REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plusy i minusy pracy na odległość. Czy korzystają Państwo z telepracy w swojej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Konrad Rochalski

REKLAMA

Autopromocja

prezes zarządu Outsourcing Experts

Wraz z rozwojem cywilizacji zwiększa się rozwój technologii informatycznych, żyjemy coraz szybciej, a ilość czasu wolnego drastycznie się zmniejsza. Dlatego też wszyscy staramy się jak najlepiej go wykorzystać. Telepraca jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chcą zaoszczędzić czas na dojazdach do pracy lub pogodzić pracę z wykonywaniem innych obowiązków. W Outsourcing Experts w formie elastycznych form zatrudnienia pracują przede wszystkim menedżerowie wyższego szczebla, w tym mamy wychowujące dzieci. Wynika to ze specyfiki pracy na takich stanowiskach, która często wykracza poza obowiązki wykonywane tylko za pomocą komputera. Z kolei osoby poszukujące pracy mają większe szanse na znalezienie satysfakcjonującego zatrudnienia, ponieważ nie ogranicza ich lokalizacja biura, a z drugiej strony, mogą pogodzić pracę z innymi obowiązkami, np. rodzinnymi. Uważam, że telepraca jest doskonałym narzędziem motywującym. W zamian za elastyczne podejście do potrzeb i możliwości pracowników oraz zaufanie, jakim obdarzamy osoby wykonujące obowiązki w takim modelu, otrzymujemy zaangażowanie i lojalność zespołu.

Eliza Misiecka

dyrektor generalny GENESIS PR

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Telepraca to forma zatrudnienia polegająca na regularnym wykonywaniu przez pracownika obowiązków poza zakładem pracy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Na zatrudnieniu telepracownika zyskuje przedsiębiorstwo, którego koszty związane z utrzymaniem stanowiska pracy maleją nawet o 30 proc. Inne korzyści płynące z elastycznych form zatrudnienia to m.in.: poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa, likwidowanie barier biurokratycznych, budowanie wizerunku nowoczesnego przedsiębiorstwa wykorzystującego niekonwencjonalne formy zatrudnienia, wzrost elastyczności sposobów współpracy z firmą, możliwość zatrudnienia trudno dostępnych kadr pracowników (np. niedogodności geograficzne), wzrost wydajności pracy pracowników.

Znajomość pojęcia telepracy deklaruje aż 89 proc. przedsiębiorców. Niestety, liczba organizacji stosujących elastyczne formy zatrudnienia nie jest już tak imponująca, w dalszym ciągu telepraca budzi obawy. Największym problemem, który ogranicza rozwój telepracy w Polsce, jest mentalność pracodawców i pracowników. Pierwsi nie chcą tracić stałego nadzoru nad pracownikiem, drudzy uznają zdalne zatrudnienie za mniej atrakcyjne od standardowej umowy o pracę. Szansą na poprawę tej sytuacji jest prowadzona obecnie na zlecenie PARP ogólnopolska kampania „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach”.

Telepraca nie jest jednak odpowiednią formą zatrudnienia dla każdego. Osoby, które nie potrafią pracować samodzielnie lub brakuje im samodyscypliny, nie powinny podejmować tego rodzaju zatrudnienia. Konieczna jest także zmiana myślenia pracodawców – zmniejszenie kontroli na rzecz rozliczania efektywności.

Do elastycznych form zatrudnienia przekonały się już kraje wysoko rozwinięte, np. USA, Wielka Brytania czy Włochy. Powinniśmy pójść w ich ślady i zrobić wszystko, żeby w XXI wieku nie liczył się czas spędzony w firmie, lecz efekty naszej pracy.


Monika Wypych-Żółtowska

psycholog, specjalista ds. zarządzania Volkswagen Poznań

Telepraca, rozumiana jako wykonywanie obowiązków zawodowych w domu, ma wiele plusów dla osób, które nie chcą lub nie mogą na dłużej go opuszczać (np. dla osób z niepełnosprawnością ruchową, młodych matek, opiekunów chorych czy osób starszych). Dzięki telepracy osoby te mogą efektywnie łączyć obowiązki domowe i realizować własne cele zawodowe. Unikają jednocześnie wysokich kosztów psychicznych związanych z koniecznością dokonania wyboru pomiędzy pracą zawodową a spełnianiem się w rolach życiowych (np. matki). Na potrzeby analizy uwarunkowań psychologicznych telepracowników wprowadziłam pojęcie „samomotywacji”. Uważam, że w tym systemie dobrze będą się czuły osoby, które potrafią samodzielnie wyznaczać sobie cele, motywować się do ich osiągnięcia i terminowo je realizować. W innym przypadku istnieje niebezpieczeństwo nadmiernego nałożenia się i wymieszania sfery „domowej” i zawodowej, przez co ucierpi i jedna, i druga. Pracując zdalnie, sami wybieramy sobie najlepszy dla nas czas na pracę, ale również sami musimy ją sobie zorganizować. Praca w domu oznacza również ograniczenie kontaktów z osobami z zewnątrz. To może być plus dla osób, które niespecjalnie lubią spotkania oraz życie biurowe i którym relacje interpersonalne w pracy raczej przeszkadzają niż pomagają. Dla ekstrawertyków takie ograniczenie będzie zdecydowanie nie do przyjęcia. Telepracownicy obawiają się często o własną karierę zawodową. Pracując poza firmą, mogą czuć się odsunięci na boczny tor i zapomniani. Dla pracodawcy telepraca jest niewątpliwie korzystna ekonomicznie, ale wśród menedżerów mogą się pojawić obawy związane z utratą bezpośredniej kontroli nad podwładnymi. Reasumując, telepraca może być doskonałym rozwiązaniem, zależy to jednak od jej rodzaju, realizowanego zadania i osobistych preferencji pracownika.

Olgierd Madej

dyrektor sprzedaży na Polskę i Kraje Bałtyckie, Polycom

Praca zdalna to ogromne udogodnienie, redukcja kosztów i czasu, ale i egzamin z wzajemnego zaufania. Niesie sporo wyzwań (dostęp do firmowych zasobów, narzędzia komunikacji). Pozwala jednak na większą wydajność i komfort pracownika, daje dużo satysfakcji, motywuje, usamodzielnia i zwiększa odpowiedzialność. Zapewnia także poczucie równowagi między pracą a życiem prywatnym – elastycznie regulując czas pracy, spełniamy się zawodowo, nie tracąc ważnych momentów z życia rodziny. W firmie Polycom to standard. Tutaj praca nie jest miejscem, do którego idziemy, a raczej tym, co robimy i jakie efekty uzyskujemy. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom telepresence zapewniającym doskonałą jakość obrazu i głosu, zespoły przebywające w różnych lokalizacjach łączą się ze sobą i pracują wspólnie nad konkretnym materiałem. Pracownicy wykonują ok. 300 połączeń dziennie (jedna wideokonferencja na cztery osoby). W rzeczywistości 70 proc. pracowników Polycom pracuje w wirtualnych zespołach (1200 systemów wideo). Czas, by i inne organizacje zmieniły sposób myślenia, oddzieliły lokalizację od pracy i przestały zmuszać ludzi do podróży do biura, gdy nie jest to konieczne. Pracodawcy najwięcej korzystają na nowoczesnych rozwiązaniach komunikacyjnych, które usamodzielniają pracowników, zapewniając odpowiednią ich kontrolę. Muszą jednak ufać pracownikom, rozwijać kulturę mobilnej współpracy i uświadomić, jak korzystać z elastycznych stanowisk pracy. Zadowolony i spełniony pracownik, świadomy, że jest panem własnego czasu to skarb. Zwiększone morale pozwala zatrzymać talenty, rzecz niezwykle ważna w dobie rosnącej konkurencyjności. Dodatkowo odpowiedzialność za środowisko oraz rozwój zrównoważony to jedne z ważniejszych czynników rozwoju firm. Przekonajmy się do mobilnych systemów komunikacji. Naprawdę warto!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA