Kategorie

Fundusz świadczeń socjalnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca może przyznać bezzwrotną pomoc finansową pracownikom mającym problemy mieszkaniowe. Tego rodzaju świadczenia mogą być wypłacane z przeznaczeniem na konkretny cel, np. spłatę kredytu mieszkaniowego.
Odpis podstawowy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest naliczany raz na cały rok. 31 maja 2012 r. mija termin na przekazanie pierwszej raty odpisu na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Do 31 maja 2012 r. pracodawca musi obliczyć i przekazać na specjalne konto pierwszą ratę odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Opóźnienie w jej przekazaniu naraża pracodawcę na karę grzywny w wysokości do 5000 zł.
Z funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować wydatków, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy, planując wydatki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, popełniają wiele błędów, m.in. finansując z funduszu świadczenia, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy prywatni zobowiązani do tworzenia zfśs mogą zwolnić się z tego obowiązku nie tylko 1 stycznia danego roku, ale także w trakcie roku. Okres, na jaki pracodawca chce dokonać zawieszenia funduszu lub całkowitej jego likwidacji, powinien zostać precyzyjnie określony w aktach wewnątrzzakładowych obowiązujących w firmie.
Pracodawca znajdujący się w przejściowych trudnościach finansowych może zrezygnować z tworzenia zfśs w trakcie roku. Mimo że nie wynika to wprost z ustawy o zfśs, taką możliwość przewiduje pośrednio rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Pracodawcy, którzy z okazji Dnia Kobiet przekażą pracownicom upominek, choćby symboliczny, powinni liczyć się z koniecznością jego opodatkowania i oskładkowania. Obowiązek ten zależy jednak od rodzaju podarunku oraz źródła jego finansowania.
Ulgowe świadczenia i usługi finansowane ze środków przeznaczonych na działalność socjalną przyznawane i wypłacane w sposób niezgodny z przepisami ustawy o zfśs, tj. bez uwzględniania sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, nie mogą być wyłączone z podstawy wymiaru składek ZUS.
Działalność socjalna pracodawców nie ogranicza się tylko do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawcy, którzy nie tworzą zfśs i nie wypłacają pracownikom świadczeń urlopowych, prowadzoną przez siebie działalność socjalną mogą zorganizować w dowolny sposób, np. tworząc fundusz socjalno-bytowy.
O tym, czy pracodawca może dokonać potrąceń z wypłacanego pracownikowi świadczenia z funduszu świadczeń socjalnych, decyduje treść pisma otrzymanego od komornika. Pismo to powinno wskazywać wszystkie świadczenia podlegające zajęciu.
Jeden z naszych byłych pracowników złożył wniosek o wypłatę zapomogi z zfśs. Oświadczył nam, że jest emerytem i jako były pracownik ma prawo do świadczeń z funduszu. Czy możemy przyznać mu zapomogę z zfśs, jeśli nie był emerytem w dniu rozwiązania umowy o pracę z naszą firmą?
Rezygnujemy z dalszego tworzenia zfśs na rzecz funduszu socjalno-bytowego. Czy środki finansowe zgromadzone na koncie zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy?
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona wprost w ustawie o zfśs.
Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego powinien do przychodu pracowników doliczyć także niektóre świadczenia niepieniężne, np. wartość przekazanego pracownikowi na własność telefonu komórkowego.
W praktyce budzi wątpliwości określenie, czy świadczenia wypłacane pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają takiej ochronie jak z wynagrodzenia za pracę. Dotyczy to zwłaszcza możliwości dokonywania z nich przez pracodawcę potrąceń.
Z funduszu socjalnego chcemy przyznać pracownikom paczki i wyprawki do przedszkola dla ich dzieci. Świadczenia otrzymają również pracownice na urlopach wychowawczych. Wartość przyznanej pomocy przekroczy 380 zł. Jak pobrać podatek od nadwyżki w przypadku tych pracownic? Czy powinny one wpłacić podatek przed udostępnieniem im tych świadczeń?
W tym roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy paczki mikołajkowe dla dzieci naszych pracowników. Przysługują one dzieciom do 12. roku życia. Wartość każdej paczki wynosi 150 zł. Jeżeli pracownik przedstawił nam zwolnienie lekarskie od 2 do 10 stycznia 2012 r., to czy wartość jego paczki należy wliczać do podstawy wymiaru zasiłków? Czy w przypadku pracowników, którzy mają 2 lub 3 dzieci, którym przysługują paczki, kwota ta wchodzi podwójnie lub potrójnie do podstawy wymiaru zasiłku?
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Wartość paczek okolicznościowych dla dzieci jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli są one przekazywane pracownikom ze względu na posiadanie dzieci.
Jesteśmy pracodawcą prywatnym. W 2011 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 etatów. 31 maja br. na rachunek zfśs dokonaliśmy wpłaty 100% naliczonych odpisów. Z jednym z pracowników etatowych zatrudnionym w normalnych warunkach 30 czerwca br. rozwiązaliśmy umowę o pracę. Ponadto jedna z naszych pracownic zatrudniona na 1/2 etatu korzystała w tym roku z urlopu macierzyńskiego, a potem z urlopu wychowawczego. Ze względu na spadające obroty spółki, 31 sierpnia rozwiązaliśmy umowy z pracownikami młodocianymi. Ponadto w trakcie roku zatrudniliśmy kilku zleceniobiorców. Do kiedy i w jaki sposób powinniśmy dokonać ostatecznej korekty środków przekazanych na fundusz?
Limit zwolnienia podatkowego wynoszący 380 zł na rok kalendarzowy dotyczy zarówno świadczeń wypłacanych z zfśs, jak i z funduszu związków zawodowych. W obu przypadkach obowiązuje ww. limit, niezależnie od liczby podmiotów, z których pracownik otrzymał dane świadczenia.
Chcemy przyznać m.in. pracownikom przebywającym na urlopach wychowawczych bony towarowe o wartości po 500 zł każdy, sfinansowane częściowo ze środków zfśs i częściowo ze środków obrotowych. Czy do świadczeń przekazanych tym pracownikom powinniśmy stosować koszty uzyskania przychodów, skoro w czasie korzystania z tych urlopów nie osiągają u nas żadnych innych przychodów?
Przygotowując prezenty świąteczne z zfśs, pracodawca musi pamiętać o przyznawaniu ich według kryterium socjalnego. Z punktu widzenia podatkowego ważna jest też wysokość kwoty przeznaczonej na pomoc rzeczową na jednego pracownika w roku podatkowym.
Pracodawcy nieobjęci ustawowym obowiązkiem tworzenia funduszu, tj. zatrudniający na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają też obowiązku utworzenia odrębnego rachunku bankowego dla środków zfśs i nie muszą przekazywać na niego odpisów i zwiększeń.
Z okazji świąt Bożego Narodzenia zakłady pracy obdarowują pracowników najczęściej paczkami, bonami lub zamiast świadczeń rzeczowych wręczają im pieniądze. Wartość prezentów przekazanych pracownikom jest zazwyczaj przychodem z tytułu zatrudnienia, od którego należy naliczyć podatek i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ponadto nie wszystkie świąteczne wydatki poniesione przez pracodawcę mogą stanowić dla niego koszty uzyskania przychodów (kup).
Pracodawca, który za pieniądze z funduszu socjalnego kupuje i przekazuje pracownikom karnety na basen i siłownię albo bilety do kina czy teatru, nie płaci z tego tytułu VAT do urzędu skarbowego - poinformowała Izba Skarbowa w Łodzi.
Podstawę naliczania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie.
Do 30 września pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać drugą ratę odpisu na fundusz.
Tworzymy w zakładzie pracy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed pierwszą ratą odpisu na fundusz wynosił 73 osoby (etaty), jednak z różnych przyczyn zmalał do 50 osób (etatów) i nie planujemy w tym roku jego zwiększenia. Biorąc pod uwagę daty zwolnień, średnioroczny stan zatrudnienia będzie wynosił 56 pracowników (etatów), jeśli nie nastąpią dalsze zmiany. Czy dokonując drugiej wpłaty możemy zredukować kwotę odpisu na zfśs, czy musimy poczekać z korektą do końca roku?
Jednym ze świadczeń wypłacanych przez pracodawcę w ramach dofinansowania do wypoczynku są tzw. „wczasy pod gruszą”. Pracownik, który je otrzymał, nie musi przedstawiać pracodawcy dokumentów potwierdzających wysokość wydatków poniesionych na wypoczynek.
Jedna z naszych pracownic wróciła do pracy po urlopie macierzyńskim 20 lutego 2011 r., a od 14 czerwca br. przebywa na urlopie wychowawczym. Urlop – na wniosek pracownicy – został jej przyznany do 10 lipca 2012 r. Jak liczyć okres, przez który jesteśmy zwolnieni z opłacania za nią składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych? Czy zwolnione z tych składek będą również przychody, które ta pracownica będzie osiągać z tytułu umowy zlecenia zawartej na 3 miesiące i wykonywanej dla nas podczas urlopu wychowawczego?
W tym roku po raz pierwszy będziemy dofinansowywać naszym pracownikom wakacyjny wypoczynek ich dzieci. W tym celu wykorzystamy środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy od takiego dofinansowania należy odprowadzić składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe?
Jeden z naszych pracowników jest u nas zatrudniony na podstawie dwóch umów o pracę na 1/2 etatu. Ostatnio zwrócił się do nas o dofinansowanie do wypoczynku z zfśs z każdej z tych umów. Czy pracownik ma prawo do świadczeń w podwójnej wysokości?
Nasz były pracownik, który w 2010 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz emeryta w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy były pracownik (emeryt) ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez niego przychód podlega opodatkowaniu?
W praktyce często w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powołuje się tzw. komisję socjalną.
Jestem zatrudniona w dwóch zakładach pracy. Czy w moim przypadku kwotą wolną od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika – w związku z finansowaniem działalności socjalnej – rzeczowych świadczeń w łącznej kwocie 380 zł. Czy też kwota tych zwolnień dotyczy poszczególnych zakładów pracy?
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych często przeznaczają część jego środków pieniężnych na sfinansowanie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej pracowników. Muszą jednak pamiętać, aby prawidłowo rozliczyć takie świadczenia.
Przyznaliśmy zleceniobiorcy zapomogę ze środków zfśs w związku z jego ciężką sytuacją materialną. Wynagrodzenie zleceniobiorcy podlega jednak na mocy tytułu wykonawczego zajęciu komorniczemu w związku z niespłaconą pożyczką bankową. Czy przyznana przez nas zapomoga również podlega egzekucji i czy powinniśmy ją przekazać komornikowi? Czy prawidłowe jest przyznawanie takich świadczeń zleceniobiorcom?
Chcemy przyznać pracownikom dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na pokrycie kosztów zakupu biletów na imprezy kulturalne. Pracownicy mieliby otrzymywać dofinansowanie na podstawie przedłożonej faktury wystawionej na siebie. Czy takie dofinansowanie z zfśs będzie zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 380 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę powoduje istotne konsekwencje prawne dla pracowników przejmowanego zakładu m.in. w zakresie zarządzania środkami zfśs.
Dzisiaj, 31 maja, mija termin przekazania przekazania pierwszej raty środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Pierwsza rata musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego. Należy ją przekazać na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Z okazji Dnia Dziecka planujemy przyznać dzieciom pracowników bilety do kina i parku rozrywki. Będą to świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Czy te świadczenia powinny być przyznane z uwzględnieniem kryteriów socjalnych? Jak należy rozliczyć te świadczenia, jeżeli część pracowników w związku z przyznaniem biletów przekroczy limit 380 zł?
Do 31 maja pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać pierwszą ratę środków na rachunek funduszu. Rata musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego.
Jestem właścicielem spółki z o.o. Przeciętne zatrudnienie w spółce w 2011 r. wyniosło 24 pracowników, więc w rezultacie mam obowiązek przekazania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jak określić i ująć w księgach rachunkowych kwotę pierwszej raty na ZFŚS, jeśli naliczony odpis w 2011 r. wyniósł 23 550 zł.
Pracodawcy, którzy obowiązkowo utworzyli w 2011 r. zfśs, powinni przekazać do 31 maja br. na wyodrębniony rachunek funduszu co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego ustalonego na cały rok.
Czy nasz emeryt ma prawo do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, gdy jednocześnie pracuje na część etatu w innym miejscu, oraz czy pracodawca może przyznać świadczenia renciście, który utracił prawo do tego świadczenia, a jest w bardzo trudnej sytuacji życiowej?
Z okazji świąt wielkanocnych chcemy dać pracownikom bony finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Bony otrzymają również nasi emeryci, m.in. nasz były pracownik, który obecnie jest na emeryturze i z którym zawarliśmy umowę zlecenia na pół roku. Czy w stosunku do tej osoby można zastosować zwolnienie z podatku do 2280 zł, czy należy traktować to jako świadczenie dla zleceniobiorcy i nie będzie ono zwolnione z podatku?
Pracodawca, przekazując pracownikom bony towarowe sfinansowane ze środków obrotowych, musi pamiętać, że są one traktowane jak przychód ze stosunku pracy. Dlatego niezależnie od ich wartości podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i stanowią podstawę wymiaru składek ZUS.
Prowadzę w zakładzie pracy księgowość. Jeden z pracowników przeszedł na rentę. Z funduszu socjalnego zakupiliśmy paczki dla dzieci pracowników. Dziecko tego pracownika również otrzymało paczkę o wartości 200 zł. Czy wartość tej paczki jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?