REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Komunikacja w firmie, Związki zawodowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Czy fundusze emerytalne mają łatać dziurę budżetową

Reformą funkcjonowania Otwartych Funduszy Emerytalnych zajmował się Zespół ds. Ubezpieczeń Komisji Trójstronnej.  Zdaniem pracodawców, fundusze emerytalne powinny mieć możliwość inwestowania w różnorodne instrumenty finansowe, także na rynkach zagranicznych. Związkowcy są w tej sprawie podzieleni.

Europejskie rady zakładowe

Zadaniem Europejskich Rad Zakładowych jest pomoc pracownikom międzynarodowych korporacji w uzyskaniu informacji. Dzięki temu mają oni wpływ na decyzje istotne z ich punktu widzenia, a nie są one podejmowane tylko przez kierownictwo znajdujące się w innym państwie.

Łatwiejsze wykorzystanie środków z Funduszu Pracy ograniczy bezrobocie

Wzrost bezrobocia we wrześniu był niewielki, jednak pracy poszukiwało prawie 70 tys. nowych bezrobotnych więcej niż w sierpniu - powiedziała wiceprzewodnicząca Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Wiesława Taranowska, komentując dane GUS. Jej zdaniem ułatwienia dla przedsiębiorców w wykorzystaniu środków z Funduszu Pracy pomogłyby ograniczyć bezrobocie.

Pomoc finansowa dla przedsiębiorców

 Przedsiębiorcy złożyli dotychczas 27 wniosków o przewidzianą w pakiecie antykryzysowym pomoc finansową państwa. W większości wnioski złożyły małe i średnie firmy - poinformowała minister pracy Jolanta Fedak.

Kultura nieufności czyli jak budować zaufanie i przetrwać jego kryzys

Czy zaufanie stanowi wartość nie tylko w codziennym życiu, nauce, ale również biznesie? Odpowiedź na to pytanie determinuje dalsze istnienie i rozwój bądź upadek współczesnych przedsiębiorstw, rozmaitych organizacji, jak również całych społeczeństw. Zaufanie urasta do rangi słynnej kwestii szekspirowskiego Hamleta.

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia przez pracodawcę

Pracodawca może rozwiązać z pracownikiem umowę bez okresu wypowiedzenia z winy pracownika lub bez winy pracownika.

Związkowa kontrola rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia

W razie wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi pracodawca ma obowiązek skonsultować ze związkami zawodowymi swój zamiar. Taki sam obowiązek ciąży na pracodawcy w razie rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.

Związkowa kontrola wypowiedzenia umowy o pracę

Jednym z przejawów ochrony przed wypowiedzeniem jest obowiązek przeprowadzenia kontroli wypowiedzenia przez związki zawodowe.

Ochrona przed wypowiedzeniem działaczy związkowych

Działacze związkowi podlegają szczególnej ochronie przed wypowiedzeniem im umowy o pracę. Na czym polega wyjątkowa ochrona ich stosunków pracy.

Konsultacje zwolnień grupowych ze związkami zawodowymi

Prawidłowo dokonane zwolnienia grupowe nie mogą się odbyć bez konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u tego pracodawcy.

Tryb dokonywania zwolnień grupowych

Zwolnienia grupowe to szczególne zwolnienia pracowników z powodów nie dotyczących pracowników. Odbywają się w szczególnym trybie. Ważnym elementem procesu zwolnień grupowych są konsultacje ze związkami zawodowymi.

Obowiązki pracodawcy wobec związku zawodowego

Na pracodawcy ciąży wiele obowiązków związanych z działaniem na terenie jego zakładu pracy związków zawodowych. Obowiązki te można podzielić na mające charakter organizacyjny oraz informacyjno-konsultacyjny.

Rozwiązanie układu zbiorowego pracy (art.241 (7))

Układu zbiorowe pracy mogą ulec rozwiązaniu w ściśle określonych sytuacjach.

Sprzeczności w treści układ zbiorowy pracy (art.241(6))

Treść postanowień układu wyjaśniają wspólnie jego strony. Wyjaśnienia treści postanowień układu, dokonane wspólnie przez strony układu, wiążą także strony, które zawarły porozumienie o stosowaniu tego układu. Wyjaśnienia udostępnia się stronom porozumienia.

W jakiej formie zawiera się układy zbiorowe pracy? (art.241 (5))

Układ zbiorowy pracy zawiera się w formie pisemnej na czas nie określony lub na czas określony.

Pracodawca udziela związkom zawodowym informacji o jego sytuacji ekonomicznej (art.241 (4))

Zawarcie układu następuje w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacja związkową. Ważną kwestią jest właściwa ocena sytuacji ekonomicznej pracodawcy, która może wpłynąć na treść układu zbiorowego pracy.

Sposób przeprowadzenia rokowań przy ustanawianiu układu zbiorowego (art.241 (3))

Układ zbiorowy pracy zostaje zawarty w drodze rokowań pomiędzy pracodawcą a organizacjami reprezentującymi pracowników.

Zawarcie układu zbiorowego pracy w drodze rokowań (art. 241(2))

Układy zbiorowe pracy – specyficzne źródła pracy są zawierane przez pracodawcę i organizację związkową w drodze rokowań.

Co strony mogą ustalić w układach zbiorowych pracy? (art. 241 (1))

Układy zbiorowe pracy są zawierane przez pracodawcę i zakładową organizację związkową. Jakie są obligacyjne elementy układów zbiorowych pracy?

Co określa układ zbiorowy pracy? (art.240)

Układ zbiorowy pracy zawierany przez reprezentację pracowników i pracodawcę w sposób kompleksowy określa warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą.

Czym są układy zbiorowe pracy? (art.239)

Układy zbiorowe pracy należą do źródeł prawa pracy. Zawierane są pomiędzy organizacją zakładową pracowników a pracodawca lub organizacja pracowników.

Czym są organizacje związkowe? (art.238)

W polskim zbiorowym prawie pracy obowiązuje model przedstawicielstwa związkowego. Organizacje związkowe reprezentują prawa i interesy pracowników.

Zarządzanie szefem czyli budowanie relacji z przełożonym

Komunikacja z dołu do góry od dawna jest przedmiotem troski przywódców w dużych i średnich organizacjach. Informacja od pracowników, liderów zespołów czy kierowników jest bardzo dobrym źródłem szybkiego identyfikowania rynkowych szans i zagrożeń. Ponadto umożliwia wykorzystanie rezerw i zasobów znajdujących się wewnątrz firmy.

Kiedy można zwolnić działacza związkowego

Działacze związkowi należą do grupy osób szczególnie chronionych przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę. Można ich jednak zwalniać np. w trybie porozumienia stron.

Tworzenie rad pracowników

Od 8 lipca 2009 r. obowiązują nowe przypisy dotyczące powoływania rad pracowników. Rady wyłonione na podstawie uchylonych unormowań będą jednak mogły funkcjonować do końca kadencji.

Jak udzielać negatywnej informacji zwrotnej?

Kieruję grupą handlowców. Jednym z mało wdzięcznych zadań na moim stanowisku jest przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej dotyczącej sposobów pracy i osiągnięć moich podwładnych. Jak powinienem przekazywać negatywną ocenę, by była ona konstruktywna i nie demotywowała do pracy.

Współdziałanie z zakładową organizacją związkową (art. 23 (2))

Jednym z konstytucyjnych praw jest prawo do tworzenia przez pracowników związków zawodowych. Pracodawcy mają obowiązek współdziałania ze związkami działającymi w jego zakładzie pracy.

Prawo do tworzenia organizacji związkowych (art. 18(1), 18(2), 18(3))

Pracownicy i pracodawcy, w celu ochrony swoich spraw mają prawo zrzeszać się w różnego rodzaju organizacje związkowe.

Lista członków związku zawodowego

Uprawnienie pracowników do zrzeszania się w związek zawodowy jest niekwestionowaną gwarancją wolności związkowych najpełniej wyrażoną w ustawie z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm.).

Czy w rekrutacji warto wykorzystać technologię wideokonferencji?

Chcemy dla naszej firmy pozyskać najlepiej wykwalifikowanych pracowników, jednak w mieście, w którym znajduje się nasza siedziba, nie znaleźliśmy osób spełniających wymagane kryteria. Zastanawiamy się nad wykorzystaniem wideokonferencji i jestem ciekawy, jak efektywnie i ekonomicznie poprowadzić proces rekrutacji, który przekracza granice miast czy województw, a nawet państwa. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, korzystając z wirtualnej rekrutacji?

Kiedy można pominąć opinię związku zawodowego w sprawie sprzeciwu pracownika od kary porządkowej

Pracownik złożył sprzeciw od kary nagany. Zwróciliśmy się do związku zawodowego o opinię w tej sprawie. Związek zajął stanowisko po 16 dniach, informując nas, że popiera sprzeciw pracownika. Zanim otrzymaliśmy informację od związku zawodowego, udzieliliśmy pracownikowi odpowiedzi, że nie uwzględniamy jego sprzeciwu. Pracownik wystąpił z pozwem do sądu pracy o uchylenie kary jako nałożonej bez konsultacji ze związkiem zawodowym. Czy nasze działanie było prawidłowe?

Wspomaganie efektywności

Inne decyzje podejmują zarządy firm w czasie prosperity, a inne w czasie spowolnienia gospodarczego. Niezależnie jednak od koniunktury muszą dbać o kosztową efektywność, sprawną komunikację czy innowacyjność tego, co oferują rynkowi. Podstawą skuteczności realizacji tych celów jest zaangażowanie pracowników. Jak je zwiększyć bez szkodliwego w ostatecznym rozrachunku „przykręcania śruby”?

Jak pomóc pracownikom radzić sobie z sytuacją kryzysową w firmie

Obecna sytuacja na rynku, dynamiczne zmiany w przedsiębiorstwach (redukcja kosztów, zwalnianie pracowników), sprawiają, że wielu pracodawców zapomina o tym, iż w każdej firmie najważniejszy jest człowiek. Organizacja jest tworem żywym. Angażuje nowych ludzi na miejsce tych, którzy z niej odchodzą, zmienia stosunki ze swoim otoczeniem. Zmiana jest nieuchronną cechą otoczenia każdej organizacji. Aby organizacja mogła przetrwać, musi się wciąż rozwijać.

Czynności doraźne działacza związkowego

Pracodawca powinien zostać uprzedzony o doraźnym zwolnieniu swojego pracownika.

Kształtowanie cech przywódczych menedżerów

Nie ma uniwersalnej recepty na przywództwo, tak jak nie ma uniwersalnych cech charakterystycznych dla liderów – to, co sprawdza się u jednego przywódcy, nie sprawdza się u drugiego.

Jak pracować z konformistą i nonkonformistą

Informacja zwrotna powinna być dostosowana do odbiorcy. Co, jeśli mamy do czynienia z dwoma różnymi pracownikami? Jeden to perfekcjonista, który wszystko wykonuje zgodnie ze wskazówkami, ale nigdy nie przejawia inicjatywy, nie przekracza zasad i zgłasza same problemy, gdy trzeba zrobić coś inaczej niż do tej pory było to wykonywane. Drugi ma mnóstwo pomysłów, świetnie radzi sobie z trudnymi zadaniami, ale wiem też, że ma kłopot z terminowością i dokańczaniem wykonywanych zadań. Jakie są inne sposoby funkcjonowania tych ludzi w pracy? W jaki sposób ta wiedza pomoże przygotować trafny feedback?

W jaki sposób wprowadzić system HRM oparty na modelu kompetencyjnym

Wyzwaniem dla dużych organizacji jest mnogość procesów i narzędzi HRM. Szkolenia, programy rozwojowe, systemy ocen i zarządzania talentami, testy, procedury oraz narzędzia stosowane w rekrutacji – wszystko to składa się na bardzo rozbudowany system, komplikujący się wraz z rozrostem organizacji i pojawianiem się nowych jednostek oraz nowych dostawców. Jedną z odpowiedzi na brak spójności procesów i narzędzi jest oparcie całego systemu HRM na modelu kompetencyjnym. Co należy zrobić, aby adaptacja modelu kompetencyjnego zakończyła się sukcesem?

Przeprowadzanie procesu zmian w organizacji

O sukcesie firmy, zwłaszcza w aspekcie inicjowania zmian i przeprowadzania przez nie całych organizacji, decyduje suma zachowań przywódczych - przywództwo staje się obecnie najbardziej pożądaną właściwością.

Odrzucenie sprzeciwu od nałożonej kary porządkowej

Pracownik wniósł sprzeciw od nałożonej na niego kary upomnienia. Sprzeciw ten chcemy odrzucić. Czy w piśmie do pracownika trzeba uzasadnić odrzucenie tego sprzeciwu?

Obowiązek konsultacji ze związkami zawodowymi

Chcemy zmienić pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony warunki umowy na mniej korzystne. Jest on członkiem związku zawodowego działającego w naszym zakładzie. Czy musimy skonsultować zamiar wypowiedzenia zmieniającego i podać jego przyczynę związkom zawodowym?

Co zrobić, żeby nie spędzać 60 proc. czasu pracy na zebraniach

Jestem nowo mianowanym menedżerem. Pracuję w dużej międzynarodowej firmie. Każdego dnia odbywa się wiele spotkań, zebrań, konferencji, w których muszę brać udział. Od momentu, kiedy kilka miesięcy temu awansowałem, obserwuję, że większą część dnia spędzam na różnych spotkaniach, konsekwencją tego jest coraz dłuższe siedzenie w pracy, bo przecież po spotkaniach muszę wypełniać swoje obowiązki. Jako szef też często prowadzę zebrania. Jak najefektywniej przygotować się i przeprowadzić spotkanie, żeby uczestnicy wyszli z poczuciem, że czas na to przeznaczony został dobrze wykorzystany, a zebranie faktycznie było potrzebne?

W jaki sposób planować i organizować pracę

Jestem specjalistą ds. szkoleń w dużej firmie produkcyjnej. Moje obowiązki polegają na dokładnej analizie problemów pracowniczych oraz odpowiednim doborze, zaplanowaniu i koordynowaniu szkoleń. Czasem w natłoku spraw nie mogę nad nimi zapanować. W jaki sposób powinnam zaplanować i organizować pracę własną, aby podnieść swoją efektywność?

Dlaczego pracodawcy zwalniają

W czasach kryzysu najbardziej przewidywalnym ruchem ze strony pracodawców są redukcje zatrudnienia. Menedżerowie na słowo „kryzys” reagują jak psy Pawłowa na dźwięk dzwonka. Pierwsza myśl, jaka pojawia się w ich głowach, to zwolnienie części załogi. Jest to najlepszy sposób na pokazanie akcjonariuszom, jacy są skuteczni w obniżaniu kosztów działalności przedsiębiorstwa, którym zarządzają.

Zjawisko anomii pracowniczej w firmie

Grupa ludzi wystawiana na pokusę demoralizuje się znacznie łatwiej niż jednostka. Tak właśnie rodzi się podkultura pracowniczych usprawiedliwień i anomia pracownicza. Członkowie takiej podkultury pracowniczej w sytuacjach dotyczących ich osobiście bądź wspólnie doświadczanych, sięgają po moralnie naganne korzyści.

Porównanie metod rekrutacji stosowanych przez agencje zewnętrzne

Korzystanie z usług zewnętrznych konsultantów przy prowadzeniu działań z zakresu rekrutacji i selekcji pracowników to najbardziej aktywny sposób na poszukiwanie i przyciąganie najlepszych pracowników na rynku, a zwłaszcza tych, którzy nowej pracy nie poszukują sami.

Etyczny dyrektor personalny

Niewiele jest profesji mających tak duże oddziaływanie społeczne, jak funkcja dyrektora personalnego. Działania podejmowane przez osoby odpowiedzialne za zarządzanie kapitałem ludzkim odzwierciedlają nie tylko strategię biznesową firmy, lecz także (a może przede wszystkim) jej wartości etyczne. Zazwyczaj to właśnie na podstawie ogółu relacji z pracownikami można organizację nazwać etyczną lub nieetyczną.

Czy warto korzystać z usług pracowników tymczasowych

Nasza firma zastanawia się nad skorzystaniem z usług pracowników tymczasowych, aby zredukować koszty pracy. Na rynku spotyka się jednak wiele opinii, że z pracownikami tymczasowymi jest wiele kłopotów. Czy zatem w przypadku pracy tymczasowej korzyści są większe niż ewentualne ryzyko? Co zrobić, by uniknąć kiepskich pracowników i nie narażać się na niepotrzebne koszty?

W jaki sposób komunikować zmiany w organizacji

Jestem menedżerem personalnym w dużej firmie. Zamieszanie na światowych rynkach dotarło także do mojej organizacji. Wszyscy już wiedzą, że będą zmiany, na korytarzach aż huczy od plotek o grupowych zwolnieniach. Mało kto wierzy w uspokajające komunikaty centrali, tym bardziej że konkurencja już podejmuje drastyczne kroki, a gazety bez konsultacji z nami analizują scenariusze zmian, jakie czekają naszą firmę. Najgorsze jest to, że w tak szybko zmieniającym się otoczeniu i wobec niepewności co do decyzji centrali sami nie mamy jasnej odpowiedzi na wiele pytań. W jaki sposób rozmawiać z pracownikami?

Działaj jak właściciel

Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?

REKLAMA