REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rozwój osobisty i zawodowy, Zmiany prawa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Jak efektywnie planować swój czas?

Czas jest najcenniejszym i zarazem najbardziej trwonionym majątkiem, w jaki jesteśmy wyposażeni. Wiele osób poświęca większość czasu na zajmowanie się wieloma – przeważnie marginalnymi problemami i zadaniami, zamiast skoncentrować się na niewielu, za to ważnych życiowo kwestiach. Na co zatem warto zwracać uwagę, planując swój czas?

Czym jest i co oznacza profesjonalny networking?

Networking zdobył rzeszę zwolenników i z każdą minutą sieć kontaktów rośnie w postępie geometrycznym. Co stanowi o sile tego zjawiska i dlaczego warto z networkingu korzystać?

Od kiedy naliczać składkę rentową w nowej wysokości

W naszym zakładzie pracy pensje pracowników wypłacane są do 10. dnia kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Kiedy w związku z tym powinniśmy po raz pierwszy zastosować składkę rentową w nowej wysokości? Czy obowiązuje ona już od wynagrodzenia za styczeń czy dopiero za luty br.?

REKLAMA

Sposób na doskonałą prezentację na zebraniu firmowym

Raz w tygodniu mamy w firmie zebrania wszystkich zespołów. Trwają one po kilka godzin, czasem ponad pół dnia. Są nudne i męczące, a prawie wszystko, co jest tam omawiane, i tak nie zostaje zapamiętane. Jestem szefem jednego z działów, jak sprawić, aby moja prezentacja została zapamiętana?

Jak udzielać zaległych urlopów wypoczynkowych

Od 2012 r. pracownik ma prawo wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy do 30 września. Termin ten ma zastosowanie do urlopu niewykorzystanego w 2011 r.

Jak ustalać dopuszczalny limit dla umów na czas określony

Zatrudniamy pracownika na czas określony. Najpierw był zatrudniony od 1 stycznia do 31 lipca 2009 r. na umowę na czas określony. Następnie podpisaliśmy z nim drugą umowę na czas określony od 1 sierpnia 2009 r. do 31 stycznia 2012 r. Czy od 1 lutego 2012 r. możemy podpisać z pracownikiem jeszcze jedną umowę na czas określony?

Kariera w międzynarodowym środowisku – opis praktyk

Praca w międzynarodowej firmie wiąże się z możliwością rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kwalifikacji i umiejętności. Dzięki zatrudnieniu w międzynarodowym środowisku pracownicy nie tylko mają dostęp do najlepszych praktyk, najnowocześniejszych technologii, lecz także poszerzają horyzonty, poznają świat i stają się wrażliwi kulturowo.

REKLAMA

Zalety programów rozwojowych typu blended

Najczęściej, gdy zajdzie potrzeba aktualizacji lub udoskonalenia kompetencji pracowników, postępowanie jest z góry do przewidzenia. Można je podsumować hasłem „wyślijmy ich na jakieś szkolenie”. Gotowość do inwestowania w rozwój personelu jest godna pochwały. Warto więc zastanowić się, jak można inaczej zaadresować potrzeby rozwojowe pracowników z korzyścią dla nich (bardziej wartościowy i interesujący proces uczenia się) oraz korzyściami dla organizacji (większy zwrot z inwestycji w pracownika, wyższa efektywność kosztowa). Korzystnym wyborem są w tym przypadku programy rozwojowe typu blended.

Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?

Zasady zawierania umów terminowych po 1 stycznia 2012 r.

W okresie obowiązywania ustawy antykryzysowej pracodawcy mogli zawierać wielokrotnie umowy na czas określony. Jednak od 1 stycznia 2012 r. każda trzecia umowa terminowa przekształci się w umowę na czas nieokreślony.

Europejskie rady zakładowe - zmiana ustawy

Europejskie rady zakładowe to jedna z form systemu informacyjno-konsultacyjnego w przedsiębiorstwie o zasięgu ponadnarodowym, który działa na obszarze Unii Europejskiej. Rady mają prawo do konsultacji w sprawach dotyczących m.in.: nowych metod pracy, łączenia i podziału przedsiębiorstw czy zwolnień grupowych.

Zmiany w wynagrodzeniach od 1 stycznia 2012 r.

Od 1 stycznia 2012 r. wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż 1500 zł. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę zmienią się również inne świadczenia wypłacane na rzecz pracownika, np. minimalne wynagrodzenie za czas niewykonywania pracy.

Koniec ustawy antykryzysowej to zagrożenie dla miejsc pracy

Z końcem 2011 r. przestała obowiązywać ustawa antykryzysowa (tj. ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców). Pracodawcy liczą jednak na przedłużenie obowiązywania rozwiązań z ustawy dotyczących prawa pracy.

Jak poinformować pracownika niepełnosprawnego o zmianie norm czasu pracy

Od 1 stycznia 2012 r. zmieniły się normy czasu pracy dla pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i znacznym. W naszym zakładzie zatrudniamy kilku pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym. Nie wystąpili oni o wydanie skierowania na badania lekarskie stwierdzające, że nadal powinni pracować w obniżonych normach czasu pracy. Zatem ich normy czasu pracy od 1 stycznia 2012 r. wynoszą 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Czy w związku z tym powinniśmy im zmienić umowy o pracę czy tylko podać informację o zmianie warunków zatrudnienia?

Jak zmieniły się przepisy dotyczące urlopów na warunkach urlopów macierzyńskich

Od 1 stycznia 2012 r. zmieniły się przepisy dotyczące urlopów na warunkach urlopów macierzyńskich. O prawo do urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego z tytułu przyjęcia na wychowanie dziecka w wieku do ukończenia 7 lat albo odpowiednio 10 lat mogą ubiegać się ubezpieczeni występujący jako rodzina zastępcza, z wyjątkiem zawodowej rodziny zastępczej.

Czy pracownik ma prawo do 2 tygodni urlopu ojcowskiego, jeżeli jego dziecko urodziło się w 2011 r.

Dziecko naszego pracownika urodziło się 16 czerwca 2011 r. Pracownik nie korzystał dotychczas z urlopu ojcowskiego na to dziecko. Czy będzie mógł wykorzystać 2 tygodnie urlopu ojcowskiego w styczniu 2012 r.?

Nowe formularze PIT do rozliczania dochodów i przychodów za 2011 r.

Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych PIT obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zmiany w formularzach mają przede wszystkim charakter aktualizacyjny i dostosowujący do zmian w przepisach.

Świadectwo pracy - podsumowanie zmian w przepisach

Od 7 grudnia 2011 r. obowiązują zmiany dotyczące zasad wydawania i wypełnienia świadectw pracy. Dostosowują one przepisy w tym zakresie do nowych regulacji dotyczących wydawania pracownikom świadectw pracy za okresy pracy na podstawie terminowych umów o pracę.

Jak ubiegać się o świadczenia emerytalno-rentowe po zmianie przepisów

Od 23 listopada 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące postępowanie w sprawach świadczeń emerytalno-rentowych. W odróżnieniu od dotychczasowych przepisów przewiduje ono m.in. możliwość elektronicznego zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę, a także określa zasady ubiegania się o emeryturę lub rentę w drodze wyjątku.

Polecenia i decyzje ustne w czasie kontroli inspekcji pracy

W przypadkach wskazanych w ustawie inspektor pracy może posłużyć się poleceniem ustnym. Musi jednak liczyć się z tym, że – w odróżnieniu od decyzji ustnej – nie podlega ono egzekucji administracyjnej.

Słowa czy mowa ciała - co ma wpływ na pierwsze wrażenie?

Podczas jednego ze szkoleń dowiedziałem się, że za wywieranie pierwszego wrażenia tylko w niewielkim stopniu odpowiadają słowa, a kluczowa jest mowa ciała. Trener prowadzący inne ze szkoleń przedstawił nam zupełnie inne dane. Jak wygląda to naprawdę?

Jak zmienią się obowiązki płatników składek od 1 stycznia 2012 r.

W 2012 r. ubezpieczony będzie otrzymywał raz na rok informację o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Na żądanie ubezpieczonego informacje te płatnik składek będzie zobowiązany przekazać – nie częściej niż raz na miesiąc – za miesiąc poprzedni.

Jak długo trzeba czekać na zwrot nienależnie opłaconych składek

Zatrudniamy pracownika, który we wrześniu br. przekroczył roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe. Przez niedopatrzenie kadrowej składki były za niego opłacane aż do tej pory. Kiedy zorientowaliśmy się w sytuacji, od razu wystąpiliśmy do ZUS z wnioskiem o zwrot nadpłaconej kwoty za tego pracownika. Kiedy możemy spodziewać się zwrotu pieniędzy przez ZUS?

Urlopy macierzyńskie - zmiany od 1 stycznia 2012 r.

Od 1 stycznia 2012 r. zwiększeniu ulegnie wymiar dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz wymiar dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego (tzw. dodatkowego urlopu adopcyjnego). Urlop ojcowski osiągnie natomiast swój docelowy wymiar (2 tygodnie).

Intuicja vs. analizy. Na czym opierać wdrożenia HRM?

Z badania Trendy HRM 2011 firmy Deloitte wynika, że działy personalne w Polsce robią różne wdrożenia, nie zawsze obliczając, na ile są one potrzebne. Można z tego wnioskować, że robią to na zasadzie intuicji, mody albo przyjmując a priori, że są to działania odpowiednie do sytuacji, która jest czytelna bez stosowania wyrafinowanych pomiarów. Czy aby na pewno można się obyć w HRM bez mierników?

Talent interpersonalny. W jaki sposób oszacować poziom kompetencji społecznych kandydatów do pracy?

Kompetencje społeczne zajmują poczesne miejsce na mapie kompetencji zawodowych, gdyż są zaliczane do tzw. kompetencji generycznych, czyli uniwersalnych. Ich posiadanie, na odpowiednim poziomie, jest niezbędne każdej osobie, która w pracy realizuje zadania dla innych ludzi, w kontaktach i poprzez kontakty z innymi. Dbając o wysoki poziom produktywności kadry i jednocześnie niskie wskaźniki rotacji personelu, ocenę kompetencji społecznych kandydatów do pracy należy uczynić standardowym elementem każdej procedury selekcji zawodowej. W jaki sposób najlepiej oceniać poziom kompetencji społecznych?

Efekt nadmiernego uzasadnienia czyli problem z dostrzeganiem motywacji wewnętrznej

Nowe rozwiązania dla pracodawców i pracowników wprowadzone ustawą powodziową

Dzisiaj, 18 listopada, weszły w życie przepisy ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Jej przepisy przewidują szczególne rozwiązania mające na celu efektywną pomoc dla pracodawców i pracowników poszkodowanych przez żywioł. Ustawa pozwoli uniknąć konieczności każdorazowego przygotowywania kolejnych „specustaw” w razie wystąpienia powodzi.

Kwalifikacje nauczycieli w szkołach ponadgimnazjalnych - nowelizacja rozporządzenia

Nauczyciele biologii, geografii, fizyki lub chemii będą mogli uczyć w szkołach ponadgimnazjalnych przedmiotu uzupełniającego przyroda. Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli.

Plan rozwoju

Rozmowa z prof. Davidem Clutterbuckiem, współzałożycielem Stowarzyszenia European Mentoring & Coaching Council (EMCC)

Ludzkie oblicze transformacji. Znaczenie emocji w procesie zarządzania zmianą

Stale zmieniające się warunki gospodarcze i społeczne oraz galopujący rozwój technologiczny wymuszają na środowisku konieczność wprowadzania zmian, aby dostosować się do nowych warunków. Firmy unikające zmian bądź wprowadzające je w sposób nieumiejętny z góry skazują się na niepowodzenie. Jednak samo otwarcie się na zmiany nie gwarantuje firmie sukcesu, bowiem nieefektywnie wprowadzona zmiana może przynieść taki sam efekt, jak jej brak. Na co zatem zwracać największą uwagę, aby działać efektywnie?

Jakie korzyści może dać wdrożenie outplacementu?

Czeka mnie w firmie seria kilku etapów zwolnień. Widzę konieczność solidnego przygotowania tego procesu od strony prawnej, ale zastanawiam się, czy to wystarczy. Ostatnio zapanowała moda na outplacement, wiele się pisze o korzyściach dla zwalnianych pracowników, ale nie jestem pewna, czy nas na to stać. Czego realnie mogę spodziewać się w firmie, jeśli zdecyduję się na wprowadzenie programu outplacement?

Zaległy urlop będzie można wykorzystać w późniejszym terminie - ustawa deregulacyjna bis w Dzienniku Ustaw

Ustawa o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców, czyli tzw. ustawa deregulacyjna bis, została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ustawa wprowadza m.in. możliwość wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego do 30 września.

W jaki sposób skutecznie wdrożyć dress code w firmie?

Od kilku miesięcy jestem menedżerem w nowej firmie i od początku próbuję wprowadzić dress code, bo do tej pory nikt nie zwracał uwagi na wygląd personelu. Udało mi się przekonać zarząd, natomiast sami pracownicy niechętnie stosują się do zmian. W jaki sposób wprowadzić dress code i jak nakłonić kadrę do przestrzegania nowych zasad?

Twórczy potencjał. Czy kreatywności można się nauczyć?

Często uczestnicy programów edukacyjnych i szkoleniowych z zakresu narzędzi myślenia i kreatywności zadają pytania: Czy naprawdę można nauczyć się kreatywności, czy człowiek po prostu się z tym rodzi? Co zrobić, żeby stać się kreatywnym? Czy tylko wybrańcy są kreatywni?

Jedno biurko, kilka firm. Coworking sposobem na pracę zdalną

Coraz częściej zdalnie pracują graficy, trenerzy, dziennikarze, PR-owcy, konsultanci i handlowcy. Ta forma pracy ma jednak jedną, istotną wadę. Jest nią, paradoksalnie, największa zaleta telepracy, czyli praca w domu. Na dłuższą metę życie zawodowe wymieszane z prywatnym, brak kolegów i koleżanek z biura czy spędzanie całego dnia w jednym miejscu, potrafią skutecznie obniżyć motywację i wydajność. Zza oceanu przywędrował jednak pewien trend: coworking. Warto mu się bliżej przyjrzeć i zastanowić się, czy jest w stanie rozwiązać wiele problemów napotykanych podczas zatrudniania pracowników zdalnych.

Na czym polega zjawisko kapitanozy?

Nasz przełożony cieszy się w firmie niekwestionowanym autorytetem. Szanujemy go i jesteśmy mu posłuszni, ponieważ czujemy, że jest prawdziwym liderem. Kilkakrotnie jednak okazało się, że się mylił i że niepotrzebnie wtedy kierowaliśmy się jego zdaniem. Czy podwładny w takiej sytuacji może „przeciwstawić się” silnemu zwierzchnikowi?

Szkolenia i doradztwo na trudne czasy

Większość firm obawia się, że kryzys finansowy przeistoczy się w kryzys gospodarczy.  Plany rządowe, które zakładały, że w tym roku uda się obniżyć bezrobocie do niespełna 11 proc. w obecnej sytuacji wydają się nierealne, pokazują to chociażby ostatnie dane GUS o bezrobociu. Firmy – obawiając się kryzysu nie chcą zatrudniać a nawet planują zwolnienia.

Wzmocnienie wizerunku firmy podczas rekrutacji

Jestem menedżerem w firmie handlowej. Co miesiąc każdy ze specjalistów z mojego zespołu przeprowadza kilkanaście projektów rekrutacyjnych. Niestety, ostatnio zaczęły docierać do nas zewnętrzne negatywne opinie kandydatów biorących udział w prowadzonych przez nas rekrutacjach na temat poziomu komunikacji naszego działu HR. Podejrzewam, że moi pracownicy, mając tak dużo pracy i projektów, czasami zapominają wysłać stosownego e-maila lub zadzwonić do uczestników procesu. Obawiam się, że może to negatywnie wpłynąć na wizerunek naszej organizacji. W jaki sposób możemy poprawić przepływ informacji między naszymi rekruterami a kandydatami, tak aby wzmocnić wizerunek firmy jako pracodawcy?

Funkcjonalność systemów HCM. Zastosowanie i zalety rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie ludźmi w firmie

Standard to inaczej zbiór kryteriów, które w powszechny sposób określają wymagania i cechy, które charakteryzują daną dziedzinę życia. W wielu publikacjach i wystąpieniach podnoszony był również temat standardu w zakresie HCM (Zarządzanie Kapitałem Ludzkim). Czy doczekaliśmy się takiego standardu i czy jest on powszechnie stosowany wśród systemów informatycznych, które określają się mianem systemów HCM?

Motywowanie w zgodzie z profilem potrzeb zawodowych pracownika

Wysoce umotywowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy i menedżera. W wysokim stopniu umotywowania poszukuje się przepisu na spełnienie, częstokroć wyśrubowanych, kryteriów produktywności i efektywności funkcjonowania personelu. Rozwijane są przy tym dziesiątki różnych koncepcji i technik motywowania, których zadaniem ma być zapewnianie organizacji zmotywowanej kadry. Wiele z tych koncepcji i technik nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu indywidualności ludzi, stąd efekty ich stosowania są w praktyce często nie w pełni satysfakcjonujące. W jaki więc sposób uwzględnić przy motywowaniu pracownika jego indywidualność i, w konsekwencji, podnieść poziom jego umotywowania do realizacji organizacyjnych celów?

Gdzie kończy się rola menedżera, a zaczyna coacha?

Coraz więcej i częściej mówi się o wprowadzaniu coachingowej kultury zarządzania w organizacjach. Na ile zagoniony menedżer, który musi przejrzeć i wypełnić dziesiątki tabel i sprawozdań, może lub wręcz powinien zaangażować się w rozwijanie swoich pracowników? Być może zamiast nakładać na zarządzających kolejny obowiązek, efektywniej będzie powierzyć rozwój personelu specjalistom?

Więcej pracowników uprawnionych do zwolnień od pracy - nowelizacja rozporządzenia

Pracodawca musi zwolnić od pracy pracownika-członka ochotniczej drużyny ratowniczej działającej w brzegowej stacji ratowniczej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

ZUS ZLA - nowy wzór zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy

Zmieni się wzór zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy - ZUS ZLA. Z projektu rozporządzenia przygotowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) wynika, że aby otrzymać zaświadczenie lekarskie nie trzeba będzie podawać NIP, wystarczy tylko PESEL.

Samorządy będą musiały zatrudnić nowych pracowników

Dziewięć nowych stanowisk będą musiały utworzyć w przyszłym roku samorządy, by realizować nowe zadania, jakie nakłada na nie ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - przewiduje projekt rozporządzenia rządu.

Jak skutecznie wdrożyć nowych pracowników

Istnieją dwa sposoby wdrażania pracownika: pomóc mu w pierwszym etapie jego pracy lub wrzucić go na głęboką wodę. Jeśli się utopi, wszyscy tracą: firma – czas i pieniądze na rekrutację, pracownik – wiarę we własne siły i dobrą opinię o pracodawcy. Jeśli się uratuje sam – pozostanie w firmie, jednak... Jedyną osobą, której – w jego opinii – powinien okazać wdzięczność, będzie on sam.

Ważne dla pracodawcy zmiany w ustawie o PIP

W razie stwierdzenia naruszenia prawa pracodawcy mogą liczyć, w szczególnych przypadkach, na odstąpienie przez inspektora pracy od zastosowania przysługujących mu środków prawnych a przy „lżejszych” przewinieniach na wydanie tzw. polecenia ustnego. Takie zmiany w ustawie o PIP wprowadzono w wyniku ostatniej nowelizacji.

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Ubezpieczenie zdrowotne - rząd pracuje nad zmianą zasad opłacania składek

Rząd pracuje nad nowymi zasadami opłacania składek zdrowotnych przez rolników - poinformował minister rolnictwa Marek Sawicki. Jego zdaniem projekt ustawy w tej sprawie trafi wkrótce do Sejmu.

REKLAMA