Kategorie

Ochrona zdrowia, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?
Przeciwdziałanie stresowi w miejscu pracy jest krokiem rozsądnym ze strony pracodawcy. Stres bowiem może być przyczyną wielu negatywnych konsekwencji dla samego pracodawcy i prowadzonego przez niego zakładu pracy. Nie można nie wspomnieć również o konsekwencjach, jakie stres wywiera na zdrowie pracowników.
Stres w miejscu pracy może mieć poważne skutki zdrowotne dla pracowników oraz duże skutki ekonomiczne dla pracodawcy. Warto jest więc znać przyczyny stresu, aby móc z nim skutecznie walczyć.
Wymagania bhp dotyczące palarni w zakładach pracy przestały obowiązywać 6 września 2011 r. W wyniku zmiany przepisów pracodawcy, którzy zdecydują się zapewnić pracownikom palarnię, nie będą narażeni na koszty związane z koniecznością dostosowania takiego pomieszczenia do restrykcyjnych wymagań bhp. Taką zmianę wprowadziła nowelizacja rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wyniki obowiązkowych badań lekarskich przeprowadzonych przez pracownika nie mogą zostać wydane pracodawcy - twierdzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Przepisy zezwalają jedynie na wydanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań lub o przeciwwskazaniach zdrowotnych danego pracownika do pracy na określonym stanowisku.
Średnio około 30 proc. pracowników każdej firmy to nałogowi palacze tytoniu. W interesie zarządzających leży eliminowanie problemów, jakie z tego wynikają. Same zakazy i propagowanie niepalenia to za mało – należy bardziej konkretnie pomóc pracownikom, którzy chcą przestać palić. Sposobem pomocy w wychodzeniu z nałogu może być metoda Allena Carra, od lat stosowana przez pracodawców chcących wesprzeć pracowników w zerwaniu z nałogiem.
Środowisko pracy w państwach członkowskich UE poddawane jest w coraz większym stopniu presji wynikającej z globalizacji, zmian technologicznych, uelastyczniania sposobów zatrudnienia i organizacji pracy. Pracownicy muszą się permanentnie dostosowywać do zmian. Taki stan rzeczy powoduje, że zaczyna narastać problem zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy.
Poza prawidłowo prosperującym systemem zarządzania oraz warunkami finansowymi, ważnym czynnikiem decydującym o związaniu się pracownika z firmą jest podmiotowe podejście do niego i jego potrzeb. W jaki sposób poprzez zainteresowanie się potrzebami pracownika budować kulturę organizacyjną kształtującą określone postawy swoich podwładnych: lojalność i zaangażowanie?
Wobec różnych interpretacji organów podatkowych, niejednokrotnie powstaje problem dotyczący stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zapewnianych przez pracodawcę świadczeń w postaci okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
Pracodawca ma obowiązek skierować kandydata do pracy na badania wstępne. Dopuszczenie do pracy nowego pracownika bez przeprowadzenia obowiązkowych badań może kosztować pracodawcę nawet 30 tys. zł kary. Z kolei pracownik powinien stosować się do wskazań lekarskich - w przeciwnym razie może stracić pracę.
Obowiązek zapewnienia przez pracodawcę okularów korygujących wzrok powoduje, iż uzyskane świadczenie nie stanowi przychodu pracownika. Zwolnienie podatkowe dotyczy również soczewek kontaktowych, jeżeli ich zakup wynika z zaleceń lekarskich.
Pracownica, która w ubiegłym roku miała zrefundowane okulary, zwróciła się do mnie ponownie z prośbą o nowe okulary. Tłumaczyła, że poprzednie okulary zbiły się i uległy zniszczeniu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, ile razy pracodawca ma zwracać koszty okularów? Ponadto proszę o wskazanie ogólnych zasad dotyczących refundacji za okulary. Do jakiej kwoty pracodawca powinien refundować pracownikowi zakup okularów? Czy pracodawca ma zwracać za całe okulary czy tylko za część? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?
W naszym zakładzie nie ma palarni i obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Jeden z pracowników w czasie przerw w pracy pali e-papierosy na terenie firmy. Czy łamie wprowadzony u nas zakaz palenia?
Dzisiaj, 21 marca, weszła w życie nowelizacja kodeksu pracy. Upraszcza ona zasady wykonywania wstępnych badań lekarskich pracowników.
E-papieros nie jest wyrobem tytoniowym, dlatego pracownicy, którzy palą elektroniczne papierosy, nie naruszają zakazu palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładu pracy.
Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?
Pakiety medyczne fundowane przez firmy pracownikom nadal będą zwolnione z VAT - poinformowała rzeczniczka prasowa resortu finansów Magdalena Kobos.
Rzecznik rządu Paweł Graś zapewnił, że w rządzie nie ma i nie będzie planów likwidacji ulgi podatkowej związanej ze składką zdrowotną.
Gdy niezdolność pracownika do pracy przypada na przełomie roku kalendarzowego, pracodawca musi ustalić okres, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas choroby, a kiedy ma prawo do zasiłku. Musi również przeliczyć od 1 stycznia podstawę wynagrodzenia chorobowego i zasiłków obliczanych od minimalnego wynagrodzenia.
Chcemy zatrudnić na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego pracownika, który ma lekki stopień niepełnosprawności. Pracownik ma niewielką wadę słuchu. Czy możemy zatrudnić pracownika z wadą słuchu na stanowisku kierowcy?
Pracownica w okresie ciąży jest objęta szczególną ochroną. Ochrona ta polega m.in. na tym, że zatrudnianie kobiet w ciąży jest zabronione lub ograniczone przy niektórych pracach.
W Polsce zapanowała moda na depresję. Pracownicy w strachu przed redukcjami uciekają na zwolnienia lekarskie niepodważalne dla ZUS-u i dające swobodne możliwości elastycznego wydłużania lub skracania czasu zwolnienia. Dzięki kryzysowi odkryli i coraz powszechniej stosują nowy, skuteczniejszy niż wszystkie dotychczasowe, wybieg chroniący ich przed zwolnieniem z pracy – choroby psychiczne. Według oficjalnych statystyk ZUS liczba dni absencji spowodowanych chorobami psychicznymi w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła w Polsce prawie o 30 proc.
Proponowane zmiany w kwestii opodatkowania pakietów medycznych fundowanych przez pracodawców utrudnią firmom dbanie o zdrowie swoich pracowników – jednogłośnie podkreślają inwestorzy sektora nowoczesnych usług biznesowych.
Jeśli pracownik ma kłopoty ze zdrowiem wywołane mobbingiem, wówczas może dochodzić od pracodawcy zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. A jeżeli rozwiązał z tego powodu umowę o pracę, przysługuje mu prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie. Będzie jednak musiał udowodnić przed sądem, że faktycznie był stosowany wobec niego mobbing.
Wprowadziliśmy całkowity zakaz palenia tytoniu na terenie zakładu pracy. Nie mamy również palarni. Jeden z naszych pracowników złamał obowiązujący zakaz. Ponadto palił w miejscu, gdzie jest to szczególnie zabronione. W jaki sposób możemy go ukarać?
Od 1 stycznia 2011 r. zmianie ulegają przepisy dotyczące wysokości zasiłku chorobowego za okres pobytu w szpitalu od 15. do 33. dnia niezdolności do pracy w roku kalendarzowym pracownika, który ukończył 50 lat. Zasiłek chorobowy będzie wówczas wynosił 80 proc. podstawy wymiaru, a nie jak dotychczas 70 proc. podstawy wymiaru.
W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?
Ochrona przed wypowiedzeniem dotyczy tylko nieobecnego pracownika. Jeżeli mimo choroby pracownik stawia się do pracy i ją wykonuje, można mu skutecznie złożyć wypowiedzenie umowy o pracę.
W życie weszła ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Czy na jej podstawie właściciele firm zwolnieni są z obowiązku tworzenia palarni?
Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników.
Pracownik naszej firmy przebywał na zwolnieniu lekarskim od 27 lutego do 12 października br. z powodu gruźlicy. W wyniku przeprowadzonej kontroli wykorzystywania zwolnienia lekarskiego przez pracownika pozbawiliśmy go prawa do zasiłku chorobowego za 14 dni, od 29 września do 12 października br. Obecnie pracownik dostarczył kolejne zwolnienie lekarskie na okres od 13 października do 1 listopada br. Czy za ten okres niezdolności do pracy należy mu wypłacić zasiłek chorobowy? Jak liczyć okres zasiłkowy?
Zakaz palenia tytoniu obowiązuje w zakładach pracy i innych miejscach określonych ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu. Pracodawca może wyznaczyć palarnię, ale nie jest to jego obowiązkiem.
Zły system kontroli jest winny temu, że pracownicy bezprawnie korzystają ze zwolnień lekarskich. Zdaniem Pracodawców RP potrzebne jest jak najszybsze rozwiązanie tego problemu.
Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury. W celu maksymalnego zmniejszenia tego ryzyka należy podjąć odpowiednie kroki, z których podstawowym jest właściwie przeprowadzona ocena wszystkich możliwych zagrożeń.
Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?
W związku z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał wykupione dla pracowników pakiety medyczne za ich przychód podatkowy, pracodawcy, którzy nie pobierali zaliczek na podatek od tych świadczeń, mogą rozważyć dokonanie korekty. Należy jednak zauważyć, że uchwała ta nie rozstrzyga ostatecznie sporu, czy świadczenia te należało zaliczać do przychodów pracowników.
Pracodawcy RP apelują o ustawowe rozstrzygnięcie czy abonamenty medyczne pracowników powinny stanowić przychód, podlegający opodatkowaniu.
Pojęciem profilaktycznej opieki zdrowotnej określa się ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.
Wspólnikami w spółce cywilnej są trzy osoby. Zgodnie z umową spółki każdy ze wspólników ma prawo jednoosobowo reprezentować firmę i podpisywać wszystkie dokumenty związane z działalnością spółki, w tym również umowy o pracę. Praktycznie w bieżącą działalność firmy zaangażowane są tylko dwie osoby. Czy wszyscy wspólnicy będący właścicielami firmy powinni odbyć szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami? Czy wystarczy, aby tylko jeden z nich odbył takie szkolenie? Czy osoba, która nie angażuje się w działalność spółki, ma obowiązek ukończyć szkolenie okresowe w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracodawców i innych osób kierujących pracownikami?
19 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy związane z chorobami zawodowymi są niezgodne z Konstytucją RP.
Głównym celem realizowanym przez służbę medycyny pracy jest zapewnienie ochrony zdrowia pracujących.