Do czytania w małych dawkach
REKLAMA
Mentor przywództwa Warren Bennis, profesor University of California, podpowiedział mi mantrę - motywujące hasło dla tego tekstu „Nic nie sprawia mi większej przyjemności, niż nauczenie się czegoś nowego”! Niech więc zestaw poniższych publikacji stanie się inspiracją dla czytelników do przeżycia radości ze zdobycia kolejnej dawki informacji, umiejętności i wiedzy.
REKLAMA
Biznesowe spojrzenie w przeszłość
Punktem wyjścia do książek Hansa Chrystiana Altmana „Strategie sukcesu” oraz Alana Axelroda, „Decyzje, które wstrząsnęły światem” jest teza niemieckiego autora publikacji biznesowych Henry'ego Mintzberga: - Obserwowani przeze mnie menedżerowie, wszyscy bardzo kompetentni, nie różnili się w istotny sposób od swoich poprzedników sprzed 100, a nawet 1000 lat. „Strategie sukcesu” to książka, która opisuje osiem historycznych przywódczych osobowości: Temistoklesa (chytrego lisa) tworzącego wokół siebie atmosferę solidarności i współpracy równych ludzi, Aleksandra Wielkiego (tryumfatora) przykład heroicznej postawy i wzór wodza, Hannibala (znawcę ludzi) wzór zdecydowania oraz konsekwencji w realizacji zadań (podbojów), Juliusza II Papieża (niezłomne uosobienie uporu) mobilizującego ludzi do przekraczania granic, Marii Teresy (wzór odwagi) czerpiącej siłę do działania z mocnych stron współpracowników, Fryderyka Wielkiego (mistrza przetrwania), motywującego przez krzewienie wartości, symboli, gestów (budowę kultury), Nelsona (humanitarną osobowość), delegującego uprawnienia i zachęcającego do współdziałania, Gandhiego (wizjonera), apostoła oporu społecznego bez przemocy. Publikacja jest ilustracją myśli „nic nowego pod słońcem” oraz przekonującą zachętą do poszukiwania wzorów współczesnego działania wśród historycznych mentorów.
„Decyzje, które wstrząsnęły światem” są zestawieniem opowieści o działaniach, które można pogrupować w pięć kategorii: decyzje w obliczu kryzysu, podjęcia ryzyka, sumienia, zaryzykowania wszystkiego (postawienia na jedną kartę). Wyprawa w czasie opisuje przestrzeń ludzkiej aktywności od przekroczenia Rubikonu przez Juliusza Cezara do ataku terrorystów na Amerykę 11 września 2001 roku. Książka pokazuje 46 studiów przypadku.
REKLAMA
Autor stara się przekonać odbiorców do działania i wiary, że można zmieniać świat. Aktywnie czytających zachęcam do próby zestawienia osobistego dekalogu najciekawszych dla czytelnika opowieści. Mnie szczególnie zainteresowały: „Królowa Bodicea i najeźdźcy” (decyzja przeciwstawienia się), Charlie Goodnight i pierwszy przegon bydła (decyzja, która stworzyła kowboja) oraz „Marshall i plan jego imienia” (decyzja ratowania Europy).
Dla każdego czytelnika pouczające powinny być słowa prezydenta Harry'ego Trumana: Bomba atomowa nie była przedmiotem wielkiej decyzji... Była jedynie kolejnym narzędziem obrony słusznej sprawy. Zrzucenie bomby położyło kres wojnie. Była to decyzja wyłącznie militarna. Axelrod stara się nas zmotywować, jednak motywowanie to chwilami jest nieco nachalne i uproszczone - zdecydowanie nadmiernie „amerykańskie”.
Więcej niż dwa wymiary
Dla czytelników pragnących z początkiem roku odświeżyć i uzupełnić swoje wiadomości z problematyki negocjacji, mam dobre wiadomości. Z końcem minionego roku zostały opublikowane „Negocjacje w trzech wymiarach” Davida A. Laxa i Jamesa K. Sebeniusa. Jest to najnowsza książka autorów czytanego od ponad 20 lat bestsellera „The Manager As a Negotiator”. „Negocjacje w trzech wymiarach” to książka obowiązkowa dla wszelkich osób „szefujących”. Zachęcają oni czytelników uwikłanych w dylemat wyboru taktyki twardego lub przyjacielskiego (partnerskiego) negocjatora do nauki oraz praktycznego opanowania trzeciej drogi. Lax i Sebenius nazywają klasyków rokowań jednowymiarowymi. Przekonująco dowodzą, że sami opanowali umiejętność negocjacji w trzech wymiarach: taktycznym, projektowym (wyobrażeniowym i scenariuszowym) oraz „poza stołem”.
Tak zaproponowane postrzeganie negocjacji mogłoby być nazywane negocjacjami lateralnymi. Termin myślenie lateralne jest od lat propagowany przez guru praktycznych technik sprawnego myślenia i działania Edwarda de Bono. W literaturze biznesowej Philip Kotler (mistrz marketingu) oraz Fernando Trias de Bes (współautor badań i publikacji Kotlera) przed czterema laty wprowadzili pojęcie lateralnego marketingu. Określenie negocjacje lateralne powinno być przez praktyków lepiej przyjęte niż angielski zapis „negocjacji w trzech wymiarach” - „3D Negotiation” Laxa i Sebeniusa.
„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa” to interesująca opowieść Georga H. Rossa, amerykańskiego prawnika, który od pół wieku zajmuje się negocjacjami. Od początku lat 70. współpracuje on z Donaldem Trumpem. W międzynarodowym środowisku biznesu znana jest dobrze negocjacyjna przypowiastka Rossa o niezwykłej sile optymizmu i rzeczywistych trudach zmiany charakteru. Umieszczona na początku książki anegdota pozostawia w pamięci czytelnika przesłanie, że dobry - skuteczny negocjator realizuje założone cele: wytrwale, z wiarą i bez lęku. Dobre negocjacje zajmują naprawdę sporo czasu. Wymagają wykonania przyjaznego gestu wobec drugiej strony, zrozumienia jej potrzeb oraz wzajemnego zainteresowania obu stron. Dobre negocjacje w żadnym wypadku nie polegają na komunikacji jednostronnej.
Ross i Trump dobrze ze sobą współpracują, ponieważ przez lata wypracowali zgodne wizje rokowań. Są przekonani, że należy: znaleźć płaszczyznę porozumienia z drugą stroną, ustanowić dobre relacje, być przyjaźnie nastawionym do świata, odnaleźć właściwy poziom komunikacji, zrozumieć drugą stronę i jej potrzeby, umacniać poczucie zaufania, nauczyć się elastyczności, zdobyć reputację człowieka, który doprowadza transakcję do końca.
Książka nie pozostawia wątpliwości, że edukacyjna rola poradników opartych na doświadczeniach z praktyki może być znacząca.
Dwie uzupełniające się publikacje Gavina Kennedy'ego są książkowym zapisem prowadzonych od lat negocjacyjnych szkoleń i warsztatów. Praktycznym dowodem na przydatność obu książek jest to, że zajęcia prowadzone przez Kennedy'ego cieszą się niesłabnącym powodzeniem od ćwierćwiecza. „Negocjacje doskonałe” są krótkim „brykiem” - esencjonalnym podsumowaniem książki „Wynegocjować możesz wszystko”.
Kennedy, podobnie jak Ross, uważa humor za ważne negocjacyjne „narzędzie”. Jego kulinarne analogie do rokowań przemawiają do czytelnika: W pierwszej linijce przepisu na potrawkę z królika znajduje się zalecenie: najpierw schwyć królika! Niewiele da się zrobić, jeśli brak królika, którego tak trudno złapać. W podobny sposób zanim zaczniesz udoskonalać swoje umiejętności negocjacyjne, musisz określić swoją pozycję wyjściową.
Całoroczną przygodę z książką trzeba zacząć od zaraz.
Hans Chrystian Altman,
„Strategie sukcesu. Od Temistoklesa do Gandhiego - reguły skutecznej motywacji”,
Wydawnictwo Business Press, Warszawa 1997, wydanie oryginalne 1993
Alan Axelrod,
„Decyzje, które wstrząsnęły światem. Od starożytności do czasów współczesnych”,
Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2007, wydanie oryginalne 2006
David A. Lax, James K. Sebenius,
„Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry negocjacyjne”,
Wydawnictwo MT - Biznes, Warszawa 2007, wydanie oryginalne 2006
George H. Ross,
„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa”,
Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007, wydanie oryginalne 2006
Gavin Kennedy,
„Negocjować można wszystko. Jak z każdym dokonać udanej transakcji”,
Warszawa 1999, wydanie oryginalne 1997 (podst. tłumaczenia), na rynku od 1982
Gavin Kennedy
„Negocjacje doskonałe”,
Wydawnictwo Rebis, Poznań 2007, wydanie oryginalne 1992
Dowódca, strateg...
Świat biznesu pełen jest samców alfa, urodzonych szefów tworzących wizerunek i sukces swojej firmy, nierzadko jednak kosztem pracowników. Książka wybitnych znawców tematu przynosi pogłębioną, śmiałą analizę funkcjonowania kobiet i mężczyzn alfa. Kate Ludeman, inżynier i psycholog, ma ogromne doświadczenie w szkoleniu kadry menedżerskiej, występowała w wielu programach telewizyjnych i radiowych. Eddie Erlandson jest chirurgiem naczyniowym, w coachingu kadry kierowniczej rządowej i akademickiej stosuje unikatowe strategie skutecznego działania zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej.
Autorzy wyróżniają cztery typy alfa - dowódcę, wizjonera, stratega i wykonawcę. Wskazują przy tym, jak powinni oni wykorzystywać swoje naturalne, wyjątkowe zdolności, a zarazem unikać swoich destrukcyjnych, „ciemnych stron”, tak by stać się naprawdę skutecznymi przywódcami. Jest to również książka dla tych, którzy z alfami pracują lub żyją pod jednym dachem. Znaleźć w niej można wiele praktycznych pomysłów i wskazówek pozwalających osiągnąć znakomite relacje zarówno w zespole, jak i w domu.
Kate Ludeman,
Eddie Erlandson, „Syndrom samca alfa”,
Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2007
Andrzej Budzyk
Autor jest stałym współpracownikiem „Personelu i Zarządzania”. Prezentuje książki przydatne ludziom biznesu.
Kontakt: andrzej.budzyk@wp.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat