REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Motywowanie, Kwalifikacje zawodowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kwalifikacje zawodowe a uprawnienia do wykonywania pracy

Pracodawca ma prawo wymagać, aby pracownik posiadał odpowiednie uprawnienia do pracy. W przypadku zawinionej przez pracownika utraty uprawnień umowa o pracę może zostać rozwiązana w trybie dyscyplinarnym.

Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

W jaki sposób firmy, które funkcjonują w dość niestabilnym otoczeniu rynkowym i dysponują okrojonymi budżetami, mają stworzyć zespół zapewniający stabilną pozycję firmie? Jak zmotywować zawodowców, by pracowali najlepiej, jak potrafią? Nie jest to łatwe zadanie, jeśli uwzględnimy wiele czynników, które raczej zniechęcają ich do pracy, niż do niej motywują: zmieniające się komunikaty co do priorytetów firmy, zmiany personalne na wszystkich poziomach organizacji, restrukturyzacje i niepewność jutra.

Czy można żądać od pracownika zwrotu pełnej wysokości kosztów kształcenia

Chcemy skierować pracownika na wyspecjalizowany kurs, którego koszt wynosi kilkanaście tysięcy złotych. Zobowiązaliśmy się pokryć koszt tego kursu, a także zwolnić pracownika z pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w okresie, w którym będzie uczestniczył w zajęciach. Chcemy zobowiązać pracownika do zwrotu wszystkich poniesionych przez nas wydatków na kurs niezależnie od tego, kiedy pracownik rozwiązałby umowę lub kiedy my rozwiązalibyśmy umowę z pracownikiem z jego winy bez wypowiedzenia. Pracownik wyraża zgodę na taki warunek. Czy nasze postępowanie będzie prawidłowe?

Jak pokonać wewnętrzne ograniczenia w rozwoju zawodowym?

Zapewne każdy z nas zna osoby, które są uważane za zdolne i utalentowane, lecz efekty ich pracy lub jakość współpracy z nimi z różnych przyczyn zawodzą. Takie osoby są jaskrawym przykładem tego, że sam potencjał tkwiący w szerokiej wiedzy i licznych umiejętnościach zawodowych nie czyni jeszcze z danej osoby produktywnego pracownika oraz zdyscyplinowanego i godnego zaufania członka zespołu. Dlaczego niektóre zdolne i utalentowane osoby nie spełniają pokładanych w nich nadziei oraz zawodzą oczekiwania przełożonych i współpracowników?

Doskonalenie kompetencji pracowników w ramach projektu unijnego – studium przypadku

Projekt „Kurs na rozwój – doskonalenie strategicznych kompetencji pracowników firmy Żagiel SA” został zrealizowany w okresie od marca 2009 r. do lipca 2010 r. i wart był około 2,5 mln złotych. Z projektu skorzystała grupa około 300 pracowników, obejmująca dyrektorów regionalnych, kadrę menedżerską oraz wyróżnionych specjalistów i trenerów wewnętrznych. Projekt opierał się na idei blended learning – tradycyjne szkolenia warsztatowe zostały wzmocnione przez platformę e-learningową.

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Jak skutecznie szkolić pracowników dojrzałych wiekowo?

Dla młodych pokoleń oczywiste jest, że zawodu nie zdobywa się raz na całe życie, a zmiana zarówno miejsc, jak i stanowisk pracy wpisana jest w ich przyszłą karierę. Rozwój, uczenie się nie jest już procesem, który przypisuje się tylko do wieku młodzieńczego – trwa nieustająco przez całe życie. Angażowanie pracowników w proces własnego rozwoju i ciągłe pobudzanie ich motywacji do nauki jest działaniem kluczowym dla organizacji. Na co zwracać uwagę, realizując działania szkoleniowe w grupie pracowników 50+.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Jak zapewnić efektywność programów mentoringowych?

Firmy, które planują wdrożenie sformalizowanych programów mentoringowych, oczekują zapewnienia ich efektywności oraz optymalnego przebiegu. Często pojawiają się pytania dotyczące uczestników procesu. Jak zdefiniować rolę podopiecznego w procesie mentoringowym i co jest najważniejsze na poziomie postawy, kompetencji podopiecznego? Jak przygotować pracowników do pełnienia funkcji mentorów oraz jakie kompetencje powinni posiadać?

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

Zakres odpowiedzialności coacha i klienta w trakcie sesji coachingowej

Coaching jest nie tyle określoną metodologią działania, ile relacją. Jego skuteczność zależy bardziej od zdolności coacha do pracy „na relacji” niż od konkretnych umiejętności czy znajomości różnego typu narzędzi. Wiedza o narzędziach jest ważnym elementem coachingu, ale nie najważniejszym. W coachingu, szczególnie w coachingu koaktywnym, ogromną rolę odgrywa partnerstwo w relacji między coachem a coachee (klientem). Występują oni na równorzędnym poziomie, ale mają odmienne role.

Skuteczność metod edutainment w szkoleniach kadr

Moda na szkolenia trwa, jednak zdewaluowały się już pewne standardowe metody pracy. Teraz liczy się albo wysoka specjalizacja usług, albo oryginalne metody. Dopasowywanie oferty szkoleniowej dla danej firmy poprzedzone bywa procesem identyfikowania jej potrzeb szkoleniowych. Jeśli oferta ta jest atrakcyjna, inspirująca dla uczestników i adekwatnie dobrana do potrzeb, inwestowanie w kadry ma sens, a szkolenie najprawdopodobniej przyniesie odpowiednią stopę zwrotu.

Jak przeprowadzić badanie kompetencji liderów – opis praktyk

Nierzadko dzieje się tak, że wbrew deklarowanej przez menedżerów akceptacji sensu i znaczenia badań kompetencji przywódczych przeprowadzenie takich analiz napotyka opór i sprzeciw. Obawa przed ujawnieniem słabszych stron, utrata autorytetu w zespole to zaledwie przykłady reakcji menedżerów na propozycję analizy kompetencji liderskich. U innych – proszę bardzo, ale u mnie – po co, przecież ja sobie dobrze radzę...

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Czy uwzględniać naukę za granicą przy ustalaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego

Zatrudniani przez nas pracownicy często przynoszą dyplomy zagranicznych wyższych uczelni lub świadectwa ukończenia szkół za granicą. Czy powinniśmy uwzględniać ukończenie takich szkół lub uczelni przy ustalaniu stażu pracy do urlopu wypoczynkowego? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

Opodatkowanie świadczeń niepieniężnych

Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego powinien do przychodu pracowników doliczyć także niektóre świadczenia niepieniężne, np. wartość przekazanego pracownikowi na własność telefonu komórkowego.

Zmiany w systemie motywowania pracowników – studium przypadku

Firmie Volkswagen Poznań w ciągu kilku lat udało się stworzyć bardzo skuteczny system motywowania i wynagradzania pracowników. Stała się ona dzięki temu naprawdę atrakcyjnym pracodawcą i ma nadzieję utrzymać zarówno tę pozycję, jak i wszystkich pracowników, którzy są z nią od początku i przyczynili się do wzrostu wydajności przedsiębiorstwa. W przypadku Volkswagena za nadziejami idą bardzo konkretne rozwiązania. Kluczem do sukcesu stało się założenie, że rozwój firmy tożsamy jest z rozwojem pracowników.

Rozporządzenie w sprawie egzaminów eksternistycznych

Minister Edukacji Narodowej, Krystyna Szumilas, podpisała w dniu 11 stycznia br. rozporządzenie w sprawie egzaminów eksternistycznych. Oprócz dotychczas dostępnych egzaminów eksternistycznych z zakresu: szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych oraz liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, rozporządzenie wprowadza także egzamin eksternistyczny z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej.

Czy należy opłacać składki za absolwenta, który kontynuuje kształcenie

W grudniu 2011 r. podpisaliśmy umowę zlecenia ze studentem V roku studiów. Zleceniobiorca obronił pracę magisterską 12 stycznia 2012 r. Oprócz tego od października 2011 r. nasz zleceniobiorca uczęszcza na 3-semestralne studia podyplomowe. Wynagrodzenie za wykonanie zlecenia w styczniu wypłacimy zleceniobiorcy ostatniego dnia miesiąca. Czy powinniśmy opłacić od niego składki ZUS? Jakim ubezpieczeniom podlega ta osoba do i po 12 stycznia br.?

Nowe rodzaje pozaszkolnych form kształcenia

Wprowadzenie nowych form pozaszkolnych prowadzących kształcenie ustawiczne zakłada rozporządzenie w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, podpisane 11 stycznia br. przez ministra edukacji narodowej.

Zalety programów rozwojowych typu blended

Najczęściej, gdy zajdzie potrzeba aktualizacji lub udoskonalenia kompetencji pracowników, postępowanie jest z góry do przewidzenia. Można je podsumować hasłem „wyślijmy ich na jakieś szkolenie”. Gotowość do inwestowania w rozwój personelu jest godna pochwały. Warto więc zastanowić się, jak można inaczej zaadresować potrzeby rozwojowe pracowników z korzyścią dla nich (bardziej wartościowy i interesujący proces uczenia się) oraz korzyściami dla organizacji (większy zwrot z inwestycji w pracownika, wyższa efektywność kosztowa). Korzystnym wyborem są w tym przypadku programy rozwojowe typu blended.

Jak skutecznie motywować pracowników?

Mój szef do znudzenia powtarza nam, jego podwładnym, że mamy zawsze szukać potrzeb naszych klientów, bo tylko wtedy będziemy w stanie ich dobrze obsługiwać. Zgadzam się z tym, a jednocześnie mam do niego żal, że wcale go nie interesują nasze potrzeby. Gdyby znał niektóre z nich, pracowałoby się nam lepiej.

Komisja Europejska chce elektronicznego uznawania kwalifikacji zawodowych

By zwiększyć mobilność specjalistów w UE i zaoszczędzić im formalności, Komisja Europejska zaproponowała europejską legitymację zawodową, czyli elektroniczny certyfikat kwalifikacji. Nowe przepisy muszą jeszcze zaakceptować PE i kraje UE.

Czy pracownikowi na studiach podyplomowych przysługuje urlop szkoleniowy

Od 1 października 2011 r. pracownicy, którzy studiują na studiach podyplomowych nie mają prawa do urlopu szkoleniowego. Dotychczas istniały wątpliwości, czy takim pracownikom przysługuje prawo do urlopu szkoleniowego. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej prezentowało jednak stanowisko, że pracownikom na studiach podyplomowych przysługuje 21 dni urlopu szkoleniowego na przygotowanie pracy dyplomowej oraz na przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.

Ocena pracownika - jak udzielać informacji zwrotnej?

Jestem menedżerem od kilku miesięcy. Ostatnio zetknąłem się z trudnością, jaką jest udzielanie informacji zwrotnej pracownikom. Moi ludzie są pracowici i sumienni, dostrzegam jednak pewne błędy i niedociągnięcia, które chciałbym wyeliminować. Boję się, że krytyka z mojej strony może urazić pracowników i zmniejszyć ich motywację. Jak udzielić informacji zwrotnej, aby przełożyła się ona na realną poprawę efektów pracy i aby nikt nie poczuł się dotknięty?

Jak wybrać idealny prezent dla pracowników?

Jestem pracownikiem działu HR i zastanawiam się, czy trafnym posunięciem jest przygotowanie upominków dla pracowników z okazji świąt Bożego Narodzenia. Jaki prezent wybrać i jak go wręczyć? Jak wykorzystać tę okazję do budowania zaangażowania zatrudnionych oraz wzmacniania pozytywnych relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem?

W jaki sposób doskonalić kondycję interpersonalną?

Programy typu workplace wellness są znamiennym sygnałem wskazującym, że pracodawcy coraz częściej wdrażają w praktykę mądrość zawartą w słowach w zdrowym ciele zdrowy duch. Wspieranie pracowników w prowadzeniu zdrowego trybu życia i dbaniu o kondycję fizyczną ma na celu oczywiście zwiększenie ich wigoru do pracy, zaś w konsekwencji produktywności. Ponieważ każdy z nas pracuje z innymi ludźmi, a przynajmniej dla innych ludzi, włączając w to przełożonych i klientów, otoczenie naszej pracy ma charakter interpersonalny. Zwiększenie produktywności w takim otoczeniu wymaga więc dbałości nie tylko o tężyznę fizyczną, lecz także o kondycję interpersonalną.Czym ona jest? W jaki sposób można ją zwiększyć?

Efekt nadmiernego uzasadnienia czyli problem z dostrzeganiem motywacji wewnętrznej

Kwalifikacje nauczycieli w szkołach ponadgimnazjalnych - nowelizacja rozporządzenia

Nauczyciele biologii, geografii, fizyki lub chemii będą mogli uczyć w szkołach ponadgimnazjalnych przedmiotu uzupełniającego przyroda. Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie kwalifikacji nauczycieli.

Konsekwencje składkowo-podatkowe świątecznych prezentów dla pracowników

Z okazji świąt Bożego Narodzenia zakłady pracy obdarowują pracowników najczęściej paczkami, bonami lub zamiast świadczeń rzeczowych wręczają im pieniądze. Wartość prezentów przekazanych pracownikom jest zazwyczaj przychodem z tytułu zatrudnienia, od którego należy naliczyć podatek i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ponadto nie wszystkie świąteczne wydatki poniesione przez pracodawcę mogą stanowić dla niego koszty uzyskania przychodów (kup).

Na czym polega zjawisko kapitanozy?

Nasz przełożony cieszy się w firmie niekwestionowanym autorytetem. Szanujemy go i jesteśmy mu posłuszni, ponieważ czujemy, że jest prawdziwym liderem. Kilkakrotnie jednak okazało się, że się mylił i że niepotrzebnie wtedy kierowaliśmy się jego zdaniem. Czy podwładny w takiej sytuacji może „przeciwstawić się” silnemu zwierzchnikowi?

Motywowanie w zgodzie z profilem potrzeb zawodowych pracownika

Wysoce umotywowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy i menedżera. W wysokim stopniu umotywowania poszukuje się przepisu na spełnienie, częstokroć wyśrubowanych, kryteriów produktywności i efektywności funkcjonowania personelu. Rozwijane są przy tym dziesiątki różnych koncepcji i technik motywowania, których zadaniem ma być zapewnianie organizacji zmotywowanej kadry. Wiele z tych koncepcji i technik nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu indywidualności ludzi, stąd efekty ich stosowania są w praktyce często nie w pełni satysfakcjonujące. W jaki więc sposób uwzględnić przy motywowaniu pracownika jego indywidualność i, w konsekwencji, podnieść poziom jego umotywowania do realizacji organizacyjnych celów?

Gdzie kończy się rola menedżera, a zaczyna coacha?

Coraz więcej i częściej mówi się o wprowadzaniu coachingowej kultury zarządzania w organizacjach. Na ile zagoniony menedżer, który musi przejrzeć i wypełnić dziesiątki tabel i sprawozdań, może lub wręcz powinien zaangażować się w rozwijanie swoich pracowników? Być może zamiast nakładać na zarządzających kolejny obowiązek, efektywniej będzie powierzyć rozwój personelu specjalistom?

Siła marki

Rozmowa ze Scottem Bedburym, światowym ekspertem w dziedzinie budowania marki

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

W naszym zespole niekiedy pojawiają się rozbieżne zdania i drobne sprzeczki. Często pojawiają się też konflikty z innymi działami organizacji, szczególnie tymi, które mają sprzeczne z naszymi interesy. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Jaki awans dla młodego pracownika?

Dział personalny, w którym pracuję, co pewien czas ma za zadanie zaproponować rozwiązanie sprzyjające dalszemu rozwojowi i podtrzymaniu motywacji młodych pracowników zespołu. W organizacji nie ma wyznaczonych ścieżek karier, a decyzje o dalszym rozwoju młodej osoby zależą, w głównej mierze, od klienta wewnętrznego – menedżera i pracownika działu HR. W takiej sytuacji pojawia się pytanie o awans młodego pracownika. Co można mu zaproponować?

Konsekwencje przyznania studiującym pracownikom nagrody za wyniki w nauce

Chcemy wyróżnić studentów (zarówno naszych pracowników, jak i klientów niebędących pracownikami), którzy ukończą w tym roku studia z najlepszym wynikiem, nagrodami – albumem oraz nagrodą pieniężną. Kierunek studiów wybrany przez każdego z pracowników jest ich samodzielną decyzją i nie ma związku z zajmowanymi stanowiskami ani z wykonywaną pracą. Czy w takim przypadku u obdarowanych pracowników powstanie przychód do opodatkowania i oskładkowania, który należy doliczyć do wynagrodzenia za pracę? Kto powinien odprowadzić podatek od wartości przekazanej nagrody?

Wymagania wobec kandydata pochodzącego z innego państwa Unii Europejskiej

Pracodawca może m.in. uzależnić zatrudnienie kandydata od uznania posiadanych przez niego kwalifikacji zawodowych zdobytych w innym państwie członkowskim UE przez odpowiedni organ w Polsce.

Czy wyższe wykształcenie zmniejsza szansę na znalezienie pracy?

Większość studentów uważa, że studia zwiększają szanse na rynku pracy i ułatwiają zatrudnienie. Jednak bezrobocie wśród młodych ludzi cały czas rośnie. Już teraz niemal co trzeci absolwent jest zarejestrowany jako bezrobotny.

Zarządzanie przez cele w organizacji

Kiedy pracownikowi należy udzielić urlopu szkoleniowego

Pracownikowi przysługuje płatny urlop szkoleniowy i zwolnienie od pracy na udział w obowiązkowych zajęciach, jeśli to pracodawca skieruje go na szkolenie lub zgodzi się na podwyższanie kwalifikacji zawodowych pracownika. Pracodawca decyduje o tym przez zawarcie umowy szkoleniowej z pracownikiem.

W jakich branżach pracownicy najlepiej zarabiają? W jakie kwalifikacje warto inwestować?

Oferty pracy w branży finansowej - wykształcenie jest niezbędne

Zawód finansisty wiąże się z odpowiednim doświadczeniem i wykształceniem. Aż w 100 proc. ofert pracy zamieszczonych na portalu monsterpolska.pl wymagane jest ukończenie kierunkowych studiów ekonomicznych.

Przywództwo. Autentyczność, niezależność, odwaga

Rozmowa z dr. Filipem Thonem, prezesem zarządu RWE Polska i członkiem zarządu RWE East

Jak zbudować system szkoleń w firmie?

Jestem pracownikiem działu kadr i dostałem zadanie stworzenia systemu szkoleń dla pracowników naszej firmy. Ponieważ taki system czy procedura nigdy w firmie nie funkcjonowały, nie wiem nawet, od czego mam zacząć.

Duża branża z jeszcze większymi barierami – branża szkoleniowa w badaniu Bilans Kapitału Ludzkiego

Jak wynika z badania Bilans Kapitału Ludzkiego, rynek usług szkoleniowych w Polsce jest silnie zróżnicowany. Obok dużych instytucji szkoleniowych, o długim stażu i zróżnicowanej ofercie, działają firmy bardzo młode, specjalizujące się w wąskiej tematyce bardzo podatne na wahania rynku i zmienność zapotrzebowania na szkolenia.

Raport "Młodzi 2011" - niezbędne doradztwo zawodowe, elastyczne formy zatrudnienia

Wczesne doradztwo zawodowe, systemy stypendialne o prostej formule, elastyczność form zatrudnienia, lepsze warunki dla pracowników sezonowych - m.in. takie rekomendacje raportu "Młodzi 2011" przedstawił w poniedziałek, 29 sierpnia, minister w kancelarii premiera Michał Boni.

Nowe rozporządzenie w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny

W MPiPS trwają prace nad projektem rozporządzenia w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny.

MBA – czy to się opłaca?

Studia MBA przestały być tak dużym atutem dla posiadających ten dyplom kandydatów do pracy, jak jeszcze 10 lat temu. Jest ich dużo i mają różne notowania. A jednak – jak wynika z badań – absolwenci Master of Business Administration mogą pochwalić się okołodwukrotnie lepszymi zarobkami niż pozostałe osoby na tych samych stanowiskach.

REKLAMA