Kategorie

Zarządzanie

25 maja 2021
21 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Efektywność kadr na przykładzie doświadczenia firm outsourcingowych

Kluczem do sukcesu firm outsourcingowych jest odpowiedni dobór kadr, dobra organizacja pracy, sprawne procedury i wykorzystanie wypróbowanych narzędzi. Firma outsourcingowa, aby zmotywować pracowników i zachęcić ich do wytężonej pracy, musi także umieć odpowiadać na potrzeby swoich specjalistów, dbać o ich komfort i ciągły rozwój.

Lustro lidera

Rozmowa z Pinem Audią, dyrektorem i wykładowcą Center for Leadership przy Tuck School of Business w Dartmouth (USA)

Filozofia ewolucji czyli Kaizen w firmie na tle nowych trendów zarządzania

Rozpoznanie rzeczywistych zachowań pracowników, identyfikacja strat i źródeł marnotrawstwa, ich eliminacja i uruchomienie procesu ciągłego doskonalenia – stają się źródłem rzeczywistego zwiększania wydajności pracy. Warto zadać sobie pytanie, czym jest Kaizen i jakie oferuje rozwiązania?

Metody przeciwdziałania mobbingowi w firmie

Zjawisko mobbingu wpływa przede wszystkim na zdrowie i psychikę poszkodowanego pracownika. Nie można jednak zapominać o konsekwencjach dla pracodawcy i negatywnym wpływie na reputację i funkcjonowanie firmy. Aby skutecznie przeciwdziałać mobbingowi, należy nauczyć się rozpoznawać to zjawisko i mieć świadomość skutków, jakie niesie ze sobą jego występowanie.

Sukcesja w polskich firmach rodzinnych na podstawie wyników badań PARP

Jaka jest faktyczna skala, a przede wszystkim znaczenie biznesu rodzinnego w Polsce? To pytanie przyświecało badaniu firm rodzinnych w Polsce zrealizowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Działanie 2.1.3). Badanie przeprowadzone przez Pentor Research International jest częścią pilotażowego projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do firm rodzinnym i realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatywa Firm Rodzinnych.

Doskonałość w każdym calu czyli wizja zarządzania według Toma Petersa

Tom Peters należy do największych wizjonerów biznesu, a jego książki określają paradygmat rozwoju współczesnego zarządzania. Jednak to nie zaskakująca popularność, mająca swój wyraz w zajmowanej od lat wysokiej lokacie na liście guru menedżmentu Forbesa, jest najciekawszym elementem składającym się na jego pozycję. O sukcesie Toma Petersa nie przesądza również, a przynajmniej nie bezpośrednio, to, o czym pisze.

Jak koncepcja aranżacji biura wpływa na efektywność?

Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?

Wolny rynek najlepszym regulatorem

Rozmowa z Ireneuszem Góreckim, prezesem Zarządu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych

Wizja na celowniku

Sformułowana misja i wizja firmy to standard w każdej niemal organizacji. Często jednak zdarza się, że są to deklaracje pozostające tylko na papierze. Co więc zrobić, aby wizja firmy była znana pracownikom, akceptowana przez nich i na co dzień realizowana? Praktyczne metody działania i osiągnięte efekty pokazuje przykład firmy Auchan Polska.

Efektywność biznesowa dzięki pracy zespołowej w Kompanii Piwowarskiej – studium przypadku

Z myślą o większej efektywności biznesowej Region Centrum Kompanii Piwowarskiej wraz z firmą partnerską podjęły się realizacji projektu, który został nazwany „Silniejsi Razem” i już sama nazwa w sposób bezpośredni mówi o celach programu.

Efektywność polityki personalnej w polskich przedsiębiorstwach

Jeszcze kilka lat temu prasa informowała nas, że e-learning to rozwiązanie przyszłości, którego popularność będzie stopniowo rosła, a przyszłością jest edukacja wirtualna.Nadzieje na nowe uniwersalne rozwiązanie masowego dostępu pracowników do wiedzy dzięki wynalazkowi e-learningu były ogromne. Równie spektakularne, gwałtowne i masowe jest rozczarowanie tym narzędziem.

Kadry na odległość

Outsourcing kadrowo-płacowy zaczyna być coraz bardziej popularny. Wiele firm decyduje się na zlecanie na zewnątrz tej funkcji. Wdrożenie outsourcingu kadrowo-płacowego powoduje bowiem uproszczenie struktury działu HR firmy oraz pozwala zaoszczędzić czas, który może zostać wykorzystany na inne kluczowe aspekty działalności.

Czy wyposażenie stanowiska pracy wpływa na efektywność pracownika?

Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?

Lekarstwo na sukces

Rozmowa z Pauliną Pazio, dyrektorem ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Lek SA – Sandoz TechOps

Zarządzanie zadowolonymi ludźmi

Od ponad dziesięciu lat rozwija się na świecie nowy nurt psychologiczny – psychologia pozytywna. Martin Seligman, twórca tego nurtu, rozpoczął swoistą krucjatę na rzecz kształtowania i kultywowania pozytywnych cech człowieka, twierdząc, że są one niezwykle istotne w wielu dziedzinach naszego życia. Czy psychologia pozytywna może zostać wykorzystana w kierowaniu ludźmi?

Dyskusja o najnowszych trendach HRM na polskim rynku

Jak motywować ludzi w trudnych i lepszych czasach? Czy zadaniem firmy jest troska o jej pracowników? O wartościach, zaangażowaniu i rozwijaniu kompetencji rozmawiali uczestnicy debaty, która odbyła się podczas konferencji Postawy Pracownicze zorganizowanej przez Nowoczesną Firmę w ramach cyklu Business Knowledge Events.

Dlaczego kobietom jest trudniej w świecie biznesu?

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze? Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jako pracodawca chciałbym zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania. Co gwarantują w tym zakresie przepisy prawa?

Analityczny personalny - jak czytać sprawozdania finansowe

Problemy we wzajemnym zrozumieniu między zarządami a działami personalnymi są zainteresowanym dobrze znane. Prezes często nie widzi sensu przedstawionych przez dział HR pomysłów, zaś dyrektor personalny nie zawsze potrafi użyć właściwych argumentów, by pokazać, jakie efekty biznesowe przyniesie realizacja jego propozycji.

Jak zapobiegać nieproduktywnym zachowaniom pracowników?

Jako menedżerowi zależy mi na tym, aby moi podwładni byli produktywni i pracowali efektywnie. Choć wiele mówi się o zwiększaniu produktywności i efektywności pracy, rzadziej – w moim odczuciu – wspomina się o kwestii celowego angażowania się pracowników w zachowania nieproduktywne. W tym przypadku nie mamy do czynienia z obniżoną motywacją do efektywnej pracy, lecz z dążeniem do wyrządzenia szkody firmie lub osobom w niej zatrudnionym. Zastanawiam się, czy można zbadać skłonność pracownika do angażowania się w zachowania nieproduktywne? W jaki sposób zapobiegać angażowaniu się pracowników w tego typu zachowania?

Wydawanie poleceń

Każdy menedżer na co dzień wydaje wiele poleceń swoim podwładnym. Dlatego tak ważne jest, by robić to umiejętnie i skutecznie. Wydając polecenia, menedżer dzieli pracę, a przez to działa szybciej i skuteczniej. Kiedy stara się zrobić wszystko sam – jest nieefektywny.

Czy odczuwają Państwo różnicę w zarządzaniu pracownikami pokolenia X i Y?

Przekazanie zadań firmy

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z outsourcingu, zlecając część istotnych zadań firmom zewnętrznym. W efekcie zmniejsza się liczba zatrudnionych w wewnętrznych działach firm, a coraz więcej specjalistów przechodzi do pracy wewnątrz struktur usługodawców outsourcingowych. Decyzja o przekazaniu wewnętrznych sił przedsiębiorstwa partnerowi zewnętrznemu łączy się z wieloma wyzwaniami dla firmy macierzystej.

Reakcje pracowników na zmiany w firmie

Mimo że ekonomiści wieszczą szybki powrót koniunktury, to odbudowa nadszarpniętych relacji pracowniczych może potrwać znacznie dłużej. Negatywne skutki kryzysu odczuwają właśnie pracownicy – redukcja zatrudnienia, obniżki płac, pogorszenie atmosfery pracy. Jak można przekuć obawy podwładnych w zrozumienie dla zmian wprowadzanych w firmie? Kluczem jest przemyślana strategia, dalekowzroczne działanie i jasno określone cele. Angażując pracowników w proces restrukturyzacji, firma może wyjść z trudnej sytuacji wzmocniona, z bardziej efektywną kulturą organizacyjną.

W jaki sposób liderzy radzą sobie w czasie złej koniunktury

Liderzy to też ludzie. Podobnie jak ich zespoły, nie pozostają obojętni na to, co dzieje się na kryzysowym rynku. Czasem ulegają panice, spada im motywacja, bywają też zmęczeni kolejnymi wieściami z rynkowego frontu. Jakie są ich najtrudniejsze wyzwania? Jak dają sobie radę w tych niełatwych czasach?

Filar strategii firmy

Opracowanie i wprowadzenie w życie nowego modelu kompetencyjnego trwało w Lukas Banku SA tylko trzy miesiące. Projekt dotyczył ponad 6 tys. pracowników w całej Polsce, a jednym z największych sukcesów jego inicjatorów było odwzorowanie specyfiki firmy w modelu obejmującym zarówno kadrę menedżerską, jak i pracowników w poszczególnych obszarach banku.

Czy opłaca się być św. Mikołajem?

Takie pytanie często zadają sobie osoby, na których biurko trafiają prośby o wsparcie od organizacji charytatywnych. Angażując się w działalność dobroczynną, firma oprócz satysfakcji i kształtowania swojego pozytywnego wizerunku może również odnieść konkretne korzyści finansowe.

Dialog społeczny czyli relacje z interesariuszami w trudnych czasach

Globalny kryzys gospodarczy odcisnął swoje piętno nie tylko na wynikach i kondycji firm, lecz także na ich relacjach z otoczeniem firmy. Dzisiaj, kiedy organizacje walczą o przetrwanie, zmuszone są do działań restrukturyzacyjnych, które niejednokrotnie oznaczają zaprzestanie lub znaczne ograniczenie zaangażowania w relacje z niektórymi interesariuszami. Jak w takiej sytuacji pozostać społecznie odpowiedzialnym? Jak budować relacje z interesariuszami w trudnych czasach?

Polityka personalna wobec utalentowanych pracowników

Gdy w polskich firmach zaczęło się mówić o programach Hi-Po i młodych talentach, od razu zarysowała się opozycja między „pokazywaczami” i „ukrywaczami”. Czy dziś firmy chętnie zezwalają najlepiej rokującym pracownikom na udział w otwartych konkursach lub na prezentacje podczas konferencji?

Giętkość myślenia czyli jak twórczo rozwiązywać problemy

Niemal każde ogłoszenie o pracę, oprócz podstawowych kompetencji niezbędnych do zajmowania danego stanowiska, zawiera wiele umiejętności pożądanych. Często wśród nich jest kreatywność. Takie podejście przestaje dziwić, gdyż twórcze myślenie przynosi korzyści we wszystkich dziedzinach życia. Jednak kreatywne podejście do rzeczywistości najlepiej sprawdza się w sytuacji problemowej.

Szanse i zagrożenia dla działów personalnych

Problematyka pozycji i przyszłości działów HR w firmach działających w Polsce należy do jednego z najczęściej poruszanych tematów w dyskusjach, jakie prowadzą specjaliści i menedżerowie związani z profesją HR. To jest nie tylko sprawa miejsc pracy dla kolejnych generacji specjalistów HR wkraczających na rynek pracy, lecz także kwestia wizerunku i pozycji działów HR w najbliższych latach.

Kim są kreatywni pracownicy i jak nimi zarządzać

Rok 2009 został ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Kreatywności i Innowacyjności. Oznacza to, że Komisja Europejska przywiązuje wielką wagę do promowania kreatywności w społeczeństwie, co z kolei ma prowadzić do powstawania innowacji.

Jak opracować strategię pracy zespołu?

Kilka miesięcy temu rozpocząłem pracę jako menedżer w dużej firmie produkcyjnej, w której zarządzam zespołem osób odpowiedzialnych za logistykę. W naszej pracy – jak nigdzie indziej – ważne jest zgranie zespołu i wypracowanie skutecznego modelu współpracy. Mam jednak wrażenie, że wśród członków mojego zespołu każdy ma inne wyobrażenie o tym, jak nasza współpraca powinna wyglądać. Chciałbym to zmienić, zaczynając od analizy obecnej sytuacji. Czy istnieją jakieś badania, na podstawie których mógłbym opracować strategię pracy mojego zespołu?

Jak skutecznie zarządzać czasem pracy zespołu?

Kieruję 15-osobowym działem sprzedaży w firmie z branży FMCG. W jaki sposób powinienem zorganizować pracę moich podwładnych, aby zoptymalizować efektywność całego zespołu?

Wiedza na wirażu

Po okresie, gdy temat zarządzania wiedzą był modny, dziedzina ta przestała już chyba budzić emocje. Organizacje pozbyły się zajmujących się nią menedżerów i odrębnych struktur. Jednak ludzie ci nadal wspierają dziś swoimi kompetencjami firmy, np. jako wewnętrzni eksperci ds. usprawnień.

Jak ja wyglądam, czyli o wizerunku osobistym menedżera

W dzisiejszych czasach nie wystarczy być kompetentnym menedżerem. To, w jaki sposób radzimy sobie w sytuacjach zawodowych, we współpracy z innymi ludźmi, w końcu czy osiągniemy upragniony sukces, zależy również od wizerunku osobistego. Każdy z nas, czy tego chce, czy nie, codziennie pracuje na swój wizerunek w otoczeniu. Jednak czy zawsze jest to świadomie kreowanie własnego image’u?

Jak dział HR może podnieść jakość obsługi klienta?

Jestem kierownikiem działu personalnego w firmie usługowej. Na jednym ze spotkań z zarządem otrzymałam zadanie opracowania strategii poprawy obsługi klienta. Szczerze mówiąc, odnoszę wrażenie, że to nie mój dział powinien się tym zajmować. Nie mamy do czynienia z klientami i nie bardzo wiem, jak „ugryźć” to zadanie. Zarząd upiera się, że to właśnie dział HR powinien odgrywać strategiczną rolę w poprawie obsługi klienta w naszej firmie. Jak się za to zabrać?

Rada pracowników czy nadzorcza

Katalog informacji, do których otrzymywania uprawnieni są członkowie rad pracowników, w praktyce może budzić poważne spory. Rady pracowników – wykorzystując niektóre zapisy ustawowe – mogą niekiedy stawiać się w roli podmiotu kontrolującego pracodawcę. Pracodawcy natomiast w przeważającej części zainteresowani są współpracą z radą wyłącznie na zasadzie informowania i konsultowania określonych działań. Dla dobrej współpracy obu stron niezbędne jest jasne określenie jej zasad.

Jakie zadania można delegować?

Jestem menedżerem 17-osobowej grupy handlowców. Zwolnienia, jakie miały miejsce w naszej firmie, spowodowały, że przekazano pod moją opiekę dodatkową dziesięcioosobową grupę handlową. Jak mam poradzić sobie z dodatkowymi obowiązkami? Jakie zadania mogę delegować? Na co zwrócić uwagę podczas delegowania?

Jak syndrom homo sovieticus przeszkadza, a jak pomaga w pracy

Czy 20 lat po upadku systemu komunistycznego w Polsce nadal mamy do czynienia z jego psychologiczno-społecznym wpływem? Czy spotykamy się w firmach z zachowaniami ludzi przypominającymi syndrom homo sovieticus?

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Inicjowanie przyszłości - IT w służbie zarządzania przez cele

Zarządzanie przez cele powoduje, że pracownik myślący i działający w kategoriach celu inicjuje przyszłość i ponosi za nią odpowiedzialność. Wskazanie celów, jakie ma osiągnąć, oraz jasne powiązanie ich z celami organizacji powoduje nie tylko znaczące zwiększenie motywacji, lecz także porządkuje samą organizację. Dzięki mechanizmowi uzgadniania (negocjacji) celów możemy także otrzymać informację zwrotną o wykonalności założonych celów na każdym poziomie organizacji. Pomocne w tym może być odpowiednie narzędzie informatyczne.

MBTI – kreatywne zastosowanie różnorodności w tworzeniu wspólnego środowiska pracy

Jak twórczo zarządzać różnorodnym środowiskiem organizacyjnym, które oprócz multikulturowości zawiera w sobie bogactwo doświadczeń, odmienność charakterów czasem ze sobą iskrzących, innym razem się wspierających? To pytanie stawiają sobie coraz częściej polscy menedżerowie. Pomocne okazuje się powstałe w latach 40. XX wieku narzędzie MBTI.

Orzeł czy reszka czyli o podejmowaniu decyzji biznesowych

Decyzje w firmie to system naczyń połączonych, który w znacznym stopniu wpływa na efektywność organizacji i jej elastyczność w dostosowywaniu się do realiów rynkowych. Dlatego warto przyjrzeć się, jak ów system zwykle działa w organizacjach, a jak mógłby działać, jak najefektywniej spełniał swoje zadanie.

Aktywa na złoty wiek

W Polsce* wśród wielu firm posiadających plan emerytalny panuje opinia, że zakładając go, jedynym obowiązkiem pracodawcy będzie terminowe naliczanie i przesyłanie składek oraz prowadzenie dokumentacji uczestników. Rzeczywistość jednak weryfikuje ten pogląd.

Ujarzmić emocje

Siły specjalne, jak choćby amerykańskie Special Forces Groups (Airborne) czy nasz GROM często szkolone są do walki w ekstremalnych warunkach. Warunkach stresu, niedoczasu, niewystarczającej siły ognia. Jednym z podstawowych ich treningów jest... trening reaktywny, polegający m.in. na przewidywaniu reakcji wroga.

Kluczowe punkty programu wsparcia zmiany zawodowej

Wraz ze wzrostem poziomu świadomości pracowników, a także efektywności dostępnych na rynku programów outplacementowych, coraz więcej osób oczekuje, że ich pracodawca w trudnej chwili zrobi coś więcej poza wręczeniem im wypowiedzenia.

Pracownik na zakręcie

Konsekwencją zawinionego i bezprawnego nieprzestrzegania przez pracownika porządku w procesie pracy jest możliwość zastosowania przez pracodawcę kar porządkowych. Możliwość ukarania – a nie obowiązek – oznacza, że to od woli i decyzji pracodawcy zależy, czy pracownik zostanie ukarany.

Uzależnieni od stresu

XXI wiek i narzucone przez niego tempo życia powodują lawinę dolegliwości związanych ze stresem. Większość osób ma świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą przeciążenie napięciem, i to zarówno na funkcjonowanie psychiczne, jak i na stan zdrowia. Nastąpiła zmiana funkcji stresu – z naturalnej reakcji przystosowawczej organizmu do zjawiska, które towarzyszy nam na co dzień, przyjmując postać chroniczną, prowadzącą do wielu chorób.

Zarządzanie szefem czyli budowanie relacji z przełożonym

Komunikacja z dołu do góry od dawna jest przedmiotem troski przywódców w dużych i średnich organizacjach. Informacja od pracowników, liderów zespołów czy kierowników jest bardzo dobrym źródłem szybkiego identyfikowania rynkowych szans i zagrożeń. Ponadto umożliwia wykorzystanie rezerw i zasobów znajdujących się wewnątrz firmy.