REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście agencji pracy tymczasowej na inny podmiot w świetle przepisów UE

Agnieszka Zwolińska

REKLAMA

Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę w przypadku agencji pracy tymczasowej może zaistnieć już w razie przejęcia składników o charakterze niematerialnym (np. pracownicy, know-how).

Kwestia przejścia zakładu pracy (odpowiednio jego części) między dwiema agencjami pracy tymczasowej jest zagadnieniem, które nie zostało osobno uregulowane w żadnych przepisach. Należy więc stosować w tym przypadku ogólne regulacje. Stają się one szczególnie ciekawe, gdyż w przypadku agencji pracy tymczasowej nie można mówić o „standardowym” przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę.

REKLAMA

REKLAMA

Definicja

Na początku warto zastanowić się, czy przepisy regulujące przejście zakładu pracy (jego części) znajdują zastosowanie do pracodawcy, jakim dla pracowników tymczasowych jest agencja pracy tymczasowej. Z art. 231 k.p., który reguluje instytucje przejścia zakładu pracy w prawie polskim, nie wynikają żadne wyłączenia o charakterze podmiotowym. Oznacza to, że agencja pracy tymczasowej może być zarówno pracodawcą, który zbywa zakład pracy (jego część), jak i pracodawcą, który przejmuje taki zakład (jego cześć). Wykładnia ta jest również zgodna z dyrektywą Rady 2001/23/WE z 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (zwaną dalej dyrektywą). Według art. 2 ust. 2 lit. c dyrektywy państwa członkowskie nie mogą wyłączyć z zakresu jej zastosowania stosunków pracy o charakterze czasowym istniejących między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym.

Przejście zakładu pracy w przypadku agencji

Druga kwestia o zasadniczym znaczeniu to określenie, kiedy mamy do czynienia z przejściem zakładu pracy między dwiema agencjami pracy tymczasowej. Przepisy prawa polskiego nie zawierają definicji przejścia zakładu pracy, dlatego uzasadnione jest sięgnięcie do koncepcji przejścia zakładu pracy sformułowanej w prawie wspólnotowym. Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. b dyrektywy przejście zakładu pracy następuje wtedy, gdy przejmowana jest jednostka ekonomiczna zachowująca swoją tożsamość, rozumianą jako zorganizowane połączenie zasobów służących do prowadzenia działalności gospodarczej i to niezależnie od tego, czy działalność ta ma charakter główny czy uboczny dla pracodawcy. W związku z tym o przejściu zakładu pracy (odpowiednio jego części) możemy mówić wtedy, gdy zachowana zostaje tożsamość działalności przejmowanego zakładu pracy (części zakładu). O zachowaniu tej tożsamości w konkretnych okolicznościach świadczy m.in. przejęcie materialnych oraz niematerialnych (np. klienteli, know-how) składników zakładu pracy, podobieństwo działalności prowadzonej przed i po przejściu, zatrudnianie przez pracodawcę przejmującego pracowników dotychczasowego pracodawcy (tj. pracodawcy, od którego zakład pracy lub jego część jest przejmowany).

We wspólnotowej definicji zakładu pracy szczególny nacisk położony został na element zorganizowania.

REKLAMA

Zakład pracy to zgodnie z powołaną wyżej definicją pewna struktura organizacyjna, w ramach której wykonywana jest praca. Strukturę tę tworzą co do zasady funkcjonalnie ze sobą czy powiązane składniki majątkowe, np. lokale czy urządzenia oraz osobowe, tj. pracownicy wykonujący pracę w zakładzie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazanie elementów, jakie składają się na przejmowany zakład pracy, komplikuje się, jeśli chodzi o zakład pracy prowadzony przez agencję pracy tymczasowej. W przypadku agencji trudno mówić o istnieniu struktury organizacyjnej, w ramach której pracownicy tymczasowi wykonywaliby pracę. Pracownicy tymczasowi są zatrudniani przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy–użytkownika – klienta agencji. W konsekwencji są oni włączeni do struktury organizacyjnej pracodawcy–użytkownika, u którego wykonują pracę, a nie agencji. Aby rozwiązać ten problem, warto nawiązać do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (od 1 grudnia 2009 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) w sprawie Mahomet Jouini and Others przeciwko Princess Personal Service GmbH (C-458/05). W sprawie tej dyrektor zarządzający agencją pracy tymczasowej Mayer & Co GmbH (zwanej dalej Mayer), mającej trudności finansowe, wraz ze swoją żoną, pracownicą tej agencji, założyli nową agencję pracy tymczasowej Princess Personal Service GmbH (zwaną dalej PPS). Nowa agencja przejęła część klientów agencji Mayer oraz zatrudniła pracowników tymczasowych, którzy dotychczas wykonywali pracę dla tych klientów. Przejęci pracownicy tymczasowi odwołali się do sądu, żądając od agencji PPS wypłaty wynagrodzenia, które nie zostało im wypłacone przez agencję Mayer. Jako uzasadnienie swoich żądań wskazali, że agencja PPS przejęła część zakładu pracy prowadzonego przez agencję Mayer, a w związku z tym ponosi wobec przejętych pracowników zobowiązania powstałe przed przejściem.

W wyroku Trybunał podkreślił, że w przypadku agencji pracy tymczasowej nie można wyodrębnić struktury organizacyjnej, w ramach której pracę wykonywaliby pracownicy tymczasowi. W związku z tym trzeba zmodyfikować powołaną powyżej wspólnotową koncepcję przejścia zakładu pracy stosowanie do charakteru działalności prowadzonej przez agencje. Istotne w tej sytuacji było ustalenie, czy agencja PPS przejęła od Mayer takie składniki, które były wystarczające do kontynuowania dotychczasowej działalności.

Trybunał stwierdził, że w przypadku agencji pracy tymczasowej do przejścia zakładu pracy (odpowiednio jego części) decydujące znaczenia ma przejęcie takich składników, jak:

  • pracownicy tymczasowi,
  • pracownicy administracyjni, którzy organizują kierowanie pracowników tymczasowych do klientów agencji,
  • know-how,
  • klienci, z którymi związani są poszczególni pracownicy tymczasowi.

Oznacza to, że w przypadku przejścia zakładu pracy (jego części) między dwiema agencjami pracy tymczasowej nie ma znaczenia przejęcie składników materialnych. Niezbędnym elementem jest przejęcie pracowników tymczasowych, bez których agencja przejmująca nie może kontynuować działalności.

Przy okazji omawiania tego wyroku warto podkreślić, że do wystąpienia skutków w postaci zmiany pracodawcy oraz wstąpienia nowego pracodawcy w miejsce dotychczasowego bez znaczenia jest okoliczność, czy między nowym i dotychczasowym pracodawcą doszło w tym celu do zawarcia jakiegoś formalnego porozumienia. Podstawę prawną dla przejścia zakładu może stanowić nawet podjęcie wzajemnej nieformalnej współpracy przez dwa podmioty.

Podsumowując, po pierwsze przyjęta w prawie wspólnotowym koncepcja przejścia zakładu pracy (jego części) uzależniona jest od specyfiki działalności prowadzonej przez pracodawcę, po drugie z przejściem zakładu pracy (jego części) nie zawsze będzie się wiązać przejęcie składników materialnych. Niekiedy, tak jak w przypadku agencji pracy tymczasowej, wystarczające do zakwalifikowania danej sytuacji jako przejście zakładu pracy (jego części) jest przejęcie składników o charakterze niematerialnym.

Podstawa prawna:

  • art. 231 Kodeksu pracy,
  • dyrektywa Rady 2001/23/WE z 12 marca 2001 r. w sprawie zbliżania ustawodastw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (DzUrz WE L 82 z 22.03.2001 r., s. 16–20).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA