Kategorie

Odprawa emerytalna

Niższe odprawy w razie rozwiązania umowy o pracę przewiduje art. 15gd specustawy dodany ustawą o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19. Przepis ten obowiązuje od 24 czerwca 2020 r. Ile wynoszą aktualnie odprawy?
W tym roku wypłacimy naszym trzem pracownikom odprawy emerytalne. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby mogły one skorzystać ze zwolnienia składkowego?
Czy osobie, która rozwiązuje umowę o pracę w związku z uzyskaniem prawa do matczynej emerytury, pracodawca ma obowiązek wypłaty odprawy emerytalnej?
Wypłata odprawy emerytalnej to obowiązek pracodawcy. Warto wiedzieć komu i kiedy przysługuje odprawa emerytalna, a także jaka jest jej wysokość oraz od jakich czynników zależy.
Rozwiązanie stosunku pracy rodzi po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Zakres obowiązków pracodawcy związanych z rozwiązaniem stosunku pracy uzależniony jest od tego, czy rozwiązanie następuje w trybie zwykłym, czy w trybie szczególnym.
Kodeks pracy oraz niektóre ustawy regulują różne rodzaje odpraw. Jedną z nich jest odprawa pieniężna przy zwolnieniu grupowym. Innymi rodzajami odpraw są m.in. odprawa emerytalna lub rentowa oraz pośmiertna, przysługująca członkowi rodziny zmarłego pracownika.
Odprawa emerytalna przysługuje pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę. To odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
Kodeks pracy przewiduje 3 rodzaje odpraw. Jedną z nich jest odprawa przy zwolnieniu grupowym, która ma zastosowanie również w przypadku odrzucenia przez pracownika nowych warunków pracy zaproponowanych przez pracodawcę. Innymi rodzajami odpraw jest emerytalna lub rentowa oraz pośmiertna, przysługująca członkowi rodziny zmarłego pracownika.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy istnieje kilka rodzajów odpraw, na które mogą liczyć pracownicy. Tym, co je łączy, jest zwykle wymóg przepracowania określonego czasu. Komu i kiedy przysługuje odprawa pracownicza?
Pracownikowi przysługuje odprawa emerytalna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Urzędnik państwowy i członek korpusu służby cywilnej, w zależności od stażu pracy, może liczy na odprawę nawet w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Jej wysokość oblicza się jak ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
Odprawa emerytalna i rentowa to świadczenia jednorazowe. Przysługują w przypadkach ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę bądź emeryturę. Jaka jest wysokość odprawy emerytalnej i rentowej?
Z jednym z naszych pracowników 29 lutego br. została rozwiązana umowa o pracę z upływem czasu, na który została zawarta. Były pracownik wystąpił do nas 10 kwietnia br. z wnioskiem o wypłatę odprawy emerytalnej, przedstawiając decyzję ZUS o przyznaniu emerytury od 5 kwietnia br. Pracownik nie uprzedził nas, że ma prawo do emerytury, a także wcześniej nie deklarował, że ma zamiar przejść na emeryturę. Czy w takiej sytuacji musimy mu wypłacić odprawę emerytalną?
Pracownikom, świadczącym pracę na podstawie umów na czas określony, podobnie jak pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony, przysługują odprawy pieniężne. Jest to m.in. odprawa emerytalno-rentowa.
Odprawa emerytalna ma charakter jednorazowy. Oznacza to, że pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa. Jednak w sytuacji, gdy osoba uprawniona do odprawy jest zatrudniona u kilku pracodawców i z każdym z nich rozwiąże stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę w tym samym terminie, odprawa przysługuje od każdego z tych pracodawców.
Pracownikowi przysługuje dodatkowe świadczenie pieniężne w postaci odprawy w sytuacjach określonych przez przepisy prawa pracy. Pracodawca wypłaca ją m.in. w przypadku przejścia pracownika na emeryturę.
Przepisy płacowe mogą korzystniej ustalać zasady nabycia prawa do odprawy emerytalno-rentowej niż art. 921 Kodeksu pracy, bowiem przepis kodeksowy w tej kwestii nie jest bezwzględnie obowiązujący (wyrok Sądu Najwyższego z 6 lipca 2011 r., sygn. akt II PK 51/11).
Pracownik uzyskał prawo do emerytury. Przed rozwiązaniem stosunku pracy złożył wniosek o wypłacenie odprawy emerytalnej. W moim zakładzie pracy pracownik ten pracuje dopiero 3 lata. Czy ma to wpływ na wysokość odprawy? Z tego co wiem, pracownik pobierał kiedyś rentę z tytułu niezdolności do pracy i być może wypłacono mu odprawę rentową. Jak można to potwierdzić? Jeżeli pracownik rzeczywiście otrzymał odprawę rentową, to czy będę musiał wypłacić odprawę emerytalną albo odprawę uzupełniającą?
Odprawa to dodatkowe świadczenie, które przysługuje pracownikowi lub ewentualnie członkom jego najbliższej rodziny. Kodeks pracy przewiduje cztery rodzaje odpraw: emerytalną, rentową, pośmiertną oraz związaną z zatrudnieniem na podstawie wyboru.
Jeżeli pracodawca dokonuje zwolnień grupowych, wówczas powinien wypłacić odprawę każdemu zwalnianemu pracownikowi. Prawo do jej otrzymania nie jest uzależnione od rodzaju umowy, czasu pracy, a także tego, czy pracownik w trakcie zwolnień grupowych wykonywał swoje obowiązki.
Czy odprawa emerytalno-rentowa przysługuje wszystkim pracownikom, a także tym zajmującym kierownicze stanowisko w zakładzie pracy?
Odprawa emerytalna lub rentowa jest świadczeniem jednorazowym. Może się jednak zdarzyć, że pracownik otrzyma dwie odprawy, np. gdy jest zatrudniony w dwóch zakładach pracy i w związku z przejściem na emeryturę jednocześnie rozwiąże obie umowy o pracę.
Świadczenia pieniężne wypłacane pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę lub jej wygaśnięciem są zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Zwolnione ze składek są także dodatkowe świadczenia wypłacane na podstawie wewnątrzzakładowych przepisów płacowych.
Nasza firma zatrudniała pracownika, który od 15 stycznia 2010 r. miał ustalone prawo do emerytury w ZUS. W sierpniu br. pracownik ten zdecydował się przejść na emeryturę i złożył wypowiedzenie umowy o pracę. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracownika obowiązywał 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Umowa o pracę powinna więc rozwiązać się 30 listopada 2010 r. Jednak w okresie wypowiedzenia pracownik często opuszczał pracę bez usprawiedliwienia, w związku z czym 15 października 2010 r. rozwiązaliśmy z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.). Po rozwiązaniu umowy o pracę pracownik przeszedł na emeryturę i wystąpił do nas o wypłatę odprawy emerytalnej. Czy jesteśmy zobowiązani wypłacić mu odprawę?
Sposób naliczania, przyznawania i wypłacania świadczeń pracowniczych (odprawy emerytalno-rentowe, odprawy pośmiertne, nagrody jubileuszowe) dla nauczycieli akademickich reguluje Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, zwana dalej Ustawą.
Założenia do projektu ustawy mającej na celu poprawienie działania otwartych funduszy emerytalnych (OFE) powinny być gotowe najpóźniej w przyszły wtorek - zapowiedział szef Zespołu Doradców Strategicznych premiera Michał Boni.
Odprawa emerytalno-rentowa to jednorazowe świadczenie pieniężne. Wypłacane jest przez pracodawcę pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z jego przejściem na emeryturę lub rentę.
W związku ze zmianami wynikającymi z przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych nasza jednostka (gminny zakład budżetowy) ulega likwidacji z końcem tego roku. Wśród zwalnianych pracowników dwie osoby przechodzą na emeryturę. Czy osoby te mają prawo do odprawy emerytalnej, czy odprawy z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników? A może należy im wypłacić oba świadczenia?
Otrzymanie przez pracownika odprawy z tytułu przejścia na rentę z powodu niezdolności do pracy wyklucza nabycie przez tego pracownika prawa do kolejnej odprawy z tytułu przejścia na emeryturę lub prawa do odprawy uzupełniającej, stanowiącej różnicę wysokości odprawy emerytalnej i wysokości otrzymanej odprawy rentowej (uchwała Sądu Najwyższego z 18 marca 2010 r., II PZP 1/10).
Jestem dyrektorem niewielkiej szkoły podstawowej. Jeden z naszych nauczycieli przejdzie w 2009 r. na świadczenie kompensacyjne. Czy temu nauczycielowi należy wypłacić odprawę emerytalną i czy będzie on mógł korzystać z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?
Odprawa emerytalna jest świadczeniem jednorazowym i powinna być wypłacona w dniu rozwiązania stosunku pracy.
Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
W czerwcu 2009 r. wypowiedziałem jednemu z moich pracowników umowę o pracę z powodu likwidacji jego stanowiska pracy. Pracownik ten ma 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Pracownik przyszedł do mnie z pytaniem, czy wypłacę mu odprawę emerytalną, bo będzie się starał w ZUS o przyznanie świadczenia przedemerytalnego, i odprawę z tytułu zwolnień grupowych. Moim zdaniem nie muszę wypłacać ani jednej, ani drugiej odprawy, przecież świadczenie przedemerytalne to nie emerytura, zwolnień grupowych też nie przeprowadzałem, zwolniłem tylko tego jednego pracownika. Kto ma rację, ja czy pracownik?
W maju 2009 r. wypowiedziałem jednemu z moich pracowników umowę o pracę z powodu likwidacji jego stanowiska pracy. Pracownik ten ma 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Pracownik przyszedł do mnie z pytaniem, czy wypłacę mu odprawę emerytalną, bo będzie się starał w ZUS o przyznanie świadczenia przedemerytalnego, i odprawę z tytułu zwolnień grupowych. Moim zdaniem nie muszę wypłacać ani jednej, ani drugiej odprawy, przecież świadczenie przedemerytalne to nie emerytura, zwolnień grupowych też nie przeprowadzałem, zwolniłem tylko tego jednego pracownika. Kto ma rację, ja czy pracownik?
Od 8 stycznia 2009 r. po zmianie przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych pracodawcy mogą równocześnie wypłacać pracownikom emeryturę i wynagrodzenie bez rozwiązywania z nimi umowy o pracę.
Czy pracownikowi, który otrzymał odprawę emerytalną w związku z przejściem na świadczenie przedemerytalne, przysługuje ponownie odprawa emerytalna w związku z przejściem na emeryturę?
Karta Nauczyciela przewiduje wypłacenie rekompensat nauczycielom, którzy rozstają się z dotychczasowym pracodawcą. Świadczeniami tymi są odprawy.
W ramach reorganizacji w zakładzie pracy są przeprowadzane zwolnienia grupowe. Do zwolnienia wytypowaliśmy m.in. dwóch pracowników, którzy spełniają warunki do przyznania prawa do wcześniejszej emerytury. Czy tym pracownikom przysługuje odprawa emerytalna? Jeśli tak, to czy w tej sytuacji należy im wypłacić dwie odprawy - emerytalną i z tytułu zwolnień grupowych?
Pracownica pracuje w naszej firmie na 1/2 etatu i na 3/4 etatu u innego pracodawcy. Pracę tę rozpoczęła jeszcze przed podjęciem pracy w naszej firmie. Wkrótce przechodzi na emeryturę. Czy pracownicy zatrudnionej w dwóch firmach należy wypłacić odprawę emerytalną z tytułu każdego stosunku pracy? Jeśli tak, to czy w świadectwie pracy należy zamieścić zapis, że pracownicy wypłacono odprawę emerytalną?
Od 8 stycznia 2009 r. pracownicy mogą jednocześnie otrzymywać emeryturę i pensję od pracodawcy, bez konieczności rozwiązywania umowy o pracę. W związku z tym powstały wątpliwości, czy takim pracownikom przysługuje odprawa emerytalna.
Jeden z pracowników odchodzi w lutym z firmy w związku z przejściem na emeryturę. Zgodnie z obowiązującym w naszej firmie regulaminem wynagradzania przysługuje mu odprawa emerytalna w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia, a więc wyższa niż ta, którą przewiduje Kodeks pracy. Czy od kwoty nadwyżki ponad kwotę odprawy emerytalnej wynikającą z przepisów Kodeksu pracy powinniśmy opłacić składki?
Nasz pracownik w lutym 2009 r. złożył wniosek o emeryturę, mimo że kontynuuje zatrudnienie i nadal zamierza pracować. Ma 61 lat i do końca grudnia 2008 r. miał udokumentowane ponad 40 lat okresów składkowych i nieskładkowych, w tym 35 lat na podstawie umowy o pracę. Czy ZUS zawiesi pracownikowi prawo do emerytury w związku z tym, że nie rozwiązał umowy o pracę? Czy jeżeli pracownik rozwiąże umowę o pracę w terminie późniejszym, będziemy mogli wypłacić mu odprawę emerytalną?
Pracuje u dwóch pracodawców. Osiągnąłem wiek emerytalny i chce przejść na emeryturę. Czy otrzymam odprawy od obydwu pracodawców? 
Pracownik, który już raz uzyskał prawo do odprawy emerytalnej lub rentowej nie może ponownie nabyć do niej prawa w związku z ponownym zatrudnieniem. Oznacza to, że odprawa emerytalno – rentowa jest świadczeniem jednorazowym. 
Jesteśmy pracownikami Zarządu Dróg i Komunikacji, którzy w wyniku reorganizacji zostali zmuszeni do przejścia na emeryturę. Mamy więc prawo do odprawy emerytalnej. Wysokość tego świadczenia jest uzależniona od lat pracy. Powstaje jednak pytanie, czy do okresu zatrudnienia mającego wpływ na wysokość odprawy emerytalnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia czy wyłącznie staż pracy u danego pracodawcy?
Spełniam wszystkie warunki wymagane do przejścia na emeryturę. Swoje już w życiu przepracowałem. Na jaką odprawę mogę liczyć. Ile dostanę na odchodne od pracodawcy?  
Pracownikowi przysługuje jednorazowa odprawa emerytalno-rentowa w przypadku, gdy stosunek pracy został rozwiązany w związku z przejściem na rentę lub emeryturę. Odprawa emerytalna lub rentowa przysługuje tylko raz w życiu. Pracownik, który otrzymał taką odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.
Nasz pracownik jest zatrudniony równocześnie w dwóch zakładach pracy, w naszej gminnej bibliotece na 1/2 etatu i w gimnazjum jako nauczyciel w pełnym wymiarze. Od 1 września pracownik przechodzi na emeryturę nauczycielską - bez względu na wiek. Równocześnie poinformował nas, że chce rozwiązać umowę o pracę z biblioteką. W związku z rozwiązaniem umowy z gimnazjum pracownik otrzyma odprawę emerytalną z Karty Nauczyciela. Spełnia tam wymagane kryteria. Czy drugi zakład pracy - biblioteka może wypłacić pracownikowi odprawę emerytalną? Moim zdaniem pracownik nie nabył u nas prawa do odprawy emerytalnej. Pracownik nie ma prawa do emerytury w związku z zatrudnieniem w naszym zakładzie, bo ma dopiero 58 lat.
Pracownik przeszedł na świadczenie przedemerytalne. Nie otrzymał wówczas odprawy emerytalnej. Obecnie uzyskał prawo do emerytury. Czy powinniśmy wypłacić mu odprawę emerytalną?
Nasz pracownik przechodzi na emeryturę. Niebawem zatrudnimy go ponownie, ale tylko na 1/2 etatu. Pracownik poinformował nas, że w związku z tym, że będzie dalej u nas pracował, chce się zrzec odprawy emerytalnej. Czy jeżeli odbierzemy od pracownika takie oświadczenie na piśmie, to możemy niewypłacać mu odprawy?
Pracownikowi przysługuje jednorazowa odprawa emerytalno-rentowa w przypadku, gdy stosunek pracy został rozwiązany w związku z przejściem na rentę lub emeryturę. Odprawa emerytalna lub rentowa przysługuje tylko raz w życiu. Pracownik, który otrzymał taką odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.