REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście agencji pracy tymczasowej na inny podmiot w świetle przepisów UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w przypadku agencji pracy tymczasowej może zaistnieć już w razie przejęcia składników o charakterze niematerialnym (np. pracownicy, know-how).

Kwestia przejścia zakładu pracy (odpowiednio jego części) między dwiema agencjami pracy tymczasowej jest zagadnieniem, które nie zostało osobno uregulowane w żadnych przepisach. Należy więc stosować w tym przypadku ogólne regulacje. Stają się one szczególnie ciekawe, gdyż w przypadku agencji pracy tymczasowej nie można mówić o „standardowym” przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę.

REKLAMA

Definicja

Na początku warto zastanowić się, czy przepisy regulujące przejście zakładu pracy (jego części) znajdują zastosowanie do pracodawcy, jakim dla pracowników tymczasowych jest agencja pracy tymczasowej. Z art. 231 k.p., który reguluje instytucje przejścia zakładu pracy w prawie polskim, nie wynikają żadne wyłączenia o charakterze podmiotowym. Oznacza to, że agencja pracy tymczasowej może być zarówno pracodawcą, który zbywa zakład pracy (jego część), jak i pracodawcą, który przejmuje taki zakład (jego cześć). Wykładnia ta jest również zgodna z dyrektywą Rady 2001/23/WE z 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (zwaną dalej dyrektywą). Według art. 2 ust. 2 lit. c dyrektywy państwa członkowskie nie mogą wyłączyć z zakresu jej zastosowania stosunków pracy o charakterze czasowym istniejących między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym.

Przejście zakładu pracy w przypadku agencji

Druga kwestia o zasadniczym znaczeniu to określenie, kiedy mamy do czynienia z przejściem zakładu pracy między dwiema agencjami pracy tymczasowej. Przepisy prawa polskiego nie zawierają definicji przejścia zakładu pracy, dlatego uzasadnione jest sięgnięcie do koncepcji przejścia zakładu pracy sformułowanej w prawie wspólnotowym. Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. b dyrektywy przejście zakładu pracy następuje wtedy, gdy przejmowana jest jednostka ekonomiczna zachowująca swoją tożsamość, rozumianą jako zorganizowane połączenie zasobów służących do prowadzenia działalności gospodarczej i to niezależnie od tego, czy działalność ta ma charakter główny czy uboczny dla pracodawcy. W związku z tym o przejściu zakładu pracy (odpowiednio jego części) możemy mówić wtedy, gdy zachowana zostaje tożsamość działalności przejmowanego zakładu pracy (części zakładu). O zachowaniu tej tożsamości w konkretnych okolicznościach świadczy m.in. przejęcie materialnych oraz niematerialnych (np. klienteli, know-how) składników zakładu pracy, podobieństwo działalności prowadzonej przed i po przejściu, zatrudnianie przez pracodawcę przejmującego pracowników dotychczasowego pracodawcy (tj. pracodawcy, od którego zakład pracy lub jego część jest przejmowany).

We wspólnotowej definicji zakładu pracy szczególny nacisk położony został na element zorganizowania.

Zakład pracy to zgodnie z powołaną wyżej definicją pewna struktura organizacyjna, w ramach której wykonywana jest praca. Strukturę tę tworzą co do zasady funkcjonalnie ze sobą czy powiązane składniki majątkowe, np. lokale czy urządzenia oraz osobowe, tj. pracownicy wykonujący pracę w zakładzie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wskazanie elementów, jakie składają się na przejmowany zakład pracy, komplikuje się, jeśli chodzi o zakład pracy prowadzony przez agencję pracy tymczasowej. W przypadku agencji trudno mówić o istnieniu struktury organizacyjnej, w ramach której pracownicy tymczasowi wykonywaliby pracę. Pracownicy tymczasowi są zatrudniani przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy–użytkownika – klienta agencji. W konsekwencji są oni włączeni do struktury organizacyjnej pracodawcy–użytkownika, u którego wykonują pracę, a nie agencji. Aby rozwiązać ten problem, warto nawiązać do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (od 1 grudnia 2009 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) w sprawie Mahomet Jouini and Others przeciwko Princess Personal Service GmbH (C-458/05). W sprawie tej dyrektor zarządzający agencją pracy tymczasowej Mayer & Co GmbH (zwanej dalej Mayer), mającej trudności finansowe, wraz ze swoją żoną, pracownicą tej agencji, założyli nową agencję pracy tymczasowej Princess Personal Service GmbH (zwaną dalej PPS). Nowa agencja przejęła część klientów agencji Mayer oraz zatrudniła pracowników tymczasowych, którzy dotychczas wykonywali pracę dla tych klientów. Przejęci pracownicy tymczasowi odwołali się do sądu, żądając od agencji PPS wypłaty wynagrodzenia, które nie zostało im wypłacone przez agencję Mayer. Jako uzasadnienie swoich żądań wskazali, że agencja PPS przejęła część zakładu pracy prowadzonego przez agencję Mayer, a w związku z tym ponosi wobec przejętych pracowników zobowiązania powstałe przed przejściem.

W wyroku Trybunał podkreślił, że w przypadku agencji pracy tymczasowej nie można wyodrębnić struktury organizacyjnej, w ramach której pracę wykonywaliby pracownicy tymczasowi. W związku z tym trzeba zmodyfikować powołaną powyżej wspólnotową koncepcję przejścia zakładu pracy stosowanie do charakteru działalności prowadzonej przez agencje. Istotne w tej sytuacji było ustalenie, czy agencja PPS przejęła od Mayer takie składniki, które były wystarczające do kontynuowania dotychczasowej działalności.

Trybunał stwierdził, że w przypadku agencji pracy tymczasowej do przejścia zakładu pracy (odpowiednio jego części) decydujące znaczenia ma przejęcie takich składników, jak:

  • pracownicy tymczasowi,
  • pracownicy administracyjni, którzy organizują kierowanie pracowników tymczasowych do klientów agencji,
  • know-how,
  • klienci, z którymi związani są poszczególni pracownicy tymczasowi.

REKLAMA

Oznacza to, że w przypadku przejścia zakładu pracy (jego części) między dwiema agencjami pracy tymczasowej nie ma znaczenia przejęcie składników materialnych. Niezbędnym elementem jest przejęcie pracowników tymczasowych, bez których agencja przejmująca nie może kontynuować działalności.

Przy okazji omawiania tego wyroku warto podkreślić, że do wystąpienia skutków w postaci zmiany pracodawcy oraz wstąpienia nowego pracodawcy w miejsce dotychczasowego bez znaczenia jest okoliczność, czy między nowym i dotychczasowym pracodawcą doszło w tym celu do zawarcia jakiegoś formalnego porozumienia. Podstawę prawną dla przejścia zakładu może stanowić nawet podjęcie wzajemnej nieformalnej współpracy przez dwa podmioty.

Podsumowując, po pierwsze przyjęta w prawie wspólnotowym koncepcja przejścia zakładu pracy (jego części) uzależniona jest od specyfiki działalności prowadzonej przez pracodawcę, po drugie z przejściem zakładu pracy (jego części) nie zawsze będzie się wiązać przejęcie składników materialnych. Niekiedy, tak jak w przypadku agencji pracy tymczasowej, wystarczające do zakwalifikowania danej sytuacji jako przejście zakładu pracy (jego części) jest przejęcie składników o charakterze niematerialnym.

Podstawa prawna:

  • art. 231 Kodeksu pracy,
  • dyrektywa Rady 2001/23/WE z 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodastw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (DzUrz WE L 82 z 22.03.2001 r., s. 16–20).
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie.

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA

Wakacyjna praca nastolatków 2025 [Co mówią przepisy i na co muszą uważać rodzice oraz pracodawcy]

Sezon letni to czas, gdy młodzież chętnie podejmuje się pierwszych zawodowych wyzwań. Jednak zanim nastolatek trafi do pracy w gastronomii, biurze czy przy zbiorach owoców, warto upewnić się, że jego zatrudnienie jest zgodne z prawem. Eksperci Job Impulse przypominają, że przepisy jasno określają, kto, kiedy i w jakich warunkach może pracować w czasie wakacji.

Dodatkowa praca: co teraz motywuje do szukania drugiego etatu lub innej możliwości dorobienia

Powody podejmowania dodatkowej pracy nie zawsze mają wymiar dochodowy. Owszem, najwięcej osób szuka pracy na drugi etat, bo nie wystarcza im pieniędzy na utrzymanie. Jednak wśród motywów znajdują się zgoła inne, na przykład chęć zdobycia dodatkowych doświadczeń zawodowych.

Pracujesz na własnym laptopie? Co to oznacza dla ciebie i dla twojego pracodawcy

Jeszcze kilka lat temu strategia Bring Your Own Device - BYOD, polegająca na tym, że pracownik wykonuje swoje zadania na prywatnym komputerze, laptopie lub telefonie, była postrzegana jako nowoczesne podejście do organizacji pracy. Cyberzagrożenia w ostatnim czasie zasadniczo zmieniają tę optykę.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

REKLAMA

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Jaki stopień niepełnosprawności uprawnia do... ? [Przykłady 2025]

To pytanie często zadają osoby z niepełnosprawnościami. Z jakim stopniem można ubiegać się o określone ulgi i świadczenia? Co przysługuje ze stopniem lekkim, umiarkowanym, a co ze znacznym? Prezentujemy kilka ważnych przykładów.

REKLAMA