REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ocena pracownika, świadczenia pracownicze

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczyć świadczenia socjalne przyznane na urlopie wychowawczym

Z funduszu socjalnego chcemy przyznać pracownikom paczki i wyprawki do przedszkola dla ich dzieci. Świadczenia otrzymają również pracownice na urlopach wychowawczych. Wartość przyznanej pomocy przekroczy 380 zł. Jak pobrać podatek od nadwyżki w przypadku tych pracownic? Czy powinny one wpłacić podatek przed udostępnieniem im tych świadczeń?

Zarządzanie kapitałem ludzkim w trudnych warunkach rynkowych

Spowolnienie gospodarcze skłoniło przedsiębiorstwa do weryfikacji prowadzonej polityki zarządzania kapitałem ludzkim. Aż 88 proc. firm, które KPMG objęło badaniem, zadeklarowało, że doprowadziło zarówno do krótkoterminowych dostosowań związanych z redukcją kosztów, jak i tych długoterminowych ukierunkowanych na podnoszenie efektywności i potencjału pracowników.

Czy wartość paczek dla dzieci pracowników wliczać do podstawy wymiaru zasiłków

W tym roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy paczki mikołajkowe dla dzieci naszych pracowników. Przysługują one dzieciom do 12. roku życia. Wartość każdej paczki wynosi 150 zł. Jeżeli pracownik przedstawił nam zwolnienie lekarskie od 2 do 10 stycznia 2012 r., to czy wartość jego paczki należy wliczać do podstawy wymiaru zasiłków? Czy w przypadku pracowników, którzy mają 2 lub 3 dzieci, którym przysługują paczki, kwota ta wchodzi podwójnie lub potrójnie do podstawy wymiaru zasiłku?

Kiedy należy opłacić składki od bonów, talonów i paczek

Wartość paczek okolicznościowych dla dzieci jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli są one przekazywane pracownikom ze względu na posiadanie dzieci.

Ocena pracownika - jak udzielać informacji zwrotnej?

Jestem menedżerem od kilku miesięcy. Ostatnio zetknąłem się z trudnością, jaką jest udzielanie informacji zwrotnej pracownikom. Moi ludzie są pracowici i sumienni, dostrzegam jednak pewne błędy i niedociągnięcia, które chciałbym wyeliminować. Boję się, że krytyka z mojej strony może urazić pracowników i zmniejszyć ich motywację. Jak udzielić informacji zwrotnej, aby przełożyła się ona na realną poprawę efektów pracy i aby nikt nie poczuł się dotknięty?

Ocena pracowników - jak uniknąć błędów, stosując metodę 360 stopni

Metoda 360 stopni jest bardzo popularna w firmach, ponieważ jest uważana za pomiar kompetencji i osiągnięć pracowników w firmie powszechny, zrozumiały dla wszystkich i sprawiedliwy. W praktyce może okazać się, że metoda ta obrasta gąszczem biurokratycznych przepisów wykonawczych, jest wykorzystywana w celach politycznych i ogólnie pogarsza atmosferę panującą wśród pracowników.

Czy uczelnia opłaca składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za pracowników?

Motywowanie w zgodzie z profilem potrzeb zawodowych pracownika

Wysoce umotywowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy i menedżera. W wysokim stopniu umotywowania poszukuje się przepisu na spełnienie, częstokroć wyśrubowanych, kryteriów produktywności i efektywności funkcjonowania personelu. Rozwijane są przy tym dziesiątki różnych koncepcji i technik motywowania, których zadaniem ma być zapewnianie organizacji zmotywowanej kadry. Wiele z tych koncepcji i technik nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu indywidualności ludzi, stąd efekty ich stosowania są w praktyce często nie w pełni satysfakcjonujące. W jaki więc sposób uwzględnić przy motywowaniu pracownika jego indywidualność i, w konsekwencji, podnieść poziom jego umotywowania do realizacji organizacyjnych celów?

Uprawnienia do "trzynastki" a efektywne przepracowanie roku

Świadczenie urlopowe

Świadczenie urlopowe wypłacają pracodawcy spoza sfery budżetowej, którzy zrezygnowali z tworzenia zakładowego funduszu socjalnego oraz zatrudniali na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Jak zwiększyć efektywność pracowników?

Jestem szefem HR w firmie zatrudniającej ponad 380 osób. Prezes postawił mi zadanie: opracowanie działań w celu zwiększenia efektywności naszych pracowników. Przechodzili oni w ostatnich latach cykl szkoleń z obszaru zarządzania sobą w czasie i organizacji pracy własnej. Kadra kierownicza brała udział w szkoleniach z zarządzania projektami, komunikacji, delegowania. Efekt jest taki, jaki jest. Dlatego zastanawiam się nad tym, co ma wpływ na efektywność osobistą. Co można jeszcze zrobić w tej sytuacji, w jakiej jestem?

Kandydat na lidera. Gdzie i w jaki sposób szukać kandydatów na stanowisko regionalnego kierownika sprzedaży?

Wysokie plany sprzedażowe, silna konkurencja i trudny rynek wymagają od firm silnych zespołów sprzedażowych. Dzisiaj w dużej mierze odpowiedzialność za efektywność funkcjonujących zespołów sprzedaży spoczywa na regionalnych kierownikach sprzedaży. Jak więc znaleźć najbardziej odpowiedniego kandydata na to stanowisko?

Profilowanie osobowości zawodowej i wymagań stanowiska pracy w procesie doboru pracowników oraz kierowania ich karierą

Testy inteligencji wielorakich - zastosowanie do oceny potencjału pracowników

Czy pracownik ma prawo do wynagrodzenia za czas strajku

Za czas prowadzenia strajku, jeśli pracownik w tym czasie nie wykonywał pracy, nie przysługuje wynagrodzenie. W miesiącu, w którym była podjęta i prowadzona akcja strajkowa, pracodawca ma prawo obniżyć wynagrodzenie pracownika za czas trwania tejże akcji.

Choroba pracownika w trakcie urlopu

Czasowa niezdolność do pracy powoduje przerwanie urlopu wypoczynkowego. W takim przypadku za czas niezdolności do pracy podczas urlopu pracodawca wypłaca wynagrodzenie chorobowe, a za czas urlopu – wynagrodzenie urlopowe.

Narzędzia motywacyjne - jak je stosować?

Motywowanie odgrywa ważną rolę w zarządzaniu ludźmi, więc w swojej firmie stosuję pewne narzędzia motywacyjne. Niestety, na niektórych one działają, na innych zaś nie. Na przykład mam wrażenie, że jeden pracownik, mając ambitne, nowe zadanie, daje z siebie maksimum i świetnie sobie z nim radzi, w drugim człowieku natomiast wywołuje ono uczucie lęku i niechęć do działania.

Bilans Kapitału Ludzkiego

Rozmowa z Bożeną Lubińską-Kasprzak, prezesem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Kradzież w miejscu pracy

Kradzież w miejscu pracy jest coraz mniej akceptowana przez Polaków. Jest to zjawisko napawające optymizmem. Pracodawcy RP liczą na mniejsze koszty związane z nadużyciami pracowniczymi po stronie przedsiębiorców.

Ocena kompetencji przy wykorzystaniu metody Situational Judgment Test

Pomiar kompetencji u kandydatów do pracy oraz audyt i ocena przyrostu kompetencji u pracowników wymagają posłużenia się trafną i efektywną metodą szacowania poziomu kompetencji. Na szczególną uwagę zasługuje metoda Situational Judgment Test (SJT), popularnie określana mianem „testu kompetencyjnego”. Stanowi ona optymalny kompromis między trafnością i efektywnością pomiaru. Jej atutem jest ponadto szeroki zakres stosowalności – od selekcji zawodowej, poprzez audyt kompetencyjny, aż po identyfikację potrzeb szkoleniowych i ocenę efektywności zastosowanych oddziaływań rozwojowych.

Kogo na rynku pracy poszukują pracodawcy?

Czy młode osoby podejmujące pracę posiadają odpowiednie kompetencje? Czy niedopasowanie kompetencyjne to problem jedynie przedstawicieli świata biznesu? Czy polskie szkolnictwo dobrze przygotowuje do pracy i odpowiada na zapotrzebowanie rynku? Na jakie stanowiska firmy poszukują teraz pracowników? Jaki jest poziom gotowości pracodawców do podnoszenia na własny koszt kwalifikacji przyszłych pracowników? Jakie inicjatywy podejmują, aby zapobiec brakowi odpowiednich kwalifikacji przyszłych pracowników? Jaki jest związek między ramami kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego a oczekiwaniami absolwentów i pracodawców?

Jak rozpoznać szefa Rodzica Nadmiernie Opiekuńczego

Po ocenie 270 stopni dowiedziałem się od przełożonych, że biorę na siebie zbyt dużo obowiązków. Z tego powodu nie rozwijam podwładnych, a jednocześnie sam nie radzę sobie z niektórymi ważnymi zadaniami. Zarzucono mi także, że za wolno podejmuję decyzje. Z kolei podwładni mają do mnie uwagi, że denerwuje ich moje częste ich kontrolowanie. Uważają, że robię z siebie męczennika. W pierwszej chwili mocno mnie to uraziło, ale teraz zastanawiam się, czy może jednak powinienem coś zmienić w swoim działaniu.

Odprawa - dodatkowe świadczenie dla pracownika

Odprawa to dodatkowe świadczenie, które przysługuje pracownikowi lub ewentualnie członkom jego najbliższej rodziny. Kodeks pracy przewiduje cztery rodzaje odpraw: emerytalną, rentową, pośmiertną oraz związaną z zatrudnieniem na podstawie wyboru.

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli w 2011 r.

W tym roku świadczenie urlopowe wynosi 1093,93 zł. Przysługuje ono każdemu nauczycielowi, pod warunkiem jednak, że pozostaje on w danym roku szkolnym w stosunku pracy. Jeśli nauczyciel nie był zatrudniony przez cały rok, wówczas należne świadczenie ustala się proporcjonalnie do przepracowanego przez niego czasu pracy.

Czy nieumiejętność pracy w zespole może być powodem wypowiedzenia umowy o pracę

Zatrudniliśmy nowego szefa działu marketingu. Menedżer ma wysokie kwalifikacje zawodowe, jednak nie potrafi współpracować ze swoimi podwładnymi. Jego pracownicy skarżą się, że podważa ich umiejętności zawodowe, jest apodyktyczny i niekulturalny. Część z nich zagroziła nawet odejściem z firmy, jeżeli menedżer będzie nadal pracował. W naszej ocenie pozostawienie tej osoby na stanowisku mogłoby spotęgować złą atmosferę i konflikty wśród pracowników. Czy można z tego powodu wypowiedzieć umowę o pracę na czas nieokreślony?

Czuję, więc jestem. Budowanie pozaintelektualnego potencjału pracownika

Dużo się mówi obecnie o budowaniu intelektualnego potencjału pracownika. Uczymy się, jak sprzedawać, argumentować, negocjować, skuteczniej zarządzać, jak patrzeć i mówić do ludzi, aby nas słuchali. Nauka ta polega na poznawaniu stworzonych dotąd teorii, zdobywaniu informacji i wdrażaniu ich przez zmianę sposobu myślenia, a w konsekwencji zmianę konkretnych zachowań w pracy czy w życiu osobistym.

Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Obserwując moich współpracowników, odnoszę wrażenie, że wielu z nich obawia się informacji zwrotnej albo wręcz nie są zainteresowani jej udzielaniem. Zastanawiam się, czy taka postawa jest tylko wynikiem braku umiejętności, czy może jej podstawą są uwarunkowania kulturowe?

Jakie błędy można popełnić w ocenie kandydata w wywiadzie i jak ich uniknąć?

Podobno wszyscy jesteśmy narażeni na błędy w postrzeganiu i ocenie podczas prowadzenia wywiadów z kandydatami do pracy. Jako osobie rekrutującej zależy mi na tym, by ich uniknąć, i by moja ocena kandydata była naprawdę obiektywna. Jak to zrobić?

Kadrowy Roku 2010 wybrany!

W 8 edycji konkursu Kadrowy Roku wzięło udział około 700 uczestników, którzy walczyli o tytuł  najlepszego kadrowca. Pierwsze miejsce zajęła Pani Renata Zdebik, specjalista ds. kadr i płac z Bolęcina, której wiedza i pasja do pracy zawodowej doprowadziły ją do zwycięstwa w konkursie.

Odpisy na fundusz socjalny w 2011 r.

W związku z nowelizacją ustawy o zfśs od jej wejścia w życie będzie istniała możliwość dokonywania nowego odpisu na ten fundusz, związanego z założeniem przez pracodawcę np. żłobka dla dzieci pracowników.

Weryfikacja kandydata. Wywiad kompetencyjny kluczem do profesjonalnej oceny

Jak wypłacać dodatkowe świadczenia pracownikom czasowo przeniesionym

Jesteśmy pracodawcą prywatnym. Na podstawie regulaminu wynagradzania wypłacamy pracownikom czasowo przeniesionym określone świadczenia. Czy jeśli w regulaminie uchylimy postanowienia przyznające pracownikom te świadczenia, podstawą do ich wypłaty będzie zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie świadczeń dla pracowników czasowo przeniesionych?

Dlaczego kobiety i mężczyźni tak różnie funkcjonują w pracy?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Od roku zauważam spadek efektywności i wzrost liczby konfliktów w dziale zarządzanym przez dwóch dotychczas najlepszych pracowników. W trakcie ostatniej rozmowy, którą z nimi przeprowadziłam, okazało się, że ich wzajemne narzekania przypominają znajome sceny: Ona mówi, że on jej nie pomaga, że o wszystko musi go prosić, denerwuje się, że podważa jej autorytet, przerywając w połowie słowa i proponuje rozwiązania, które ona dawno już wymyśliła. On twierdzi, że ona „czepia” się bez powodu, za dużo mówi, zamiast działać, nieustannie go poprawia, a do tego miewa nieuzasadnione wybuchy złości. Słyszałam o szkoleniach z zakresu zarządzania płcią w firmie. Czy powodem konfliktów, o których piszę, mogą być właśnie różnice między kobietami i mężczyznami?

Ocena warunków pracy przez kobiety

Kompetencje pracowników – samoocena a perspektywa pracodawcy

We współczesnej organizacji kompetencje pracowników odgrywają kluczową rolę. Ważna jest komunikacja, praca w grupie, kreatywność i innowacyjność. Pracodawca oczekuje również od swoich menedżerów, by potrafili analizować i oceniać zjawiska gospodarcze zachodzące na rynku. A jak sami pracownicy oceniają siebie pod kątem tych kompetencji?

Nauczyciele - badanie czasu i warunków pracy

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w ciągu najbliższych dwóch tygodni ma rozpocząć badanie czasu i warunków pracy nauczycieli. Jest to pierwsze w Polsce tego typu kompleksowe badanie. Weźmie w nim udział ponad 8 tys. nauczycieli.

Urlop wypoczynkowy dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy

Od 1 lipca 2010 r. zatrudniliśmy na zastępstwo sprzątaczkę, na pół etatu, która ma już 20 lat stażu pracy. Pracuje od poniedziałku do piątku po 4 godziny dziennie. Ile dni urlopu się jej należy? Czy za każdy dzień urlopu odejmuje się 4 godziny?

ZUS wysyła emerytom i rencistom PIT-y z informacją o uzyskanych dochodach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest sporządzić, a następnie przesłać informację o uzyskanych w 2010 r. dochodach wszystkim osobom, które choć przez jeden miesiąc minionego roku otrzymywały z ZUS świadczenie. Do 28 lutego formularze PIT otrzyma ponad 9 mln osób, z których ponad 8 mln to emeryci i renciści.

Prezydent podpisał ustawę "żłobkową"

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał w środę, 23 lutego, ustawę o formach opieki nad dziećmi do lat trzech, ułatwiającą m.in. zakładanie żłobków i klubików dla małych dzieci. Podkreślił, że ustawa jest tylko fragmentem pracy, która czeka państwo w zakresie polityki prorodzinnej.

Odprawa dla kierownika

Czy odprawa emerytalno-rentowa przysługuje wszystkim pracownikom, a także tym zajmującym kierownicze stanowisko w zakładzie pracy?

Kiedy należy udzielić urlopu wypoczynkowego w zwiększonym wymiarze

Pracownik został zatrudniony w styczniu 2010 r. Po ponad roku pracy w lutym 2011 r. dostarczył świadectwo ukończenia szkoły. To spowodowało, że nabył prawo do dłuższego urlopu – o sześć dni w porównaniu do przysługującego mu w ubiegłym roku. Czy należy mu w tym roku udzielić takiego urlopu, skoro świadectwo otrzymaliśmy dopiero w drugim miesiącu roku kalendarzowego?

Kto może korzystać z funduszu świadczeń socjalnych

Pracodawca, ustalając krąg uprawnionych do świadczeń z funduszu socjalnego, często odwołuje się do definicji zawartych w innych ustawach, np. Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz ustawie o pomocy społecznej.

Dlaczego niektórzy pracownicy są zbyt ulegli?

Zauważyłem, że niektórzy moi pracownicy, zarówno menedżerowie, jak i handlowcy, często zachowują się biernie. Gdy dochodzi do konfliktu lub nieporozumień między nimi a klientami, najlepszym rozwiązaniem wydaje się otwarte porozmawianie i próba rozwiązania zaistniałej sytuacji. Zamiast tego moi pracownicy zwodzą klientów lub starają się ich zadowolić za wszelką cenę. Co należy z tym zrobić?

Jak uwzględniać miesięczną prowizję w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego

W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

Jestem silną indywidualnością, może nawet ekscentrykiem, który w obecnej firmie jest ceniony za realne wyniki. Myślę o zmianie pracy. Mam wątpliwości, czy rynek jest gotowy zaakceptować mój niecodzienny sposób bycia i czy wizerunek jest wartością samą w sobie. Jednocześnie zastanawiam się, czy i w jaki sposób mogę go zmienić?

Jak zachować skuteczność w warunkach stresu?

Zarządzam kilkunastoosobowym zespołem. Ostatnio w firmie zachodzi dużo zmian w związku z coraz większym udziałem kapitału zagranicznego. W zasadzie jestem przyzwyczajony do zmian, ale ostatnio zauważam u siebie coraz większą irytację i podenerwowanie. Cały czas czuję się spięty. Mam wrażenie, że przenoszę to na swoich pracowników. W domu też nie dzieje się najlepiej... Jak zachować spokój i zdrowy rozsądek pomimo stresu?

ZFŚS – jednakowa opieka socjalna nad pracownikami i emerytami

Ze środków ZFŚS mogą korzystać wszystkie osoby uprawnione przy zastosowaniu jednakowych, wyłącznie socjalnych kryteriów. Pracodawca nie może wyłączyć prawa do ubiegania się o pomoc socjalną żadnej z ustawowo uprawnionych grup osób. Przypadki ich odmiennego traktowania stanowią naruszenie prawa – wyjaśniło w piśmie Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.

Odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia

Jeżeli pracodawca rozwiązuje z pracownikiem umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy lub z innych przyczyn niedotyczących pracownika, to może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia maksymalnie do jednego miesiąca. W takim przypadku pracodawca musi wypłacić pracownikowi odszkodowanie. Od tego odszkodowania nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Podpisaliśmy z pracownikiem umowę o podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W umowie m.in. przyznaliśmy dodatkowe świadczenie, a mianowicie zobowiązaliśmy się do zwrotu poniesionych przez pracownika kosztów noclegu, przejazdu i wyżywienia na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju. Czy pracownik może nie obciążać każdorazowo pracodawcy kosztami przejazdu?

Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Prowadzenie rozmów oceniających bywa stresującym zadaniem zarówno dla ocenianych, jak i dla oceniających. Ci ostatni czują się często potraktowani niesprawiedliwie (np. niedocenieni), zaś oceniający nie wiedzą, w jaki sposób przekazać informację zwrotną, by pracownik nie poczuł się urażony. Trudności zaczynają się zwykle, gdy górę biorą emocje i oceniany zaczyna nagłe płakać, czy też grozić nam odejściem z firmy, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie. Warto wiedzieć, w jaki sposób przeciwdziałać tego typu sytuacjom, a także, co robić, gdy jednak się pojawią.

REKLAMA