Przejście pracownika na emeryturę a należne świadczenia

REKLAMA
REKLAMA
Przejście pracownika na emeryturę – informacje ogólne
Przejście pracownika na emeryturę stanowi prawo pracownika - nie jest jego obowiązkiem. Jeśli pracownik, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego, może w dalszym ciągu świadczyć pracę bez uszczerbku dla swojego zdrowia i na odpowiednio wysokim poziomie, pracodawca jest obowiązany mu to umożliwić.
REKLAMA
Warunkiem nabycia praw emerytalnych jest rozwiązanie stosunku pracy. W celu przejścia na emeryturę należy również sporządzić wniosek o emeryturę – dotyczy to osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 roku oraz złożyć go w ZUS-ie na 30 dni przed terminem uzyskania przez pracownika praw emerytalnych. Należy także zebrać dostępną dokumentację potwierdzającą uprawnienia pracownika do emerytury ze względu na osiągnięty wiek, staż pracowniczy i posiadane okresy ubezpieczenia emerytalnego. Pracodawca powinien z dniem ustania zatrudnienia przekazać pracownikowi prawidłowo wypełnione świadectwo pracy, a także na żądanie pracownika lub ZUS wystawiać dokumenty niezbędne do nabycia uprawnień emerytalnych.
Ekwiwalent urlopowy
Pracownik przechodzący na emeryturę ma prawo do urlopu na ogólnych zasadach - urlop w tej sytuacji będzie należny w wymiarze proporcjonalnym do okresu pracy w danym roku kalendarzowym. Jeśli pracownik nie wykorzysta przysługującego mu urlopu, pracodawca będzie musiał wypłacić ekwiwalent pieniężny.
Wynagrodzenie za pracę
Ustanie stosunku pracy (także z powodu przejścia na emeryturę), wiąże się z koniecznością wypłaty pracownikowi należnego wynagrodzenia za pracę. Pracodawca powinien zrobić to nie później niż ostatniego dnia trwania stosunku pracy.
Odprawa emerytalna
Odprawa emerytalna jest świadczeniem przeznaczonym wyłącznie dla osób przechodzących na emeryturę. Wypłaca się ją również pracownikowi chcącemu skorzystać z renty, jeśli spełnia warunki określone w kodeksie. Prawo do odprawy przysługuje bez względu na rodzaj rozwiązywanej umowy o pracę i przyczynę niezdolności do pracy, rodzaj emerytury, długość okresu pracy u danego pracodawcy. Co więcej, między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do odprawy musi istnieć związek czasowo-przyczynowy i funkcjonalny.
Co ciekawe, jeśli następuje zbieg prawa do różnych odpraw, nie wyklucza to wypłacenia obydwu odpraw. Pracodawca wypłaca odprawę pracownikowi w dniu rozwiązania stosunku pracy.
Przejście pracownika na emeryturę – podsumowanie
Pracownik chcący przejść na emeryturę musi w tym celu rozwiązać stosunek pracy, co niesie z sobą szereg obowiązków pracodawcy, czyli m.in. wypłacenie wynagrodzenia oraz udzielenie urlopu wypoczynkowego lub ekwiwalentu pieniężnego. Pracownik przechodzący na emeryturę ma również prawo do jednorazowej odprawy emerytalnej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA