REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznacza BHP w pracy?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Co oznacza BHP w pracy?
Co oznacza BHP w pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co oznacza BHP w pracy? Czym są zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego? Jakie są jego objawy? Ile można pracować przy komputerze i ile przysługuje przerw w pracy?
rozwiń >

Czym jest kampania Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy. Dźwigaj z głową”?

Przez ostatnie dwa lata była prowadzona w Polsce i w innych krajach UE kampania informacyjna pt. Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy. Dźwigaj z głową. W Polsce kampanię prowadził Centralny Instytut Ochrony Pracy–Państwowy Instytut Badawczy. Jaki był cel? Świadomość prawna pracowników i pracodawców oraz podniesienie poziomu wiedzy co do problemów mięśniowo-szkieletowych związanych z pracą. Okazuje się, że temat jest ważny, ponieważ tego typu zaburzenia (trwające długotrwale i z dużym nasileniem) stanowią jedną z przyczyn przechodzenia na wcześniejszą emeryturę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak podaje Centralny Instytut Ochrony Pracy–Państwowy Instytut Badawczy ważne jest również:

1. Rozpropagowanie oceny ryzyka zawodowego i zarządzania problemami zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego;

2. Wykazanie, że zaburzenia układu mięśniowo szkieletowego stanowią problem dotyczący wszystkich pracowników i stanowisk pracy w każdym sektorze gospodarki;

REKLAMA

3. Podniesienie wiedzy na temat nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z zaburzeniami układu mięśniowo-szkieletowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Podkreślenie potrzeby reintegracji i utrzymania zatrudnienia pracowników z przewlekłymi zaburzeniami układu mięśniowo-szkieletowego.

Czym są zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego?

Europejska Agencja Bezpieczeństwa wskazuje, że zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego związane z pracą to „upośledzenie struktur organizmu, takich jak: mięśnie, stawy, ścięgna, nerwy i kości, które są spowodowane lub nasilone głównie w wyniku wykonywanej pracy. Zaburzenia dotyczą przede wszystkim pleców, szyi, ramion i kończyn górnych, ale mogą również dotyczyć kończyn dolnych (…) ostrych urazów, takich jak np. złamania, które zdarzają się podczas wypadku.”. Jak wynika z badań UE, około trzy piąte pracowników w UE uskarża się na takie dolegliwości.

Co ma wpływ na występowanie schorzeń mięśniowo-szkieletowych?

Praca przy komputerze, praca siedząca, powtarzalność ruchów rąk i ramion, brak odpowiedniej gimnastyki, podnoszenie lub przenoszenie osób lub ciężarów, męczące lub bolesne pozycje pracy, brak przerw w pracy, niewłaściwie zorganizowane miejsce pracy bez uwzględnienia zasad ergonomii, nasilona praca fizyczna, brak wczesnej rehabilitacji i profilaktyki schorzeń - wszystko to wpływa na zaburzenia zdrowotne pracowników w zakresie układu mięśniowo-szkieletowego. Do powstania powyższych przyczyniają się: czynniki fizyczne, organizacyjne, psychospołeczne oraz indywidualne. Może ro niepotrzebnie prowadzić do chorób zawodowych i całkowitej niezdolności do pracy pracownika.

Co to jest prezenteizm?

Prezenteizm to sytuacja, w której pomimo dolegliwości, różnego typu bólów i niedyspozycji, uzasadniających niezdolność do pracy, pracownik i tak decyduje się przyjść do pracy. Często taka praca jest niewydajna i niskiej jakości. Pracownicy nie chcą z powodu standardowego bólu szyi, pleców czy kończyn iść do lekarza celem uzyskania zwolnienia lekarskiego, podczas gdy może to prowadzić do poważnych schorzeń mięśniowo-szkieletowych.

Jakie obowiązki ma pracodawca w zakresie BHP przy pracy na komputerze?

Pracodawca zobowiązany jest chronić życie i zdrowie pracowników. Powinien też prowadzić systematyczne szkolenia pracowników w zakresie BHP. Ważna jest prawidłowa organizacja stanowiska pracy, szczególnie pracowników biurowych pracujących przy komputerze. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973) wskazuje na wymagania BHP oraz ergonomii i organizacji pracy dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawca powinien zapewnić łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Rozporządzenie określa jakie wymagania powinien spełniać monitor ekranowy komputera. Wymagana odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna mieścić się w zakresie 400-750 mm a wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinny być odpowiednio dostosowane. Istotne jest też naświetlenie miejsca pracy. 

Ile przerwy na godzinę pracy przy komputerze?

Pracownikowi przysługuje 5-minutowa przerwa w pracy po każdej godzinie przepracowanej przy obsłudze monitora ekranowego, przy 8 godzinnym dniu pracy. Przerwy te są wliczane do czasu pracy, podobnie jak 15-minutowa przerwa (przy pracy przez minimum 6 godzin dziennie). Przerwa 5-cio minutowa przysługuje niezależnie od tego przy jakiego typu monitorze pracuje pracownik. Co ważne, przerwy nie mogą być łączone w jedną, czyli np. nie można wyjść 40 minut wcześniej z pracy czy też w ciągu dnia wziąć jedną 40-minutową przerwę. Kobiety w ciąży mogą pracować przed komputerem maksymalnie 4 godzinie dziennie.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

REKLAMA

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

REKLAMA

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA