Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Między firmą a domem

Ewelina Jupowicz
Możliwość wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym jest - według pracowników - jednym z ważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy. Stres, depresja czy pracoholizm to choroby cywilizacyjne naszego pokolenia. Zarządzanie sobą jest znacznie trudniejsze, niż nam się wydaje. Dlatego tak istotne jest, by do programu wspierania równowagi między tymi obszarami włączyli się aktywnie także pracodawcy.

Z punktu widzenia zatrudniającego pracownik efektywny to pracownik zadowolony, realizujący się zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej, pełen energii, którą może spożytkować do realizacji celów organizacji, wyznający wartości istotne dla firmy. Ograniczenie samorealizacji jedynie do sfery zawodowej prowadzi niemal zawsze do wypalenia zawodowego, a pracownik wypalony nie stanowi już wartości dla organizacji. Świadomość konsekwencji braku równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym wśród zatrudnionych motywuje działy personalne do wprowadzania programów wspierania równowagi w strategie zarządzania zasobami ludzkimi. Działanie słuszne, choć trudne, gdyż równowaga zależy przede wszystkim od cech indywidualnych jednostki.

Zanim wdrożysz...

Dział HR ma do dyspozycji wiele narzędzi - głównie rozwiązań w zakresie czasu, miejsca i środowiska pracy. Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek inicjatywy na rzecz równowagi pomiędzy życiem osobistym i zawodowym należy jednak ustalić rzetelny obraz status quo - przeprowadzić badania, wsłuchać się w potrzeby pracowników, tak by planowana zmiana nie spotkała się z ich dezaprobatą. Warunkiem obiektywności i skuteczności tych działań jest pełna anonimowość respondentów oraz zapewnienie, że ich dane nie zostaną wykorzystane przeciwko nim.

...informuj

Kolejnym krokiem będzie przekazanie pracownikom informacji. Wystarczy przedstawić zamierzenia firmy z odpowiednim uzasadnieniem - chodzi o pogłębienie ogólnej wiedzy o problemie i zainicjowanie konstruktywnej debaty na temat rozwiązania tego problemu. Dział HR powinien (wykorzystując grupy tematyczne, zebrania zespołów, grupy projektowe) zadać kilka podstawowych pytań:

• Jakie problemy związane z działalnością można złagodzić czy nawet rozwiązać dzięki twórczemu podejściu do schematów pracy?

• Jakie zmiany zasad działania organizacji mogą przyczynić się do poprawy równowagi między życiem zawodowym i pozazawodowym pracowników?

• Co powinno się zmienić w kulturze organizacji?

• W jaki sposób dokonać zmian, aby były korzystne zarówno dla pracowników, jak i klientów organizacji?

Prowadzeniem debaty powinien zająć się zespół odpowiednio przeszkolonych w tym celu osób, tak aby dyskusja była konstruktywna i aby uniknąć ewentualnych błędów i nieporozumień.

...doradzaj

W miarę postępów we wdrażaniu inicjatywy będzie pojawiać się zapotrzebowanie na informację i poradnictwo. Pracownicy będą chcieli znać postępy osiągnięte w różnych grupach projektowych. Powinni więc być informowani na bieżąco. Kiedy kierownictwo ustali już strategię działania, rozpoczyna się nowy cykl procesu informowania - zatrudnieni powinni dowiedzieć się:

• z jakich elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy mogą skorzystać,

• jak uzasadnić prośbę o zmianę formy organizacji pracy na nietypową,

• jakie są oczekiwania od menedżera,

• jakie dodatkowe narzędzia i techniki mogą wykorzystać,

• z jakiego zewnętrznego poradnictwa mogą skorzystać.

Właściwy przekaz informacji powinien spowodować zniknięcie obaw i oporu pracowników wobec zmian. Wielu z nich uważa, że korzystanie z nietypowego schematu pracy świadczy o braku zaangażowania z ich strony. Dochodzi do paradoksu - mimo iż są zainteresowani lepszym równoważeniem życia osobistego z zawodowym, boją się, że w wyniku takich działań zostaną uznani za leniwych i stracą pracę. Dlatego warto stworzyć pewnego rodzaju gorącą linię, umożliwiającą pracownikom zgłaszanie (może być anonimowe) swoich obaw. Dzięki niej można zyskać wiedzę o problemach, które nie zostały dostrzeżone w trakcie oficjalnego gromadzenia informacji.

...edukuj

Organizacja powinna zapewnić pracownikom szkolenia, pozwalające na przygotowanie ich do wdrożenia programu wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Szkolenia powinny koncentrować się na poszerzaniu świadomości zagadnień związanych z równowagą z zakresu: zarządzania sobą w czasie, efektywności osobistej, podejmowania decyzji, efektywnych zebrań. Firma może też organizować praktyczne kursy zapewniające pracownikom:

• praktyczny wgląd w bieżącą sytuację,

• wiedzę o zaletach i wadach elastycznych rozwiązań dotyczących organizacji pracy,

• narzędzia ułatwiające omawianie różnych systemów z partnerami, menedżerem liniowym oraz uzyskiwanie wsparcia od tych osób,

• narzędzia i techniki twórczego myślenia, które można wykorzystać do opracowywania nowych sposobów pracy.

Pracownicy decydujący się na elastyczne rozwiązania dotyczące organizacji pracy powinni przejść specjalne szkolenie przygotowawcze. Szczególnie narażeni na frustrację są pracownicy pracujący poza biurem. Nie mając kontaktu ze współpracownikami, muszą sami organizować czas pracy, przy jednoczesnym monitorowaniu bieżącego stanu organizacji. Osobom takim należy przedstawić:

• zalety i wady pracy poza firmą,

• sposoby organizacji pracy,

• sposoby rozwiązywania problemów technicznych,

• zagadnienia związane ze zdrowiem, bezpieczeństwem pracy i prawną stroną pracy w domu,

• sposoby utrzymywania kontaktu z menedżerem i kolegami.

Powyższe informacje - choć na pozór wydają się być błahe - pozwalają uniknąć stresu związanego z adaptacją w nowych warunkach pracy. Oczywiście prędzej czy później pracownik sam znajdzie rozwiązania powyższych problemów, ale dzięki takim informacjom organizacja zyska jego zaufanie i przyczyni się do większego komfortu pracy zainteresowanego.

Oddzielne szkolenia dla menedżerów mogą dotyczyć następujących kwestii:

• tworzenia atmosfery sprzyjającej osiąganiu równowagi między życiem zawodowym a osobistym,

• włączania zespołu do opracowywania efektywniejszych rozwiązań związanych z organizacją pracy,

• zagadnień dotyczących technik zarządzania projektem.

Jak wprowadzać zmiany

Przed omówieniem zasad działania warto przeanalizować przyczyny, z powodu których pracownicy nie chcą korzystać z form ułatwiających równoważenie sfery zawodowej i pozazawodowej. Najczęściej są to:

• zarobki - pracownicy obawiają się, że zmiana formy pracy może oznaczać pogorszenie standardu życia,

• duże obciążenie pracą - „jeśli mnie zabraknie, nikt inny tego za mnie nie zrobi”,

• przekonanie pracodawców, że ludzie sami znajdą korzystne dla nich rozwiązania,

• negatywny wpływ na karierę zawodową - awanse i ambitne projekty otrzymują ci, którzy pracują „normalnie”, manifestując swoje zaangażowanie,

• zakorzeniona kultura wielogodzinnej pracy - im dłużej pracujesz, tym więcej jesteś wart.

Powyższe obawy nie dotyczą pracowników świadomych swojej wartości na rynku pracy. W przypadku jednostek startujących w życie zawodowe priorytetem będzie praca. Sytuacji nie ułatwia fakt, że zarząd organizacji częstokroć wyznaje przestarzałe poglądy na temat personelu jako siły roboczej, której zadaniem jest poświęcanie całego czasu sprawom firmy. Często ocenia się pracownika nie po tym, jakie są efekty jego pracy, ale po tym, jak długo przebywa w pracy i na ile jest dyspozycyjny. Nowoczesna organizacja, która zdaje sobie sprawę z faktycznych źródeł konkurencyjności na rynku, z pewnością doceni korzyści, jakie niesie program wspierania równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, i ustali zasady pozwalające na sprawne wdrożenie programu w strategię personalną. Samo ustalenie zasad jednak nie oznacza rozwiązania wszystkich problemów. Zasadom musi towarzyszyć program wdrożeniowy, którego celem jest stworzenie kultury pozwalającej na eliminację rywalizacji sfer zawodowej i pozazawodowej. Ze względu na wymienione wyżej powody obaw pracowników osiągnięcie oczekiwanej zmiany wymaga czasem podawania przykładów, perswadowania, a nawet przymusu.

Kolejnym problemem są różnice pomiędzy tymi zasadami a doświadczeniami pracowników. Często rozbieżności są tak duże, że zasady wydają się niewiarygodne. Aby je uwiarygodnić, firma musi:

• otwarcie i dokładnie przedstawić aktualną sytuację,

• angażować pracowników w proces ustalania pożądanych zasad,

• przedstawić klarowny obraz sytuacji, do jakiej chce doprowadzić,

• podejmować konkretne działania wspierające wdrażanie zasad lub ułatwiające ludziom wprowadzanie ich w życie,

• monitorować przechodzenie od formułowania zasad do działania i informować pracowników o osiągniętych postępach,

• upewnić się, że posiada wzorce osobowe - pracowników korzystających z elastycznych form zatrudnienia - które pomogłyby podjąć decyzję pozostałym pracownikom.

Przy ustalaniu zasad działania należy przede wszystkim pamiętać, że ludzie są niepowtarzalni, najlepsi w tym, co lubią robić, i efektywni, jeżeli zapewnimy im niezależność i swobodę wyboru.

 

Ewelina Jupowicz

Autorka jest trenerem biznesu i executive coachem.

Kontakt:

ewelina.jupowicz@ventus.org.pl

 

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
    Co to jest ekonomia społeczna?
    Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
    Spory zbiorowe – co się zmieni?
    Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
    Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
    Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.
    Koszty zwolnień lekarskich – ile firmy płacą za nieodpowiednie warunki pracy?
    Argumentując właścicielowi firmy wysokość kwoty, której przeznaczenie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pracowników, inspektorzy BHP podają wiele górnolotnych sloganów, których pracodawcy nie rozumieją lub rozumieć nie chcą. W takiej sytuacji bardzo dobrym i zawsze działającym argumentem jest pokazanie kosztów absencji wypadkowej w konkretnym przedsiębiorstwie, wskazując jednocześnie że stanowią one tylko 1,53%* kosztów całości wypadku przy pracy.
    Work-life balance w Kodeksie pracy
    Od początku sierpnia zaczną obowiązywać znaczące zmiany, wprowadzone do Kodeksu pracy. Po latach obowiązywania telepracy, w przepisach pojawi się definicja pracy zdalnej. Ponadto pracodawcy będą mogli badać stan trzeźwości pracowników. Dyrektywy unijne wymuszają na polskim ustawodawcy wprowadzenie jeszcze jednej zmiany, związanej z tzw. work-life balance. Ministerstwo Rodziny przygotowało ostateczną wersję noweli Kodeksu pracy, która wdraża regulacje związane z równowagą między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.