Kategorie

Fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nasza pracownica 22 lutego 2009 r. zakończyła pierwszy urlop macierzyński. Od marca 2009 r. nie opłacaliśmy za nią składek na Fundusz Pracy i FGŚP. Pracownica ta 3 sierpnia 2011 r. urodziła kolejne dziecko i rozpoczęła kolejny urlop macierzyński. Pracownica wystąpiła z wnioskiem o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego w wymiarze 2 tygodni. W efekcie drugi jej urlop macierzyński zakończył się 3 stycznia 2012 r. (22 tygodnie – 154 dni). Po urlopie macierzyńskim pracownica wróciła do pracy 4 stycznia 2012 r. Wynagrodzenia w naszej firmie wypłaca się pod koniec miesiąca, za który są należne. Czy od lutego 2012 r. należy rozpocząć nowy, 36-miesięczny okres zwolnienia z opłacania składek na FP i FGŚP za tę pracownicę (luty 2012 r. – styczeń 2015 r.)? Czy powinniśmy naliczyć składki na FP i FGŚP za styczeń 2012 r.?
Nasza pracownica 13 czerwca 2011 r. ukończyła 55 lat. Od którego miesiąca należy zaprzestać opłacania za nią składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych? O możliwości zwolnienia ze składek na FP i FGŚP za tę pracownicę dowiedzieliśmy się dopiero w sierpniu 2011 r. Do tego czasu potrącaliśmy pracownicy składki na te fundusze. Jak powinniśmy postąpić w takiej sytuacji?
Jesteśmy prywatną uczelnią wyższą. Oprócz działalności dydaktycznej i naukowej prowadzimy również działalność gospodarczą. Czy powinniśmy opłacać za pracowników uczelni składkę na FGŚP? Czy ma tu znaczenie, przy którym rodzaju działalności zatrudniony jest pracownik (pracownicy naukowi oraz pozostali pracownicy)?
Od 6 października br. pracodawcy, którzy zawarli układ z wierzycielami w postępowaniu upadłościowym, mogą zawierać z Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych porozumienia w zakresie określenia dogodnych warunków zwrotu przez nich należności. Ponadto FGŚP może dokonywać wypłaty świadczeń pracownikom polskiego pracodawcy, którego upadłość została ogłoszona przez sąd lub inny właściwy organ państwa członkowskiego UE.
Obowiązek opłacania składek za zleceniobiorcę na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie dotyczy każdej firmy. Ponadto konieczność opłacania tych składek zależy od wieku zleceniobiorcy i wysokości uzyskiwanego przez niego przychodu.
Prowadzę księgowość dla niewielkiej firmy, w której oprócz właściciela zatrudnione są dwie pracownice na cały etat. Właściciel firmy oświadczył mi, że złożył wniosek o ogłoszenie upadłości firmy i czeka na orzeczenie sądu w tej sprawie. Powiedział też, że są szanse na to, że będzie to upadłość z opcją układową – zabiegał o to, aby firma dalej działała i zatrudniała pracowników, nawet po ogłoszeniu upadłości. Jeżeli sąd przychyli się do wniosku przedsiębiorcy i firma zostanie postawiona w stan upadłości, ale bez udziału syndyka, to czy wówczas należy odprowadzać składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?
Zdaniem Pracodawców RP przedłożony Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) przez związki zawodowe projekt mający ograniczyć zjawisko niewypłacania wynagrodzeń nie przyniesie spodziewanych efektów.
Spółka z o.o. znajduje się w stanie upadłości. Należności ze stosunku pracy są finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Czy w tej sytuacji spółka ma obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy?
ZUS poinformował o najniższej podstawie wymiaru składek oraz kwotach składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) i na Fundusz Pracy (FP) w 2011 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

25.01.2011

Informacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 24 stycznia 2011 r. w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy w 2011 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.
Przez 3 lata od powrotu pracownika z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego pracodawca nie musi opłacać za niego składek na FP oraz FGŚP. Okresy pracy pomiędzy poszczególnymi urlopami lub częściami tych urlopów podlegają sumowaniu.
Naszej pracownicy, która jest zatrudniona na pełny etat, 22 października br. skończył się urlop macierzyński. Od 23 października korzysta z urlopu wypoczynkowego. Do pracy wróci dopiero w grudniu br. Jaką datę należy traktować jako powrót pracownicy z urlopu macierzyńskiego? Od kiedy jesteśmy zwolnieni z obowiązku opłacania za nią składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?
Od 9 lipca 2010 r. obowiązuje procedura ubiegania się o nieoprocentowane pożyczki z FGŚP. Może się o nie ubiegać pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.
Na stronach internetowych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) ukazała się informacja na temat pomocy dla pracowników i przedsiębiorców, dotkniętych skutkami powodzi w 2010 r.
Od 20 lipca 2010 r. w przypadku niewypłacalności pracodawcy pracownik może otrzymać zaliczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych. Wniosek w tej sprawie może złożyć zarówno pracownik, jak i pracodawca.
ZUS w uzgodnieniu z MPiPS zajął niekorzystne stanowisko dla wielu pracodawców, których pracownicy wrócili z urlopu macierzyńskiego lub dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Jeśli zasiłek macierzyński pobierali zarówno ojciec, jak i matka dziecka (lub przyszli rodzice adopcyjni), może się okazać, że pracodawca jednego z nich nie był zwolniony z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP.
W związku z nadpłatą składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za jednego z naszych pracowników, co wynikało z przekroczenia rocznej podstawy wymiaru tych składek, musimy zwrócić te składki pracownikowi. Wiem, że od zwracanej kwoty składek trzeba naliczyć podatek oraz składkę zdrowotną, ale co ze składkami na FP i FGŚP? Czy od kwoty zwracanej pracownikowi nadpłaty należy opłacić również te składki?
Sejm 24 czerwca 2010 r. przyjął ustawę o przeciwdziałaniu skutkom tegorocznej powodzi. Przewiduje ona m.in. ułatwienia w odbudowie miejsc pracy, pomoc dla gospodarstw, które znalazły się pod wodą, przedsiębiorców i pracowników z zalanych terenów.
Ustawa o przywróceniu terminu do wypłaty świadczeń pracowniczych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) dotyczy osób, którym byli pracodawcy nie wypłacili należnych wynagrodzeń.
Ustawodawca wskazał roszczenia, których pracownicy mogą się domagać od niewypłacalnego pracodawcy. Mimo to wnioskodawcy często jednak wnoszą o wypłatę świadczeń, których Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) nie zaspokaja.
W celu ułatwienia przedsiębiorcom prowadzenia działalności gospodarczej w okresie kryzysu od 22 sierpnia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. będzie obowiązywać ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU z 2009 r. nr 125, poz. 1035), zwana dalej ustawą antykryzysową.
W przypadku niewypłacalności pracodawcy poszkodowany w wypadku pracownik nie uzyska odszkodowań zasądzonych z tytułu tego wypadku z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Może liczyć jedynie na świadczenia z ZUS.(Wyrok Sądu Najwyższego z 4 sierpnia 2009 r., sygn. akt I PK 1/09)
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest instytucją gwarancyjną, mającą chronić roszczenia pracownicze w razie niemożności ich zaspokojenia przez niewypłacalnego pracodawcę.
Jeden z pracowników naszej firmy wrócił z urlopu ojcowskiego, a pracownica z dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Czy za tych pracowników przysługuje zwolnienie z obowiązku płacenia składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?
Pracownica naszej firmy, zatrudniona na pełny etat, wróciła z urlopu macierzyńskiego 10 grudnia 2009 r. Począwszy od stycznia 2010 r. nie opłacamy za nią składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W marcu podpisaliśmy z nią umowę zlecenia na 6 miesięcy. Miesięczne wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia będzie wynosić 300 zł. Czy zwolnienie z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP odnosi się do obydwu umów (tj. umowy o pracę i umowy zlecenia), skoro ZUS nakazuje, by w tej sytuacji przychód ze zlecenia traktować jak przychód z umowy o pracę?
Do 1 marca 2010 r. jedynie 124 przedsiębiorców zwróciło się o pomoc do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Złożone wnioski dotyczą 10 tys. pracowników.
Byli pracownicy upadłych firm, którzy do 30 czerwca 2007 r. nie złożyli wniosku o wypłatę zaległych wynagrodzeń, będą mogli wystąpić o nie do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - wszystkie kluby poselskie poparły projekt ustawy w tej sprawie.
Byli pracownicy upadłych firm, którzy do 30 czerwca 2007 r. nie złożyli wniosku o wypłatę zaległych wynagrodzeń, będą mogli wystąpić z wnioskiem w tej sprawie do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP).
Przedsiębiorca, zatrudniając pracowników na podstawie umowy o pracę, musi sfinansować wynagrodzenie brutto zatrudnionych oraz część składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy czy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Jestem prezesem spółki handlowej, która chce objąć część pracowników działu sprzedaży bezpośredniej i reklamy przestojem ekonomicznym na podstawie ustawy antykryzysowej. Aby to zrobić, muszę najpierw uzyskać status przedsiębiorstwa w przejściowych trudnościach finansowych. Jak mam zdobyć taki status, skoro wniosek o jego nadanie jest częścią wniosku o przyznanie świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), a nie z Funduszu Pracy (FP)?
Wszystkie kluby parlamentarne opowiedziały się za szybszą wypłatą świadczeń pracownikom, których pracodawca porzucił firmę. Projekt nowelizacji dotyczy sytuacji, w której pracodawca bez przeprowadzenia likwidacji firmy zaprzestał prowadzenia działalności i porzucił przedsiębiorstwo.
W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy żaden z pracowników nie podlega szczególnej ochronie przed zwolnieniem.
W wielu regulaminach pracodawcy w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi czy przedstawicielami pracowników zamieszczają zapisy, które są niezgodne z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i dyskryminują niektóre grupy pracowników.
Zakaz wypłat wynikający z zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego pracodawcy nie dotyczy bieżących wypłat na wynagrodzenia pracowników do wysokości przeciętnego wynagrodzenia. Wypłata na wynagrodzenie za pracę następuje po złożeniu komornikowi odpisu listy płac.
Zatrudniona w naszej firmie pracownica 12 stycznia 2009 r. wróciła z urlopu macierzyńskiego. Złożyła wniosek o udzielenie urlopu wychowawczego na 4 miesiące od 1 czerwca 2009 r. Czy w przypadku powrotu do pracy tej pracownicy od 1 września 2009 r., okres 36 miesięcy, przez który nie musimy za nią opłacać składek na FP i FGŚP, liczy się od początku? Czy do tego okresu należy wliczyć okres zwolnienia z opłacania składek na FP i FGŚP po powrocie pracownicy z urlopu macierzyńskiego?
Upadłość pracodawcy nie musi oznaczać utraty wynagrodzenia. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ma temu zapobiegać.
W listopadzie 2008 r. pracownica wróciła z urlopu macierzyńskiego. Z powodu sytuacji rodzinnej wystąpiła o urlop wychowawczy od 1 grudnia 2008 r. do 31 stycznia 2010 r. Jednak skróciła okres urlopu wychowawczego i wróciła do pracy od 16 marca 2009 r. Czy w tym przypadku jesteśmy uprawnieni do ulgi w składkach na Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP)? Jeżeli tak, to jak liczyć 36 miesięcy ulgi - od powrotu z urlopu macierzyńskiego, czy skróconego wychowawczego? Czy mamy prawo do ulgi, jeżeli zatrudnimy pracownika, który wrócił z urlopu wychowawczego udzielonego przez innego pracodawcę? Czy składek na FP nie musimy opłacać za osoby, które zatrudnimy na umowy zlecenia?
Od 1 lutego 2009 r. zaczęła obowiązywać większość zmian wprowadzonych ustawą z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmiany te spowodują znaczne obniżenie kosztów zatrudnienia. W ich wyniku pracodawcy będą płacili jedynie przez 14 dni wynagrodzenie chorobowe pracownikom, którzy ukończyli 50 lat, a nie przez 33 dni jak do tej pory. Ponadto, pracodawcy nie będą płacili składek na FP i FGŚP za pracowników, którzy ukończyli 55 lat (kobiety) i 60 lat (mężczyźni).
W lutym br. wypłaciliśmy nagrodę roczną osobie, która pracowała w naszej firmie do końca grudnia 2007 r. Nagroda została wypłacona w wysokości 2300 zł. Czy od tej kwoty należy naliczyć również składki na Fundusz Pracy?
Jesteśmy zakładem pracy uprawnionym do wypłacania świadczeń chorobowych. Ze względu na kłopoty finansowe zwróciliśmy się do ZUS o przejęcie wypłaty zasiłków dla naszych pracowników. Jak ZUS ustali podstawę wymiaru zasiłku chorobowego pracownicy w ciąży, jeżeli przez dłuższy okres nie opłacaliśmy składek, tylko je naliczaliśmy i wykazywaliśmy w raportach i deklaracjach do ZUS?
Niektórych płatników dotyczy obowiązek rozliczania - oprócz składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne - obciążeń na fundusze pozaubezpieczeniowe, czyli na FP i FGŚP.
Składki na Fundusz Pracy należy opłacać tylko za okres trwania obowiązkowych (a nie dobrowolnych) ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest drugim funduszem pozaubezpieczeniowym, na rzecz którego część płatników musi odprowadzać składki.
Odmowa wydania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie w przedmiocie zalegania z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych następuje w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie do sądu właściwego w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych (art. 4778 § 1 k.p.c.) (uchwała Sądu Najwyższego z 19 lutego 2008 r., II UZP 8/07).
Jesteśmy jednostką badawczo-rozwojową. Prowadzimy działalność gospodarczą. Czy to prawda, że w związku ze zmianą ustawy, która od 10 sierpnia 2007 r. umożliwia ogłoszenie upadłości naszej jednostki, powinniśmy płacić składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?
Opłacam za siebie niższe składki na ZUS (liczę je od 30% minimalnego wynagrodzenia). Do tej pory nie zatrudniałam żadnego pracownika. Od 15 listopada br. zatrudniam jedną osobę na podstawie umowy zlecenia. Od przychodów z tej umowy naliczam składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne. Czy powinnam za zleceniobiorcę płacić również składkę na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, jeżeli zgodnie z umową osoba ta ma zarabiać miesięcznie 1500 zł (za listopad wynagrodzenie zostanie wypłacone w wysokości 750 zł)?
W jaki sposób prawidłowo naliczyć należne składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych? Czy w pierwszej kolejności mam sumować wynagrodzenie wszystkich pracowników, a potem ustalić kwotę tych składek należnych za dany miesiąc, czy składki te należy obliczać odrębnie za każdego pracownika i podawać ich sumę w deklaracji ZUS DRA?