REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie korzyści może dać wdrożenie outplacementu?

Ewa Gontarczyk

REKLAMA

Czeka mnie w firmie seria kilku etapów zwolnień. Widzę konieczność solidnego przygotowania tego procesu od strony prawnej, ale zastanawiam się, czy to wystarczy. Ostatnio zapanowała moda na outplacement, wiele się pisze o korzyściach dla zwalnianych pracowników, ale nie jestem pewna, czy nas na to stać. Czego realnie mogę spodziewać się w firmie, jeśli zdecyduję się na wprowadzenie programu outplacement?

Wprowadzenie programu outplacement do firmy wiąże się z pewnymi kosztami. Jednak wiele firm wybrało tę drogę i stało się tak zapewne z powodu korzyści i oszczędności, jakie ten program ze sobą niesie. Na efekty programu warto spojrzeć w perspektywie krótko- i długookresowej.

Pozyskanie partnerów społecznych

Już od pierwszych chwil outplacement poprawia relacje z partnerami społecznymi. W trakcie przygotowania i realizacji programów restrukturyzacyjnych warto poświęcić im wiele uwagi, np. związkom zawodowym w organizacji. To właśnie ich przedstawiciele mają wiedzę o potrzebach i obawach pracowników.

Uwzględnienie tych informacji wydatnie może pomóc w skonstruowaniu programu, który ma szansę być zaakceptowanym przez większość zainteresowanych. Właściwie zbudowany program outplacementu daje pewność, że pracownicy, których kompetencje przestają pasować do potrzeb organizacji, odejdą z „posagiem”, czyli wiedzą i pomocą ułatwiającą zdobycie nowego zatrudnienia. Pozyskanie zaangażowania takiego partnera znacznie ułatwia proces właściwego komunikowania zarówno procesu zwolnień, jak i programu outplacement.

W etapie początkowym program wspiera kierowników, ułatwiając prowadzenie rozmowy informującej o rozwiązaniu umowy o pracę.

Wręczanie wypowiedzeń

Wręczenie wypowiedzenia umowy o pracę w momencie restrukturyzacji firmy jest szczególnym wyzwaniem. Z jednej strony, zadanie to wydaje się ułatwione, bo zwalniając z przyczyn niedotyczących pracownika menedżer nie musi udowadniać mu jego winy. Nie musi wysłuchiwać i odpierać kontrargumentów, ani tłumaczyć się wszystkim instancjom zamieszanym w proces odwoływania się od „niesprawiedliwej decyzji”. Z drugiej strony, przeprowadzenie takiej rozmowy zazwyczaj silnie obciąża emocje nie tylko osoby zwalnianej, lecz także menedżera informującego o zwolnieniach. Trudno się temu dziwić. W trakcie pracy często przez wiele lat obie strony budowały dobrą relację. Nierzadko właśnie ta relacja ułatwiała codzienne funkcjonowanie i realizowanie celów firmy. W efekcie menedżer siada naprzeciw pracownika wyposażony w wiedzę o jego prywatności i problemach. Czasem wie, że utrata pracy jest dla rozmówcy tylko problemem emocjonalnym, bo ogólna sytuacja rodziny jest stabilna. Jednak często zdaje sobie sprawę, jak bardzo perspektywa braku dochodów zburzy bezpieczeństwo i funkcjonowanie całej rodziny pracownika. Trudno w takiej chwili uniknąć poczucia winy, bezsilności czy potrzeby udzielenia pomocy.


W tej sytuacji możliwość zaproponowania programu outplacement w trakcie rozmowy daje kilka wymiernych korzyści dla menedżera:

  • pozwala przekierować uwagę rozmówcy z lęku o utrzymanie rodziny na możliwe działania w przyszłości,
  • daje też kontrargument, gdy pracownik opowiada o wyjątkowo trudnej sytuacji osobistej i pyta, z czego ma się utrzymać,
  • stwarza możliwość zaproponowania rozwiązania problemu pracownika, co może obniżyć stres i ewentualne poczucie winy menedżera.

Reakcje pracowników

Zarówno w perspektywie krótkookresowej, jak i długoterminowej łatwo zauważyć, że outplacement ułatwia zatrzymanie najlepszych specjalistów, utrzymanie motywacji oraz zmniejsza ryzyko konfliktów wśród pozostających pracowników.

Restrukturyzacja firmy jest szeregiem działań prowadzących do lepszego jej funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Jednak nawet najlepsze rozwiązania strategiczne i organizacyjne nie dadzą oczekiwanych rezultatów bez zaangażowania pracowników.

Warto zauważyć, że moment „zwolnień w firmie” w różnych grupach pracowników uruchamia odmienne od oczekiwanych reakcje. Paradoksalnie dla silnych pracowników często bywa impulsem do szukania bezpieczniejszej organizacji. Dla słabszych – stwarza pokusę szukania chwilowego bezpieczeństwa, jakie wydaje się dawać zwolnienie lekarskie. Osoby, które już otrzymały wypowiedzenie, często tracą zainteresowanie dotychczasowymi obowiązkami, uważając, że i tak „więcej już im nie zrobią”, bo drugi raz ich nie zwolnią. Pracownicy nierozumiejący całości procesów, bojąc się o utrzymanie własnego stanowiska i dotychczasowej pozycji, nierzadko ulegają pokusie wykazywania słabości innych działów lub pracowników. Z przykrością można zaobserwować wzrost konfliktów przy spadku gotowości do współpracy. Dla organizacji stwarza to ryzyko utraty potrzebnych cenionych specjalistów, zwiększonej absencji i obniżonej efektywności pracowników pozostających i tych w okresie wypowiedzenia.

W tej sytuacji dobrze zakomunikowany proces outplacementu może zmniejszyć to ryzyko, zwiększając poczucie bezpieczeństwa i zaufania do organizacji oraz dając poczucie podmiotowości. Odchodzącym pracownikom daje także perspektywę zyskania bądź utraty przywileju, jakim może być program outplacementu, w zależności od gotowości i stylu wypełnienia ostatnich obowiązków w okresie wypowiedzenia.

Outplacement a wizerunek firmy

Już w okresie wprowadzania zmian w organizacji program wpływa na wizerunek firmy. Żyjemy w czasach, kiedy informacje mają nieograniczone możliwości zagnieżdżenia się w świadomości społecznej. Mogą znajdować różne drogi formalne i nieformalne oraz powracać jak morska fala, niezależnie od tego, co później się wydarzyło. Na dodatek istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, że na forach internetowych pojawią się relacje tej grupy pracowników, która właśnie jest niezadowolona, przestraszona lub zdezorientowana, niż że podzielą się refleksjami osoby zadowolone z pracy. Dla tych drugich w miarę pozytywna sytuacja jest normalna, więc nie ma o czym pisać. Niestety, dla firmy przechodzącej gruntowne zmiany może mieć to szersze konsekwencje. Oczywisty dla wszystkich jest wpływ „czarnego PR” na wizerunek marki, wiarygodność i informacje o kondycji samej firmy. Warto jeszcze pamiętać, że do nowych zadań organizacja będzie potrzebowała nowych ludzi. Pozyskanie cenionych specjalistów może być znacznie trudniejsze, gdy na rynku pracy błądzą negatywne informacje o firmie.


Redukcja kosztów

Nie bez znaczenia jest temat redukcji kosztów związanych ze zwolnieniami. Ryzyko ponoszenia dodatkowych kosztów generowanych przez niezadowolonych pracowników jest znacznie mniejsze, gdy uwaga osób zwalnianych skierowana jest w stronę działań dających im szansę na nowe zatrudnienie. Przykładem takich kosztów są koszty:

  • procesów sądowych wytaczanych przez zwalnianych pracowników oraz ewentualnych zasądzonych odszkodowań,
  • związane z „zemstą” lub nielojalnością byłych pracowników i ich działaniami u nowych pracodawców, np. z konkurencją, klientami lub dostawcami,
  • wynikające z przeprowadzanych akcji protestacyjnych i przestojów.

Uwaga na błędy

Na koniec warto pamiętać, że to przedsięwzięcie przynosi korzyści, jeśli unikniemy pewnych błędów. W trakcie 15 lat realizacji programów wielokrotnie obserwowałam negatywny wpływ komunikatu typu: „wynajęliśmy firmę, która znajdzie wam pracę”. Otóż nawet najlepiej skonstruowany i przeprowadzony program nie zapewni każdemu uczestnikowi zatrudnienia w „miejscu marzeń”. Można wyposażyć go w wiedzę o rynku pracy, procesie i narzędziach rekrutacji, wzorcowe CV i umówić go na spotkanie z pracodawcą, ale zawsze jeszcze zostaje margines samodzielności podopiecznego, którego nie można uratować przed nim samym. Na przykład nierzadko zmagam się z uczestnikami odrzucającymi możliwość pracy ze względu na niesatysfakcjonujące warunki finansowe przy niezwykle silnej odporności na informację o realiach obecnego rynku pracy. Odkrycie tej prawdy zazwyczaj skutkuje gniewem skierowanym przeciw firmie realizującej program i przeciw byłemu pracodawcy, który „oszukał”.

Paradoksalnie, zarówno zbyt ubogi, jak i zbyt obfity program, czyli błędnie przygotowany, bywa źle przyjęty. Przy zbyt oszczędnym programie cele uczestnika nie zostają zazwyczaj zrealizowane, a zawiedzione nadzieje rozdmuchują żal i obracają się przeciw pracodawcy. Zapewnienie zbyt szerokiej oferty często skutkuje wzrostem roszczeniowości i postawą skierowaną na bezrefleksyjne egzekwowanie „tego, co się należy” zamiast konstruktywnego wykorzystywania wybranych dostępnych możliwości.

Taka dbałość o korzyści odchodzącego pracownika sama w sobie jest niezwykle cenna i pożądana. Warto jednak pamiętać, że inni naprawdę są inni. Dobrym przykładem są tu często występujące w programach szkolenia. Zapewnienie możliwości uczestnictwa w szkoleniach jest zazwyczaj wysoko cenione przez uczestników. Jednak nie zawsze. Zbyt usilne namawianie do korzystania ze szkoleń bywa odbierane jako przymus i nadmierna kontrola ze strony firmy, która nie ma już prawa niczego wymagać. Cierpi na tym końcowa ocena programu i pracodawcy, który „zawiódł raz jeszcze”.

Duże znaczenie ma też czas wprowadzenia programu do organizacji. Znacznie większe korzyści odniesiemy, zapobiegając negatywnym zjawiskom, czyli zanim zakomunikujemy fakt redukcji personelu, niż naprawiając już zaistniałe sytuacje, np. gdy załoga ogłosiła już pogotowie strajkowe.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop. Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

REKLAMA

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa. Czy to bat na korporacje?

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

REKLAMA

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA