REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liderzy powinni wskazywać oczekiwany kierunek zmian w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cutter Consortium

REKLAMA

Dopasowywanie oferty do potrzeb klientów wymaga wprowadzenia licznych zmian organizacyjnych. Dużo łatwiej pogodzić się ze zmianą, jeżeli przyjmiemy za nią odpowiedzialność.
Różnie postrzegane są zmiany na poszczególnych poziomach zarządczych. Bardzo często dzieje się to w izolacji od przyszłych odbiorców owych zmian, są one im narzucane i podparte autorytetem zarządu. W naturalny sposób potęguje to opór pracowników przed wprowadzonymi w ten sposób modyfikacjami. Najczęściej nie są one postrzegane w perspektywie wartości wnoszonych dla pracownika, lecz raczej jako zagrożenie dla status quo danego pracownika.

Potrzeba elastyczności

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie zmian najczęściej przebiega według pewnego określonego schematu:

Organizacja identyfikuje konieczność wdrożenia zmiany - najczęściej poprzez obserwację rynku, trendów i pewnych tendencji, lub też poprzez odkrycie możliwości osiągnięcia korzyści z innowacyjności. Na poziomie zarządu zapadają decyzje o konieczności wdrożenia zmian, wyznaczana jest strategia i cele, inicjowane są projekty/programy zmian, wytypowani zostają liderzy oraz zespoły projektowe. Zmiany są wdrażane w modelu kostki lodu: aktualne procesy są odmrażane, wprowadzane są zmiany, po czym są na nowo zamrażane już w nowym wydaniu. Przeprowadzenie zmiany według takiego modelu, choć jest sztuką samą w sobie, już na starcie jest obarczone pewnymi bardzo istotnymi założeniami: jest procesem długotrwałym.

Podejście to mogło w praktyce trwać wiele miesięcy. Jednak model ten nie wytrzymuje konfrontacji z aktualnymi realiami, gdzie zmiany muszą być wdrażane często i szybko. Wygląda na to, że model wdrażania zmian sam wymaga zmiany.

REKLAMA

Zaangażowanie pracowników

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to sytuacja bez wyjścia - zmiany są konieczne, ale ich wdrażanie oznacza ogromny opór. Rozwiązania proponuje Christopher M. Avery, starszy konsultant Konsorcjum Cuttera w dziale Agile Software Development and Project Managemet. Od lat specjalizuje się on w doradztwie w dziedzinach przywództwa, pracy zespołowej oraz wdrażaniu zmian w organizacjach.

Wedle Avery'ego oraz innych cytowanych w raporcie Konsultantów Cuttera, powszechnie stosowana szkoła myślenia o zarządzaniu zmianą (ang. change management) sprowadza się w praktyce do limitowania zmian do niezbędnego minimum. Kierownicy lubią sztywne procedury, procesy, struktury - jest to ich naturalne środowisko, które daje im możliwość (lub złudzenie) panowania nad zmiennym otoczeniem. W oczywisty sposób oznacza to, że odpowiedzialność za ciężar zapewnienia odpowiedniej elastyczności spoczywa na kadrze menedżerskiej. Realizacja zmian najczęściej odbywa się poprzez wyznaczanie zadań pracownikom szeregowym, często w postaci z góry zaplanowanej listy działań, oraz z tych zadań rozliczanie. Nic dziwnego, że pracownicy traktują zmianę jako im narzuconą, jako zdarzenie z gruntu dla nich niekorzystne. Najlepszym rozwiązaniem byłoby jak najszybsze i najpełniejsze zaangażowanie pracowników dotkniętych zmianą w proces jej definiowania. Ludzie, którzy mają wpływ na jej kształt, są w naturalny sposób z nią oswajani, akceptują ją i utożsamiają się z jej celami.

Natomiast ciekawą alternatywę prezentuje metoda, która została zbudowana dzięki wieloletnim pracom badawczym Avery'ego z dziedziny przywództwa oraz pracy zespołowej. Otóż okazuje się, że dużo łatwiej nam pogodzić się ze zmianą, jeżeli przyjmiemy za nią odpowiedzialność. Jeżeli przyjmiemy już odpowiedzialność za konkretne zadanie, to czujemy z nim ogromną więź.

Oznacza to zupełnie inną rolę dla liderów zmian niż w modelu standardowym. Nie powinni oni narzucać konkretnych działań, lecz wskazywać oczekiwany kierunek zmian i przekazywać odpowiedzialność pracownikom. Wymaga to oczywiście stworzenia w organizacji odpowiedniego systemu wartości, jak i środowiska, w którym odpowiedzialność jest promowana. Jednak organizacja osiąga z tego powodu istotną wartość - pracownicy identyfikują się z potrzebami organizacji.

Budowa zaufania

Statystyki pokazują, że to nie uwarunkowania techniczne, ale właśnie czynnik ludzki jest kluczowy dla sukcesu projektów związanych z wdrażaniem zmian. Liderzy zmian muszą do swoich kompetencji zarządczych dodać umiejętność przekazywania odpowiedzialności odbiorcom zmian. To ich zadaniem jest zbudowanie zaufania i odpowiedniej atmosfery, w której proces przyjmowania odpowiedzialności jest możliwy. Organizacje powinny promować odpowiednie postawy wśród swoich pracowników - jest to opłacalna inwestycja.

Na podstawie raportu Cutter Consortium

Piotr Pachocki

konsultant w Grupie Business Transformation Services w Infovide-Matrix

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

Bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - jedna pomyłka i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper w wojsku - przepisy prawa pracy oczywiście chronią pracowników, ale jeżeli ich nie znasz lub źle zinterpretujesz, natrafisz na minę. I to zastawioną przez siebie. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu. Możesz przypadkiem lub przez niewiedzę dać pracodawcy prosty powód do wręczenia wypowiedzenia.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

REKLAMA

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Umowa zlecenia z własnym pracownikiem – czy takie rozwiązanie jest możliwe?

Końcówka roku to dla wielu firm czas szczególnie intensywny – realizacja planów sprzedażowych, zamykanie projektów, przygotowanie raportów i inwentaryzacje powodują, że zakres obowiązków rośnie. Pracodawcy często szukają wtedy sposobów na szybkie zwiększenie dostępnych zasobów kadrowych bez konieczności przeprowadzania żmudnego procesu rekrutacyjnego. Jednym z pomysłów, który pojawia się w praktyce, jest zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem.

REKLAMA