REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki pracodawcy - aż 157 aktów prawnych

Nowe obowiązki pracodawcy - współpraca z ekspertem BHP
Nowe obowiązki pracodawcy - współpraca z ekspertem BHP
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe obowiązki pracodawcy zawarto w aż 157 aktach prawnych. To 3 nowe przepisy tygodniowo. Jak się w tym wszystkim nie pogubić?

Obowiązki pracodawców w aż 157 aktach prawnych

Tylko w 2020 roku wprowadzono 157 aktów prawnych regulujących obowiązki pracodawców w zakresie stosunku pracy i warunków pracy - czy to w formie nowych ustaw, czy aktualizacji i zmian w już istniejących. To średnio 3 nowe przepisy tygodniowo, które należało obligatoryjnie wprowadzić w przewidzianym przez ustawodawcę terminie. Jak nie gubić się w gąszczu przepisów i dopełniać wszystkich obowiązków nakładanych na pracodawcę?

REKLAMA

Autopromocja

Tak duża częstotliwość zmian to z pewnością spore wyzwanie dla pracodawców, ale również ekspertów BHP odpowiedzialnych za wdrożenie przepisów w firmie. Może powodować nie tylko dezorganizację pracy, ale przekładać się w znacznym stopniu na terminowość realizacji zleceń. Co istotne, niesie ze sobą również konsekwencje finansowe – wielokrotne wprowadzanie zmian w ciągu roku powoduje liczne, niezaplanowane w budżecie firmy wydatki.

Skala zmian, z jaką mieliśmy do czynienia – szczególnie w tak trudnym okresie covidowym – dostarczała pracodawcom dodatkowych wyzwań w postaci merytorycznego zakresu wprowadzanych przepisów. Niejednokrotnie akty prawne były niejasne i zbyt ogólnikowe. Modyfikacja już istniejących powodowała, że często były one zaprzeczeniem nadal obowiązujących przepisów, co budziło wiele niejasności jeśli chodzi o zakres ich implementacji. Zbyt duże pole do interpretacji, brak jasnych i centralnych wytycznych oraz szereg opinii na temat zapisów powodował, że spełnienie wymagań prawnych ustawodawcy wymagało wielu korekt, aby ich wykonanie i wprowadzenie w praktyce w przedsiębiorstwach było możliwe w praktyce.

Rola ekspertów BHP w czasie pandemii

- Co oczywiste – przedsiębiorcy nie uchylają się od wprowadzania zmian – chcą jedynie otrzymywać jasne i konkretne informacje nt. koniecznych modyfikacji. Tą kluczową rolę w merytorycznym przygotowaniu procesu wdrożeniowego w przedsiębiorstwach powinni odgrywać eksperci BHP. W praktyce, przy wdrażaniu zmian, to właśnie oni są dla przedsiębiorcy doradcą biznesowym w kwestiach sprawnego prowadzenia działalności i realizacji założonych celów, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pracy pracowników i braku kolizji z przepisami prawa - mówi Monika Grządziela, Dyrektor Rozwoju Biznesu W&W Consulting.

Pandemia dodatkowo komplikowała i nadal komplikuje procesy pracy, ponieważ wydawane zarządzenia, nakazy, ograniczenia, zakazy w trybie ogólnym muszą być korygowane, uzupełniane i wdrażane przez ekspertów BHP w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Pomyłka czy błąd w takim przypadku może zbyt dużo kosztować. Zrozumiałym jest, że ustawodawca musi dostosować się do wymagań pandemicznych i szybko reagować na zmiany, ta reakcja nie może jednak rodzić zbyt dużych niejasności i problemów dla przedsiębiorstw i warunków pracy. – Dla przykładu – wprowadzony został nakaz noszenia maseczek ochronnych przez pracowników w zakładach pracy, w każdym pomieszczeniu, gdzie przebywa więcej niż jedna osoba. Pominięto jednak stołówki pracownicze i możliwość spożywania posiłków w pomieszczeniach socjalnych. Natychmiastowa reakcja ekspertów BHP i przedsiębiorców spowodowana brakiem interpretacji ze strony ustawodawcy spowodowały, że w przeciągu 3 dni przedstawiono dwie kolejne zmiany. Pierwsza odnosząca się do stołówek pracowniczych i zwolnienie pomieszczenia z tego wymogu oraz druga dająca wolną rękę pracodawcy w ustanowieniu zasad stosowania maseczek ochronnych w zakładzie pracy. Jak odniesie się do takiej interpretacji Państwowa Inspekcja Pracy, to pokażą najbliższe kontrole w przedsiębiorstwach – dodaje Monika Grządziela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca pracodawcy z ekspertem BHP

Reasumując – kluczowym elementem w optymalnej implementacji nowych i nowelizowanych przepisów, powinna być ścisła współpraca z ekspertami BHP – którzy nie tylko są najlepiej zorientowani w możliwościach wdrażania nowych procedur, ale również mają pełną wiedzę nt. specyfiki funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. To natomiast nie zmienia faktu, że zarówno pracodawcy, jak i eksperci BHP oczekują jasnych, przejrzystych i spójnych aktów prawnych w celu stabilizacji procesów prawnych w zakresie warunków i stosunku pracy, a od Państwowej Inspekcji Pracy doradztwa i pomocy podczas prowadzonych kontroli – szczególnie w tak trudnym okresie, z jakim mamy do czynienia obecnie.

Źródło: W&W Consulting

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA