REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznacza BHP w pracy?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Co oznacza BHP w pracy?
Co oznacza BHP w pracy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co oznacza BHP w pracy? Czym są zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego? Jakie są jego objawy? Ile można pracować przy komputerze i ile przysługuje przerw w pracy?
rozwiń >

Czym jest kampania Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy. Dźwigaj z głową”?

Przez ostatnie dwa lata była prowadzona w Polsce i w innych krajach UE kampania informacyjna pt. Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy. Dźwigaj z głową. W Polsce kampanię prowadził Centralny Instytut Ochrony Pracy–Państwowy Instytut Badawczy. Jaki był cel? Świadomość prawna pracowników i pracodawców oraz podniesienie poziomu wiedzy co do problemów mięśniowo-szkieletowych związanych z pracą. Okazuje się, że temat jest ważny, ponieważ tego typu zaburzenia (trwające długotrwale i z dużym nasileniem) stanowią jedną z przyczyn przechodzenia na wcześniejszą emeryturę.

REKLAMA

Autopromocja

Jak podaje Centralny Instytut Ochrony Pracy–Państwowy Instytut Badawczy ważne jest również:

1. Rozpropagowanie oceny ryzyka zawodowego i zarządzania problemami zaburzeń układu mięśniowo-szkieletowego;

2. Wykazanie, że zaburzenia układu mięśniowo szkieletowego stanowią problem dotyczący wszystkich pracowników i stanowisk pracy w każdym sektorze gospodarki;

3. Podniesienie wiedzy na temat nowych i pojawiających się zagrożeń związanych z zaburzeniami układu mięśniowo-szkieletowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Podkreślenie potrzeby reintegracji i utrzymania zatrudnienia pracowników z przewlekłymi zaburzeniami układu mięśniowo-szkieletowego.

Czym są zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego?

Europejska Agencja Bezpieczeństwa wskazuje, że zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego związane z pracą to „upośledzenie struktur organizmu, takich jak: mięśnie, stawy, ścięgna, nerwy i kości, które są spowodowane lub nasilone głównie w wyniku wykonywanej pracy. Zaburzenia dotyczą przede wszystkim pleców, szyi, ramion i kończyn górnych, ale mogą również dotyczyć kończyn dolnych (…) ostrych urazów, takich jak np. złamania, które zdarzają się podczas wypadku.”. Jak wynika z badań UE, około trzy piąte pracowników w UE uskarża się na takie dolegliwości.

Co ma wpływ na występowanie schorzeń mięśniowo-szkieletowych?

Praca przy komputerze, praca siedząca, powtarzalność ruchów rąk i ramion, brak odpowiedniej gimnastyki, podnoszenie lub przenoszenie osób lub ciężarów, męczące lub bolesne pozycje pracy, brak przerw w pracy, niewłaściwie zorganizowane miejsce pracy bez uwzględnienia zasad ergonomii, nasilona praca fizyczna, brak wczesnej rehabilitacji i profilaktyki schorzeń - wszystko to wpływa na zaburzenia zdrowotne pracowników w zakresie układu mięśniowo-szkieletowego. Do powstania powyższych przyczyniają się: czynniki fizyczne, organizacyjne, psychospołeczne oraz indywidualne. Może ro niepotrzebnie prowadzić do chorób zawodowych i całkowitej niezdolności do pracy pracownika.

Co to jest prezenteizm?

Prezenteizm to sytuacja, w której pomimo dolegliwości, różnego typu bólów i niedyspozycji, uzasadniających niezdolność do pracy, pracownik i tak decyduje się przyjść do pracy. Często taka praca jest niewydajna i niskiej jakości. Pracownicy nie chcą z powodu standardowego bólu szyi, pleców czy kończyn iść do lekarza celem uzyskania zwolnienia lekarskiego, podczas gdy może to prowadzić do poważnych schorzeń mięśniowo-szkieletowych.

Jakie obowiązki ma pracodawca w zakresie BHP przy pracy na komputerze?

Pracodawca zobowiązany jest chronić życie i zdrowie pracowników. Powinien też prowadzić systematyczne szkolenia pracowników w zakresie BHP. Ważna jest prawidłowa organizacja stanowiska pracy, szczególnie pracowników biurowych pracujących przy komputerze. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973) wskazuje na wymagania BHP oraz ergonomii i organizacji pracy dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawca powinien zapewnić łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała - przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Rozporządzenie określa jakie wymagania powinien spełniać monitor ekranowy komputera. Wymagana odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna mieścić się w zakresie 400-750 mm a wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinny być odpowiednio dostosowane. Istotne jest też naświetlenie miejsca pracy. 

Ile przerwy na godzinę pracy przy komputerze?

Pracownikowi przysługuje 5-minutowa przerwa w pracy po każdej godzinie przepracowanej przy obsłudze monitora ekranowego, przy 8 godzinnym dniu pracy. Przerwy te są wliczane do czasu pracy, podobnie jak 15-minutowa przerwa (przy pracy przez minimum 6 godzin dziennie). Przerwa 5-cio minutowa przysługuje niezależnie od tego przy jakiego typu monitorze pracuje pracownik. Co ważne, przerwy nie mogą być łączone w jedną, czyli np. nie można wyjść 40 minut wcześniej z pracy czy też w ciągu dnia wziąć jedną 40-minutową przerwę. Kobiety w ciąży mogą pracować przed komputerem maksymalnie 4 godzinie dziennie.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie zapłacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA