REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca tymczasowa, Ewidencja czasu pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Metody i sposoby rekrutacji pracowników tymczasowych

Agencje pracy tymczasowej formalnie zaczęły funkcjonować w Polsce z dniem 1 stycznia 2004 roku, kiedy to weszła w życie ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Ustawa ta uregulowała zatrudnianie pracowników przez agencje oraz wprowadziła i zdefiniowała trzy kluczowe pojęcia: praca tymczasowa, pracodawca użytkownik i pracownik tymczasowy. Od tego momentu do roku 2007 dało się zaobserwować szybki wzrost liczby działających agencji pracy tymczasowej oraz zatrudnianych przez nich pracowników.

Jakie są obowiązki pracodawcy użytkownika w zakresie bhp wobec pracowników tymczasowych?

Pracodawca w sezonie letnim w związku ze zwiększoną sprzedażą zdecydował się na zatrudnianie w magazynie pracowników tymczasowych. Pracownik agencji zapewnił go, że wszystkie obowiązki związane z bhp bierze na siebie agencja. Czy rzeczywiście obowiązki z zakresu bhp wobec pracowników tymczasowych ma wyłącznie agencja zatrudniająca tych pracowników?

Zmiany na rynku pracy tymczasowej

Poprawa koniunktury na rynku pracy tymczasowej w pierwszym kwartale 2010 roku wskazuje, że agencje zaczynają odrabiać zeszłoroczne straty. W najbliższych miesiącach będziemy obserwować ponowny wzrost zainteresowania pracą tymczasową nie tylko w produkcji czy logistyce, ale także w sektorze usług.

Jak najkorzystniej zatrudnić pracownika sezonowego

Pracownikami sezonowymi są osoby wykonujące pracę ściśle związaną z daną porą roku, niezależnie od podstawy prawnej swojego zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia pracowników sezonowych zależy wyłącznie od ustaleń dokonanych między osobą zatrudniającą a pracownikiem sezonowym. Podpowiadamy, czym się kierować przy zatrudnieniu pracownika na sezon, żeby ograniczyć koszty i nie narazić na zarzuty organów kontroli.

Od której godziny obowiązuje zakaz pracy w handlu w dni świąteczne

Zgodnie z kodeksem pracy za pracę w święto uważa się pracę wykonywaną między godz. 6.00 w dniu świątecznym a godz. 6.00 przypadającą następnego dnia. Jeżeli u pracodawcy obowiązuje kodeksowe określenie godzin pracy w święto, to pracownicy mogą wykonywać pracę maksymalnie do godz. 6.00 w Boże Ciało.

Czy osobę, która pracowała jako pracownik tymczasowy, można zatrudnić w tej samej firmie na okres próbny

Chcemy zatrudnić w naszej firmie osobę, która wcześniej wykonywała u nas pracę jako pracownik tymczasowy. Czy możemy zatrudnić tę osobę na podstawie umowy o pracę na okres próbny? Będzie ona u nas pracowała na tym samym stanowisku, co wcześniej jako pracownik tymczasowy.

W jaki sposób oddać pracownikom dzień wolny za święto, które przypada w sobotę

Pracownicy są zatrudnieni w podstawowym systemie czasu pracy. Pracują od poniedziałku do piątku. Kilku z nich jest zatrudnionych na niepełny etat. Niepełnoetatowcy również pracują codziennie przez 5 dni w tygodniu. Czy pracownikom pełnoetatowym i niepełnoetatowym muszę oddać dzień wolny za święto 1 maja, które przypada w tym roku w sobotę? Co w sytuacji, gdy niektórzy pracownicy będą przebywali 1 maja br. na zwolnieniach lekarskich? Czy jeżeli nie oddam pracownikom dnia wolnego, będę musiał zapłacić im dodatek w wysokości 100%?

Czy za nieprzepracowaną godzinę z powodu zmiany czasu z zimowego na letni pracownikom przysługuje wynagrodzenie

Zatrudniamy pracowników w systemie podstawowym czasu pracy na 3 zmiany (w godz. 6.00–14.00, 14.00–22.00 i 22.00–6.00). Czy w przypadku zmiany czasu z zimowego na letni, która nastąpi 28 marca br., pracownikom tym należy wypłacić wynagrodzenie również za jedną nieprzepracowaną godzinę wynikającą z przesunięcia czasu z godz. 2.00 na godz. 3.00? Czy pracownikom pracującym w nocy podczas zmiany czasu przysługuje dodatek za pracę w nocy za 7 czy 8 godzin? Pora nocna w zakładzie jest ustalona między godz. 22.00 a 6.00.

Przejście agencji pracy tymczasowej na inny podmiot w świetle przepisów UE

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w przypadku agencji pracy tymczasowej może zaistnieć już w razie przejęcia składników o charakterze niematerialnym (np. pracownicy, know-how).

Delegacja pracowników w ramach usług świadczonych przez agencję pracy tymczasowej

Zgodnie z przepisami prawa unijnego agencje pracy tymczasowej mogą delegować swoich podwładnych do wykonywania pracy w innym kraju członkowskim.

Nowelizacja ustawy o pracy tymczasowej

Ostatnie zmiany ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych przyczyniły się do rozwoju tej formy świadczenia pracy. Przepisy te znacznie uprościły i uelastyczniły zasady nawiązywania stosunków pracy z pracownikami tymczasowymi.

Po zmianie przepisów łatwiej zatrudniać pracowników tymczasowych

W wyniku zmiany ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych podpisanej przez Prezydenta 17 grudnia 2009 r., agencje pracy tymczasowej będą miały mniej obowiązków, a pracodawcy użytkownicy mniej ograniczeń związanych z zatrudnianiem pracowników tymczasowych. Nowelizacja wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

Wchodzi w życie nowelizacja przepisów o pracy tymczasowej

24 stycznia wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Czas przepracowany a czas zaliczony - potwierdzenie przybycia do pracy

Ewidencja czasu pracy, do której prowadzenia zobowiązany jest każdy pracodawca, nie może być zastąpiona np. przez listę obecności. Lista bowiem stanowi dokument jedynie potwierdzający przybycie pracowników do pracy.

Większa ochrona stałych pracowników - zmiana przepisów

Prezydent Lech Kaczyński złożył w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Nowe propozycje mają zabezpieczyć osoby zatrudnione w firmie na stałe przed rozwiązywaniem z nimi umowy, by w ich miejsce przyjąć pracowników tymczasowych.

Przez jaki okres należy przechowywać ewidencję czasu pracy

Czy ewidencję czasu pracy pracowników należy przechowywać przez 50 lat, jak akta osobowe, czy przez 3 lata? Jaki okres jest prawidłowy?

Nowelizacja ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych

Prezydent podpisał ustawę z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Ogólny wymiar czasu pracy

Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Nie może on przekraczać 8 godzin na dobę oraz przeciętnie 40 godzin w średnio pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

Pracownik do wynajęcia czyli jak zarządzać pracownikami tymczasowymi

Praca tymczasowa to nowoczesny sposób zarządzania personelem. Umożliwia bowiem dostosowanie poziomu zatrudnienia do wymogów rynku. Pracodawca nie musi przez cały czas utrzymywać wysokiego poziomu zatrudnienia. Może mieć stały „trzon pracowników”, a okresowo, przy zwiększonych zamówieniach, korzystać z pracy pracowników tymczasowych.

Jak prawidłowo zatrudniać pracowników tymczasowych

Agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych do wykonywania określonych czynności na rzecz innej osoby, czyli tzw. pracodawcy użytkownika. W odróżnieniu zatem od typowych umów o pracę, w których stronami stosunku pracy są wyłączcie pracodawca i pracownik, przy zatrudnieniu pracowników tymczasowych zachodzi relacja między trzema podmiotami.

Postanowienia umowy o pracę – nieprawidłowe klauzule

Błędne zapisy w umowie o pracę mogą spowodować poważne konsekwencje dla pracodawcy, jeżeli będzie chciał je zastosować. W niektórych przypadkach, np. w umowach o zakazie konkurencji, mogą one unieważnić całą umowę.

Czy warto korzystać z usług pracowników tymczasowych

Nasza firma zastanawia się nad skorzystaniem z usług pracowników tymczasowych, aby zredukować koszty pracy. Na rynku spotyka się jednak wiele opinii, że z pracownikami tymczasowymi jest wiele kłopotów. Czy zatem w przypadku pracy tymczasowej korzyści są większe niż ewentualne ryzyko? Co zrobić, by uniknąć kiepskich pracowników i nie narażać się na niepotrzebne koszty?

Zatrudnianie pracowników tymczasowych w okresie świąt

Prowadzę sieć całodobowych sklepów spożywczych. Chciałbym, aby moje sklepy były czynne również w Boże Ciało, które przypada w tym roku 11 czerwca. Czy w związku z tym mogę w to święto zatrudnić w sklepach pracowników tymczasowych?

Trendy w pracy tymczasowej w 2009 roku

Rynek pracy tymczasowej wciąż rośnie, choć nie tak dynamicznie, jak w latach 2004–2007, kiedy jego roczny wzrost oscylował w granicach 25–35 proc. Najbardziej istotne z punktu widzenia branży jest to, że usługi pracy tymczasowej stały się ważnym i trwałym elementem procesów zarządzania zasobami ludzkimi w ponad 10 tysiącach firm i miejscem pracy dla prawie pół miliona pracowników tymczasowych.

Na jakich zasadach zatrudniać pracowników sezonowych

W polskim prawie pracy nie ma definicji pracy sezonowej. Wynika to z tego, że przepisy prawa pracy nie wyróżniają odrębnej kategorii pracowników sezonowych. Pracą sezonową będzie więc taki rodzaj pracy, na który jest zapotrzebowanie wyłącznie przez pewien krótki okres związany z określoną porą roku.

Co zamiast telepracy

Telepraca to nie jedyna forma zatrudnienia, która pozwala obniżyć koszty pracy. Wymierne korzyści finansowe może przynieść również zatrudnienie pracowników tymczasowych czy job-sharing.

Jak rozliczyć godziny pracy pracownika w przypadku zmiany czasu zimowego na letni

W związku ze zmianą czasu zimowego na letni 29 marca br. przestawimy zegary z godziny 2.00 na godz. 3.00. Pracownicy w naszym zakładzie pracy pracują w podstawowym systemie czasu pracy. Praca jest trzyzmianowana. Jak w takiej sytuacji rozliczyć godziny pracy pracowników zatrudnionych w porze nocnej?

Ewidencja czasu pracy

Czas pracy pracowników musi być rejestrowany przez pracodawcę w ewidencji czasu pracy. Za brak takiego dokumentu odpowiada pracodawca.

Czy jako pracownik tymczasowy mam prawo do urlopu wypoczynkowego?

Jestem zatrudniona jako pracownik tymczasowy. Mam w związku z tym pytanie, czy przysługuje mi urlop wypoczynkowy, tak jak innym pracownikom. Umowę mam zawartą od maja do grudnia. 

Na jaki urlop wypoczynkowy może liczyć pracownik tymczasowy?

Pracownikom tymczasowym przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego. Urlop przysługuje im na innych zasadach niż zwykłym pracownikom. 

Czy agencja pracy tymczasowej musi tworzyć regulamin pracy

Prowadzę agencję pracy tymczasowej. Poza stałym personelem firmy (5-6 osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę) często zatrudniam na bardzo krótkie okresy pracowników tymczasowych (w większości przypadków są to umowy o pracę). Czy przy ustalaniu obowiązku wydawania regulaminów pracy i wynagradzania mogę brać pod uwagę tylko pracowników stałych? Specyfika pracy pracowników tymczasowych właściwie nie pozwala nawet na stworzenie dla nich ogólnego regulaminu pracy.

BHP dla pracowników tymczasowych

Pracodawca użytkownik jest zobowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do jej wykonywania. Powinien zatem zadbać, aby kwestie te zostały odpowiednio uregulowane w umowie z agencją pracy.

Urlop wypoczynkowy pracownika tymczasowego

Od pół roku zatrudniamy w hurtowni pracownika na podstawie skierowania z agencji pracy tymczasowej. Dotychczas nie korzystał on z żadnego dnia wolnego. Ostatnio złożył wniosek o urlop. Czy pracownik tymczasowy ma prawo do urlopu wypoczynkowego i ewentualnie w jakim wymiarze?

Wolontariat

Wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów.

Wcześniejsze przyjście do pracy bez wiedzy pracodawcy

Kilku pracowników mojej firmy pozostaje w pracy po swoich godzinach pracy. Czasami wykonują pracę na rzecz firmy, ale często zostają w pracy bez naszej wiedzy. Są osoby, które przychodzą do pracy dużo wcześniej przed godziną rozpoczęcia pracy (chociażby ze względów komunikacyjnych). Czy w takich przypadkach mogę zostać zobowiązany do uznania, że pracowali oni w godzinach nadliczbowych (mamy elektroniczny system rejestracji godzin wejścia i wyjścia na teren zakładu pracy, a więc dokładnie wiadomo, w jakich godzinach pracownicy przebywali na terenie zakładu pracy)? Czy wydruki z tego systemu po pewnym czasie mogą stać się dowodem potwierdzającym pracę w godzinach nadliczbowych, nawet jeśli taka praca faktycznie nie była wykonywana? Jak uniknąć takich sytuacji?

Wynagrodzenie pracowników tymczasowych (cz. 1)

Pracownik tymczasowy nie może być zatrudniony na mniej korzystnych warunkach pracy i płacy niż pracownicy zatrudniani przez pracodawcę użytkownika na tych samych lub podobnych stanowiskach.

Przeniesienie pracowników do pracy u innego pracodawcy

Ze względu na okresowe wahania zbytu naszych produktów, w pewnych okresach roku dysponujemy nadmiarem pracowników, ale nie chcemy ich zwalniać. Czy możemy przenosić naszych pracowników, zatrudnionych w dziale produkcji, na pewien czas do innej firmy, z którą stale współpracujemy? Przeniesienie to odbywałoby się w trybie art. 42 § 4 Kodeksu pracy, czyli bez zmiany umowy o pracę i maksymalnie na 3 miesiące w roku kalendarzowym.

Jak obliczyć wynagrodzenie urlopowe pracownika tymczasowego

Jestem pracownikiem kadr w agencji pracy tymczasowej i zatrudniam pracowników do pracy u jednego pracodawcy użytkownika. Proszę o wyliczenie wynagrodzenia urlopowego za 2 dni urlopu wykorzystanego w lipcu br. dla jednego z pracowników tymczasowych, który jest zatrudniony od 1 sierpnia 2007 r. ze stawką 8 zł na godz., natomiast od 1 stycznia 2008 r. ze stawką 11 zł na godz. W lipcu 2008 r. pracownik wypracował faktycznie 216 godzin. Ile godzin normatywnego czasu pracy należy brać pod uwagę? Czy do wyliczenia wynagrodzenia za urlop bierzemy pod uwagę jego wynagrodzenie z poprzednich miesięcy pracy? Nie wiem, czy dobrze postąpiłam.

Czy pracownik musi zostać poinformowany o zainstalowaniu w aucie służbowym GPS

Handlowiec, któremu dajemy do dyspozycji służbowy samochód, będzie miał w nim zainstalowany GPS. Czy musimy poinformować pracownika o tym, że w jego samochodzie służbowym jest zainstalowane to urządzenie?

Czas poświęcony przez pracownika na przebranie się w odzież roboczą

 Pracownicy zatrudnieni w naszej firmie wykonują pracę w systemie 3-zmianowym, tj. w godz. od 6.00 do 14.00, w godz. od 14.00 do 22.00, a następnie w godz. od 22.00 do 6.00. Pracując przy linii produkcyjnej korzystają z odzieży roboczej i ochronnej. Czy możemy im nakazać przychodzenie do pracy 15 minut wcześniej, aby przez ten czas mogli się przebrać i zacząć pracę równo o godzinie rozpoczęcia danej zmiany, tj. np. o 6.00? Czy czas poświęcony przez pracowników na przekazanie zmiany zalicza się do ich czasu pracy?

Czy do stażu urlopowego trzeba wliczać okresy pracy w agencji pracy tymczasowej

Przyjęliśmy do pracy pracownika, który wcześniej pracował m.in. przez 4 miesiące i 17 dni w agencji pracy tymczasowej. Byliśmy wówczas dla niego pracodawcą użytkownikiem. Czy okres pracy w agencji wliczamy temu pracownikowi do jego stażu urlopowego w naszym zakładzie?

Czy można nakazać wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych

Pracownik przepracował w br. 150 godzin nadliczbowych. Ostatnio jeden z pracowników zachorował i nakazaliśmy temu pracownikowi pracę w godzinach nadliczbowych. Pracownik jednak odmówił wyjaśniając, że wypracował już obowiązujący w naszym zakładzie limit godzin nadliczbowych i nie możemy nakazać mu takiej pracy. Czy pracownik ma rację? Jeśli nie, to jakie konsekwencje służbowe możemy wobec niego zastosować?

Późniejszy powrót pracownika z delegacji a rozliczenie czasu pracy

Pracownik wracał pociągiem z delegacji. Powrót miał zaplanowany na godz. 19.00 (następnego dnia rozpoczyna pracę o godz. 8.00). Z powodu awarii pociąg dojechał dopiero o godz. 23.00. Czy późniejszy powrót pracownika z delegacji z powodu awarii pociągu ma wpływ na rozliczenie czasu pracy tego pracownika?

Jakie są ograniczenia tygodniowego czasu pracy kierowcy

Zatrudniam kierowcę, który poza kierowaniem pojazdem wykonuje wiele innych prac. Czy w tygodniach, w których nie prowadzi pojazdu przez cały tydzień, obowiązuje mnie ograniczenie jego czasu pracy do 60 godzin?

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop dla pracownika agencji pracy tymczasowej

Pracownica tymczasowa ma podpisaną umowę o pracę tymczasową od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 r., a od 5 lutego 2008 r. ciągle przebywała na zwolnieniu lekarskim. W jakiej wysokości należy wypłacić tej pracownicy ekwiwalent za niewykorzystany urlop?

Czy strażakowi przysługuje wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach

Sąd Najwyższy w uchwale z 18 marca 2008 r. (II PZP 3/08) uznał, że funkcjonariuszowi Państwowej Straży Pożarnej, który pełnił służbę w przedłużonym czasie służby, nie przysługuje wynagrodzenie i dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych.

Jak ustalić ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych

Zatrudniamy na podstawie umowy o pracę sprzątaczki, które wykonują pracę w budynkach należących do naszych kontrahentów. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem dla niektórych z tych pracownic ryczałtu za godziny nadliczbowe. Słyszeliśmy jednak, że i tak będą mogły domagać się wypłaty od nas należności z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych przekraczających przyznany ryczałt. Czy to prawda, a jeżeli tak, to jak się bronić przed zarzutami pracownic, skoro nie prowadzimy im ewidencji czasu pracy i czy w takim razie wprowadzanie takiego ryczałtu ma sens?

Jak ustalić ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych

Zatrudniamy na podstawie umowy o pracę sprzątaczki, które wykonują pracę w budynkach należących do naszych kontrahentów. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem dla niektórych z tych pracownic ryczałtu za godziny nadliczbowe. Słyszeliśmy jednak, że i tak będą mogły domagać się wypłaty od nas należności z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych przekraczających przyznany ryczałt. Czy to prawda, a jeżeli tak, to jak się bronić przed zarzutami pracownic, skoro nie prowadzimy im ewidencji czasu pracy i czy w takim razie wprowadzanie takiego ryczałtu ma sens?

Czy trzeba przechowywać tarczki tachografu kierowców zatrudnionych na umowę zlecenia

W naszej firmie transportowej zatrudniamy kierowców na podstawie umów zleceń. Prowadzenie przez nich pojazdów jest rejestrowane za pomocą tachografów. Czy musimy przechowywać tarczki tachografu tych osób? Jeśli tak, to przez jaki czas?

Czy czas dojazdu pracownika do pracy może być wliczany do jego czasu pracy

Nasza firma dowozi pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych do pracy firmowym busem. Ułatwiamy im w ten sposób dojazd do pracy. Pracę zaczynają od godz. 7.00 w Warszawie, ale już o 6.30 wyjeżdżają do niej zakładowym samochodem z Legionowa. Czy w tym przypadku czas dojazdu do pracy wliczamy do czasu pracy pracowników?

REKLAMA