nie musi tak być - w rzeczywistości we wspaniałej firmie główny czynnik to relacje, a one nic nie kosztują.

Niestety, nie ma prostej i jednoznacznej metody, jakiej mógłbyś użyć jutro we własnej organizacji - z wyjątkiem słuchania tego, co mówią Twoi ludzie. Możesz zaczerpnąć kilka pomysłów z ASDA lub innych wspaniałych firm, niemniej jednak te same pomysły mogą się nie sprawdzić w Twojej sytuacji. Mimo to nie trać serca - Twoi ludzie znają odpowiedzi - dopóty, dopóki jesteś chętny naprawdę słuchać.

Naprawianie środowiska

Musisz stworzyć środowisko, w którym ludzie chcą pracować. Samo tylko posiadanie pracy już nie wystarcza - życie zawodowe musi oferować więcej. Większość życia spędza się w pracy, więc musi się ona wydawać wartościowa i dająca satysfakcję. Zabranie do domu pieniędzy pod koniec miesiąca jest zaledwie tego częścią. Ostatnio spotkałam pracownika Hondy, który przystał na mniejszą płacę i niższą funkcję, aby zdobyć pracę w firmie. Entuzjazm i radość z pracy rekompensowały mu niższe zarobki, nawet po wielu latach. Wojna o talenty nadal szaleje i jeśli chcesz tego, co najlepsze, musisz zaoferować zachęcający i interesujący pakiet. Motywuj swoich pracowników, a Twoi klienci będą odpowiednio obsługiwani.

Pracownicy będą wiedzieć, czy zachowujesz się dobrze tylko po to, aby od nich coś dostać. Pracownicy wspaniałej firmy rozwijają w sobie poczucie lojalności, która jest równa lojalności, jaką otrzymują. Jest to częściowo ukazane przez korzyści oraz dodatkowe świadczenia zapewniane przez firmę: dobre poziomy emerytury, macierzyństwo, ojcostwo oraz opieka zdrowotna wskazują na zainteresowanie dobrobytem. Elastyczny system pracy umożliwia opiekunom pogodzenie pracy z innymi obowiązkami, a zapewnienie siłowni czy wakacji pokazuje, że pracownicy to kluczowy zasób ludzki, który zasługuje na troskę. Wszystkie te świadczenia przyczyniają się do poczucia lojalności - „jeżeli firma traktuje mnie poważnie, wówczas odpłacę jej tym samym”.

Niemniej jednak jest to zaledwie jeden z aspektów kultury wspaniałej firmy. Nadal jest wiele rzeczy, które możesz zrobić. Myśl o wydobyciu z ludzi tego, co najlepsze, a zaczniesz rozumieć ideę.

Wymagaj od ludzi

Utrzymywanie stymulacji na wysokim poziomie jest bardzo ważne, jeśli chcesz utrzymać swoje talenty. Ludzie, od których wymaga się, patrzą na świat inaczej - cieszy ich to, co niezwykłe, widzą możliwości, które w innym przypadku by przeoczyli, chętniej też przyjmują odpowiedzialność. To, że ludzie pozostaną w takim stymulującym środowisku znaczy również, że relacje z klientem przetrwają na przestrzeni czasu, dając użyteczną wiedzę organizacji.

Obsługa klienta może być trudnym zawodem, więc radość jest ważną częścią tego zajęcia. Nagroda jest wspólną cechą w obsłudze klienta i środowisku sprzedaży, lecz istnieje coś szczególnego w sposobie, w jaki wspaniałe firmy podchodzą do tego tematu. Włączając swoich ludzi w to, co działa, udaje im się zapewnić najbardziej odpowiednią formę zabawy. W każdej firmie odbywa się to inaczej - ASDA stawia na pełną noc oskarową razem z limuzynami, czerwonym dywanem i wyższym kierownictwem ubranym jak gwiazdy Hollywood. Timpson kładzie dużą sumę pieniędzy za kontuarem i pozostawia tam kierownictwo, zaś Hiscox oferuje jazz na żywo lub noc karaoke raz w miesiącu po pracy. Musisz znaleźć sposób, który będzie pasował do Twoich pracowników, sprawiając, że poczują się oni wartościowi i docenieni.

Postępuj z innymi tak, jak chciałbyś, aby oni postępowali z Twoimi klientami. Oto jedyny prawdziwy sposób do świadczenia usługi z prawdziwym zaangażowaniem. Po co czekać - wygrywają obie strony - lojalność obecna wszędzie sprawia, że solidny biznes ma sens.

UWAGA

Bardzo interesującą rzeczą we wspaniałych firmach w Wielkiej Brytanii jest to, że stałe przekraczają one FTSE All Share o 15 proc. (skrót z ang. Financial Times Stock Exchange). I nie jest to sprawa jednorazowa - w każdym kraju, w którym występuje ten indeks, można zaobserwować podobny czynnik wyróżniający. Jeśli doda się do tego wysokie poziomy retencji oraz łatwość naboru, to mamy bardzo istotny powód, aby przyjrzeć się dokładnie kulturze w swojej firmie.

Wspaniała obsługa klienta

Wspaniałe kariery - wyszukuj możliwości i zapewnij wyzwania, które zwiększą umiejętności i doświadczenie twoich pracowników.

Nagradzaj pomysły i propozycje - utrzymywanie innowacyjności w firmie jest dobre dla ludzi i ich ostatecznych wyników.

Bądź gotów słuchać - osoby „na pierwszej linii” wiedzą, co się naprawdę dzieje; zwracaj uwagę na to, co mówią.

Upewnij się, że praca daje przyjemność - świętuj sukces przy każdej okazji - list od zadowolonego klienta lub nowy kontrakt - wzmacniaj pożądane zachowania.

Zapewnij najlepszy pakiet korzyści, na jaki cię stać - nie musi kosztować ogromnych sum, po prostu zacznij myśleć nieszablonowo. Dobre wsparcie dla macierzyństwa, ojcostwa i dla dziadków, krótkie urlopy naukowe lub w celach odpoczynku, masaże, zakupy online, elastyczny system pracy, zniżki w lokalnych sklepach...

Judith Leary-Joyce

Autorka utworzyła Great Companies Consulting, który wspiera rozwój „kultury wspaniałej firmy”; wykorzystuje swoje doświadczenie w grupie oceniającej dla listy „100 najlepszych firm, dla których warto pracować” Sunday Times.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Komplet: Kodeks pracy, Czas Pracy, Wynagrodzenia 2022
Komplet: Kodeks pracy, Czas Pracy, Wynagrodzenia 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Święta i dni wolne od pracy w Polsce
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Dniami wolnymi od pracy zgodnie z ustawą z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy są:
    poniedziałki
    środy
    piątki
    niedziele
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polski pracownik w obliczu inflacji
    Pomimo sytuacji gospodarczej, wojny w Ukrainie oraz pandemii, wielu Polaków jest gotowych do zmiany miejsca zatrudnienia. Czynnikiem szczególnie wpływającym na postawy zawodowe jest inflacja.
    Prawnicy - ile zarabiają?
    Wywołana przez pandemię niechęć do zmiany miejsca zatrudnienia zaowocowała zmniejszoną responsywnością na oferty pracy przez doświadczonych kandydatów na stanowiska prawnicze i wysoką liczbą odrzuconych ofert. Z tego powodu pracodawcy często byli zmuszeni uelastyczniać swoje wymagania wobec kandydatów oraz redefiniować widełki wynagrodzenia na korzyść pracownika. Więcej w analizie przygotowanej przez Manpower.
    Wskaźniki dla przyszłych emerytów bardzo dobre
    Stan kont osób ubezpieczonych w ZUS, na których gromadzone są składki na ubezpieczenie emerytalne, wzrośnie o 9,33 proc. – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
    Osoby na przedemerytalnym muszą rozliczyć się z ZUS
    Jak co roku tylko do końca maja czas osoby dorabiające do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego na powiadomienie ZUS o dodatkowych przychodach osiągniętych od 1 marca 2021 r. do 28 lutego 2022 r.
    Co czwarta firma chce pozyskiwać nowych pracowników
    ManpowerGroup opublikował swój najnowszy raport, w ramach którego firmy zdradzają swoje plany zatrudnienia na czas od lipca do końca września. Prognoza netto zatrudnienia dla Polski, która jest barometrem rynku pracy i pokazuje chęci firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr wynosi +11%. To wynik wyższy o 5 punktów procentowych od prognozy deklarowanej na bieżący kwartał. Podczas gdy 27% badanych przedsiębiorstw mówi o planach zatrudnienia nowych pracowników, 17% prognozuje redukcje etatów. Jednocześnie co druga firma (54%) chce pozostawić liczbę pracowników na niezmienionym poziomie, a jedynie 2% nie zna planów zatrudnienia na kolejny kwartał.
    Ukraińcy pracują na Dolnym Śląsku
    W pierwszym kwartale tego roku o prawie 7 proc. wzrosła ilość zatrudnionych na Dolnym Śląsku Ukraińców. Na koniec grudnia 2021 roku do ZUS w województwie dolnośląskim było zgłoszonych 66 638 pracowników pochodzących z Ukrainy, na koniec marca 2022 roku już 71 238.
    Reputacja oparta na powrotach, czyli dlaczego reboarding ma znaczenie
    Dla wielu pracowników powrót do pracy po pandemii był prawdziwym wyzwaniem. Podobnie jak dla pracodawców. Okazało się, że po długiej nieobecności w biurze trzeba na nowo uczyć się firmowej rzeczywistości offline. Lepiej poradziły sobie z tą sytuacją firmy, które w swojej strategii HR uwzględniły reboarding. Tym bardziej, że termin ten nie dotyczy tylko powrotu do postpandemicznej biurowej rzeczywistości.
    Pracodawcy powinni przygotować się na zmiany w ustawie o PPK
    Pracodawca będzie mógł szybciej zapisać pracownika do PPK. Szybciej niż dotychczas będzie mógł także dokonać pierwszych wpłat do tego programu, nawet od razu po ich naliczeniu i pobraniu.
    Algorytmy SI pod kontrolą związków zawodowych?
    Projekt nowelizacji ustawy o związkach zawodowych, przewiduje obowiązek pracodawcy udzielenia stronie społecznej informacji o parametrach, zasadach i instrukcji stanowiących bazę dla algorytmów lub systemów sztucznej inteligencji, a które wpływać mogą na warunki pracy.
    Poszukiwani pracownicy sezonowi do zbioru truskawek
    Powiatowy Urząd Pracy w Płońsku poszukuje pracowników sezonowych do zbioru truskawek i malin, m.in. w gminach Czerwińsk nad Wisłą, Załuski i Naruszewo. Wkrótce ma ruszyć kampania informacyjna, zachęcająca do podjęcia zatrudnienia, w tym skierowana do przebywających w Polsce obywateli Ukrainy.
    Powstanie platforma z bazą ofert pracy dla obywateli Ukrainy
    Nowa platforma ma pomóc w nawiązywaniu kontaktów między pracodawcami a poszukującymi pracy obywatelami Ukrainy. Kto będzie mógł korzystać z bazy?
    44 proc. Polaków myśli o zmianie pracy na lepiej płatną
    44 proc. Polaków jest obecnie bardziej skłonnych do zmiany pracy na lepiej płatną ze względu na inflację; podobny odsetek ankietowanych starał się w ciągu ostatniego roku o podwyżkę z powodu wzrostu cen.
    Odpływ obywateli Ukrainy z regionalnego rynku pracy?
    Odpływ obywateli Ukrainy z regionalnego rynku pracy po 24 lutego br. jest zauważalny; napływ uchodźców z pewnością go nie uzupełni - stwierdził dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie Andrzej Pruszkowski.
    Zniesienie stanu epidemii a postojowe
    Jeszcze tylko do 16 sierpnia przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce Covid-19, mają czas na złożenie wniosku o wypłatę tzw. postojowego.
    Niedziela handlowa – czerwiec 2022
    Niedziela handlowa — czerwiec 2022 ma 4 niedziele. Czy 5 czerwca, 12 czerwca, 19 czerwca lub 26 czerwca to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?
    Boże Ciało 2022 - czy jest wolne od pracy?
    Czy Boże Ciało jest dniem wolnym od pracy? Kiedy wypada? Czy można wtedy załatwić sprawy urzędowe albo zrobić zakupy?
    Europejskie Dni Pracodawców 2022
    W dniach 16 – 20 maja 2022 r. odbywa się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych, w ramach którego sieć Europejskich Publicznych Służb Zatrudnienia organizuje Europejskie Dni Pracodawców 2022.
    1/3 uchodźców zamierza zostać w Polsce przez co najmniej trzy lata
    – Około 30 proc. wszystkich uchodźców wstępnie deklaruje chęć pozostania w Polsce na najbliższe trzy lata. Niektórzy po prostu nie mają dokąd wracać – mówi Artem Zozulia, prezes zarządu Fundacji Ukraina. Podkreśla, że organizacje pozarządowe nie są w stanie dalej same dźwigać ciężaru, jaki wiąże się z pomocą ukraińskim uchodźcom. Potrzebne im są wsparcie i długofalowe plany działań pomocowych, m.in. w zakresie integracji w Polsce, rozpoczęciu pracy zarobkowej czy znalezieniu pomocy psychologicznej.
    KRUS - nowa obowiązująca stawka odsetek za zwłokę
    Ustalono nową stawkę odsetek za zwłokę. Ile wynosi?
    Więcej płatników składek i ubezpieczonych
    Pod koniec kwietnia 2022 r. zarejestrowanych w ZUS płatników składek było 2,8 mln, a ubezpieczonych - 16,1 mln, w tym cudzoziemców - 970 tys. Liczby te rosną z miesiąca na miesiąc i są znacznie wyższe niż przed wybuchem epidemii.
    Pracownice handlu w miejscowościach turystycznych alarmują: będziemy pracować ponad siły
    Pracownicy dyskontów pracujący nad morzem obawiają się nadchodzącego sezonu letniego. Do stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom trafia duża ilość wiadomości, że ruch rośnie z dnia na dzień, a pracowników zamiast przybywać… ubywa.
    Barometr Ofert Pracy spadł o 5 pkt.
    Barometr Ofert Pracy spadł do 413,5 pkt. w kwietniu z 418,5 pkt. w marcu br. Napięcie geopolityczne, a także inflacja negatywnie wpłyną na zapotrzebowanie na pracę.
    Zniesienie stanu epidemii a przepisy prawa pracy
    Zakończenie stanu epidemii w Polsce nie wprowadza zmian w przepisach prawa pracy - obowiązujący od poniedziałku stan zagrożenia epidemicznego podtrzymuje dotychczasowe regulacje dotyczące m.in. wykonywania pracy zdalnej, kierowania pracowników na zaległy urlop oraz na okresowe badania lekarskie.
    Zmiany w ścieżce awansu zawodowego nauczycieli
    Projekt nowelizacji Karty Nauczyciela zakłada likwidację stopni nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego. Po czterech latach pracy w szkole nauczyciel będzie mógł zdać egzamin na nauczyciela mianowanego. Zmiany mają obowiązywać od 1 września 2022 r.
    Do kogo właściwie mówisz?
    Z punktu widzenia sukcesu opowieści bardzo ważne jest to, aby dopasować ją do publiczności. Historia, która przypadnie do gustu grupie dwudziestoparolatków po kilku piwach, niekoniecznie spodoba się rekruterowi podczas rozmowy kwalifikacyjnej, klientowi podczas spotkania biznesowego czy twoim ultrakonserwatywnym teściom. Od czego zatem zacząć?