REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Kwestia wzywania pracownika do biura w czasie wykonywania przez niego pracy zdalnej nie została uregulowana w przepisy Kodeksu pracy. Jednak pracodawca (przełożony) w ramach swoich uprawnień kierowniczych ma prawo wezwać pracownika do wykonywania pracy w biurze, a także polecić mu pracę w każdym innym miejscu, np. udział w spotkaniu odbywającym się w siedzibie kontrahenta albo odbycie podróży służbowej.
Ewidencja czasu pracy zdalnej. Przepisy prawa pracy nie regulują sposobu rejestrowania rozpoczęcia i zakończenia pracy zdalnej przez pracownika, zatem pracodawca samodzielnie określa zasady w tym zakresie. Rejestracja może się odbywać poprzez wysłanie e-maila o rozpoczęciu (zakończeniu) pracy czy telefoniczne zawiadomienie o tym przełożonego. Można też założyć, że potwierdzeniem wykonywania pracy zdalnej jest np. korespondencja e-mailowa lub wykaz zadań zrealizowanych danego dnia.
Przepisy umożliwiające pracodawcom kontrolę trzeźwości pracowników weszły w życie 21 lutego, natomiast w praktyce można je przeprowadzać 2 tygodnie po opublikowaniu stosownego regulaminu w firmie. Tragiczne w skutkach incydenty z ostatnich tylko lat dobitnie potwierdzały, że praca pod wpływem alkoholu czy środków odurzających generuje ogromne ryzyko wypadku zarówno dla samego pracownika, jak również dla osób przebywających w jego otoczeniu.
Praca zdalna. Nowe przepisy Kodeksu pracy wprowadzające pracę zdalną przewidują m.in. obowiązek zapewnienia przez pracodawcę niezbędnych narzędzi do wykonywania pracy zdalnej, a jeżeli pracownik korzysta z własnych narzędzi - pracodawca powinien mu z tego tytułu wypłacić ekwiwalent. Natomiast za zużycie prądu i usługi telekomunikacyjne pracownikowi przysługuje ryczałt. Zasady rozliczania kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej powinny wynikać z treści porozumienia, regulaminu lub polecenia. Wskazane świadczenia nie będą stanowiły przychodu ze stosunku pracy, a zatem nie będą także oskładkowane ZUS, przy spełnieniu określonych w ustawie warunków.
REKLAMA
Umowa o pracę to najszerzej występująca podstawa prawna stosunku pracy. Ostatnia nowelizacja Kodeksu pracy rozszerzyła zakres postanowień, jakie muszą się znaleźć w umowie o pracę. Zmianie uległy także obowiązki informacyjne pracodawcy, związane z nawiązaniem stosunku pracy. Co będzie musiała zawierać umowa o pracę? O czym pracodawca ma informować pracownika.
Praca zdalna została na stałe wprowadzona do Kodeksu pracy. Co do zasady będzie ona wykonywana po uzgodnieniu tego między pracodawcą a pracownikiem. W niektórych jednak sytuacjach pracodawca będzie mógł polecić pracownikowi wykonywanie takiej pracy. Pracodawcy uzyskali także możliwość dokonywania tzw. prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników. Kontrole te są dopuszczalne w celu zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób bądź ochrony mienia.
Praca zdalna a BHP: z czym wiąże się wykonywanie pracy zdalnej, uregulowanej w nowelizacji Kodeksu pracy?
Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy wdrażającą unijną dyrektywę dotyczącą tzw. work-life balance i tzw. dyrektywę rodzicielską. Uwzględnił w niej część poprawek wniesionych przez Senat.
REKLAMA
Nowelizacja Kodeksu pracy w Sejmie - Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny zarekomendowała negatywnie większość poprawek Senatu do noweli Kodeksu pracy. Ustawa nowelizująca wdraża dwie unijne dyrektywy – dotyczącą work-life balance i tzw. rodzicielską.
Wprowadzenie pracy zdalnej w firmie. 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Zastąpią one dotychczasową telepracę, a także pracę zdalną stosowaną przez pracodawców na podstawie ustawy o COVID-19. Pracodawcy, u których wewnętrzne regulacje lub indywidualne porozumienia z pracownikami przewidywały pracę w formie telepracy, będą zobowiązani do dostosowania tych regulacji do nowych przepisów.
Poprawki Senatu do nowelizacji Kodeksu pracy zostały w większości negatywnie zarekomendowane przez sejmową Komisję polityki społecznej i rodziny. Ustawa nowelizująca wdraża dwie unijne dyrektywy – dotyczącą work-life balance i tzw. rodzicielską. Ustawa wraz z przyjętymi poprawkami trafi pod głosowanie Sejmu.
Senat wprowadził poprawki do nowelizacji Kodeksu pracy uchwalonej przez Sejm. Zaproponował m. in. zmianę przepisów dotyczących uprawnień pracowniczych związanych z rodzicielstwem.
Kodeks pracy - Senat wprowadził poprawki do noweli Kodeksu pracy, która wdraża unijną dyrektywę "work-life balance". Nowelizacja wprowadza m.in. prawo do urlopu z powodu siły wyższej oraz prawo do urlopu opiekuńczego.
Praca zdalna okazjonalna nie jest pracą polecaną "na żądanie" pracownika. Pracodawca może jej odmówić, ale przestrzegając zasad współżycia społecznego, zakazu dyskryminacji oraz zasad równego traktowania w zatrudnieniu.
Prewencyjna kontrola trzeźwości pracowników. 21 lutego 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dopuszczająca przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracownika przez pracodawcę. Kontrolę taką pracodawca może przeprowadzić przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
Nowelizacja Kodeksu pracy. Dziś Senat zbiera się na dwudniowe posiedzenie; izba zajmie się nowelą Kodeksu pracy, która dotyczy m.in., urlopów i czasu pracy, w tym urlopu rodzicielskiego, a także ustawą o świadczeniu pieniężnym dla rodzin mundurowych, którzy polegli na służbie.
Kto i kiedy płaci za szkolenia pracowników? Czy za czas odbywanych szkoleń przez pracowników przysługuje im czas wolny od pracy? Czy też może czas odbywanego szkolenia jest wliczany do czasu pracy? Niebawem w Kodeksie Pracy zostaną doprecyzowane przepisy dotyczące szkoleń pracowniczych.
Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadziła pracę zdalną. Są to nowe możliwości dla pracowników i pracodawców, ale również nowe obowiązki. Poniżej przedstawiam najważniejsze zagadnienia bhp jakie należy uwzględnić w pracy zdalnej.
REKLAMA