REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wyważać otwartych drzwi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zagozda

REKLAMA

Zmiany, które w ostatnich latach przeobraziły polski rynek pracy, spowodowały, że przedsiębiorcy coraz częściej muszą szukać sposobów, alternatywnych dla podnoszenia pensji, by zdobyć pracowników. Być może jednym z rozwiązań jest zastosowanie niestandardowych form zatrudnienia i elastycznych form organizacji pracy.

Podsumowanie projektu „Badanie czynników warunkujących wykorzystanie niestandardowych form zatrudnienia w Polsce”

REKLAMA

Pod koniec lutego 2008 roku w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca wyniki badań prowadzonych w ramach projektu „Badanie czynników warunkujących wykorzystanie niestandardowych form zatrudnienia w Polsce”, zorganizowana przez Wyższą Szkołę Zarządzania Personelem, SMG/KRC Millward Brown oraz Fundację Kobiety dla Kobiet. Badania, realizowane na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, współfinansowane z EFS, miały na celu przeprowadzenie kompleksowych analiz ilościowych i jakościowych dotyczących zastosowania niestandardowych form zatrudnienia do przywrócenia do pracy osób pozostających poza rynkiem pracy.

Określenie postaw

REKLAMA

Konferencję rozpoczął gość honorowy prof. Marian Kowalewski, rektor Wyższej Szkoły Zarządzania Personelem. Założenia badawcze projektu zostały przedstawione przez prof. dr hab. Jolantę Szaban. Omówiono wyzwania dla pracodawców związane z wprowadzaniem niestandardowych form zatrudnienia w przedsiębiorstwie, a także opinie i postawy pracowników i przedsiębiorców.

- Pracodawcy dostrzegają zalety takich form pracy, ale jednocześnie mają świadomość, że pracobiorcy niechętnie podejmują pracę w niektórych z nich - przekonywała Teresa Borkowska-Kalwas. - Wielu przedsiębiorców przyznaje, że wprowadzenie tych form pracy powoduje trudności w zarządzaniu czy koordynowaniu pracy. Obawiają się oni także nieprawidłowości i zwiększonych kontroli. Niewielu z nich przyznaje się do zupełnej niewiedzy na temat niestandardowych form zatrudnienia, ale wiedza, jaką na ten temat mają, nie jest głęboka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Anna Mazur tłumaczyła, że niechęć pracobiorców wynika najczęściej ze złych doświadczeń. - Badani często korzystali z takiej formy pracy, bo nie mieli innego wyjścia, dlatego zwykle kojarzą się im z wykorzystywaniem przez pracodawcę.

Cenne doświadczenie

Warto przyjrzeć się dokonaniom innych państw, w których niestandardowe formy zatrudnienia funkcjonują sprawnie, np. w Holandii, gdzie jest duża liczba osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze, powszechna jest obecność agencji pracy tymczasowej oraz elastyczny czas pracy, a to wszystko przy niskim bezrobociu, czy w Hiszpanii, w której dominującą formą jest praca na czas określony. W krajach tych porozumienie partnerów społecznych pozwoliło wypracować bezpieczny model elastycznych form zatrudnienia (flexicurity). Profesor Mieczysław Kabaj, pracownik Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, podkreślał, że jest on najkorzystniejszy, bo najpełniej uwzględnia interesy i pracodawców, i pracowników. Przybiera formę eksperckiej umowy społecznej, która określa zasady stosowania nietypowych form zatrudnienia i określa dopuszczalne granice ich stosowania.

Prelegenci zastanawiali się również, jakie są bariery prawne we wprowadzaniu niestandardowych form zatrudnienia i elastycznych form organizacji pracy.

Obecna na konferencji przedstawicielka Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, dyrektor Departamentu Prawa Pracy Eugenia Gienieczko, powiedziała, że ma świadomość ograniczeń, jakie napotykają takie formy zatrudnienia.

- Te badania to kopalnia wiedzy, także do rozmów ze związkami, w Komisji Trójstronnej. Raport z badania z pewnością niejednokrotnie będzie wykorzystywany w pracy ministerstwa - dodała.

Agnieszka Zagozda

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

Ksiądz: 6000 zł, biskup: 10000 zł, a zakonnica ...300 zł? Zarobki i emerytury duchownych 2025

Jak wyglądają finanse duchowieństwa w Polsce? Najnowsze dane pokazują, że zarobki i świadczenia kapłanów oraz sióstr zakonnych są bardzo zróżnicowane. Prześwietlamy ich miesięczne dochody i zasady przyznawania emerytur, ujawniając pełen obraz finansowy osób duchownych.

Zaufanie pracowników: jaką jest dla firmy wartością, co zrobić by ją budować

Stwierdzenie, że zaufanie pracowników zwiększa wyniki firmy, nie budzi kontrowersji. Firmy radzą sobie lepiej, gdy ich pracownicy im ufają. Czy można jednak przeliczyć zaufanie na konkretny wynik finansowy?

REKLAMA

Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

REKLAMA