Przejście pracownika na emeryturę a należne świadczenia

REKLAMA
Przejście pracownika na emeryturę – informacje ogólne
Przejście pracownika na emeryturę stanowi prawo pracownika - nie jest jego obowiązkiem. Jeśli pracownik, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego, może w dalszym ciągu świadczyć pracę bez uszczerbku dla swojego zdrowia i na odpowiednio wysokim poziomie, pracodawca jest obowiązany mu to umożliwić.
Warunkiem nabycia praw emerytalnych jest rozwiązanie stosunku pracy. W celu przejścia na emeryturę należy również sporządzić wniosek o emeryturę – dotyczy to osób urodzonych przed 1 stycznia 1949 roku oraz złożyć go w ZUS-ie na 30 dni przed terminem uzyskania przez pracownika praw emerytalnych. Należy także zebrać dostępną dokumentację potwierdzającą uprawnienia pracownika do emerytury ze względu na osiągnięty wiek, staż pracowniczy i posiadane okresy ubezpieczenia emerytalnego. Pracodawca powinien z dniem ustania zatrudnienia przekazać pracownikowi prawidłowo wypełnione świadectwo pracy, a także na żądanie pracownika lub ZUS wystawiać dokumenty niezbędne do nabycia uprawnień emerytalnych.
Ekwiwalent urlopowy
Pracownik przechodzący na emeryturę ma prawo do urlopu na ogólnych zasadach - urlop w tej sytuacji będzie należny w wymiarze proporcjonalnym do okresu pracy w danym roku kalendarzowym. Jeśli pracownik nie wykorzysta przysługującego mu urlopu, pracodawca będzie musiał wypłacić ekwiwalent pieniężny.
Wynagrodzenie za pracę
Ustanie stosunku pracy (także z powodu przejścia na emeryturę), wiąże się z koniecznością wypłaty pracownikowi należnego wynagrodzenia za pracę. Pracodawca powinien zrobić to nie później niż ostatniego dnia trwania stosunku pracy.
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
Kup książkę:
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineOdprawa emerytalna
Odprawa emerytalna jest świadczeniem przeznaczonym wyłącznie dla osób przechodzących na emeryturę. Wypłaca się ją również pracownikowi chcącemu skorzystać z renty, jeśli spełnia warunki określone w kodeksie. Prawo do odprawy przysługuje bez względu na rodzaj rozwiązywanej umowy o pracę i przyczynę niezdolności do pracy, rodzaj emerytury, długość okresu pracy u danego pracodawcy. Co więcej, między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do odprawy musi istnieć związek czasowo-przyczynowy i funkcjonalny.
Co ciekawe, jeśli następuje zbieg prawa do różnych odpraw, nie wyklucza to wypłacenia obydwu odpraw. Pracodawca wypłaca odprawę pracownikowi w dniu rozwiązania stosunku pracy.
Przejście pracownika na emeryturę – podsumowanie
Pracownik chcący przejść na emeryturę musi w tym celu rozwiązać stosunek pracy, co niesie z sobą szereg obowiązków pracodawcy, czyli m.in. wypłacenie wynagrodzenia oraz udzielenie urlopu wypoczynkowego lub ekwiwalentu pieniężnego. Pracownik przechodzący na emeryturę ma również prawo do jednorazowej odprawy emerytalnej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
Bieżące aktualności o zmianach przepisów
Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...
IFK Platforma Księgowych i KadrowychREKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(1)
Pokaż: