REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wypadek przy pracy, Dyżury pracownicze

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odmowa przyznania świadczeń wypadkowych przez ZUS

Protokół powypadkowy ustala okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy. ZUS odmówi przyznania świadczenia z tytułu wypadku przy pracy ubezpieczonemu, gdy protokół zawiera stwierdzenia bezpodstawne.

Jakie świadczenie wypłacić pracownikowi: z tytułu wypadku przy pracy czy „zwykłej” choroby

Nasz pracownik uległ wypadkowi przy pracy i od 10 lutego 2012 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. Zwolnienie to zostało mu wystawione do 7 marca br. Jest to jego pierwsze zwolnienie lekarskie w tym roku kalendarzowym. Pracownik przedłożył 14 marca 2012 r. kolejne zwolnienie lekarskie, które 24 lutego br. wystawił lekarz innej specjalizacji, dokumentujące niezdolność do pracy od 23 lutego do 26 marca 2012 r. Zwolnienie to nie pozostaje w związku z niezdolnością spowodowaną wypadkiem przy pracy. Jak powinniśmy postąpić w takiej sytuacji? Czy pracownikowi należy wypłacić zasiłek chorobowy w wysokości odpowiadającej nowemu zwolnieniu lekarskiemu, czy kontynuować wypłatę świadczenia na podstawie poprzedniego zwolnienia? W jaki sposób należy obniżyć pracownikowi świadczenie za nieterminowe dostarczenie zwolnienia lekarskiego?

Od czego zależy wysokość składki wypadkowej ustalanej przez ZUS

Nasze przedsiębiorstwo działa nieprzerwanie od początku 2009 r. W tym roku po raz pierwszy wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe ustali dla naszej firmy ZUS. W jaki sposób ZUS ustala wysokość tej składki? Czy możemy wpłynąć na decyzję ZUS tak, abyśmy płacili mniej?

Jakie wynagrodzenie przysługuje za dyżur pracowniczy

Czas dyżuru, co do zasady, nie jest czasem pracy. Jeżeli jednak podczas dyżuru pracownik będzie faktycznie wykonywał pracę, ten czas należy zaliczyć do czasu pracy i odpowiednio opłacić. Pracownikowi należy zrekompensować także czas pełnienia dyżuru niezaliczonego do czasu pracy.

W jaki sposób zrekompensować dyżur pracowniczy

Czas dyżuru, co do zasady, nie jest czasem pracy. Jeżeli jednak podczas dyżuru pracownik będzie faktycznie wykonywał pracę, ten czas należy zaliczyć do czasu pracy i odpowiednio opłacić. Pracownikowi należy zrekompensować także czas pełnienia dyżuru niezaliczonego do czasu pracy.

Czy pracownik otrzyma odszkodowanie za zniszczony w wypadku samochód

Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują odszkodowania za zniszczony samochód używany w związku z pracą. Jego wypłatę mogą zagwarantować tylko szczegółowe zapisy umowne.

Kto sporządza kartę wypadku zleceniobiorcy

Nie później niż w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o wypadku, po ustaleniu okoliczności i przyczyn tego zdarzenia, jest sporządzana w 3 egzemplarzach karta wypadku – dla poszkodowanego, podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS.

Czy pracownik otrzyma zasiłek, jeżeli naruszył przepisy bhp

Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?

Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku.

Czy inspektor pracy ma prawo fotografować miejsce wypadku

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. W trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy inspektor wyjął aparat fotograficzny i zaczął fotografować miejsce zdarzenia, a co za tym idzie maszynę oraz jej otoczenie. Wokół maszyny, przy której miał miejsce wypadek usytuowana była maszyna, wykonana na specjalne zamówienie, której z uwagi na dzisiejszą konkurencję na rynku właściciel firmy nie chce nikomu pokazywać. Czy inspektor pracy ma prawo dokumentowania aparatem fotograficznym przebiegu kontroli i fotografowania maszyn i urządzeń znajdujących się na terenie zakładu pracy? Czy właściciel zakładu pracy ma prawo zabronić inspektorowi prawa do robienia zdjęć z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa a ściślej ochronę technologii produkcji?

Jak prawidłowo zaplanować dyżur pracownika

Pracodawca, planując długość dyżuru, musi brać pod uwagę wymiar czasu pracy pracownika w danym dniu. Dodatkowo, aby uniknąć błędów, musi także pamiętać o przestrzeganiu granic dobowego odpoczynku.

Konsekwencje braku statystycznej karty wypadku przy pracy

Jeżeli pracodawca nie dotrzymał określonych prawem terminów, powinien niezwłocznie sporządzić statystyczną kartę wypadku przy pracy oraz dokonać przesłania jej w formie elektronicznej na portal sprawozdawczy Głównego Urzędu Statystycznego.

Kwalifikacja wypadku pracownika podczas pełnienia dyżuru

Pracownik powinien zgłosić pracodawcy każdy wypadek, jakiemu uległ podczas pełnienia dyżuru. Pracodawca ma obowiązek przyjąć zgłoszenie i powołać zespół powypadkowy.

ZUS zaprasza na szkolenie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenie z zakresu bhp.

Jakie wynagrodzenie przysługuje pracownikowi za pracę podczas dyżuru

Dyżury pracownicze polegają na pozostawaniu pracownika poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do świadczenia pracy. Jeśli podczas dyżuru pracownik wykonuje dodatkowe czynności na rzecz zakładu pracy, wówczas dyżur przekształca się w wykonywanie pracy nadliczbowej.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na bezpłatne szkolenia. Ich tematyka obejmuje m.in. udzielania ulg i umorzeń należności z tytułu składek oraz zapobieganie wypadkom przy pracy.

Przedłużenie umowy terminowej choremu pracownikowi

Zatrudniliśmy pracownicę na podstawie umowy na czas określony od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Pracownica ta uległa wypadkowi w czasie pracy w marcu 2010 r., była na zwolnieniu lekarskim 182 dni, tj. do 15 września 2010 r. Następnie od 16 września przyznano jej świadczenie rehabilitacyjne do końca marca 2011 r. Czy umowa o pracę rozwiąże się 31 grudnia 2010 r. i czy pracodawca ma obowiązek przedłużenia jej trwania do końca świadczenia rehabilitacyjnego?

Korekta podatku i składek w razie nadpłaty zasiłku

Pracownik (48 lat) uległ wypadkowi w czasie pracy. Przebywał na zwolnieniu lekarskim przez 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) i w tym okresie był hospitalizowany przez 15 dni. Pracodawca powołał zespół powypadkowy, który uznał zdarzenie za wypadek przy pracy. Po sporządzeniu protokołu powypadkowego poszkodowanemu pracownikowi został wypłacony zasiłek w wysokości 100% z ubezpieczenia wypadkowego, mimo że pracownik jeszcze nie wykorzystał limitu 33 dni choroby w roku. Pracownik wystąpił do ZUS z wnioskiem o wypłatę odszkodowania z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu. ZUS jednak zakwestionował ustalenia pracodawcy zawarte w protokole powypadkowym i odmówił wypłaty odszkodowania. Jako uzasadnienie swojej decyzji ZUS wskazał, że zdarzenie nie miało związku z wykonywaną pracą. Jak w tej sytuacji powinniśmy skorygować podatki i składki?

Czy pracodawca powinien złożyć za pracownika dokumentację wymaganą do przyznania renty wypadkowej

Pod koniec września 2010 r. pracownica uległa wypadkowi przy pracy. Od tego czasu przebywa na zwolnieniach lekarskich i odbywa zalecane rehabilitacje. Mimo to jej stan zdrowia nie uległ poprawie (w dalszym ciągu jest niezdolna do pracy). Pracownicy skończył się zasiłek chorobowy, a obecnie jest na świadczeniu rehabilitacyjnym. Czy pracownica może ubiegać się o przyznanie renty wypadkowej? Jakie dokumenty wymagane do uzyskania renty powinniśmy za nią złożyć do ZUS? Czy musimy czekać na jej wniosek w tej sprawie?

Czas pracy osób zarządzających zakładem pracy

Jakie są odmienne uregulowania dotyczące czasu pracy dla osób zarządzających zakładem pracy?

Badania kontrolne pracownika

Pracodawca ma obowiązek pokryć koszty badań profilaktycznych pracowników, a ponadto musi zwrócić koszty podróży pracownika w razie przejazdu na badania profilaktyczne do innej miejscowości.

Korekta dokumentów rozliczeniowych do ZUS po uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy

Pracownik w czasie przerwy w pracy wyszedł na polecenie kierownika do apteki kupić środki przeciwbólowe do apteczki. Po drodze złamał nogę. Jest na zwolnieniu lekarskim. Pracodawca ma wątpliwości, czy zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy. W związku z tym ciągle trwają ustalenia z powołanym zespołem powypadkowym. W międzyczasie nadszedł termin wypłaty wynagrodzeń. Wypłaciłam więc pracownikowi wynagrodzenie chorobowe w wysokości 80% i zasiłek z ubezpieczenia chorobowego (zamiast z wypadkowego). Jak prawidłowo skorygować dokumenty do ZUS i przeliczyć świadczenia, jeżeli pracodawca zatwierdzi protokół powypadkowy i zdarzenie zostanie uznane za wypadek przy pracy?

Zasiłek dla pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy u innego pracodawcy

Zatrudniliśmy pracownika na pół etatu od 1 czerwca 2011 r. Jest to jego drugie zatrudnienie, gdyż pracuje on już w innej firmie także na pół etatu. W tamtym zakładzie pracy pracownik uległ 3 czerwca br. wypadkowi, który został uznany za wypadek przy pracy. Z tego powodu od 3 czerwca br. pozostaje on na zwolnieniu lekarskim. Niezdolność do pracy spowodowana wypadkiem powstała w czasie, gdy jeszcze nie zgłosiliśmy pracownika do ubezpieczeń społecznych (zrobiliśmy to 7 czerwca 2011 r. z datą od 1 czerwca br.). Czy jesteśmy zobowiązani do wypłaty jakiegokolwiek świadczenia w sytuacji, gdy pracownik ten nie ma u nas wystarczająco długiego okresu ubezpieczenia?

Apteczki i punkty pierwszej pomocy

Zapobieganie powstaniu niebezpieczeństwa w miejscu pracy należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. Do jego obowiązków należy zapewnienie pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy.

Odszkodowanie za wypadek przy pracy przychodem ze stosunku pracy?

Kwestia opodatkowania i oskładkowania odszkodowania pozasądowego z tytułu uszczerbku na zdrowiu, jakiego doznał pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodów jest dyskusyjna i może być przyczyną sporów z organami podatkowymi.

Prawo do zasiłku chorobowego w razie zachorowania w ciągu dnia pracy

1 czerwca br. pracownik uległ wypadkowi przy pracy. W tym dniu przez 5 godzin wykonywał pracę, za którą otrzymał wynagrodzenie. W konsekwencji przedłożył zwolnienie lekarskie od 1 do 15 czerwca 2011 r. Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego począwszy od 1 czerwca, jeśli za ten dzień otrzymał wynagrodzenie za 5 godzin pracy?

Protokół powypadkowy - uprawnienia przysługujące poszkodowanemu

Poszkodowanemu w wypadku przy pracy pracownikowi przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Jeżeli uwagi pracownika nie zostaną uwzględnione przez zespół, to może on odwołać się do sądu pracy.

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Przyczyną wypadku przy pracy może być normalna praca

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenie

Ustalanie wysokości stopy procentowej składki wypadkowej na rok składkowy, który zaczął się 1 kwietnia 2011 r.

Od 1 kwietnia 2011 r. do 31 marca 2012 r. będzie trwał nowy rok składkowy ustalony na potrzeby opłacania składki na ubezpieczenie wypadkowe. Płatnicy muszą ustalić wysokość stopy procentowej składki na to ubezpieczenie, jaka będzie ich obowiązywała w okresie rozpoczętego roku składkowego. Mimo że zasady ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe nie zmieniły się, w nowym roku składkowym część płatników będzie opłacać tę składkę w innej wysokości.

Czy zleceniobiorca ma prawo do zasiłku chorobowego, jeśli zdarzenia nie uznano za wypadek przy wykonywaniu umowy zlecenia

Zleceniobiorca, z którym zawarliśmy umowę zlecenia i którego zgłosiliśmy do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, uległ wypadkowi przy wykonywaniu tej umowy. Nasz zakład pracy nie uznał tego zdarzenia za wypadek przy wykonywaniu zlecenia. Zleceniobiorca wystąpił do ZUS o przyznanie mu zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego. Po otrzymaniu decyzji odmownej, odwołał się od niej do sądu. Zleceniobiorca na dzień wypadku nie miał 90 dni ubezpieczenia chorobowego, ale umowa ta w dalszym ciągu trwa. Czy od dnia tego zdarzenia powinniśmy wypłacać zleceniobiorcy świadczenie z ubezpieczenia chorobowego? Jeśli tak, to za jaki okres? Jakie będą konsekwencje, jeśli sąd uzna, że był to wypadek przy wykonywaniu umowy zlecenia?

Zagrożenia wypadkowe związane z wykonywaniem zawodu operatora wózka widłowego

Wynagrodzenie za czas dyżuru

Pracownik podczas dyżuru pozostaje w dyspozycji pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy. Rozliczenie dyżuru zależy od tego, gdzie dyżur był pełniony – w domu czy w zakładzie pracy oraz czy w tym czasie pracownik wykonywał pracę.

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Dla kogo wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

Od dzisiaj, 1 kwietnia, obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty.

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

1 kwietnia br. zmienią się wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty.

Zmiana Kodeksu pracy w zakresie wstępnych badań lekarskich

W związku z ostatnią zmianą Kodeksu pracy od 21 marca 2011 r. pracodawca nie musi już kierować na wstępne badania lekarskie wszystkich osób, które chce ponownie zatrudnić.

Kwalifikacja wypadku kierowcy samochodu

Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Wpływ dyżuru na odpoczynek pracownika

Kodeks pracy zawiera minimum uprawnień pracowniczych dotyczących dyżuru. Warto wiedzieć, że układ zbiorowy pracy, regulamin pracy lub wynagradzania, a nawet umowa o pracę mogą korzystniej ukształtować te uprawnienia dla pracowników.

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?

Roszczenia za szkodę spowodowaną wypadkiem przy pracy

Czy firma może pobrać z ZUS wynagrodzenie za wypłatę zasiłków z ubezpieczenia wypadkowego

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Jednym z obowiązków pracodawcy w związku z wypadkiem pracownika przy pracy jest powołanie zespołu powypadkowego. Ustala on okoliczności i przyczyny wypadku. Pracodawca nie może zostać zwolniony z tego obowiązku nawet wtedy, gdy pracownik przyczyni się do wypadku.

Informacja ZUS IWA

Obowiązek złożenia w ZUS informacji ZUS IWA upływa 31 stycznia 2011 r. Na podstawie danych zamieszczonych w formularzu Zakład ustali stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe dla danego płatnika, a informację o jej wysokości prześle w terminie do 20 kwietnia 2011 r. Obowiązek przesłania tego formularza nie dotyczy wszystkich płatników.

Ubezpieczenie wypadkowe - termin złożenia ZUS IWA za 2010 rok

31 stycznia 2011 r. mija termin na złożenie "Informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe" ZUS IWA za rok 2010.

Bezpieczeństwo pracy zleceniobiorców

Obowiązkiem osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy będzie poddanie się badaniom i szkoleniom bhp w zakresie wskazanym przez zatrudniającego. Podmiot zatrudniający nie ma obowiązku pokrycia kosztów badań i szkoleń oraz egzekwowania ich przed dopuszczeniem do wykonania pracy.

REKLAMA