Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do czytania w małych dawkach

Andrzej Budzyk
Nie wierzę, że można skutecznie współdziałać lub kierować ludźmi bez ciągłego doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem. Bez korzystania z dostępnych wspomagających rozwój treści.

Mentor przywództwa Warren Bennis, profesor University of California, podpowiedział mi mantrę - motywujące hasło dla tego tekstu „Nic nie sprawia mi większej przyjemności, niż nauczenie się czegoś nowego”! Niech więc zestaw poniższych publikacji stanie się inspiracją dla czytelników do przeżycia radości ze zdobycia kolejnej dawki informacji, umiejętności i wiedzy.

Biznesowe spojrzenie w przeszłość

Punktem wyjścia do książek Hansa Chrystiana Altmana „Strategie sukcesu” oraz Alana Axelroda, „Decyzje, które wstrząsnęły światem” jest teza niemieckiego autora publikacji biznesowych Henry'ego Mintzberga: - Obserwowani przeze mnie menedżerowie, wszyscy bardzo kompetentni, nie różnili się w istotny sposób od swoich poprzedników sprzed 100, a nawet 1000 lat. „Strategie sukcesu” to książka, która opisuje osiem historycznych przywódczych osobowości: Temistoklesa (chytrego lisa) tworzącego wokół siebie atmosferę solidarności i współpracy równych ludzi, Aleksandra Wielkiego (tryumfatora) przykład heroicznej postawy i wzór wodza, Hannibala (znawcę ludzi) wzór zdecydowania oraz konsekwencji w realizacji zadań (podbojów), Juliusza II Papieża (niezłomne uosobienie uporu) mobilizującego ludzi do przekraczania granic, Marii Teresy (wzór odwagi) czerpiącej siłę do działania z mocnych stron współpracowników, Fryderyka Wielkiego (mistrza przetrwania), motywującego przez krzewienie wartości, symboli, gestów (budowę kultury), Nelsona (humanitarną osobowość), delegującego uprawnienia i zachęcającego do współdziałania, Gandhiego (wizjonera), apostoła oporu społecznego bez przemocy. Publikacja jest ilustracją myśli „nic nowego pod słońcem” oraz przekonującą zachętą do poszukiwania wzorów współczesnego działania wśród historycznych mentorów.

„Decyzje, które wstrząsnęły światem” są zestawieniem opowieści o działaniach, które można pogrupować w pięć kategorii: decyzje w obliczu kryzysu, podjęcia ryzyka, sumienia, zaryzykowania wszystkiego (postawienia na jedną kartę). Wyprawa w czasie opisuje przestrzeń ludzkiej aktywności od przekroczenia Rubikonu przez Juliusza Cezara do ataku terrorystów na Amerykę 11 września 2001 roku. Książka pokazuje 46 studiów przypadku.

Autor stara się przekonać odbiorców do działania i wiary, że można zmieniać świat. Aktywnie czytających zachęcam do próby zestawienia osobistego dekalogu najciekawszych dla czytelnika opowieści. Mnie szczególnie zainteresowały: „Królowa Bodicea i najeźdźcy” (decyzja przeciwstawienia się), Charlie Goodnight i pierwszy przegon bydła (decyzja, która stworzyła kowboja) oraz „Marshall i plan jego imienia” (decyzja ratowania Europy).

Dla każdego czytelnika pouczające powinny być słowa prezydenta Harry'ego Trumana: Bomba atomowa nie była przedmiotem wielkiej decyzji... Była jedynie kolejnym narzędziem obrony słusznej sprawy. Zrzucenie bomby położyło kres wojnie. Była to decyzja wyłącznie militarna. Axelrod stara się nas zmotywować, jednak motywowanie to chwilami jest nieco nachalne i uproszczone - zdecydowanie nadmiernie „amerykańskie”.

Więcej niż dwa wymiary

Dla czytelników pragnących z początkiem roku odświeżyć i uzupełnić swoje wiadomości z problematyki negocjacji, mam dobre wiadomości. Z końcem minionego roku zostały opublikowane „Negocjacje w trzech wymiarach” Davida A. Laxa i Jamesa K. Sebeniusa. Jest to najnowsza książka autorów czytanego od ponad 20 lat bestsellera „The Manager As a Negotiator”. „Negocjacje w trzech wymiarach” to książka obowiązkowa dla wszelkich osób „szefujących”. Zachęcają oni czytelników uwikłanych w dylemat wyboru taktyki twardego lub przyjacielskiego (partnerskiego) negocjatora do nauki oraz praktycznego opanowania trzeciej drogi. Lax i Sebenius nazywają klasyków rokowań jednowymiarowymi. Przekonująco dowodzą, że sami opanowali umiejętność negocjacji w trzech wymiarach: taktycznym, projektowym (wyobrażeniowym i scenariuszowym) oraz „poza stołem”.

Tak zaproponowane postrzeganie negocjacji mogłoby być nazywane negocjacjami lateralnymi. Termin myślenie lateralne jest od lat propagowany przez guru praktycznych technik sprawnego myślenia i działania Edwarda de Bono. W literaturze biznesowej Philip Kotler (mistrz marketingu) oraz Fernando Trias de Bes (współautor badań i publikacji Kotlera) przed czterema laty wprowadzili pojęcie lateralnego marketingu. Określenie negocjacje lateralne powinno być przez praktyków lepiej przyjęte niż angielski zapis „negocjacji w trzech wymiarach” - „3D Negotiation” Laxa i Sebeniusa.

„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa” to interesująca opowieść Georga H. Rossa, amerykańskiego prawnika, który od pół wieku zajmuje się negocjacjami. Od początku lat 70. współpracuje on z Donaldem Trumpem. W międzynarodowym środowisku biznesu znana jest dobrze negocjacyjna przypowiastka Rossa o niezwykłej sile optymizmu i rzeczywistych trudach zmiany charakteru. Umieszczona na początku książki anegdota pozostawia w pamięci czytelnika przesłanie, że dobry - skuteczny negocjator realizuje założone cele: wytrwale, z wiarą i bez lęku. Dobre negocjacje zajmują naprawdę sporo czasu. Wymagają wykonania przyjaznego gestu wobec drugiej strony, zrozumienia jej potrzeb oraz wzajemnego zainteresowania obu stron. Dobre negocjacje w żadnym wypadku nie polegają na komunikacji jednostronnej.

Ross i Trump dobrze ze sobą współpracują, ponieważ przez lata wypracowali zgodne wizje rokowań. Są przekonani, że należy: znaleźć płaszczyznę porozumienia z drugą stroną, ustanowić dobre relacje, być przyjaźnie nastawionym do świata, odnaleźć właściwy poziom komunikacji, zrozumieć drugą stronę i jej potrzeby, umacniać poczucie zaufania, nauczyć się elastyczności, zdobyć reputację człowieka, który doprowadza transakcję do końca.

Książka nie pozostawia wątpliwości, że edukacyjna rola poradników opartych na doświadczeniach z praktyki może być znacząca.

Dwie uzupełniające się publikacje Gavina Kennedy'ego są książkowym zapisem prowadzonych od lat negocjacyjnych szkoleń i warsztatów. Praktycznym dowodem na przydatność obu książek jest to, że zajęcia prowadzone przez Kennedy'ego cieszą się niesłabnącym powodzeniem od ćwierćwiecza. „Negocjacje doskonałe” są krótkim „brykiem” - esencjonalnym podsumowaniem książki „Wynegocjować możesz wszystko”.

Kennedy, podobnie jak Ross, uważa humor za ważne negocjacyjne „narzędzie”. Jego kulinarne analogie do rokowań przemawiają do czytelnika: W pierwszej linijce przepisu na potrawkę z królika znajduje się zalecenie: najpierw schwyć królika! Niewiele da się zrobić, jeśli brak królika, którego tak trudno złapać. W podobny sposób zanim zaczniesz udoskonalać swoje umiejętności negocjacyjne, musisz określić swoją pozycję wyjściową.

Całoroczną przygodę z książką trzeba zacząć od zaraz.

Hans Chrystian Altman,

„Strategie sukcesu. Od Temistoklesa do Gandhiego - reguły skutecznej motywacji”,

Wydawnictwo Business Press, Warszawa 1997, wydanie oryginalne 1993

Alan Axelrod,

„Decyzje, które wstrząsnęły światem. Od starożytności do czasów współczesnych”,

Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2007, wydanie oryginalne 2006

David A. Lax, James K. Sebenius,

„Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry negocjacyjne”,

Wydawnictwo MT - Biznes, Warszawa 2007, wydanie oryginalne 2006

George H. Ross,

„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa”,

Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007, wydanie oryginalne 2006

Gavin Kennedy,

„Negocjować można wszystko. Jak z każdym dokonać udanej transakcji”,

Warszawa 1999, wydanie oryginalne 1997 (podst. tłumaczenia), na rynku od 1982

Gavin Kennedy

„Negocjacje doskonałe”,

Wydawnictwo Rebis, Poznań 2007, wydanie oryginalne 1992

Dowódca, strateg...

Świat biznesu pełen jest samców alfa, urodzonych szefów tworzących wizerunek i sukces swojej firmy, nierzadko jednak kosztem pracowników. Książka wybitnych znawców tematu przynosi pogłębioną, śmiałą analizę funkcjonowania kobiet i mężczyzn alfa. Kate Ludeman, inżynier i psycholog, ma ogromne doświadczenie w szkoleniu kadry menedżerskiej, występowała w wielu programach telewizyjnych i radiowych. Eddie Erlandson jest chirurgiem naczyniowym, w coachingu kadry kierowniczej rządowej i akademickiej stosuje unikatowe strategie skutecznego działania zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej.

Autorzy wyróżniają cztery typy alfa - dowódcę, wizjonera, stratega i wykonawcę. Wskazują przy tym, jak powinni oni wykorzystywać swoje naturalne, wyjątkowe zdolności, a zarazem unikać swoich destrukcyjnych, „ciemnych stron”, tak by stać się naprawdę skutecznymi przywódcami. Jest to również książka dla tych, którzy z alfami pracują lub żyją pod jednym dachem. Znaleźć w niej można wiele praktycznych pomysłów i wskazówek pozwalających osiągnąć znakomite relacje zarówno w zespole, jak i w domu.

Kate Ludeman,

Eddie Erlandson, „Syndrom samca alfa”,

Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2007

Andrzej Budzyk

Autor jest stałym współpracownikiem „Personelu i Zarządzania”. Prezentuje książki przydatne ludziom biznesu.

Kontakt: andrzej.budzyk@wp.pl

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
    Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
    Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
    W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
    2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.
    Pozyskiwanie pracowników lokalnych - 10 sposobów
    Jak informuje Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu 2022 r. wyniosła 4,9%. To o 0,2 punktu procentowego mniej niż w maju br. I jak każda informacja, ta również ma dwie strony medalu. Znalezienie pracowników staje się bowiem większym wyzwaniem, zwłaszcza dla firm lokalnych, rekrutujących wśród miejscowych społeczności. W jaki sposób można mu podołać? Odpowiadamy.
    Polski Ład 2.0 - problemy z wyliczeniem podstawy składki zdrowotnej
    Nowelizacja Polskiego Ładu, która zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 roku, daje podatnikom rozliczającym się na ryczałcie możliwość zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne już od połowy tego roku. Odpowiedniego wpisu do CEIDG należy dokonać do 22 sierpnia. W tym przypadku pojawia się jednak ważne pytanie: jak obliczyć składkę zdrowotną za pierwsze półrocze.
    Cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę
    Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy następuje wówczas z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia w zależności od długości zatrudnienia pracownika. Podpowiadamy, w jakich sytuacjach możliwe jest cofnięcie wypowiedzenia umowy o pracę.
    Ponaglenie w sprawie urzędowej
    Jeśli sprawa urzędowa nie została załatwiona w terminie lub postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne, masz prawo wnieść ponaglenie. Jeśli natomiast procedura dotyczy urzędu pracy lub urzędu wojewódzkiego, upewnij się wcześniej, że ponaglenie będzie skuteczne.
    Uprawnienia niepełnosprawnego pracownika
    Osobie legitymującej się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności przysługują dodatkowe uprawnienia pracownicze. Wynikają one z przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dotyczą one przede wszystkim czasu pracy, przerw w pracy i wymiaru urlopu. Oto one.
    Ponad 770 tys. obywateli Ukrainy zatrudnionych w Polsce
    Już ponad 770 tys. obywateli Ukrainy jest zatrudnionych legalnie w naszym kraju - powiedział we wtorek wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.
    Ponad połowa pracowników preferuje zdalny i hybrydowy model pracy
    Hybrydowy model pracy, który coraz chętniej wybierany jest przez samych pracowników, wymaga dużych zmian w modelu operacyjnym wielu firm. Zanim jednak pracownicy przejdą na pożądany przez nich system pracy, powinni posiąść niezbędne kompetencje. Zyskają jednak na tym też organizacje, które będą mogły łowić talenty na znacznie większym obszarze. Sukcesy widać już dziś. Nawet w firmach z sektora przemysłu ciężkiego, które w ”hybrydowym” świecie mogli zdobyć pracowników wcześniej niedostępnych.
    Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!
    Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno - detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.
    W II kw. 2022 r. rynek utrzymał dynamikę zatrudnienia
    Uwarunkowania makro- i mikroekonomicznie równomiernie oddziałują na ogół rynku i innowacyjne przedsiębiorstwa – wynika z raportu ADP Polska „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q2 2022 r.”. W II kw. 2022 r. utrzymał się dystans pod względem dynamiki zatrudnienia między rynkiem (+2,3 proc. vs II kw. 2021 r. wg danych Głównego Urzędu Statystycznego) a firmami należącymi do Nowoczesnej Gospodarki (+3,46 proc. vs II kw. 2021 r.) i wyniósł 1,16 p.p.
    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców objętych ubezpieczeniem społecznym
    Liczba cudzoziemców pracujących legalnie w Polsce i podlegających ubezpieczeniom społecznym przekroczyła już milion. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Na koniec lipca do ubezpieczenia emerytalnego zgłoszonych było niemal 1 mln 25 tys. cudzoziemców.
    Komplet: Zmiany w Kodeksie pracy 2022
    Zapraszamy do udziału w webinariach na temat zmian w Kodeksie pracy. Przy zakupie dwóch webinariów drugie 50% taniej. Komplet składa się z 2 webinariów: „Nieobecności pracownicze po nowelizacjach Kodeksu pracy” oraz „Kontrola trzeźwości pracowników w miejscu pracy”. Szkolenia poprowadzą Aleksander Kuźniar i Paweł Ziółkowski. Każdy z uczestników webinariów otrzyma imienny certyfikat. Polecamy!