REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdobyć znaczącą przewagę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Stelmach

REKLAMA

Przetrwanie współczesnych zakładów pracy jest uwarunkowane zwycięstwem nad biznesowymi przeciwnikami. Niektórzy mówią, że konkurencja jest drapieżna, a nawet krwawa. Zdają sobie z tego sprawę zarządzający firmami i wiedzą co i jak robić, żeby w tej walce zwyciężyć. Jednak, aby to osiągnąć muszą współdziałać z personelem, który może mieć inne wyobrażenia o walce konkurencyjnej.

Może się zdarzyć, że wizje te znacznie różnią się od poglądów menedżerów. Wtedy podwładni będą wykonywać polecenia przełożonych bez angażowania się, raz lepiej, raz gorzej i tylko dlatego, że muszą. Zwycięstwo będzie wtedy trudne; jeśli w ogóle możliwe. Poglądy personelu trzeba znać! To jednocześnie odzwierciedlenie stosunku do działań kierownictwa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Autor wraz z grupą współpracowników przeprowadził badanie wśród 158 pracowników z minimum trzyletnim stażem (chodziło o wyeliminowanie osób niezorientowanych w sytuacji przedsiębiorstw), z pięciu dużych przedsiębiorstw z Warszawy i okolic. Połowa respondentów zapytanych o ich poglądy na sytuację konkurencyjną miała wykształcenie wyższe, połowa zaś średnie. Syntetyczne opracowanie wyników pozwala zaprezentować pewne tendencje.

Oręż w rywalizacji

Respondenci mieli do wyboru 20 wariantów strukturalnych polityki konkurencyjnej, ale wybrać mogli tylko pięć. Pomijamy w opisie dokładne dane analityczne na rzecz prezentacji dominujących poglądów (75-93 proc. odpowiedzi), które zdaniem pracowników obrazują najwyraźniej politykę konkurencyjną firm, w których pracują.

REKLAMA

Pracownicy uznali, że aby ich przedsiębiorstwoa mogły osiągnąć przewagę konkurencyjną powinny:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wprowadzać na rynek nowe produkty,

zaznaczać obecność firm na rynku (reklama, promocja, PR, marketing itp.),

dążyć do osiągnięcia pozycji lidera na rynku,

analizować i uwzględniać potrzeby klientów.

Przy tym działania takie są doceniane przez zatrudnionych. Równie wysoki odsetek odpowiedzi, ale już o znacznie niższej wartości, uzyskało premiowanie pracowników za inicjatywę.

Mankamentem, według ankietowanych, było podejście kierownictwa przedsiębiorstw. To kierownicy, a nie szeregowi pracownicy, decydują o sposobach walki i strukturze konkurencyjnej. Tymczasem personel kierowniczy:

nie docenia doświadczenia i wiedzy personelu,

nie przykłada wagi do tradycji,

nie chce uczyć się od innych i u innych,

nie najlepiej komunikuje się z podwładnymi (choć tu zdania były podzielone),

prawie w ogóle nie zauważa problemów związanych z globalizacją.

Gdy do grupy tej dopiszemy uwagi dotyczące wynagrodzenia, to uwidoczni się tendencja świadcząca o niedocenianiu w walce konkurencyjnej przez zarządzających przedsiębiorstwami tzw. czynnika ludzkiego. Uwaga ta jest istotna, ponieważ znaczna część ankietowanych postrzega przedsiębiorstwa, w których pracuje, jako rozwojowe i posiadające szanse na osiągnięcie pozycji lidera na rynku. Na tym zaś etapie zaangażowanie pracowników być wydaje się wartością bezcenną.

Szeregowi podstawowi

Chcieliśmy również uzyskać wiedzę na temat wpływu indywidualnie wykonywanej pracy na budowę przewagi konkurencyjnej firmy. Siła i znaczenie organizacji to przede wszystkim wynik synergicznych (wspólnych) działań jej wszystkich pracowników. Otrzymane wyniki nie świadczą o specjalnie wysokiej pozycji poszczególnych pracowników i ich znaczeniu oraz wpływie ich pracy na sytuację konkurencyjną firmy. Jest to oczywiście mniemanie pracowników. Potwierdzałoby to jednak tezę, że na kształt działań konkurencyjnych przede wszystkim mają wpływ kierownictwa zakładów pracy.

Średnia otrzymanych wyników pokazuje, że prawie połowa ankietowanych umiejscowiła się w kategorii „mam wysoki/bardzo wysoki wpływ poprzez swoją pracę na politykę konkurencyjną przedsiębiorstwa”. Interpretacja jest w tym przypadku trudna, bowiem zgodnie ze znanym powiedzeniem optymiści stwierdzają w takiej sytuacji, iż „szklanka” jest do połowy zapełniona, a pesymiści, że w połowie jest pusta. Pozostali w większości uznali, że wykonywana przez nich praca ma średni i niski wpływ na politykę konkurencyjną. Warto wspomnieć, że tylko poniżej 2 proc. uznało, że ma bardzo niski wpływ na wspomniane zagadnienia.

Odpowiedzi na to pytanie były bardzo mocno zróżnicowane. Świadczyć to może o tym, że dobrze wypadła próba losowa doboru respondentów, co sugeruje dość jednoznacznie, że odpowiedzi w tym przypadku uzależnione bywają przede wszystkim od stanowiska (miejsca) pracy, a nie od obiektywnej oceny.

Miękkie czynniki

Poprosiliśmy również respondentów, aby odpowiedzieli, które czynniki zarządzania mają decydujący wpływ na wyniki walki konkurencyjnej. W proponowanych dziewięciu punktach świadomie uwzględniliśmy tylko tzw. miękkie czynniki kierowania i zarządzania, pomijając znaczenie uwarunkowania technicznego, technologicznego, kapitałowo-finansowego itd. Uznaliśmy, że mogą być one zbyt słabo znane losowo dobranym indywidualnym respondentom i przez to odpowiedzi nie byłyby zgodne ze stanem faktycznym, obiektywnym.

Wśród odpowiedzi najczęściej pojawiały się cztery zagadnienia, niewiele różniące się od siebie wynikami (40-50 proc.). Są to: konieczność szkoleń, jakość stylu kierowania i zarządzania, system motywacyjny oraz uwzględnianie wiedzy i doświadczenia pracowników. Przypomnijmy, że ten ostatni element raz już się pojawił, jako niedoceniany przez kierownictwa zakładów pracy. Również po raz drugi pojawiły się reklama i promocja. A zatem praktyczne działania są doceniane.

Niespodziewanie wysoko ulokowało się znaczenie przepisów prawnych dla stwarzania sytuacji konkurencyjnej. W niektórych przypadkach przypisywano mu wręcz priorytetowe znaczenie. Respondenci mniejszą wagę przykładali do problemów planowania zatrudnienia, jakościowego naboru pracowników oraz uwarunkowań globalizacyjnych i właściwego przystosowania pracowników do pracy.

 

Waldemar Stelmach

Autor jest doktorem nauk społecznych, profesorem w Wyższej Szkole Promocji w Warszawie.

Kontakt: personel@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

Krótszy tydzień pracy zaczyna się w głowie, nie w kalendarzu. Czy 4-dniowy tydzień pracy ma sens?

Czy wprowadzenie nowych przepisów skracających czas pracy w postaci 4-dniowego tygodnia pracy ma sens? Co trzeba zrobić w firmie, aby wprowadzenie tych rewolucyjnych zmian było skuteczne? W przeciwnym razie może tylko nasilać problem wypalenia zawodowego.

REKLAMA

Zmiany w Kodeksie pracy 2026 - co zaliczamy do stażu pracy?

Sejm przyjął projekt zmiany Kodeksu pracy w 2026 roku. Ustawa wprowadza rewolucyjne zmiany w naliczaniu stażu pracy. Jak obecnie liczymy staż pracy? Kto skorzysta na nowych przepisach? Teraz zajmą się nimi senatorowie.

O ile wzrosną składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku? Przewoźnicy na pewno zapłacą więcej

Pod koniec sierpnia 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Jednym z elementów dokumentu jest ustalenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W przyszłym roku stawka ta wzrośnie o 747 zł, czyli do 9420 zł. Ta kwota ma ogromne znaczenie dla branży transportowej, bo to właśnie od niej naliczane są najczęściej składki ZUS kierowców w transporcie międzynarodowym.

Minimalne wynagrodzenie 2026 zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 15 września 2025 r. Ile wyniesie brutto od 1 stycznia?

Dnia 15 września 2025 r. rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Rada ministrów jest zobligowana do ustalenia wysokości minimalnej krajowej na 2026 r. do 15 września każdego roku. Ile wynosi nowa kwota?

Na wypalenie zawodowe pracodawcy reagują dyscyplinowaniem. Nie chroni to jednak przed częstymi L4

Wypalenie zawodowe pracowników to nie kwestia złej woli zatrudnionych, lecz braku systemowego wsparcia w organizacji. Złe samopoczucie, spadek motywacji czy drażliwość są często uznawane za lenistwo lub brak zaangażowania w pracę. Tymczasem mogą mieć bardzo konkretne źródła fizjologiczne. Co powinien robić pracodawca, by przeciwdziałać wypaleniu pracowników i częstym przechodzeniem członków załogi na L4?

REKLAMA

PPK: wpłaty nienależne zwraca się finansującemu daną wpłatę

Zdarza się, że pracodawca przekazuje do instytucji finansowej wpłaty na PPK mimo złożenia przez uczestnika programu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK albo nalicza je od zawyżonej podstawy. Tzw. wpłaty nienależne zwraca się finansującemu. Co to w praktyce oznacza?

Czy trzeba poinformować pracodawcę o zwolnieniu lekarskim?

Otrzymałam zwolnienie lekarskie. Czy muszę poinformować pracodawcę o tym, że jestem chora i ile dni nie będzie mnie w pracy? Czy pracodawca widzi moje zwolnienie lekarskie w systemie? Jaka kara grozi za niepowiadomienie pracodawcy o L4?

REKLAMA