W jakich branżach pracownicy najlepiej zarabiają? W jakie kwalifikacje warto inwestować?
REKLAMA
Wyniki dziewiątej edycji kwartalnego badania Antal Global Snapshot, dotyczącego dynamiki zatrudnienia specjalistów i menedżerów w Polsce i na świecie, są optymistyczne – 47 proc. pracodawców w Polsce planowało zatrudnianie tej grupy zawodowej pod koniec II i na początku III kwartału 2011 r. Badanie to oraz liczba procesów rekrutacyjnych prowadzonych przez wszystkie zespoły Antal International pozwala uważać, że pracodawcy większości sektorów aktywnie poszukują nowych pracowników. Wzmożone zapotrzebowanie na specjalistów dostrzegane jest przede wszystkim w kancelariach prawnych, a także branżach: finansowej, IT i telekomunikacji, transporcie i spedycji oraz motoryzacji.
Bez zmartwień o pracę
Wynagrodzenia w kancelariach prawnych, w których według badania Antal Global Snapshot plany rekrutacyjne deklarowało pod koniec II i na początku III kwartału 2011 r. 70 proc. pracodawców, są najbardziej wyrównane i wynoszą nieco ponad 7,5 tys. zł brutto miesięcznie. Jednak zgodnie z wynikami badania wynagrodzeń Antal International, prowadzonego w pierwszej połowie tego roku na podstawie ponad 200 projektów rekrutacyjnych prowadzonych przez firmę, najwyższe zarobki osiągają pracownicy w sektorze IT i telekomunikacji, zarówno na stanowiskach technicznych, jak i sprzedażowych. Można również zauważyć wzmożone poszukiwania pracowników w tej branży, co potwierdzają wyniki badania Antal Global Snapshot – 67 proc. pracodawców deklarowało plany zatrudniania specjalistów i menedżerów pod koniec II i na początku III kwartału 2011 r. Stawki wynoszą średnio około 12 tys. zł brutto miesięcznie. Do najbardziej poszukiwanych pracowników na polskim rynku należą również inżynierowie. W branży transportowej i spedycji 51 proc. pracodawców deklarowało zatrudnienie pod koniec II i na początku III kwartału 2011 proc. Średnia pensja miesięczna brutto inżyniera wynosi 7–8 tys. zł. W mniejszych miejscowościach można nawet zarobić więcej – często wyższą stawką pracodawca rekompensuje specjalistom przeprowadzkę i podjęcie zatrudnienia w niewielkim mieście. Zdarza się tak najczęściej w przypadku firm produkcyjnych, które często ulokowane są z dala od największych aglomeracji.
Na brak pracy i wysokość zarobków nie mogą także narzekać specjaliści i menedżerowie zajmujący się sprzedażą i marketingiem – są jedną z najlepiej zarabiających grup zawodowych w Polsce. Według badania Antal Global Snapshot, plany zatrudniania specjalistów w branży handlu detalicznego pod koniec II i na początku III kwartału 2011 r. deklarowało 47 proc. przedsiębiorstw. Badanie wynagrodzeń pozwala na ustalenie wysokości średnich wynagrodzeń na poziomie od 5 tys. zł brutto na stanowisku regionalnego menedżera sprzedaży, do 17 tys. zł na stanowisku kierownika produktu w branży farmaceutycznej. Tak znaczące różnice wynikają m.in. z różnego zakresu obowiązków na stanowiskach menedżerskich oraz wielkości i zasięgu działania samej firmy.
Finansista z językami poszukiwany
Aktywnie rekrutują również pracodawcy w branży finansowej – badanie Antal Global Snapshot wskazuje, że 59 proc. pracodawców deklarowało plany zatrudniania specjalistów i menedżerów pod koniec II i na początku III kwartału 2011 r. Branżę finansową cechuje duża rozpiętość wynagrodzeń. Pracownik na stanowisku księgowego zarobi średnio 4 tys. zł brutto miesięcznie, samodzielna księgowa w granicach 5–8 tys. zł, a kontroler finansowy otrzyma wynagrodzenie w wysokości 8–10 tys. zł. Najwięcej w finansach zarabiają główni księgowi (około 12 tys. zł brutto miesięcznie) i dyrektorzy finansowi (nawet 20 tys. zł). Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie otrzymuje się w dużych ośrodkach przemysłowych, w takich obszarach jak FMCG, nieruchomości, przemysł motoryzacyjny czy farmaceutyczny.
Według badania wynagrodzeń Antal International, specjaliści z zakresu Human Resources zarabiają średnio 6,5 tys. zł brutto miesięcznie. Bardzo duże różnice widać pomiędzy wynagrodzeniami menedżerów i specjalistów z tego obszaru. Przykładowo stawka menedżera HR wynosi 14 tys. zł, a specjalisty ds. personalnych – 5 tys. zł. Niskie zarobki specjalistów w branży HR wynikają z tego, że bariera wejścia do zawodu w tej branży jest dosyć niska. Wiele kierunków studiów pozwala na rozwój w tej dziedzinie. Jest to pierwszy etap ścieżki zawodowej i płace znacząco rosną w przypadku najlepszych, którzy awansują do stopnia menedżera.
Cenne kwalifikacje
Na łatwość znalezienia idealnej pracy oraz wysokość wynagrodzenia mają silny wpływ kwalifikacje pracownika. Pracodawca obecnie musi się liczyć z tym, że osobie o rzadkich umiejętnościach musi zaoferować konkurencyjne wynagrodzenie.
Atutem zwiększającym zarobki na stanowiskach technicznych w branży IT i telekomunikacyjnej jest posiadanie specjalistycznych certyfikatów, na przykład związanych z zarządzaniem projektami (PMI, PRINCE2) czy produktowych IBM-u, Microsoftu i Cisco/Juniper. Na wysokość wynagrodzenia w branży finansowej wpływa zaś posiadanie certyfikatów, takich jak: ACCA, CIMA, CIA, CFA, PRM.
Obecnie wszędzie ważna jest znajomość języków obcych. Widać to nawet w branżach takich jak finanse, gdzie kilka lat temu znajomość języków obcych nie była aż tak istotna. Dziś, przy dynamicznym rozwoju centrów finansowo-księgowych, umiejętność władania językami stanowi istotną przewagę konkurencyjną. Niejednokrotnie zdarza się, że pracodawca woli zatrudnić osobę ze znacznie mniejszym doświadczeniem, lecz znającą dobrze inne języki. Księgowy potrafiący komunikować się w języku angielskim i na przykład hiszpańskim ma pensję w granicach 4–7 tys. zł brutto miesięcznie, lider zespołu już zarabia 7–10 tys. zł, a menedżer osiąga wynagrodzenie w wysokości 10–16 tys. zł. Stawki te są uzależnione od lokalizacji danego centrum oraz działu – w działach raportowania i księgi głównej wynagrodzenia są najwyższe.
W działach sprzedaży i marketingu natomiast coraz częściej poszukiwani są specjaliści w obszarze internetu. Firmy prowadzą wiele projektów rekrutacyjnych na stanowiska, takie jak: webdesigner, e-marketingowiec, SEO-copywriter, specjalista od social media i SEO czy programista webowy. Specjaliści w tym obszarze, w zależności od kwalifikacji i zakresu obowiązków, mogą zarobić od 3 tys. zł brutto miesięcznie, do nawet 20 tys. zł w przypadku kadry menedżerskiej. Na taką sytuację rynkową wpływa dynamiczny wzrost branży internetowej, o której już zaczyna się mówić, że staje się siłą napędową polskiej gospodarki.
Czego pragną kandydaci?
W związku z coraz bardziej odczuwalnym rynkiem kandydata w niektórych branżach pracodawca musi coraz bardziej brać pod uwagę preferencje pracowników dotyczące komfortu pracy i perspektyw rozwoju. Oferowana płaca jest bardzo ważnym, ale jednym z wielu czynników skłaniających kandydata do podjęcia zatrudnienia u danego pracodawcy. Istotne są również pozapłacowe korzyści oferowane pracownikowi. Telefon komórkowy, laptop czy samochód z możliwością wykorzystywania ich do celów prywatnych, to już podstawowy wymóg wielu osób. Dla kandydatów ważne jest też zapewnienie systemu opieki zdrowotnej pracownikowi i jego rodzinie oraz ubezpieczenia na życie. Niejednokrotnie specjaliści i menedżerowie oczekują również sfinansowania przez pracodawcę studiów MBA, członkostwa w prestiżowych organizacjach, a także możliwości uczestnictwa w dodatkowych szkoleniach specjalistycznych i językowych czy indywidualnych treningach doskonalenia umiejętności. Niektóre firmy oferują też pakiety opieki prawnej. Najlepszym kandydatom o unikatowych kwalifikacjach warto zaproponować też pakiet akcji firmy czy możliwość nabycia ich po z góry ustalonej, obniżonej cenie, tzw. opcje na akcje.
Ważna jest także oferta pracodawcy, która zapewnia potencjalnemu pracownikowi dodatkowe benefity pozwalające mu zachować równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz będące dofinansowaniem do różnych aktywności, na przykład: karnet na siłownię czy basen, dodatkowe dni urlopowe, obiady firmowe, prenumerata czasopism czy bony świąteczne. Kandydaci sprawdzają też opinię o pracodawcy, jaka panuje na rynku, dlatego warto wcześniej o nią zadbać. Należy mieć na uwadze, że informacje o braku odpowiedniego stosunku do podwładnych czy dużej fluktuacji w firmie z pewnością dotrą do potencjalnego kandydata i mogą wpłynąć na jego decyzję o podjęciu pracy.
Warto pamiętać, że osoba, którą zatrudnimy, stanie się ambasadorem firmy. Istotne jest, aby przemyśleć kształt systemów motywacyjnych i formułę ścieżek rozwoju zawodowego. Takie działania zaowocują w przyszłości dobrą marką pracodawcy, co ułatwi znalezienie najlepszych pracowników na coraz trudniejszym rynku pracy.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat