Kategorie

W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

Agnieszka Jabłońska
Jestem silną indywidualnością, może nawet ekscentrykiem, który w obecnej firmie jest ceniony za realne wyniki. Myślę o zmianie pracy. Mam wątpliwości, czy rynek jest gotowy zaakceptować mój niecodzienny sposób bycia i czy wizerunek jest wartością samą w sobie. Jednocześnie zastanawiam się, czy i w jaki sposób mogę go zmienić?

Wizerunek to wyobrażenie, które tworzymy sobie na temat jakiejś sprawy, człowieka, instytucji czy produktu. Wyobrażenie to opiera się na skojarzeniach, subiektywnych ocenach oraz emocjach. Bardzo wiele osób zapomina o tym, jak istotny wpływ na osobisty sukces zawodowy ma właśnie wizerunek i jak wiele mogą uczynić, aby go poprawić. Świadome zarządzanie swoim image jest ciężką pracą i metodycznym działaniem. Warto poznać i wprowadzić kilka zasad, które pomogą budować wizerunek tak, aby stał się on efektywnym narzędziem promocji.

Określenie celu strategicznego

Im szybciej określimy własne cele zawodowe, tzn. zdefiniujemy pojęcie sukcesu zawodowego poprzez określenie funkcji branży i poziomu stanowisk, które nas interesują, tym łatwiej je osiągniemy.

Bilans otwarcia

Reklama

Punktem wyjścia powinna być dogłębna analiza posiadanych umiejętności zawodowych i osobistych. Bilans atutów i ograniczeń pozwoli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy obrane cele są realne, oraz które kompetencje należy dalej rozwijać, aby osiągnąć wymarzony status. Warto przy tym skonfrontować się z własnymi ograniczeniami już na początku i jeśli to konieczne, dokonać rewizji celów strategicznych. Jest to konieczne, szczególnie gdy kompetencje (zwłaszcza osobiste) fundamentalnie nie przystają do wymogów danej funkcji czy branży. I tak np. od osoby nieco powierzchownej, ekstrawertycznej, ale charyzmatycznej trudno będzie oczekiwać kariery w dziale księgowości.

Jednym ze sposobów dobrego rozpoznania własnych kompetencji jest uczestniczenie w organizowanych przez pracodawców lub rekruterów centrach ocen. Otrzymanie pełnej oceny zwrotnej od oceniających lub przełożonych może być cennym wkładem do naszego bilansu otwarcia. Stosowane przez firmy systemy ocen rocznych czy ocen 360 stopni to również dobre źródła informacji o nas samych – warto z nich korzystać.

Najważniejszym elementem tej fazy jest określenie szczególnych atrybutów (w nomenklaturze marketingowej – Unique Selling Propositions (USP), tj. unikalnych cech, których nie mają inni). USP są istotne z dwóch powodów: po pierwsze, możemy je wykorzystywać do osiągania wymiernych celów zawodowych stawianych nam przez pracodawcę – zazwyczaj są to cele mierzalne, można by rzec obiektywne. Po drugie, są to cechy, które odpowiednio wykorzystane mogą wydatnie pomóc w kształtowaniu naszego wizerunku.


Działania taktyczne

Warto zdać sobie sprawę, jakie narzędzia wizerunkowe mamy do dyspozycji i w jakich okolicznościach możemy, a wręcz powinniśmy z nich korzystać.

Reklama

Najpopularniejszym, choć powierzchownym, narzędziem kształtowania wizerunku jest wygląd ogólny utożsamiany wprost ze stylem ubierania, schludnością, gustem czy wreszcie urodą. Siła oddziaływania tego narzędzia jest niezwykle duża z uwagi na łatwość poznawczą, tj. wszyscy nas widzą, choć niewielu nas zna. Funkcjonujące w tym względzie stereotypy możemy wykorzystać na naszą korzyść. Prostym zabiegiem jest efekt sprzężenia zwrotnego, np. ubierając się zgodnie z dress code typowym dla menedżera, prowokujemy, by myślano o nas w ten sposób i wizualizowano nas w tej roli. Odważni mogą łamać stereotypy, jest to inwestycja ryzykowna, choć nacechowana wysoką stopą zwrotu. Niekonwencjonalny ubiór, ekscentryczne zachowanie w połączeniu z dużym profesjonalizmem i doskonałymi wynikami pracy podkreślają niebanalność, odwagę, indywidualizm, co dodatkowo uatrakcyjnia osobę na rynku pracy.

Jednocześnie warto jednak pamiętać, iż to postawa, na którą składa się wiele elementów: usposobienie, kultura osobista, sposób bycia, mowa ciała czy wreszcie znajomość zasad savoir-vivre i profesjonalizm stanowią drugą, często silniejszą falę uderzeniową.

Wszystkie ww. narzędzia kształtowania naszego wizerunku możemy bardzo świadomie wykorzystywać w wielu sytuacjach. Planując aktywność, należy pamiętać o indywidualnych USP oraz celach zawodowych. Warto wytyczyć sobie roczne cele wizerunkowe i konsekwentnie je realizować. Plan działań powinien uwzględniać aktywność w dwóch środowiskach – firmowym i pozafirmowym.

Środowisko firmowe

Na wartość naszej osobistej marki wpływ mają nie tylko wymierne rezultaty, lecz także emocje, które towarzyszą naszej osobie, a na które mamy ogromny wpływ. Wizerunek jest budowany na podstawie wszystkich interakcji i zachowań zachodzących w pracy.

Codzienność w firmie stwarza wiele okazji do kreowania własnego wizerunku. Jedną z najlepszych są spotkania biznesowe. Pamiętajmy o tym, by być punktualnym i przygotowanym, tj. mieć świadomość celu spotkania i czasu. Spotkanie warto podsumować, a minutes rozesłać do uczestników. Szacunek i profesjonalizm szybko zostaną zauważone. Podczas spotkań powinniśmy wchodzić w naturalne dla nas role, np. Charyzmatycznego Lidera czy Krytycznego Sędziego, ale trzeba pamiętać, że nad rolą warto dalej popracować.


Charyzmatyczny Lider musi przekonać do siebie Racjonalnego Analityka, dlatego dobrze, aby przygotował sobie odpowiednie argumenty (emocje i zapał mogą nie wystarczyć!). Krytyczny Sędzia musi zadbać o to, by nie została przylepiona mu łatka Hamulcowego organizacji. Przy wchodzeniu w tego typu rolę istotne zaczynają być niuanse komunikacyjne i tak niski tembr głosu czy dobry kontakt wzrokowy oraz odpowiednia gestykulacja pomogą zbudować zaufanie u sceptyków. Otwarta postawa i uśmiech na twarzy Krytycznego Sędziego z pewnością złagodzą jego krytykę. Uniwersalna wydaje się zasada – łagodna forma, ostra treść.

Życie firmowe jest zazwyczaj bogate w różne wydarzenia, takie jak szkolenia czy wyjazdy integracyjne. Zdarza się, że pracownicy zupełnie zatracają się w „kosztowaniu” przyjemności, które przygotował dla nich pracodawca, pokazując gorszą stronę swojego ja. Powinno być odwrotnie – wspólne, nieformalne spotkania dają unikalną szansę zainteresowania innych swoją osobą.

Środowisko poza firmą

Również poza organizacją nasz wizerunek jako pracowników może zyskać lub stracić. Jednym ze sposobów autoprezentacji jest obecność na portalach społecznościowych. Przyjęło się uważać, że „Linked in” czy „GoldenLine” są miejscem profesjonalnych kontaktów, podczas gdy np. „facebook” to platforma budowania mniej formalnych relacji. Sposób autoprezentacji powinien być odpowiednio dobrany do miejsca i celu. Wakacyjne zdjęcie w bikini członka zarządu dużej spółki, niezależnie od atrakcyjności modelki, powoduje dysonans poznawczy. Umieszczając swoje dane, warto zrobić to solidnie, rzetelnie, w sposób przemyślany i spójny z naszą intencją w zakresie budowania wizerunku. Na podstawie zawartych na portalu informacji wiele osób zbuduje sobie o nas opinię i wykształci wyobrażenia. Istotną rolę odgrywają słowa klucze, które mocno osadzają nas w danej branży czy funkcji.

Jednym z elementów budowania wizerunku na rynku pracy są spotkania z head hunterami. Nawet jeśli w danym momencie nie jesteśmy żywo zainteresowani zmianą pracy, warto przyjąć zaproszenie. Do spotkań warto podchodzić poważnie i tak jak sportowiec walczyć o pierwsze miejsce, nawet jeśli jest to tylko sparing przed poważnymi zawodami. Ważne, by wiedzieć, kiedy i w jaki sposób wycofać się z procesu. Jeśli nie zamierzamy zmieniać pracy, zatrzymajmy się na etapie firmy doradztwa personalnego. Podczas spotkań warto ustrzec się błędów, które zazwyczaj są banalne, a mogą istotnie wpłynąć na nasz wizerunek, a zatem wartość na rynku pracy. Nonszalancja i arogancja to najczęstsze błędy, jeśli chodzi o postawę. Lekceważenie zazwyczaj towarzyszy kandydatom niezainteresowanym ofertą – bywa że nie wiedzą, z kim jest spotkanie lub po prostu na nie przychodzą. Arogancja często prowadzi do bagatelizowania spotkania i braku zaangażowania. W warstwie komunikacyjnej częstym problemem jest nadmierna wylewność i dygresyjność lub odwrotnie – zdawkowe, powierzchowne informacje. Zdarza się, że zła, chaotyczna struktura wypowiedzi mocno wpływa na odbiór osoby. Jeśli dodać do tego źle przygotowane dossier, kłopot z wizerunkiem jest niemal pewny.


Stara prawda „jak coś robisz, rób to dobrze lub wcale” ma więc szczególne zastosowanie, jeśli chodzi o budowanie własnego wizerunku.

PRZYKLAD

Wchodząc do nowej organizacji, powinniśmy zastanowić się nad obowiązującym zasadami, nawet jeżeli nie są one sformalizowane, gdyż kultura pracy i stroju jest różna w różnych firmach. Dla przykładu w firmie Levi Strauss Poland Sp. z o.o. nie obowiązuje procedura dress code. Niemniej jednak, według Agnieszki Jonczyk, dyrektor personalnej Levi Strauss Poland Sp. z o.o., praca z marką Levi's® jest otwartym zaproszeniem dla pracowników do noszenia firmowej odzieży. Ma to służyć przede wszystkim pogłębianiu znajomości produktów oraz pozytywnej identyfikacji pracowników z marką, także jako konsumentów.

W firmie Deloitte przyjęta jest zasada „casual Friday”, w pozostałe dni zaleca się strój biznesowy, natomiast pracownicy back office firmy Unilever strój typu casual noszą na co dzień, a jedynie osoby reprezentujące organizację na zewnątrz zobowiązane są do biznesowego wyglądu. W firmie PwC odniesień do tego typu kwestii można doszukiwać się w regulaminie pracy, we fragmentach odnoszących się do etyki i godnego, profesjonalnego reprezentowania pracodawcy. Są również firmy, które bardzo restrykcyjnie podchodzą do kwestii ubioru. Przoduje w tym branża FMCG, finansowa i farmaceutyczna. Bywa że osoby zajmujące się sprzedażą są oceniane na wizytach coachingowych między innymi za adekwatność noszonego stroju.

BIBLIOGRAFIA

H.R. Żuchowski, „Całą dobę w dobrym tonie. Mini poradnik szefa”, Pollihymnia, Lublin 1997, s. 19.

E. Pietkiewicz, „Etykieta menadżera”, Centrum Informacji Menadżera, Warszawa 1998, s. 35.

 

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Lipiec 2021 - godziny pracy, dni wolne

    Lipiec 2021 - godziny pracy i dni wolne czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Kalendarz lipca.

    Sposoby motywowania pracowników zdalnych

    Motywowanie pracowników zdalnych - jakie są skuteczne sposoby? Jak nagradzać pracowników na pracy zdalnej? Czy krótszy czas pracy to dobry pomysł?

    Zasiłek chorobowy a okres wyczekiwania

    Zasiłek chorobowy przysługuje po upływie okresu wyczekiwania. Ile wynosi okres wyczekiwania? Kiedy można otrzymać zasiłek bez okresu wyczekiwania?

    Emerytura - czerwiec czy lipiec 2021?

    Emerytura - czerwiec czy lipiec 2021 r.? Kiedy złożyć wniosek? Czy emeryci stracą, wnioskując o emeryturę jeszcze w czerwcu?

    Powrót do oszczędzania w PPK

    PPK - powrót do oszczędzania w PPK jest zawsze możliwy. Jak po rezygnacji powrócić do programu?

    Hybrydowy model pracy planuje 77% pracodawców

    Hybrydowy model pracy wybiera aż 77% pracodawców w Polsce. Ile dni pracy zdalnej w tygodniu planują wprowadzić?

    Jakie prawa ma ojciec?

    Ojciec - jakie prawa ma mężczyzna wychowujący dzieci? Czy tata może skorzystać z urlopu macierzyńskiego?

    Zlecenie studenta do 26 r. życia i umowa o dzieło bez składek ZUS

    Zlecenie studenta do 26 r. życia i umowa o dzieło nie będą oskładkowane - MRiPS.

    Niedziela handlowa - lipiec 2021

    Niedziela handlowa - lipiec 2021 r. ma 4 niedziele. Czy 4 lipca, 11 lipca, 18 lipca albo 25 lipca to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    System kadrowo-płacowy - o co pytać dostawcę

    System kadrowo-płacowy - o co należy pytać dostawcę przy wyborze oprogramowania HR?

    Praca zdalna - Kodeks pracy [PROJEKT]

    Praca zdalna - Kodeks pracy będzie zawierał przepisy dotyczące pracy zdalnej. Jakie regulacje przewiduje projekt?

    Prace sezonowe a bezpieczeństwo pracowników

    Prace sezonowe zalewają portale z ofertami pracy. Co z bezpieczeństwem pracowników?

    Zmiana warunków pracy cudzoziemca a zezwolenie na pracę

    Czy zmiana warunków pracy cudzoziemca wiąże się z koniecznością zmiany zezwolenia na pracę lub uzyskania nowego?

    Ochrona danych przy pracy zdalnej - 5 wskazówek na wakacje

    Ochrona danych przy pracy zdalnej czyli jak nie narazić firmy na kradzież wrażliwych danych. Oto 5 wskazówek na wakacje dla pracowników zdalnych.

    Wyższe wynagrodzenia lekarzy rezydentów od 1 lipca 2021 r.

    Wyższe wynagrodzenia lekarzy rezydentów od 1 lipca 2021 r. przewiduje projekt rozporządzenia ministra zdrowia o zasadniczych wynagrodzeniach dla rezydentów. Ile wyniosą?

    "Blaski i cienie PPK" - niezależne badanie naukowe

    PPK - jakie są opinie o programie? Poznaj wyniki niezależnego badania naukowego "Blaski i cienie PPK".

    Tata wybiera urlop ojcowski

    Urlop ojcowski to urlop najczęściej wykorzystywany przez ojców urlop po narodzinach dziecka. Najrzadziej korzystają z urlopu rodzicielskiego.

    Monitoring poczty elektronicznej pracownika a przepisy

    Monitoring poczty elektronicznej pracownika - jakie są przepisy prawne? Czy to nie narusza dóbr osobistych pracownika?

    Zasiłek macierzyński i opiekuńczy - będzie okres wyczekiwania?

    Okres wyczekiwania przy zasiłku macierzyńskim i opiekuńczym? To propozycja ZUS mająca zapobiegać nadużyciom.

    Zwolnienie z ZUS - do kiedy wniosek?

    Zwolnienie z ZUS - do kiedy można złożyć wniosek o zwolnienie ze składek za grudzień 2020, styczeń, luty, marzec i kwiecień 2021 r. z tarczy 9.0?

    Pracownik niepełnosprawny – jakie prawa?

    Pracownik niepełnosprawny - jakie prawa przyznaje Kodeks pracy i ustawa o rehabilitacji zawodowej? Jaki jest wymiar czasu pracy i urlopu?

    Elektroniczne wypowiedzenie umowy o pracę - jak przechowywać?

    Elektroniczne wypowiedzenie umowy o pracę polega na złożeniu oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jak je przechowywać?

    Czas wolny za nadgodziny a odpoczynek tygodniowy

    Czas wolny za nadgodziny może zostać zaliczony do 35-godzinnego odpoczynku tygodniowego. To stanowisko MRPiT z dnia 5 maja 2021 r.

    PIP kontroluje małe budowy

    Kontrole PIP - mała budowa to miejsce, gdzie najczęściej w budownictwie występują wypadki przy pracy. PIP rozpoczęła więc akcję "Kontrole na małych budowach".

    Przeciętne wynagrodzenie 2021

    Przeciętne wynagrodzenie w 2021 r. wzrosło o 10% w stosunku do roku poprzedniego. Ile wynosi?