reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy bankrutująca spółka musi płacić składki na Fundusz Pracy

Czy bankrutująca spółka musi płacić składki na Fundusz Pracy

Spółka z o.o. znajduje się w stanie upadłości. Należności ze stosunku pracy są finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Czy w tej sytuacji spółka ma obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy?

Tak. Składki na Fundusz Pracy (FP) należy odprowadzać również w przypadku, gdy zobowiązany do tego płatnik – w tym przypadku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – znajduje się w stanie upadłości.

Przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która określa zasady ustalania wysokości i opłacania składek na Fundusz Pracy, nie przewidują zwolnienia z obowiązku opłacania składek na FP w przypadku ogłoszenia upadłości płatnika składek.

Dlatego na płatniku bądź na syndyku masy upadłościowej nadal ciąży obowiązek opłacania tych składek. Obowiązek ten pozostaje nawet wtedy, gdy należności ze stosunku pracy są finansowane ze środków FGŚP.

Obowiązkowe składki na Fundusz Pracy są opłacane za pracowników przez ich pracodawców. Składkę ustala się od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, jeżeli w przeliczeniu na okres miesiąca wynosi ona co najmniej kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 104 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). W 2011 r. minimalna płaca wynosi 1386 zł. Przy ustalaniu wysokości składki na Fundusz Pracy za danego pracownika nie stosuje się ograniczenia do tzw. 30-krotności, czyli rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wskazanego w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek na FP korzystają płatnicy, którzy zatrudniają osoby powyżej 55. roku życia (dla kobiet) oraz 60. roku życia (dla mężczyzn). Składek na FP nie opłaca się m.in. również za osoby powracające do pracy po urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim lub urlopie wychowawczym, przez okres 36 miesięcy po powrocie do pracy takiego pracownika. Zwolnienie obejmuje także osoby zatrudnione, które ukończyły 50. rok życia, i w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pozostawały w ewidencji bezrobotnych powiatowego urzędu pracy.

Podstawa prawna

  • Art. 104, 104a i 104b ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 69, poz. 415; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 257, poz. 1726.
  • Art. 18 ust. 1, art. 19 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 257, poz. 1725.
reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

iBHP Sp. z o.o.

ekspert z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama