REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej obowiązków dla pracodawców w ramach PPE

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Mniej obowiązków dla pracodawców w ramach PPE
Mniej obowiązków dla pracodawców w ramach PPE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Już nie pracodawcy u których prowadzone są Pracownicze Programy Emerytalne (PPE) a podmioty zarządzające kontami oszczędnościowymi w ramach PPE będą składały Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) roczną informację dotyczącą realizacji prowadzonego programu. Nowe wzory i zasady wchodzą w życie 1.1.2023 r.
rozwiń >

Co to jest pracowniczy program emerytalny?

Generalizując, PPE jest dobrowolną i dodatkową formą oszczędzania na przyszłość w ramach III filaru systemu ubezpieczeń społecznych. Istotą PPE jest wypłata zgormadzonych środków w przyszłości, np. po przejściu na emeryturę. W ramach PPE pracodawca zawiera umowę z instytucją obracającą środkami finansowymi. Gromadzone pieniądze pracują na siebie, tak aby oszczędności było jak najwięcej. Pracodawca oblicza oraz odprowadza składki podstawowe (czasami też dodatkowe) za swoich pracowników, którzy zdecydują się uczestniczyć w PPE. Składka jest odprowadzana w wysokości nie wyższej niż 7% wynagrodzenia uczestnika PPE. Według danych KNF na koniec 2020 r. w PPE uczestniczyło 631 761 osób, a łączna wartość zgromadzonych środków wynosiła ok. 17 mld zł.

REKLAMA

Autopromocja

Informacja dotycząca prowadzenia PPE

Aktualnie trwają prace nad projektem rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia zakresu rocznej informacji dotyczącej realizacji pracowniczych programów emerytalnych, trybu jej przekazywania organowi nadzoru oraz jej wzoru (nr 82 w wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, dalej: projekt).

Dotychczas to pracodawca był zobowiązany do przekazywania KNF rocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego programu. Niemniej jednak ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz.U. poz. 904), zmieniono między innymi treść przepisów art. 23 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2139, późn. zm.). Aktualnie to zarządzający jest obowiązany do przekazania organowi nadzoru rocznej informacji dotyczącej realizacji programów, którymi zarządza na podstawie zawartych umów.

Projekt stanowi realizację upoważnienia ustawowego. Przepisy powyżej ustawy się zmieniły, tak więc i rozporządzenie wydane na ich podstawie powinno się zmienić. Zmiana w projekcie dotyczy scedowania obowiązków informacyjnych o prowadzonym PPE, z pracodawców na podmioty zarządzające PPE.

Co ważne zakres informacji przekazywanej przez zarządzającego nie jest taki sam jak zakres informacji przekazywanej dotychczas przez pracodawcę. W konsekwencji, z uwagi na zmianę podmiotu przekazującego roczną informację zaszła konieczność wydania nowego wzoru przekazywanych informacji. Obecnie obowiązujące rozporządzenie jest utrzymane w mocy do dnia 31 grudnia 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, jako podmiot odpowiedzialny za koordynację projektu w ocenie skutków regulacji, wskazało że w projekcie i wzorach:

- określono dane, jakie powinna zawierać roczna informacja zarządzającego,

REKLAMA

- zaproponowano, aby w przypadku zarządzania pracowniczym programem emerytalnym tego samego pracodawcy przez kilka funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych (TFI) informację roczną o zarządzanych programach sporządzało i przekazywało organowi nadzoru,

- zaproponowano, aby pracowniczy fundusz emerytalny upoważnił zarządzające nim pracownicze towarzystwo emerytalne do sporządzenia i przekazania organowi nadzoru przedmiotowej informacji,

- wskazano, że informacja zarządzającego obejmuje dane za rok kalendarzowy i jest sporządzana na dzień 31 grudnia,

- zaproponowano, aby informacja była przekazywana do organu nadzoru w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez organ nadzoru w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego organu nadzoru.

Ile pracodawców korzysta z PPE?

Według danych KNF na koniec 2020 r. w Polsce pracodawców prowadzących PPE (będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej) jest niewiele bo ponad 2 300. Być może dlatego, że bardziej popularną dobrowolną i dodatkową formą oszczędzania w ostatnim czasie są Pracownicze Plany Kapitałowe.

To właśnie wobec tych 2 300 podmiotów (z zastrzeżeniem, że ich liczba na koniec 2022 r. może być inna) zniesiony zostanie obowiązek informacyjny wobec KNF związanych z realizacją PPE.

Ile jest podmiotów zarządzających PPE?

Instytucje finansowe zarządzające PPE (zakłady ubezpieczeń na życie, fundusze inwestycyjne, pracownicze fundusze emerytalne, zarządzający zagraniczni) - podmiotów tych według danych KNF na koniec 2020 r. było 30. To właśnie te podmioty mają obowiązek sporządzania i przesyłania w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez organ nadzoru informacji rocznej dotyczącej realizacji PPE.

Cel zmian?

Celem zmian, jak podaje KNF i strona rządowa jest zmniejszenie liczby informacji rocznych dotyczących realizacji PPE w związku z przeniesieniem obowiązku sporządzania informacji rocznej dotyczącej realizacji programów, przekazywanej corocznie organowi nadzoru, z pracodawcy prowadzącego PPE na zarządzającego PPE. Ponadto celem jest zmniejszenie liczby przekazywania błędnych lub niezupełnych informacji z uwagi na to, że będą one aktualnie przekazywane przez profesjonalne podmioty i to drogą elektroniczną.

Konsultacje i wejście w życie

Projekt rozporządzenia zost przekazany do opinii reprezentatywnym organizacjom związków zawodowych, pracodawców, Radzie Dialogu Społecznego, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Izbie Zarządzającej Funduszami i Aktywami, Izbie Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych i Polskiej Izbie Ubezpieczeń. Po konsultacjach i przejściu całej ścieżki legislacyjnej projekt wejdzie w życie zgodnie z zapowiedziami z dniem 1 stycznia 2023 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. poz. 904)

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2139, późn. zm.)

Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia zakresu rocznej informacji dotyczącej realizacji pracowniczych programów emerytalnych, trybu jej przekazywania organowi nadzoru oraz jej wzoru (nr 82 w wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny i Polityki Społecznej)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA