REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszyk pełen świadczeń

Anna Włudarczyk

REKLAMA

Ze względu na zmieniający się rynek pracy również systemy wynagradzania ulegają ciągłym zmianom. Dzisiaj dla wielu pracowników coraz mniejsze znaczenie ma podstawowe wynagrodzenie, rośnie natomiast rola świadczeń dodatkowych. Kandydaci do pracy już podczas rozmów kwalifikacyjnych pytają o takie świadczenia. Nierzadko jest to jeden z warunków, który wpływa na decyzję o podjęciu pracy w danej firmie.

Jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu 2007 roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych/Gemius na zlecenie Medicover, najbardziej pożądanym przez pracowników dodatkiem do wynagrodzenia jest pakiet opieki medycznej.

REKLAMA

Autopromocja

Wyniki badania wskazują, że posiadanie takiego pakietu nie tylko może mieć wpływ na satysfakcję z pracy, ale ma również istotne znacznie przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy. Warto zauważyć, że dla kobiet pakiet opieki medycznej stanowi bardziej wartościowy dodatek do wynagrodzenia niż dla mężczyzn.

Pewne istotne statystycznie różnice występują także ze względu na zajmowane przez pracownika stanowisko. Dla specjalistów na kierowniczym stanowisku dodatek ten jest mniej atrakcyjny niż dla pozostałych pracowników. Z kolei pakiet opieki medycznej dla rodziny pracownika ma większe znaczenie dla osób, które posiadają dzieci.

Konieczne badania

Wyniki kolejnych badań przeprowadzonych przez PSZK w ramach Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „W trosce o zdrowie” wskazują, że najbardziej pożądanymi usługami medycznymi, jakie powinny zawierać pakiety oferowane przez firmę, są według respondentów: konsultacje lekarskie (według odpowiedzi 85 proc. pytanych), badania diagnostyczne (59 proc.) oraz badania laboratoryjne (50 proc.). Może to wiązać się z faktem, iż wielu pracodawców obliguje swych pracowników do regularnego wykonywania badań - ponad 75 proc. respondentów musi wykonywać obowiązkowe badania w pracy. U 54 proc. pytanych osób badania profilaktyczne są częścią pakietu medycznego zapewnionego przez pracodawcę. Zdrowie jest najważniejsze i należy o nie dbać - wydaje się, że większość przełożonych respektuje tę zasadę, bo prawie 90 proc. respondentów podkreśla, iż ma możliwość wykonywania badań w godzinach pracy. Mniej optymistycznie sprawa wygląda w odniesieniu do opieki psychologicznej. 63 proc. pytanych uważa, iż pakiet medyczny powinien zawierać możliwość uzyskania profesjonalnej pomocy psychologicznej, jednakże prawie 70 proc. przyznaje, iż takiej opieki ich pracodawca im nie zapewnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różne warianty

Pakiet medyczny w firmie może obejmować kilka wariantów.

Badania okresowe

Najprostszym z nich jest zakup badań wstępnych dla nowych pracowników oraz badań okresowych dla już zatrudnionych. To rozwiązanie pozwala na sprawne przeprowadzenie badań, które są obowiązkiem pracodawcy. Przy tej okazji firmy fundują często pracownikom dodatkową diagnostykę na życzenie, np. USG, RTG, badania krwi czy gastroskopię.

Polisa zdrowotna

Kolejne rozwiązanie to polisa zdrowotna dla pracowników, którą wykupuje się w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych. Polisa zapewnia nieograniczony dostęp do lekarza rodzinnego, większości specjalistów oraz do badań diagnostycznych. W wersji rozszerzonej może obejmować również pełny katalog świadczeń ambulatoryjnych oraz wiele zabiegów szpitalnych.

Abonament na usługi

Wreszcie ostatnim wariantem jest opłacenie w jednym z prywatnych centrów medycznych abonamentu na usługi medyczne. W ramach pakietu standardowego pracownicy otrzymują przeważnie całodzienną opiekę specjalistyczną, w tym określoną w umowie liczbę wizyt domowych, badania laboratoryjne, diagnostyczne, szczepienia przeciw żółtaczce i grypie oraz proste zabiegi pielęgniarskie. Natomiast pakiet rozszerzony - w zależności od ceny - zapewnia przeważnie całodobową opiekę medyczną, wizyty domowe, większy niż w pakiecie standardowym zakres usług, a często również hospitalizację i drogie zabiegi.

Ile to kosztuje

Koszt abonamentu na usługi w jednym z prywatnych centrów medycznych jest uzależniony od wykupionego wariantu. Ceny pakietów mogą być kalkulowane z klientami na podstawie np. liczby pracowników objętych opieką, lokalizacji, liczby oddziałów i rozproszenia tych oddziałów, narażeń związanych z wykonywaną pracą.

Niezbędne minimum

Podstawowymi pakietami, które oferują centra medyczne, są pakiety standardowe, których ceny wahają się od 30 do 1 tys. zł miesięcznie dla jednego pracownika.

W ofercie każdego z centrów znajduje się zwykle kilka pakietów oferujących warianty od całkiem podstawowych po bardziej rozbudowane na kompleksowych, a nawet ekskluzywnych pakietach kończąc.

Podstawowe pakiety zawierają zazwyczaj realizację obowiązkowych badań z zakresu medycyny pracy, dostęp do lekarza internisty oraz rabaty na konsultacje specjalistyczne, badania diagnostyczne oraz leczenie stomatologiczne (np. Plan Standard Falck - 30 zł miesięcznie).

Bardziej rozbudowane to pakiety, które zawierają usługi, takie jak: medycyna pracy, dostęp do specjalistów wszystkich specjalności, badania laboratoryjne, RTG, zabiegi ambulatoryjne, prowadzenie ciąży, szczepienia przeciw grypie, profilaktyczny przegląd zdrowia, całodobową linię medyczną (np. Pakiet Biały w Promedis - 85 zł miesięcznie za osobę). Dodatkowo pakiety te mogą być uzupełnione o zabiegi rehabilitacyjne i wizyty domowe lekarzy (np. Pakiet Srebrny w Centrum Medycznym Damiana - do 175 zł miesięcznie).

Opieka pełna

Kompleksowe pakiety, oprócz świadczeń wymienionych wcześniej, zawierać mogą dodatkowo hospitalizację, porody, chirurgię jednego dnia, kompleksową opiekę stomatologiczną. Przykładem takiego pakietu może być pakiet Enel Care IV Enel-Medu, który zawiera: całodobową linię medyczną, pogotowie ratunkowe, medycynę pracy, konsultacje internistyczne, zniżki na świadczenia poza abonamentem, konsultacje specjalistyczne, diagnostykę laboratoryjną, zabiegi ambulatoryjne, wizyty domowe, profilaktykę zdrowotną, szczepienia, leczenie stomatologiczne, hospitalizację, rehabilitację, poród rodzinny. Koszt takiego pakietu to 400 zł miesięcznie.

Dla VIP-ów

REKLAMA

Centra prześcigają się również w propozycjach skierowanych do specjalnych klientów - klientów VIP. Atutem, który ma przyciągnąć klientów do skorzystania z takiego pakietu, jest właściwie nieograniczona oferta opieki medycznej i psychologicznej w kraju oraz ubezpieczenie na leczenie za granicą. Ceny pakietów, w zależności od propozycji, wynoszą miesięcznie: w Lux Medzie Pakiet Brylant - 380 zł, w Promedis - Pakiet Złoty - 450 zł, w Enel-Medzie Pakiet VIP - 500 zł, a w Centrum Medycznym Damiana - Pakiet Platynowy to koszt nawet do 650 zł miesięcznie.

W ofercie opieki medycznej dla klientów korporacyjnych pojawiła się również specjalna oferta, która wzbogaca tradycyjne pakiety VIP o niestandardową usługę leczenia ciężkich schorzeń w najlepszych szpitalach w Stanach Zjednoczonych w ramach Preferred CareTM oraz pokrycie kosztów hospitalizacji do wysokości 2 mln dolarów rocznie. Taka propozycja znajduje się w Abonamencie Platynowym Medicoveru. Miesięczny koszt takiego abonamentu to 1099 zł dla jednego pracownika.

Przedstawione ceny pakietów medycznych są propozycjami dotyczącymi samych pracowników. Jednak z większości tych pakietów mogą również za dodatkową opłatą korzystać członkowie ich rodzin.

Jolanta Grygiel

dyrektor ds. personalnych i administracji, LUBELLA SA

LUBELLA oferuje pracownikom opiekę medyczną od 10 lat. Objęci nią są zarówno nowo zatrudnieni, jak i ci, którzy pracują dłużej. Pakiety, z których korzystają pracownicy, obejmują badania wstępne, okresowe oraz dodatkową opiekę medyczną i psychologiczną dla pracowników i zniżki dla rodzin. Świadczenie, które w firmie jest już standardem, wykorzystywane jest także jako jeden z argumentów w pozyskiwaniu nowych pracowników. Informacje zwrotne, które otrzymujemy od przedstawicieli załogi, potwierdzają, że pracownicy oceniają to świadczenie pozytywnie. Obserwujemy też małą absencję na stałym poziomie spowodowaną chorobami. Te czynniki utwierdzają nas w przekonaniu, że pakiety medyczne przynoszą naszej firmie wymierne korzyści.

Krzysztof Wołczecki

dyrektor Departamentu Zarządzania Personelem, Euro Bank SA

Program opieki medycznej dla pracowników Euro Banku funkcjonuje od lipca 2006 roku. Jednym z głównych kryteriów branych pod uwagę przy wyborze partnera była liczba i lokalizacja przychodni - z uwagi na duże rozproszenie oddziałów banku staraliśmy się umożliwić jak najłatwiejszy dostęp pracowników do świadczeń medycznych i wybrać taką ofertę, która gwarantowała rozbudowaną sieć placówek medycznych, w największym stopniu pokrywającą się z siecią oddziałów bankowych. Priorytetem było zapewnienie jednakowego dostępu do opieki zarówno pracownikom centrali, jak i pracownikom terenowym.

Wszyscy pracownicy są objęci opieką od momentu zatrudnienia, na takich samych zasadach - nie ma zróżnicowania świadczeń (pakietów) ani w zależności od stanowiska, ani stażu pracy, ani osiąganych wyników. Dla osób zainteresowanych istnieje możliwość objęcia opieką członków najbliższej rodziny, możliwe jest także rozszerzenie liczby świadczeń dostępnych w pakiecie pracownika - na warunkach preferencyjnych.

W ramach pakietu dla pracowników centrum medyczne oferuje nieograniczony dostęp do lekarzy wszelkich specjalności oraz psychologa, wizyty są nielimitowane, pracownik ma zagwarantowaną pełną swobodę w dostępie do świadczeń. W badaniu satysfakcji prowadzonym po roku od wprowadzenia programu opieka medyczna została bardzo dobrze oceniona przez pracowników; szczególnie ceniony jest łatwy dostęp do specjalistów i jakość oferowanych świadczeń. O poziomie zadowolenia świadczyć może również powszechna znajomość programu i duże zainteresowanie pakietami dodatkowymi (opłacanymi przez pracowników).

Program opieki medycznej funkcjonuje w naszej firmie jako standardowe świadczenie w ramach zatrudnienia, nie jest formą nagradzania, niemniej jednak w ocenie pracowników spełnia rolę istotnego pozafinansowego elementu motywacyjnego. Jest także jednym z elementów wynagrodzenia oferowanego potencjalnym pracownikom już na etapie zatrudnienia.

 Anna Włudarczyk

Autorka jest menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, współpracuje z miesięcznikiem „Personel i Zarządzanie”.

Kontakt:

anna.wludarczyk@nf.pl

  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA