REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W poszukiwaniu oszczędności - likwidacja ZFŚS

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka

REKLAMA

ZFŚS tworzą zarówno pracodawcy prywatni, jak i jednostki sektora publicznego działające w formie samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek budżetowych. Pracodawcy ze sfery budżetowej muszą tworzyć fundusz obligatoryjnie, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Oznacza to, że nie mogą oni ani zrezygnować z prowadzenia funduszu, ani dowolnie kształtować wysokości odpisu na ZFŚS. W korzystnej sytuacji znajdują się natomiast pracodawcy prywatni, którzy mają pewną dowolność w prowadzeniu działalności socjalnej.

Dla niektórych pracodawców, zobowiązanych do tworzenia ZFŚS i znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, koszty związane z funkcjonowaniem funduszu mogą okazać się zbyt dużym obciążeniem finansowym. Dlatego, poszukując oszczędności, pracodawcy mogą m.in. podjąć decyzję o rezygnacji z funduszu nawet w trakcie roku.

Autopromocja

Jak zrezygnować z funduszu

Może się zdarzyć, że pracodawca (prywatny), który utworzył fundusz, będzie zmuszony np. z powodu problemów finansowych zrezygnować z ZFŚS w trakcie roku. Ustawa o ZFŚS nie zastrzega bowiem, że decyzję a tym samym procedurę zmierzającą do likwidacji funduszu w następnym roku trzeba podjąć przed 1 stycznia.

Rezygnacja z ZFŚS nie może jednak nastąpić z dnia na dzień. Zanim do tego dojdzie, należy podjąć pewne działania, które doprowadzą do zawieszenia funduszu na określony czas bądź bezterminowo, zwłaszcza gdy firma posiada układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania. Odstąpienie od funduszu wymaga zmiany postanowień aktu wewnątrzzakładowego, polegającej na precyzyjnym wskazaniu daty, z jaką pracodawca zamierza zaprzestać prowadzenia funduszu, oraz okresu, przez jaki będzie obowiązywać taka zmiana. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty wprowadza zmiany dotyczące rezygnacji z funduszu albo w układzie zbiorowym pracy (wówczas zmiana wchodzi w życie z dniem rejestracji), albo – gdy go nie posiada – w regulaminie wynagradzania. Nowy regulamin zaczyna obowiązywać po upływie 2 tygodni od dnia podania go pracownikom do wiadomości w sposób przyjęty w firmie. Modyfikacje w tym zakresie należy wcześniej uzgodnić z zakładową organizacją związkową i uzyskać jej zgodę na piśmie lub, w przypadku gdy nie ma związków zawodowych – z przedstawicielem pracowników wybranym do negocjacji z pracodawcą.

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników, u których funkcjonuje układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania, mogą odstąpić od tworzenia tych dokumentów na takich samych zasadach, jakie obowiązują przy wprowadzaniu zmian w ich treści.

Przykłady zapisów dotyczących rezygnacji z ZFŚŚ w regulaminie wynagradzania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Rezygnacja bezterminowa:

„Począwszy od 1 marca 2012 r. Zakład Mechaniki Pojazdowej s.c. nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych”.

2. Rezygnacja na czas określony:

„Od 1 lipca 2012 r. do 31 grudnia 2012 r. „Arka” spółka z o.o. nie tworzy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych”.

Firmy zatrudniające poniżej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nieposiadające regulaminu wynagradzania, ale u których funkcjonuje ZFŚS, mogą podjąć decyzję o jego likwidacji samodzielnie, bez konsultacji z personelem.

ZFŚS w firmie to przede wszystkim konieczność dokonywania corocznych odpisów podstawowych oraz ewentualnie nieobowiązkowych zwiększeń. Dla niektórych pracodawców takie koszty mogą okazać się zbyt dużym obciążeniem finansowym, dlatego potrzeba oszczędności często zmusza firmy do obniżania wydatków w trakcie roku. W ramach oszczędności można obniżyć wysokość odpisu poniżej limitu ustawowego, ale w niektórych przypadkach pracodawcy podejmują bardziej radykalne decyzje, np. o całkowitej rezygnacji z ZFŚS.

Firma, która zdecydowała o odstąpieniu od tworzenia funduszu w trakcie roku powinna ustalić i przekazać na konto ZFŚS część odpisów odpowiadającą okresowi, przez jaki fundusz był utrzymywany. Odpis należałoby zatem naliczyć proporcjonalnie. Co prawda, z przepisów ustawy o ZFŚS takie postępowanie nie wynika bezpośrednio, ale rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zfśs (Dz.U. Nr 43, poz. 349), wskazuje na sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych, który (...) stosuje się również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż jeden rok kalendarzowy albo naliczał odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na niepełny rok kalendarzowy. Wynika z tego, że przepisy przewidują jednak ustalanie odpisu niższego niż całoroczny, czyli na niepełny rok kalendarzowy.

WAŻNE

W przypadku rezygnacji z tworzenia funduszu w trakcie roku kalendarzowego pracodawca odprowadza na rachunek funduszu odpis w wysokości proporcjonalnej do okresu prowadzenia ZFŚS.

W pierwszej kolejności, na początku roku, należy naliczyć odpis na ogólnych warunkach, tj., co do zasady, biorąc za podstawę przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku (lub w drugim jego półroczu, jeśli było wyższe), ogłoszone w lutym danego roku przez prezesa GUS, oraz przeciętną planowaną w danym roku kalendarzowym liczbę pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy (po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy). W 2012 r. kwota bazowa odpisu jest taka sama, jaka obowiązywała w 2011 r. i stanowi ją kwota wynagrodzenia z II półrocza 2010 r., tj. 2917,14 zł. Po raz pierwszy kwoty podstawowych odpisów i zwiększeń zostały „zamrożone”. Zmianę do ustawy o ZFŚS wprowadziła ustawa z 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 291, poz. 1707).

WAŻNE

W 2012 r. podstawą naliczenia odpisu na ZFŚS jest kwota obowiązująca w 2011 r., tj. 2917,14 zł.

Jak ustalić wysokość proporcjonalnego odpisu na fundusz

Pierwszym etapem w firmach, które początkowo utworzyły fundusz, jest ustalenie całorocznego odpisu według planowanej liczby zatrudnionych. Przy obliczaniu przeciętnej liczby pracowników w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) należy dodać przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę podzielić przez 12. Naliczony odpis należy przekazać w dwóch ratach. Pierwszą, stanowiącą 75% sumy, należy przelać na wyodrębniony rachunek do 31 maja, a drugą w pozostałej wysokości – do końca września. Ustalając wysokość środków wpłacanych na ZFŚS, pracodawca może skorygować należną kwotę w zależności od zmian w zatrudnieniu. W przypadku rezygnacji z funduszu w trakcie roku, kwotę odpisu należy ponownie przeliczyć z uwzględnieniem okresu prowadzenia ZFŚS.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu w artykule: Jak skutecznie zrezygnować z ZFŚS w trakcie roku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA