REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania co do ich sposobu ubierania się w pracy

Elżbieta Golińska

REKLAMA

Dress code to angielska nazwa „kodu ubraniowego”, czyli wymagań, jakie stawia firma swoim pracownikom co do ich sposobu ubierania się w pracy.

Precyzyjne skodyfikowanie zasad dotyczących nie tylko stroju, lecz także makijażu, fryzury, biżuterii, a niekiedy nawet rajstop i torebki, służy jednolitemu wizerunkowi firmy, zwłaszcza w kontaktach z klientami.

Autopromocja

Im większe wymagania, tym bardziej szczegółowa instrukcja dress code, dostarczanego wraz z umową o pracę. Czasem jest przekazywany krótko, ustnie: „U nas na co dzień obowiązuje business attire, a w piątek mamy casual day”. Nikt nie zastanawia się, czy ktoś wie, o co tu chodzi. Dlatego podpowiemy, jaki dress code konstruują firmy consultingowe.

Biurowy reżim może być bardziej i mniej formalny, to zależy od firmy. Nie chodzi tu przecież o umundurowanie pracowników i wymazywanie ich indywidualności, lecz o to, aby prezentowali się profesjonalnie na takim poziomie, na jakim chce ich widzieć pracodawca. Wielu pracowników ceni sobie to, że taki styl jest bezpieczny i jasno określa „reguły gry”, a szefowie wolą, aby profesjonalny wygląd budował prestiż firmy i zaufanie do niej.

Generalnie dress code nie pozwala w żadnym swoim wydaniu na stroje barwne i wzorzyste, na biżuterię plastikową, etniczną i ostentacyjną, na długie czerwone lub ciemne paznokcie, ostry makijaż, śmiałe fryzury, wyraziste perfumy. Dwie zasady są nienaruszalne. Pierwsza, to zawsze zakryte palce i pięty. Druga, to unikanie białego obuwia. Zdaniem Mary Spillane, niekwestionowanego autorytetu międzynarodowego w dziedzinie strojów do pracy, buty kremowe, kawa z mlekiem, szare to odpowiednie obuwie letnie, lecz „białe - w żadnym wypadku, (...), żeby nie wiem, jaka cena, jaki projektant - białe buty zawsze będą wyglądać tandetnie” (Presenting Yourself, A Personal Image Guide for Women). Inny znawca, John T. Molloy uważa, że kobiety nigdy nie będą w świecie biznesu traktowane jak liderki, jeżeli porzucą takie symbole autorytetu, jak ciemny żakiet (New Women's Dress for Success). Mimo to paleta czerni w tkaninach zarezerwowana jest na popołudnie i wieczór.

Nie ma nic złego w tym, że firma nie określa zasad dress code'u i nie przywiązuje większej wagi do stroju pracowników, zdając się na ich wyczucie. Jednak wszystkie niemal firmy światowe, a także firmy dbające o wysoki poziom i prestiż (korporacje, firmy prawnicze, duży biznes itp.) są niezłomne w swoich wymaganiach i można „dostać po premii” nawet za nieregulaminowo zawiązaną apaszkę, perłowy lakier do paznokci czy nieodpowiedni zegarek!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Business attire

To strój biznesowy. Dla pań kostium ze spódnicą lub spodniami, bez wzorków, w stonowanych kolorach, z jasną gładką bluzką. Kolory, jeśli nie określono ich oddzielnie, to ciemne szarości, marengo, granat. Buty ciemne, bez ozdób lub z jednym, dyskretnym elementem, koniecznie zakrywające palce i pięty, bez względu na porę roku. Nigdy klapki czy sandały. Konieczny niewielki obcas. Bluzka biała, popielata, beżowa, szarobłękitna, jasna i gładka. Przez cały rok obowiązuje noszenie rajstop czy pończoch. Fryzura skromna, prosta, staranna, makijaż dyskretny. Biżuteria dobrej jakości, prosta. Paznokcie nie długie, w kolorze zbliżonym do naturalnego.

Business casual

To nieco mniejszy rygor, choć jeśli pracodawca wymaga executive business casual, swoboda jest minimalna. Business casual to dla kobiet zamiast jednolitej garsonki spódnica lub spodnie, żakiet lub elegancki cardigan z ciemnej, gładkiej dzianiny, bluzka koszulowa; rajstopy cieliste, buty mogą mieć płaski obcas, lecz zawsze zakryte palce i pięty. To strój biznesowy, który, poza większą nieco swobodą i rysem indywidualnym, musi prezentować się w pełni profesjonalnie.

Smart casual

Możliwość nieco większego rozluźnienia. Taki strój dopuszcza się w wielu firmach, w których zasady dress code nie są tak rygorystyczne. Kobiecy strój to mogą być spodnie (ale mało który pracodawca pozwoli na dżinsy, choćby nowe i klasyczne), kamizelka czy gładki, spokojny i elegancki sweter z bluzką. Zamiast koszuli może być np. golf. Buty - jak wyżej, rajstopy gładkie, cieliste lub nieco ciemniejsze.

Casual day

Czyli „luźne piątki” to oficjalne zezwolenie firmy na bardziej swobodny ubiór piątkowy. Swobodny, nie oznacza dowolny. Tweed, czarne jeansy (choć nie u każdego pracodawcy), bardziej kolorowe góry, swobodniejsza fryzura to przeważnie elegancki strój weekendowy, jednak z naciskiem na „elegancki”. W lecie mimo upałów wielu pracodawców nie toleruje blue dżinsów, dekoltów i odkrytych pleców, bardzo krótkich rękawów (nie mówiąc już o ich braku), szortów, T-shirtów i topów czy gołych nóg.

Elżbieta Golińska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia policjantów i skoszarowanie: ważny komunikat MSWiA

    Szkolenia w systemie skoszarowanym w Policji mogą odbywać jedynie osoby realizujące w Policji powszechny obowiązek obrony, albo funkcjonariusze odbywający szkolenie/doskonalenie zawodowe w nadzwyczajnych okolicznościach jak np. w stanie klęski żywiołowej. Wynika z tego, że policjanci odbywający szkolenie/doskonalenie zawodowe w zwykłych okolicznościach nie mogą być szkoleni w systemie skoszarowanym. Jak być powinno? Komenda Główna Policji zadeklarowała szczegółową analizę postanowień aktów wewnętrznych obowiązujących w poszczególnych jednostkach szkoleniowych. Szykują się kontrole!

    Zatrudnianie cudzoziemców. Zezwolenie na pracę ma aż sześć typów: A, B, C, D, E, S. Który wybrać?

    Zezwolenie na pracę to dokument legalizujący pracę w Polsce cudzoziemca, który nie jest zwolniony z obowiązku posiadania zezwolenia. Polskie przepisy przewidują zezwolenia sześciu typów. Rodzaj zezwolenia na pracę, który musi posiadać cudzoziemiec zależy od tego, przez jaki okres zamierza pracować w Polsce, jaki charakter ma mieć jego praca, oraz – czy będzie pracował dla podmiotu polskiego, czy zagranicznego.

    Postępowanie karne o umyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w zawodach medycznych

    Postępowanie karne o umyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe w zawodach medycznych - to zagadnienie okazało się problematyczne, na etapie ubiegania się o wykonywanie zawodu lekarza, pielęgniarki, położnej czy dentysty. W związku z tym Minister Zdrowia Izabela Leszczyna rozważy propozycję zmiany legislacyjnej w zakresie składanego oświadczenia co do prowadzonego postępowania karnego przeciwko osobom mającym wykonywać zawód medyczny. Być może dojdzie do zmiany w sprawie procedury otrzymywania przez lekarzy, lekarzy dentystów oraz pielęgniarki i położne uprawnień do wykonywania tych zawodów.

    Szukasz dobrej pracy? Pamiętaj o liście motywacyjnym. Musi być profesjonalnie przygotowany!

    List motywacyjny to dokument, w którym składająca go osoba wyjaśnia, z jakich powodów ubiega się np. o zatrudnienie. Chociaż złożenie listu motywacyjnego nie zawsze jest wymagane przez potencjalnego pracodawcę, to warto mu pokazać, że składającemu naprawdę zależy na podjęciu zatrudnienia.

    REKLAMA

    Pracownicy naukowi dostaną podwyżki o 30%. Profesor zarobi co najmniej 9370 zł miesięcznie, profesor uczelni – 7777,10 zł, adiunkt – 6840,10 zł, inny nauczyciel akademicki – 4685 zł [Wyrównanie od 1 stycznia 2024 r.]

    Wynagrodzenia pracowników naukowych pójdą w górę. Minister nauki Dariusz Wieczorek podpisał rozporządzenie, dzięki któremu podwyżki otrzymają pracownicy naukowi zatrudnieni na uczelniach publicznych oraz w Polskiej Akademii Nauk. Wynagrodzenie zasadnicze profesora wzrośnie z 7210 zł do 9370 zł. Naukowcy dostaną podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 r.

    Urząd do spraw kombatantów ma nowego szefa. Został nim Lech Parell

    Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych ma nowego szefa. Po odwołaniu Jana Józefa Kasprzyka premier Donald Tusk powołał na to stanowisko Lecha Parella. Akt powołania wręczyła mu minister rodziny, pracy i polityki społecznej.

    Asystencja osobista. Ustawa wyczekiwana przez osoby z niepełnosprawnościami

    W Polsce jest ponad 3 mln osób z niepełnosprawnościami, które mają prawne potwierdzenie niepełnosprawności. Poziom zatrudnienia tych osób odbiega od innych państw europejskich. Brakuje też dla nich i ich rodzin systemowego wsparcia w środowisku lokalnym. Z tego względu tak bardzo wyczekiwane jest wprowadzenie ustawy o asystencji osobistej.

    Ruchomy czas pracy – rozkład czasu pracy wygodny dla pracodawcy i pracownika

    Rozkład czasu pracy może przewidywać różne godziny rozpoczynania pracy w dniach, które zgodnie z tym rozkładem są dla pracowników dniami pracy. Dzięki wprowadzeniu ruchomego czasu pracy pracownicy mogą – przy zachowaniu 8-godzinnej normy dobowej – rozpoczynać i kończyć pracę o różnych porach w poszczególnych dniach.

    REKLAMA

    Zakwaterowanie dla pracowników delegowanych do pracy za granicę bez podatku – wyrok NSA

    Zapewnienie pracownikowi delegowanemu, zwłaszcza na krótki czas, nieodpłatnego zakwaterowania i pokrycia kosztów podróży nie powoduje powstania po jego stronie przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych – wyrok NSA z 1 sierpnia 2023 r. (II FSK 270/21).

    Jak pracodawca może zareagować na przyprowadzanie przez pracownika dziecka do pracy

    Pracownica zatrudniona w sklepie kolejny raz przyprowadziła do pracy 5-letniego syna. Tłumaczyła to tym, że syn ma katar i nie mógł iść do przedszkola, a pracownica nie ma już urlopu na żądanie. W sklepie 5-latek siedzi sam na zapleczu, kiedy pracownica pracuje, co budzi nasze duże obawy o bezpieczeństwo takiego rozwiązania. Ponadto pracownica nie skupia się w pełni na pracy, tylko co chwilę oddala się ze stanowiska pracy na zaplecze, żeby sprawdzić, co z dzieckiem. Co możemy zrobić w tej sytuacji? Czy możemy ukarać ją upomnieniem lub naganą albo zwolnić, żeby w jej miejsce zatrudnić w pełni efektywnego pracownika? Czy możemy wprowadzić w regulaminie pracy regulację zakazującą przychodzenia do pracy z dzieckiem?

    REKLAMA