REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Między firmą a domem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewelina Jupowicz

REKLAMA

Możliwość wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym jest - według pracowników - jednym z ważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy. Stres, depresja czy pracoholizm to choroby cywilizacyjne naszego pokolenia. Zarządzanie sobą jest znacznie trudniejsze, niż nam się wydaje. Dlatego tak istotne jest, by do programu wspierania równowagi między tymi obszarami włączyli się aktywnie także pracodawcy.

Z punktu widzenia zatrudniającego pracownik efektywny to pracownik zadowolony, realizujący się zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej, pełen energii, którą może spożytkować do realizacji celów organizacji, wyznający wartości istotne dla firmy. Ograniczenie samorealizacji jedynie do sfery zawodowej prowadzi niemal zawsze do wypalenia zawodowego, a pracownik wypalony nie stanowi już wartości dla organizacji. Świadomość konsekwencji braku równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym wśród zatrudnionych motywuje działy personalne do wprowadzania programów wspierania równowagi w strategie zarządzania zasobami ludzkimi. Działanie słuszne, choć trudne, gdyż równowaga zależy przede wszystkim od cech indywidualnych jednostki.

REKLAMA

Zanim wdrożysz...

Dział HR ma do dyspozycji wiele narzędzi - głównie rozwiązań w zakresie czasu, miejsca i środowiska pracy. Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek inicjatywy na rzecz równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym należy jednak ustalić rzetelny obraz status quo - przeprowadzić badania, wsłuchać się w potrzeby pracowników, tak by planowana zmiana nie spotkała się z ich dezaprobatą. Warunkiem obiektywności i skuteczności tych działań jest pełna anonimowość respondentów oraz zapewnienie, że ich dane nie zostaną wykorzystane przeciwko nim.

...informuj

Kolejnym krokiem będzie przekazanie pracownikom informacji. Wystarczy przedstawić zamierzenia firmy z odpowiednim uzasadnieniem - chodzi o pogłębienie ogólnej wiedzy o problemie i zainicjowanie konstruktywnej debaty na temat rozwiązania tego problemu. Dział HR powinien (wykorzystując grupy tematyczne, zebrania zespołów, grupy projektowe) zadać kilka podstawowych pytań:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Jakie problemy związane z działalnością można złagodzić czy nawet rozwiązać dzięki twórczemu podejściu do schematów pracy?

• Jakie zmiany zasad działania organizacji mogą przyczynić się do poprawy równowagi między życiem zawodowym i pozazawodowym pracowników?

• Co powinno się zmienić w kulturze organizacji?

• W jaki sposób dokonać zmian, aby były korzystne zarówno dla pracowników, jak i klientów organizacji?

Prowadzeniem debaty powinien zająć się zespół odpowiednio przeszkolonych w tym celu osób, tak aby dyskusja była konstruktywna i aby uniknąć ewentualnych błędów i nieporozumień.

...doradzaj

W miarę postępów we wdrażaniu inicjatywy będzie pojawiać się zapotrzebowanie na informację i poradnictwo. Pracownicy będą chcieli znać postępy osiągnięte w różnych grupach projektowych. Powinni więc być informowani na bieżąco. Kiedy kierownictwo ustali już strategię działania, rozpoczyna się nowy cykl procesu informowania - zatrudnieni powinni dowiedzieć się:

• z jakich elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy mogą skorzystać,

• jak uzasadnić prośbę o zmianę formy organizacji pracy na nietypową,

• jakie są oczekiwania od menedżera,

• jakie dodatkowe narzędzia i techniki mogą wykorzystać,

• z jakiego zewnętrznego poradnictwa mogą skorzystać.

Właściwy przekaz informacji powinien spowodować zniknięcie obaw i oporu pracowników wobec zmian. Wielu z nich uważa, że korzystanie z nietypowego schematu pracy świadczy o braku zaangażowania z ich strony. Dochodzi do paradoksu - mimo iż są zainteresowani lepszym równoważeniem życia osobistego z zawodowym, boją się, że w wyniku takich działań zostaną uznani za leniwych i stracą pracę. Dlatego warto stworzyć pewnego rodzaju gorącą linię, umożliwiającą pracownikom zgłaszanie (może być anonimowe) swoich obaw. Dzięki niej można zyskać wiedzę o problemach, które nie zostały dostrzeżone w trakcie oficjalnego gromadzenia informacji.

...edukuj

Organizacja powinna zapewnić pracownikom szkolenia, pozwalające na przygotowanie ich do wdrożenia programu wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Szkolenia powinny koncentrować się na poszerzaniu świadomości zagadnień związanych z równowagą z zakresu: zarządzania sobą w czasie, efektywności osobistej, podejmowania decyzji, efektywnych zebrań. Firma może też organizować praktyczne kursy zapewniające pracownikom:

• praktyczny wgląd w bieżącą sytuację,

• wiedzę o zaletach i wadach elastycznych rozwiązań dotyczących organizacji pracy,

• narzędzia ułatwiające omawianie różnych systemów z partnerami, menedżerem liniowym oraz uzyskiwanie wsparcia od tych osób,

• narzędzia i techniki twórczego myślenia, które można wykorzystać do opracowywania nowych sposobów pracy.

Pracownicy decydujący się na elastyczne rozwiązania dotyczące organizacji pracy powinni przejść specjalne szkolenie przygotowawcze. Szczególnie narażeni na frustrację są pracownicy pracujący poza biurem. Nie mając kontaktu ze współpracownikami, muszą sami organizować czas pracy, przy jednoczesnym monitorowaniu bieżącego stanu organizacji. Osobom takim należy przedstawić:

• zalety i wady pracy poza firmą,

• sposoby organizacji pracy,

• sposoby rozwiązywania problemów technicznych,

• zagadnienia związane ze zdrowiem, bezpieczeństwem pracy i prawną stroną pracy w domu,

• sposoby utrzymywania kontaktu z menedżerem i kolegami.

Powyższe informacje - choć na pozór wydają się być błahe - pozwalają uniknąć stresu związanego z adaptacją w nowych warunkach pracy. Oczywiście prędzej czy później pracownik sam znajdzie rozwiązania powyższych problemów, ale dzięki takim informacjom organizacja zyska jego zaufanie i przyczyni się do większego komfortu pracy zainteresowanego.

Oddzielne szkolenia dla menedżerów mogą dotyczyć następujących kwestii:

• tworzenia atmosfery sprzyjającej osiąganiu równowagi między życiem zawodowym a osobistym,

• włączania zespołu do opracowywania efektywniejszych rozwiązań związanych z organizacją pracy,

• zagadnień dotyczących technik zarządzania projektem.

Jak wprowadzać zmiany

Przed omówieniem zasad działania warto przeanalizować przyczyny, z powodu których pracownicy nie chcą korzystać z form ułatwiających równoważenie sfery zawodowej i pozazawodowej. Najczęściej są to:

• zarobki - pracownicy obawiają się, że zmiana formy pracy może oznaczać pogorszenie standardu życia,

• duże obciążenie pracą - „jeśli mnie zabraknie, nikt inny tego za mnie nie zrobi”,

• przekonanie pracodawców, że ludzie sami znajdą korzystne dla nich rozwiązania,

• negatywny wpływ na karierę zawodową - awanse i ambitne projekty otrzymują ci, którzy pracują „normalnie”, manifestując swoje zaangażowanie,

• zakorzeniona kultura wielogodzinnej pracy - im dłużej pracujesz, tym więcej jesteś wart.

REKLAMA

Powyższe obawy nie dotyczą pracowników świadomych swojej wartości na rynku pracy. W przypadku jednostek startujących w życie zawodowe priorytetem będzie praca. Sytuacji nie ułatwia fakt, że zarząd organizacji częstokroć wyznaje przestarzałe poglądy na temat personelu jako siły roboczej, której zadaniem jest poświęcanie całego czasu sprawom firmy. Często ocenia się pracownika nie po tym, jakie są efekty jego pracy, ale po tym, jak długo przebywa w pracy i na ile jest dyspozycyjny. Nowoczesna organizacja, która zdaje sobie sprawę z faktycznych źródeł konkurencyjności na rynku, z pewnością doceni korzyści, jakie niesie program wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, i ustali zasady pozwalające na sprawne wdrożenie programu w strategię personalną. Samo ustalenie zasad jednak nie oznacza rozwiązania wszystkich problemów. Zasadom musi towarzyszyć program wdrożeniowy, którego celem jest stworzenie kultury pozwalającej na eliminację rywalizacji sfer zawodowej i pozazawodowej. Ze względu na wymienione wyżej powody obaw pracowników osiągnięcie oczekiwanej zmiany wymaga czasem podawania przykładów, perswadowania, a nawet przymusu.

Kolejnym problemem są różnice pomiędzy tymi zasadami a doświadczeniami pracowników. Często rozbieżności są tak duże, że zasady wydają się niewiarygodne. Aby je uwiarygodnić, firma musi:

• otwarcie i dokładnie przedstawić aktualną sytuację,

• angażować pracowników w proces ustalania pożądanych zasad,

• przedstawić klarowny obraz sytuacji, do jakiej chce doprowadzić,

• podejmować konkretne działania wspierające wdrażanie zasad lub ułatwiające ludziom wprowadzanie ich w życie,

• monitorować przechodzenie od formułowania zasad do działania i informować pracowników o osiągniętych postępach,

• upewnić się, że posiada wzorce osobowe - pracowników korzystających z elastycznych form zatrudnienia - które pomogłyby podjąć decyzję pozostałym pracownikom.

Przy ustalaniu zasad działania należy przede wszystkim pamiętać, że ludzie są niepowtarzalni, najlepsi w tym, co lubią robić, i efektywni, jeżeli zapewnimy im niezależność i swobodę wyboru.

 

Ewelina Jupowicz

Autorka jest trenerem biznesu i executive coachem.

Kontakt:

ewelina.jupowicz@ventus.org.pl

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Microlearning dla pracowników: przyszłość efektywnych szkoleń i nauki czy krótkotrwała moda?

Microlearning przestaje być ciekawostką w edukacji, a staje się realną pomocą w rozwoju pracowników – szczególnie tam, gdzie liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna. Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) aż 85% pracowników uznaje krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych w ten sposób informacji.

NIK: orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego?

NIK: Orzekanie i ustalanie poziomu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami – więcej trudności niż realnej pomocy. Gdzie i dlaczego? Jak pokazuje kontrola przeprowadzona przez Delegaturę Najwyższej Izby Kontroli w jednym z dużych miast w Polsce - system jest pełen luk, niedociągnięć i proceduralnych pułapek, które zamiast wspierać, często zniechęcają i utrudniają życie najbardziej potrzebującym. Systemy działania komisji orzeczniczych są wręcz momentami niezgodne z prawem i niesprawiedliwe.

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS

Dodatkowe 6589,67 zł miesięcznie dla najstarszych Polaków z ZUS. Należy się każdemu seniorowi, nawet temu, który nie pobiera żadnego świadczenia z ZUS. Taka osoba musi jednak złożyć wniosek. Ile lat trzeba ukończyć, aby móc je otrzymać?

Rekordowy dług w ZUS wynosi prawie 819 mln złotych. Pogarsza się sytuacja finansowa płatników

Rekordowy dług w ZUS w 2025 roku wynosi prawie 819 mln złotych. Dlaczego zadłużenie w ZUS jest tak wysokie? Zdaniem ekspertów dane wskazują m.in. na pogarszającą się sytuację finansową płatników.

REKLAMA

Jedni z milionami, drudzy z groszami. Rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych [DANE]

Na koniec czerwca 2025 roku 625 755 aktywnych płatników miało zadłużenie powyżej 0,01 zł względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). To o 0,6% więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie kwota zadłużenia na wszystkie fundusze na aktywnych kontach płatników wyniosła 21,069 mld zł. To o 7,6% więcej niż rok wcześniej. Tak więc: jedni z milionami, drudzy z groszami. Okazuje się, że rekordzista jest zadłużony w ZUS na blisko 819 mln złotych.

Od 1 września 2025 r. spada wynagrodzenie pracowników młodocianych. Znamy nowe stawki

Od września 2025 r. zmienią się minimalne stawki dla pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Obniżka wynika z niższego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II kwartale 2025 r. Sprawdź, ile wyniesie płaca w poszczególnych latach nauki zawodu i przyuczenia do wykonywania określonej pracy.

MRPiPS wyjaśnia nowe przepisy o zatrudnianiu cudzoziemców [Odpowiedź na pytania Rzecznika MŚP]

W lipcu 2025 r. Rzecznik MŚP skierowała do ministerstwa szereg pytań i wątpliwości dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu cudzoziemców. Oto obszerne wyjaśnienia MRPiPS.

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie

Praca: 10 potknięć, które zamykają drzwi już na starcie - dlaczego to takie ważne? Bo to odpowiedź na niepokojące obserwacje – w wielu branżach coraz częściej zanika kultura rozmów kwalifikacyjnych. Proste zasady dobrego wychowania ustępują pośpiechowi, brakowi przygotowania i nieprofesjonalnym zachowaniom. Czego zatem unikać? Przygotowaliśmy zestawienie najczęściej spotykanych potknięć, które potrafią przekreślić szanse kandydata już na starcie.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące benefitów pozapłacowych od 2026 r. Jawność wynagrodzeń je obejmie

Nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, które wchodzą w życie z początkiem 2026 roku, obejmują również benefity pozapłacowe. Co to w praktyce oznacza?

Od czerwca 2025 r. miały być ułatwienia dla pracowników na rynku pracy a jest chaos

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP. Wprowadzone zmiany miały zrewolucjonizować procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy obcokrajowcom. W teorii nowe regulacje miały uprościć i przyspieszyć procesy. W praktyce – wiele firm, urzędów i cudzoziemców wpadło w wir organizacyjnego chaosu.

REKLAMA