REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nie wierzę, że można skutecznie współdziałać lub kierować ludźmi bez ciągłego doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem. Bez korzystania z dostępnych wspomagających rozwój treści.

Mentor przywództwa Warren Bennis, profesor University of California, podpowiedział mi mantrę - motywujące hasło dla tego tekstu „Nic nie sprawia mi większej przyjemności, niż nauczenie się czegoś nowego”! Niech więc zestaw poniższych publikacji stanie się inspiracją dla czytelników do przeżycia radości ze zdobycia kolejnej dawki informacji, umiejętności i wiedzy.

REKLAMA

REKLAMA

Biznesowe spojrzenie w przeszłość

Punktem wyjścia do książek Hansa Chrystiana Altmana „Strategie sukcesu” oraz Alana Axelroda, „Decyzje, które wstrząsnęły światem” jest teza niemieckiego autora publikacji biznesowych Henry'ego Mintzberga: - Obserwowani przeze mnie menedżerowie, wszyscy bardzo kompetentni, nie różnili się w istotny sposób od swoich poprzedników sprzed 100, a nawet 1000 lat. „Strategie sukcesu” to książka, która opisuje osiem historycznych przywódczych osobowości: Temistoklesa (chytrego lisa) tworzącego wokół siebie atmosferę solidarności i współpracy równych ludzi, Aleksandra Wielkiego (tryumfatora) przykład heroicznej postawy i wzór wodza, Hannibala (znawcę ludzi) wzór zdecydowania oraz konsekwencji w realizacji zadań (podbojów), Juliusza II Papieża (niezłomne uosobienie uporu) mobilizującego ludzi do przekraczania granic, Marii Teresy (wzór odwagi) czerpiącej siłę do działania z mocnych stron współpracowników, Fryderyka Wielkiego (mistrza przetrwania), motywującego przez krzewienie wartości, symboli, gestów (budowę kultury), Nelsona (humanitarną osobowość), delegującego uprawnienia i zachęcającego do współdziałania, Gandhiego (wizjonera), apostoła oporu społecznego bez przemocy. Publikacja jest ilustracją myśli „nic nowego pod słońcem” oraz przekonującą zachętą do poszukiwania wzorów współczesnego działania wśród historycznych mentorów.

„Decyzje, które wstrząsnęły światem” są zestawieniem opowieści o działaniach, które można pogrupować w pięć kategorii: decyzje w obliczu kryzysu, podjęcia ryzyka, sumienia, zaryzykowania wszystkiego (postawienia na jedną kartę). Wyprawa w czasie opisuje przestrzeń ludzkiej aktywności od przekroczenia Rubikonu przez Juliusza Cezara do ataku terrorystów na Amerykę 11 września 2001 roku. Książka pokazuje 46 studiów przypadku.

REKLAMA

Autor stara się przekonać odbiorców do działania i wiary, że można zmieniać świat. Aktywnie czytających zachęcam do próby zestawienia osobistego dekalogu najciekawszych dla czytelnika opowieści. Mnie szczególnie zainteresowały: „Królowa Bodicea i najeźdźcy” (decyzja przeciwstawienia się), Charlie Goodnight i pierwszy przegon bydła (decyzja, która stworzyła kowboja) oraz „Marshall i plan jego imienia” (decyzja ratowania Europy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla każdego czytelnika pouczające powinny być słowa prezydenta Harry'ego Trumana: Bomba atomowa nie była przedmiotem wielkiej decyzji... Była jedynie kolejnym narzędziem obrony słusznej sprawy. Zrzucenie bomby położyło kres wojnie. Była to decyzja wyłącznie militarna. Axelrod stara się nas zmotywować, jednak motywowanie to chwilami jest nieco nachalne i uproszczone - zdecydowanie nadmiernie „amerykańskie”.

Więcej niż dwa wymiary

Dla czytelników pragnących z początkiem roku odświeżyć i uzupełnić swoje wiadomości z problematyki negocjacji, mam dobre wiadomości. Z końcem minionego roku zostały opublikowane „Negocjacje w trzech wymiarach” Davida A. Laxa i Jamesa K. Sebeniusa. Jest to najnowsza książka autorów czytanego od ponad 20 lat bestsellera „The Manager As a Negotiator”. „Negocjacje w trzech wymiarach” to książka obowiązkowa dla wszelkich osób „szefujących”. Zachęcają oni czytelników uwikłanych w dylemat wyboru taktyki twardego lub przyjacielskiego (partnerskiego) negocjatora do nauki oraz praktycznego opanowania trzeciej drogi. Lax i Sebenius nazywają klasyków rokowań jednowymiarowymi. Przekonująco dowodzą, że sami opanowali umiejętność negocjacji w trzech wymiarach: taktycznym, projektowym (wyobrażeniowym i scenariuszowym) oraz „poza stołem”.

Tak zaproponowane postrzeganie negocjacji mogłoby być nazywane negocjacjami lateralnymi. Termin myślenie lateralne jest od lat propagowany przez guru praktycznych technik sprawnego myślenia i działania Edwarda de Bono. W literaturze biznesowej Philip Kotler (mistrz marketingu) oraz Fernando Trias de Bes (współautor badań i publikacji Kotlera) przed czterema laty wprowadzili pojęcie lateralnego marketingu. Określenie negocjacje lateralne powinno być przez praktyków lepiej przyjęte niż angielski zapis „negocjacji w trzech wymiarach” - „3D Negotiation” Laxa i Sebeniusa.

„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa” to interesująca opowieść Georga H. Rossa, amerykańskiego prawnika, który od pół wieku zajmuje się negocjacjami. Od początku lat 70. współpracuje on z Donaldem Trumpem. W międzynarodowym środowisku biznesu znana jest dobrze negocjacyjna przypowiastka Rossa o niezwykłej sile optymizmu i rzeczywistych trudach zmiany charakteru. Umieszczona na początku książki anegdota pozostawia w pamięci czytelnika przesłanie, że dobry - skuteczny negocjator realizuje założone cele: wytrwale, z wiarą i bez lęku. Dobre negocjacje zajmują naprawdę sporo czasu. Wymagają wykonania przyjaznego gestu wobec drugiej strony, zrozumienia jej potrzeb oraz wzajemnego zainteresowania obu stron. Dobre negocjacje w żadnym wypadku nie polegają na komunikacji jednostronnej.

Ross i Trump dobrze ze sobą współpracują, ponieważ przez lata wypracowali zgodne wizje rokowań. Są przekonani, że należy: znaleźć płaszczyznę porozumienia z drugą stroną, ustanowić dobre relacje, być przyjaźnie nastawionym do świata, odnaleźć właściwy poziom komunikacji, zrozumieć drugą stronę i jej potrzeby, umacniać poczucie zaufania, nauczyć się elastyczności, zdobyć reputację człowieka, który doprowadza transakcję do końca.

Książka nie pozostawia wątpliwości, że edukacyjna rola poradników opartych na doświadczeniach z praktyki może być znacząca.

Dwie uzupełniające się publikacje Gavina Kennedy'ego są książkowym zapisem prowadzonych od lat negocjacyjnych szkoleń i warsztatów. Praktycznym dowodem na przydatność obu książek jest to, że zajęcia prowadzone przez Kennedy'ego cieszą się niesłabnącym powodzeniem od ćwierćwiecza. „Negocjacje doskonałe” są krótkim „brykiem” - esencjonalnym podsumowaniem książki „Wynegocjować możesz wszystko”.

Kennedy, podobnie jak Ross, uważa humor za ważne negocjacyjne „narzędzie”. Jego kulinarne analogie do rokowań przemawiają do czytelnika: W pierwszej linijce przepisu na potrawkę z królika znajduje się zalecenie: najpierw schwyć królika! Niewiele da się zrobić, jeśli brak królika, którego tak trudno złapać. W podobny sposób zanim zaczniesz udoskonalać swoje umiejętności negocjacyjne, musisz określić swoją pozycję wyjściową.

Całoroczną przygodę z książką trzeba zacząć od zaraz.

Hans Chrystian Altman,

„Strategie sukcesu. Od Temistoklesa do Gandhiego - reguły skutecznej motywacji”,

Wydawnictwo Business Press, Warszawa 1997, wydanie oryginalne 1993

Alan Axelrod,

„Decyzje, które wstrząsnęły światem. Od starożytności do czasów współczesnych”,

Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2007, wydanie oryginalne 2006

David A. Lax, James K. Sebenius,

„Negocjacje w trzech wymiarach. Jak wygrać najważniejsze gry negocjacyjne”,

Wydawnictwo MT - Biznes, Warszawa 2007, wydanie oryginalne 2006

George H. Ross,

„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa”,

Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007, wydanie oryginalne 2006

Gavin Kennedy,

„Negocjować można wszystko. Jak z każdym dokonać udanej transakcji”,

Warszawa 1999, wydanie oryginalne 1997 (podst. tłumaczenia), na rynku od 1982

Gavin Kennedy

„Negocjacje doskonałe”,

Wydawnictwo Rebis, Poznań 2007, wydanie oryginalne 1992

Dowódca, strateg...

Świat biznesu pełen jest samców alfa, urodzonych szefów tworzących wizerunek i sukces swojej firmy, nierzadko jednak kosztem pracowników. Książka wybitnych znawców tematu przynosi pogłębioną, śmiałą analizę funkcjonowania kobiet i mężczyzn alfa. Kate Ludeman, inżynier i psycholog, ma ogromne doświadczenie w szkoleniu kadry menedżerskiej, występowała w wielu programach telewizyjnych i radiowych. Eddie Erlandson jest chirurgiem naczyniowym, w coachingu kadry kierowniczej rządowej i akademickiej stosuje unikatowe strategie skutecznego działania zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej.

Autorzy wyróżniają cztery typy alfa - dowódcę, wizjonera, stratega i wykonawcę. Wskazują przy tym, jak powinni oni wykorzystywać swoje naturalne, wyjątkowe zdolności, a zarazem unikać swoich destrukcyjnych, „ciemnych stron”, tak by stać się naprawdę skutecznymi przywódcami. Jest to również książka dla tych, którzy z alfami pracują lub żyją pod jednym dachem. Znaleźć w niej można wiele praktycznych pomysłów i wskazówek pozwalających osiągnąć znakomite relacje zarówno w zespole, jak i w domu.

Kate Ludeman,

Eddie Erlandson, „Syndrom samca alfa”,

Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2007

Andrzej Budzyk

Autor jest stałym współpracownikiem „Personelu i Zarządzania”. Prezentuje książki przydatne ludziom biznesu.

Kontakt: andrzej.budzyk@wp.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

REKLAMA

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

REKLAMA

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA