REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy pracownikowi zwolnionemu z powodu zmian przepisów o finansach publicznych, który przechodzi na emeryturę, przysługują dwie odprawy

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

W związku ze zmianami wynikającymi z przepisów wprowadzających ustawę o finansach publicznych nasza jednostka (gminny zakład budżetowy) ulega likwidacji z końcem tego roku. Wśród zwalnianych pracowników dwie osoby przechodzą na emeryturę. Czy osoby te mają prawo do odprawy emerytalnej, czy odprawy z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników? A może należy im wypłacić oba świadczenia?

Państwa pracownicy powinni otrzymać oba świadczenia – odprawę emerytalną i odprawę z tytułu zwolnienia wynikającego z likwidacji jednostki. Nie ma podstaw do pozbawienia ich którejkolwiek z nich.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy lub wypowiedzenia związanego z likwidacją jednostki wynikającą ze zmian w przepisach o finansach publicznych pracownikom przysługują świadczenia przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje pracodawca z przyczyn niedotyczących pracowników (art. 100 ust. 6 ustawy – przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych). Postanowienie to odnosi się pośrednio do przepisów o zwolnieniach z przyczyn niedotyczących pracowników. Nie odsyła jednak do tych przepisów „całościowo”. Nie wskazuje, że świadczenia przysługują na zasadach określonych w przepisach „o zwolnieniach grupowych”. Nie można zatem przyjąć, że świadczenie pieniężne związane z zakończeniem stosunku pracy będzie jedynie przysługiwać w likwidowanych zakładach pracy, w których było zatrudnionych co najmniej 20 pracowników, gdyż tacy pracodawcy podlegają jedynie pod przepisy ustawy o zwolnieniach z przyczyn niedotyczących pracowników.

WAŻNE!

Pracownicy zwalniani z powodu likwidacji jednostki budżetowej w związku z nowymi przepisami o finansach publicznych powinni otrzymać odprawy „ekonomiczne”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez względu na powód rozwiązania umowy o pracę, pracownik samorządowy, który przechodzi na emeryturę lub rentę w związku z niezdolnością do pracy, ma natomiast prawo do jednorazowej odprawy z tego tytułu:

  • po 10 latach pracy – w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia,
  • po 15 latach pracy – w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia,
  • po 20 latach pracy – w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia (art. 38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych).

Związek ustania stosunku pracy z przejściem na emeryturę lub rentę nie może być traktowany jako równoznaczny z ustaniem stosunku pracy z powodu przejścia na emeryturę lub rentę. Nabycie prawa do jednego z tych świadczeń nie musi wobec tego stanowić przyczyny rozwiązania stosunku pracy. Jedynie przepisy dotyczące służby cywilnej akcentują przysługiwanie prawa do tej odprawy w sytuacji, gdy stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 28 lipca 1999 r. (I PKN 174/99, OSNP z 2000/21/786), może to być związek o charakterze przyczynowym, czasowym, funkcjonalnym albo mieszanym. W orzecznictwie przyjmuje się szerokie rozumienie związku przejścia na emeryturę lub rentę z zakończeniem stosunku pracy. Przepisy wiążą prawo do odprawy emerytalnej z ustaniem, nie zaś z rozwiązaniem stosunku pracy. Wygaśnięcie stosunku pracy wskutek upływu czasu, na jaki zawarto umowę o pracę, nie wyklucza jego związku z przejściem na emeryturę (wyrok SN z 28 lipca 1999 r., I PKN 174/99, OSNP 2000/21/786).

Przy takim rozumieniu prawa do odprawy emerytalnej nie można kwestionować roszczenia o jej wypłatę w sytuacji przedstawionej w pytaniu. Mimo zwolnienia z powodu likwidacji jednostki nie można przyjąć braku związku ustania stosunku pracy z przejściem na emeryturę (chociażby związku czasowego).

Przepisy nie wskazują także przypadków, w których odprawa wynikająca z likwidacji jednostki nie przysługuje zwalnianemu pracownikowi. Należy zatem uznać, że pracownicy wymienieni w pytaniu powinni otrzymać oba te świadczenia.

Podstawa prawna

  • art. 87, art. 100 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.),
  • art. 8 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. Nr 90, poz. 844 ze zm.),
  • art. 38 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA