REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plusy i minusy pracy na odległość. Czy korzystają Państwo z telepracy w swojej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Konrad Rochalski

REKLAMA

Autopromocja

prezes zarządu Outsourcing Experts

Wraz z rozwojem cywilizacji zwiększa się rozwój technologii informatycznych, żyjemy coraz szybciej, a ilość czasu wolnego drastycznie się zmniejsza. Dlatego też wszyscy staramy się jak najlepiej go wykorzystać. Telepraca jest doskonałym rozwiązaniem dla osób, które chcą zaoszczędzić czas na dojazdach do pracy lub pogodzić pracę z wykonywaniem innych obowiązków. W Outsourcing Experts w formie elastycznych form zatrudnienia pracują przede wszystkim menedżerowie wyższego szczebla, w tym mamy wychowujące dzieci. Wynika to ze specyfiki pracy na takich stanowiskach, która często wykracza poza obowiązki wykonywane tylko za pomocą komputera. Z kolei osoby poszukujące pracy mają większe szanse na znalezienie satysfakcjonującego zatrudnienia, ponieważ nie ogranicza ich lokalizacja biura, a z drugiej strony, mogą pogodzić pracę z innymi obowiązkami, np. rodzinnymi. Uważam, że telepraca jest doskonałym narzędziem motywującym. W zamian za elastyczne podejście do potrzeb i możliwości pracowników oraz zaufanie, jakim obdarzamy osoby wykonujące obowiązki w takim modelu, otrzymujemy zaangażowanie i lojalność zespołu.

Eliza Misiecka

dyrektor generalny GENESIS PR

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Telepraca to forma zatrudnienia polegająca na regularnym wykonywaniu przez pracownika obowiązków poza zakładem pracy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Na zatrudnieniu telepracownika zyskuje przedsiębiorstwo, którego koszty związane z utrzymaniem stanowiska pracy maleją nawet o 30 proc. Inne korzyści płynące z elastycznych form zatrudnienia to m.in.: poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa, likwidowanie barier biurokratycznych, budowanie wizerunku nowoczesnego przedsiębiorstwa wykorzystującego niekonwencjonalne formy zatrudnienia, wzrost elastyczności sposobów współpracy z firmą, możliwość zatrudnienia trudno dostępnych kadr pracowników (np. niedogodności geograficzne), wzrost wydajności pracy pracowników.

Znajomość pojęcia telepracy deklaruje aż 89 proc. przedsiębiorców. Niestety, liczba organizacji stosujących elastyczne formy zatrudnienia nie jest już tak imponująca, w dalszym ciągu telepraca budzi obawy. Największym problemem, który ogranicza rozwój telepracy w Polsce, jest mentalność pracodawców i pracowników. Pierwsi nie chcą tracić stałego nadzoru nad pracownikiem, drudzy uznają zdalne zatrudnienie za mniej atrakcyjne od standardowej umowy o pracę. Szansą na poprawę tej sytuacji jest prowadzona obecnie na zlecenie PARP ogólnopolska kampania „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach”.

Telepraca nie jest jednak odpowiednią formą zatrudnienia dla każdego. Osoby, które nie potrafią pracować samodzielnie lub brakuje im samodyscypliny, nie powinny podejmować tego rodzaju zatrudnienia. Konieczna jest także zmiana myślenia pracodawców – zmniejszenie kontroli na rzecz rozliczania efektywności.

Do elastycznych form zatrudnienia przekonały się już kraje wysoko rozwinięte, np. USA, Wielka Brytania czy Włochy. Powinniśmy pójść w ich ślady i zrobić wszystko, żeby w XXI wieku nie liczył się czas spędzony w firmie, lecz efekty naszej pracy.


Monika Wypych-Żółtowska

psycholog, specjalista ds. zarządzania Volkswagen Poznań

Telepraca, rozumiana jako wykonywanie obowiązków zawodowych w domu, ma wiele plusów dla osób, które nie chcą lub nie mogą na dłużej go opuszczać (np. dla osób z niepełnosprawnością ruchową, młodych matek, opiekunów chorych czy osób starszych). Dzięki telepracy osoby te mogą efektywnie łączyć obowiązki domowe i realizować własne cele zawodowe. Unikają jednocześnie wysokich kosztów psychicznych związanych z koniecznością dokonania wyboru pomiędzy pracą zawodową a spełnianiem się w rolach życiowych (np. matki). Na potrzeby analizy uwarunkowań psychologicznych telepracowników wprowadziłam pojęcie „samomotywacji”. Uważam, że w tym systemie dobrze będą się czuły osoby, które potrafią samodzielnie wyznaczać sobie cele, motywować się do ich osiągnięcia i terminowo je realizować. W innym przypadku istnieje niebezpieczeństwo nadmiernego nałożenia się i wymieszania sfery „domowej” i zawodowej, przez co ucierpi i jedna, i druga. Pracując zdalnie, sami wybieramy sobie najlepszy dla nas czas na pracę, ale również sami musimy ją sobie zorganizować. Praca w domu oznacza również ograniczenie kontaktów z osobami z zewnątrz. To może być plus dla osób, które niespecjalnie lubią spotkania oraz życie biurowe i którym relacje interpersonalne w pracy raczej przeszkadzają niż pomagają. Dla ekstrawertyków takie ograniczenie będzie zdecydowanie nie do przyjęcia. Telepracownicy obawiają się często o własną karierę zawodową. Pracując poza firmą, mogą czuć się odsunięci na boczny tor i zapomniani. Dla pracodawcy telepraca jest niewątpliwie korzystna ekonomicznie, ale wśród menedżerów mogą się pojawić obawy związane z utratą bezpośredniej kontroli nad podwładnymi. Reasumując, telepraca może być doskonałym rozwiązaniem, zależy to jednak od jej rodzaju, realizowanego zadania i osobistych preferencji pracownika.

Olgierd Madej

dyrektor sprzedaży na Polskę i Kraje Bałtyckie, Polycom

Praca zdalna to ogromne udogodnienie, redukcja kosztów i czasu, ale i egzamin z wzajemnego zaufania. Niesie sporo wyzwań (dostęp do firmowych zasobów, narzędzia komunikacji). Pozwala jednak na większą wydajność i komfort pracownika, daje dużo satysfakcji, motywuje, usamodzielnia i zwiększa odpowiedzialność. Zapewnia także poczucie równowagi między pracą a życiem prywatnym – elastycznie regulując czas pracy, spełniamy się zawodowo, nie tracąc ważnych momentów z życia rodziny. W firmie Polycom to standard. Tutaj praca nie jest miejscem, do którego idziemy, a raczej tym, co robimy i jakie efekty uzyskujemy. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom telepresence zapewniającym doskonałą jakość obrazu i głosu, zespoły przebywające w różnych lokalizacjach łączą się ze sobą i pracują wspólnie nad konkretnym materiałem. Pracownicy wykonują ok. 300 połączeń dziennie (jedna wideokonferencja na cztery osoby). W rzeczywistości 70 proc. pracowników Polycom pracuje w wirtualnych zespołach (1200 systemów wideo). Czas, by i inne organizacje zmieniły sposób myślenia, oddzieliły lokalizację od pracy i przestały zmuszać ludzi do podróży do biura, gdy nie jest to konieczne. Pracodawcy najwięcej korzystają na nowoczesnych rozwiązaniach komunikacyjnych, które usamodzielniają pracowników, zapewniając odpowiednią ich kontrolę. Muszą jednak ufać pracownikom, rozwijać kulturę mobilnej współpracy i uświadomić, jak korzystać z elastycznych stanowisk pracy. Zadowolony i spełniony pracownik, świadomy, że jest panem własnego czasu to skarb. Zwiększone morale pozwala zatrzymać talenty, rzecz niezwykle ważna w dobie rosnącej konkurencyjności. Dodatkowo odpowiedzialność za środowisko oraz rozwój zrównoważony to jedne z ważniejszych czynników rozwoju firm. Przekonajmy się do mobilnych systemów komunikacji. Naprawdę warto!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA