REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej obowiązków dla pracodawców w ramach PPE

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Mniej obowiązków dla pracodawców w ramach PPE
Mniej obowiązków dla pracodawców w ramach PPE
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Już nie pracodawcy u których prowadzone są Pracownicze Programy Emerytalne (PPE) a podmioty zarządzające kontami oszczędnościowymi w ramach PPE będą składały Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) roczną informację dotyczącą realizacji prowadzonego programu. Nowe wzory i zasady wchodzą w życie 1.1.2023 r.
rozwiń >

Co to jest pracowniczy program emerytalny?

Generalizując, PPE jest dobrowolną i dodatkową formą oszczędzania na przyszłość w ramach III filaru systemu ubezpieczeń społecznych. Istotą PPE jest wypłata zgormadzonych środków w przyszłości, np. po przejściu na emeryturę. W ramach PPE pracodawca zawiera umowę z instytucją obracającą środkami finansowymi. Gromadzone pieniądze pracują na siebie, tak aby oszczędności było jak najwięcej. Pracodawca oblicza oraz odprowadza składki podstawowe (czasami też dodatkowe) za swoich pracowników, którzy zdecydują się uczestniczyć w PPE. Składka jest odprowadzana w wysokości nie wyższej niż 7% wynagrodzenia uczestnika PPE. Według danych KNF na koniec 2020 r. w PPE uczestniczyło 631 761 osób, a łączna wartość zgromadzonych środków wynosiła ok. 17 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Informacja dotycząca prowadzenia PPE

Aktualnie trwają prace nad projektem rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia zakresu rocznej informacji dotyczącej realizacji pracowniczych programów emerytalnych, trybu jej przekazywania organowi nadzoru oraz jej wzoru (nr 82 w wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, dalej: projekt).

Dotychczas to pracodawca był zobowiązany do przekazywania KNF rocznej informacji dotyczącej realizacji prowadzonego programu. Niemniej jednak ustawą z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz.U. poz. 904), zmieniono między innymi treść przepisów art. 23 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2139, późn. zm.). Aktualnie to zarządzający jest obowiązany do przekazania organowi nadzoru rocznej informacji dotyczącej realizacji programów, którymi zarządza na podstawie zawartych umów.

Projekt stanowi realizację upoważnienia ustawowego. Przepisy powyżej ustawy się zmieniły, tak więc i rozporządzenie wydane na ich podstawie powinno się zmienić. Zmiana w projekcie dotyczy scedowania obowiązków informacyjnych o prowadzonym PPE, z pracodawców na podmioty zarządzające PPE.

REKLAMA

Co ważne zakres informacji przekazywanej przez zarządzającego nie jest taki sam jak zakres informacji przekazywanej dotychczas przez pracodawcę. W konsekwencji, z uwagi na zmianę podmiotu przekazującego roczną informację zaszła konieczność wydania nowego wzoru przekazywanych informacji. Obecnie obowiązujące rozporządzenie jest utrzymane w mocy do dnia 31 grudnia 2022 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, jako podmiot odpowiedzialny za koordynację projektu w ocenie skutków regulacji, wskazało że w projekcie i wzorach:

- określono dane, jakie powinna zawierać roczna informacja zarządzającego,

- zaproponowano, aby w przypadku zarządzania pracowniczym programem emerytalnym tego samego pracodawcy przez kilka funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo funduszy inwestycyjnych (TFI) informację roczną o zarządzanych programach sporządzało i przekazywało organowi nadzoru,

- zaproponowano, aby pracowniczy fundusz emerytalny upoważnił zarządzające nim pracownicze towarzystwo emerytalne do sporządzenia i przekazania organowi nadzoru przedmiotowej informacji,

- wskazano, że informacja zarządzającego obejmuje dane za rok kalendarzowy i jest sporządzana na dzień 31 grudnia,

- zaproponowano, aby informacja była przekazywana do organu nadzoru w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez organ nadzoru w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego organu nadzoru.

Ile pracodawców korzysta z PPE?

Według danych KNF na koniec 2020 r. w Polsce pracodawców prowadzących PPE (będących osobami fizycznymi, osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej) jest niewiele bo ponad 2 300. Być może dlatego, że bardziej popularną dobrowolną i dodatkową formą oszczędzania w ostatnim czasie są Pracownicze Plany Kapitałowe.

To właśnie wobec tych 2 300 podmiotów (z zastrzeżeniem, że ich liczba na koniec 2022 r. może być inna) zniesiony zostanie obowiązek informacyjny wobec KNF związanych z realizacją PPE.

Ile jest podmiotów zarządzających PPE?

Instytucje finansowe zarządzające PPE (zakłady ubezpieczeń na życie, fundusze inwestycyjne, pracownicze fundusze emerytalne, zarządzający zagraniczni) - podmiotów tych według danych KNF na koniec 2020 r. było 30. To właśnie te podmioty mają obowiązek sporządzania i przesyłania w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez organ nadzoru informacji rocznej dotyczącej realizacji PPE.

Cel zmian?

Celem zmian, jak podaje KNF i strona rządowa jest zmniejszenie liczby informacji rocznych dotyczących realizacji PPE w związku z przeniesieniem obowiązku sporządzania informacji rocznej dotyczącej realizacji programów, przekazywanej corocznie organowi nadzoru, z pracodawcy prowadzącego PPE na zarządzającego PPE. Ponadto celem jest zmniejszenie liczby przekazywania błędnych lub niezupełnych informacji z uwagi na to, że będą one aktualnie przekazywane przez profesjonalne podmioty i to drogą elektroniczną.

Konsultacje i wejście w życie

Projekt rozporządzenia zost przekazany do opinii reprezentatywnym organizacjom związków zawodowych, pracodawców, Radzie Dialogu Społecznego, Komisji Nadzoru Finansowego oraz Izbie Zarządzającej Funduszami i Aktywami, Izbie Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych i Polskiej Izbie Ubezpieczeń. Po konsultacjach i przejściu całej ścieżki legislacyjnej projekt wejdzie w życie zgodnie z zapowiedziami z dniem 1 stycznia 2023 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych oraz ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. poz. 904)

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 2139, późn. zm.)

Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia zakresu rocznej informacji dotyczącej realizacji pracowniczych programów emerytalnych, trybu jej przekazywania organowi nadzoru oraz jej wzoru (nr 82 w wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny i Polityki Społecznej)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA