REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryteria decydujące o wysokości dofinansowania do „wczasów pod gruszą”

Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych. Specjalizuje się w szeroko pojętym prawie pracy, obejmującym zarówno ogólne prawo pracy, jak i pragmatyki pracownicze oraz uregulowania dotyczące związków zawodowych. W zakresie zainteresowań leży również tematyka ubezpieczeń społecznych, w tym zwłaszcza dotycząca wcześniejszych emerytur i nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych. Od ponad 15 lat specjalizuje się w prawie oświatowym w zakresie dotyczącym sfery stosunku pracy nauczycieli, jak i pracowników samorządowych. Współpracuje z różnymi firmami i instytucjami szkoleniowymi, prowadząc szkolenia z zakresu prawa pracy, w tym prawa oświatowego oraz ubezpieczeń społecznych. Jest autorem wielu publikacji o tematyce związanej z prawem pracy. Jego artykuły i opinie publikowane są w wielu specjalistycznych wydawnictwach.
Kryteria dofinansowania do wczasów pod gruszą. /Fot. Fotolia
Kryteria dofinansowania do wczasów pod gruszą. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy komisja socjalna, przyznając środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na „wczasy pod gruszą”, może brać pod uwagę to, że pracownik jest zatrudniony na niepełny etat? Czy przez to może on otrzymać mniej, czy jedynym kryterium powinna być sytuacja materialna? Czy zwrot za „wczasy pod gruszą” można wypłacić naraz wszystkim pracownikom, czy powinno się wypłacać każdemu osobno przed dwutygodniowym urlopem?

Wymiar etatu nie może mieć wpływu na wysokość dofinansowania ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: zfśs). Zwrot za „wczasy pod gruszą” wypłaca się indywidualnie uprawnionym pracownikom – w zależności od tego, kiedy złożyli wnioski o taki zwrot.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowe znaczenie przy prowadzeniu działalności socjalnej ma tzw. kryterium socjalne, którego stosowanie jest konieczne przy rozdysponowywaniu środków zfśs.

Kryterium socjalne

Świadczenia z zfśs są wypłacane uprawnionym w zależności od ich indywidualnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej (art. 8 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; dalej: ustawa o zfśs). Jest to zapis ustawowy, który w regulaminie zfśs może być jedynie skonkretyzowany, a nie zmieniony.

Pracodawca administrujący środkami zfśs nie może ich wydatkować niezgodnie z regulaminem, którego postanowienia nie mogą być z kolei sprzeczne z zasadą przyznawania świadczeń według kryterium socjalnego – czyli uzależniającego przyznawanie ulgowych usług i świadczeń wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z zfśs.

W wyroku z 20 czerwca 2012 r. Sąd Najwyższy stwierdził, że art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs wyraźnie wiąże wysokość przyznawanego świadczenia (będącego pomocą finansową w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o zfśs) z sytuacją życiową, rodzinną i materialną osoby uprawnionej (sygn. akt I UK 140/2012; patrz: http://administracja3.inforlex.pl). Wymiar etatu, w jakim pracownik jest zatrudniony, nie może zatem wpływać na wysokość przyznawanych świadczeń z tego źródła. Takie różnicowanie stanowiłoby naruszenie ustawowych kryteriów przyznawania świadczeń socjalnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Na ile pracodawca finansuje pracownikowi urlop wypoczynkowy

Przyznanie świadczenia indywidualnego ze środków zfśs wymaga złożenia wniosku przez osobę uprawnioną do korzystania z tych świadczeń. Jeżeli osoba uprawniona nie złoży takiego wniosku, pracodawca nie ma obowiązku wypłaty świadczenia. Szczegółowe zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z zfśs określa obowiązujący u danego pracodawcy regulamin, uzgadniany ze związkami zawodowymi (art. 8 ust. 2 ustawy o zfśs). Regulamin powinien zatem określać, jakie świadczenia i na jakich zasadach będą przyznawane osobom uprawnionym.

REKLAMA

Dofinansowanie do wypoczynku organizowanego we własnym zakresie niewątpliwie jest jednym z rodzajów działalności socjalnej, na który można przeznaczyć środki zfśs (art. 2 pkt 1 w zw. z art. 1 ust. 1 ustawy o zfśs). Szczegółowe zasady przyznawania tego świadczenia – w tym terminy składania wniosków przez osoby uprawnione – powinny być natomiast wskazane w regulaminie zfśs.

Zwykle regulamin przewiduje, że warunkiem ubiegania się o dofinansowanie do wypoczynku organizowanego we własnym zakresie jest wykorzystanie przez pracownika określonej liczby dni urlopu wypoczynkowego. W takim wypadku regulamin powinien także określać, kiedy pracownik może złożyć wniosek o przyznanie tego świadczenia. Generalnie nie ma podstaw do tego, aby tego rodzaju świadczenie było wypłacone w jednym czasie wszystkim osobom uprawnionym. Aby tak się stało, wszyscy uprawnieni musieliby złożyć w tym samym czasie wnioski o przyznanie tego świadczenia – i wszyscy musieliby spełniać warunki do jego wypłaty.

Polecamy także serwis: Urlopy

Dofinansowanie do „wczasów pod gruszą” a świadczenie urlopowe z zfśs

Dofinansowania do wypoczynku organizowanego we własnym zakresie, przyznawanego na podstawie regulaminu zfśs, nie można mylić ze świadczeniem urlopowym. Świadczenie urlopowe przysługuje z mocy prawa nauczycielom zatrudnionym na podstawie Karty Nauczyciela, a jego wysokość uzależniona jest nie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej nauczyciela, lecz od wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym (art. 53 ust. 1a ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela; dalej: KN). Świadczenie urlopowe dla nauczycieli jest wypłacane bez wniosków nauczycieli i może nastąpić w jednym czasie, gdyż termin jego wypłaty został określony przepisami KN. Świadczenie urlopowe wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku.

Świadczenie urlopowe występuje również w przepisach ustawy o zfśs. Dotyczy jednak pracodawców, którzy nie mają obowiązku tworzenia funduszu (tzn. nie prowadzą działalności w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych albo zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty – art. 3 ust. 3 ustawy o zfśs). Jeżeli taki pracodawca nie poinformuje pracowników o niewypłacaniu świadczenia urlopowego do końca stycznia, będzie miał obowiązek wypłaty tego świadczenia.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Świadczenie urlopowe wypłaca pracodawca raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Wypłata tego świadczenia następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego (art. 3 ust. 5 i 5a ustawy o zfśs).

W tym wypadku pracownicy również nie muszą składać wniosków o wypłatę tego świadczenia, gdyż prawo do niego uzależnione jest wyłącznie od pozostawania w stosunku pracy i korzystania z urlopu w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Podstawa prawna:

Źródło: Poradnik Organizacji Non Profit

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie zapłacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA