REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Strategie HRM, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak znaleźć w sobie motywację, gdy szef jest wypalony zawodowo?

Od jakiegoś czasu obserwuję u mojego szefa niepokojące objawy: nie jest zainteresowany tym, co robimy jako zespół, pracuje nieefektywnie, bez zaangażowania i entuzjazmu. Nie podejmuje decyzji lub odwleka je w nieskończoność. Ponadto stał się bardzo drażliwy. Właściwie bardziej nam przeszkadza niż pomaga, bo swoim brakiem motywacji zaraża nas – podwładnych. Z jednej strony, chcielibyśmy być wobec niego lojalni, z drugiej, jego zachowanie sprawia, że i my nie jesteśmy efektywni. Nie wiemy, co jest powodem jego zniechęcenia – stres spowodowany spowolnieniem gospodarczym czy wypalenie zawodowe. Co możemy w tej sytuacji zrobić?

Budowanie różnorodności w organizacji

Priorytetem szefa budującego zespół jest dążenie do personalnego zabezpieczenia wszystkich potrzeb kompetencyjnych, kluczowych dla funkcjonowania zespołu. Czy powinien zatem rekrutować ludzi, dobierając na zasadzie podobieństwa do już zatrudnionych w zespole, czy starać się budować zespół z osób jak najbardziej różniących się między sobą?

Kto to jest pracodawca? (art. 3)

Kodeks pracy wprowadza jednolitą definicję pracodawcy określając tym samym, kto może zatrudniać pracowników, a kto nie.

Prawda czy fałsz czyli badanie wiarygodności kandydata

Część osób zajmujących się rekrutacją sprowadza proces do zebrania wystarczającej liczby aplikacji spełniających wymagania stanowiskowe. Tymczasem najtrudniejsze zadanie – weryfikacja wiarygodności kandydatów – wciąż przed nimi.

REKLAMA

Spowolnienie gospodarcze a niedobór talentów na rynku pracy

Z przeprowadzonego przez Manpower badania wynika, że 48 proc. pracodawców w Polsce deklaruje trudności z obsadzeniem stanowisk z powodu braku kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach. Dlatego konieczne jest, by pracodawcy już dziś zaplanowali i wdrożyli strategie zarządzania talentami, które pomogą im przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować najbardziej wartościowych pracowników.

Odpowiedzialność pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281)

Wykroczenie to zawinione popełnienie czynu społecznie szkodliwego zabronionego przez ustawę pod groźbą kary. Wykroczeniem jest tylko ten czyn, co do którego uznano, że jest społecznie szkodliwy.

Jakie kary grożą pracodawcy za wykroczenia przeciwko prawom pracownika? (art. 282)

Pracodawca odpowiada za szkody wyrządzone przez niewypłacania wynagrodzenia, niewydanie świadectwa pracy i nieudzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego.

Czym jest regulamin wynagrodzenia? (art. 77 (2))

Regulamin wynagrodzenia ustalony przez pracodawcę to wewnętrzny akt prawny, który określa zasady wynagradzania u danego pracodawcy. Ustalany kiedy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy.

REKLAMA

Czy w rekrutacji warto wykorzystać technologię wideokonferencji?

Chcemy dla naszej firmy pozyskać najlepiej wykwalifikowanych pracowników, jednak w mieście, w którym znajduje się nasza siedziba, nie znaleźliśmy osób spełniających wymagane kryteria. Zastanawiamy się nad wykorzystaniem wideokonferencji i jestem ciekawy, jak efektywnie i ekonomicznie poprowadzić proces rekrutacji, który przekracza granice miast czy województw, a nawet państwa. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, korzystając z wirtualnej rekrutacji?

Odpowiedzialność za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (art. 281-283)

W dziale trzynastym znajdują się regulacje dotyczące odpowiedzialność za naruszenie indywidualnych praw pracowników.

Wynagrodzenie i inne świadczenia (art. 77(2)-93)

Dział trzeci reguluje kwestie związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami pieniężnymi, takimi jak odprawa emerytalna czy rentowa.

Ochrona dóbr osobistych pracownika

Dobra osobiste pracownika są chronione przez przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego. W razie ich naruszenia przez pracodawcę, pracownik ma możliwość wystąpić o ich ochronę do sądu i dochodzić roszczeń majątkowych lub niemajątkowych.

(Nie)widoczne podstawy powodzenia

Kultura organizacyjna zawiera wartości, jakimi kierują się członkowie organizacji. Niektórzy menedżerowie upatrują w kulturze firmy potencjalne, ukryte źródła jej sukcesu, inni całkowicie ją ignorują jako coś ubocznego, nieistotnego lub wręcz nieistniejącego. Czy jest więc sens zajmowania się nią? Jeśli tak, to kiedy ją badać? Czy istnieją wartości, które warunkują sukces firmy?

Czas pracy niepełnosprawnego pracownika

Jestem zatrudniony na stanowisku magazyniera. W marcu 2009 r. przyznano mi umiarkowany stopień niepełnosprawności. Czy w tej sytuacji nadal będę zobowiązany do pracy 8 godzin na dobę i 40 godzin na tydzień? Czy z tego tytułu będą przysługiwały mi również inne uprawnienia?

Rozwój zawodowy i ścieżki awansów w firmie ubezpieczeniowej – opis praktyki

Planowanie kariery zawodowej powinno uwzględniać zbieżność oczekiwań i planów życiowych pracownika oraz potrzeby organizacji. To z kolei wymaga stosowania strategii rozwoju zawodowego według zaprojektowanych wcześniej ścieżek awansów oraz stosowania niezbędnego systemu szkoleń. W jaki sposób można zatem zbudować system rozwoju zawodowego oraz zorganizować formy realizowania kariery zawodowej przez pracowników?

W jaki sposób wprowadzić system HRM oparty na modelu kompetencyjnym

Wyzwaniem dla dużych organizacji jest mnogość procesów i narzędzi HRM. Szkolenia, programy rozwojowe, systemy ocen i zarządzania talentami, testy, procedury oraz narzędzia stosowane w rekrutacji – wszystko to składa się na bardzo rozbudowany system, komplikujący się wraz z rozrostem organizacji i pojawianiem się nowych jednostek oraz nowych dostawców. Jedną z odpowiedzi na brak spójności procesów i narzędzi jest oparcie całego systemu HRM na modelu kompetencyjnym. Co należy zrobić, aby adaptacja modelu kompetencyjnego zakończyła się sukcesem?

W jaki sposób motywować pracowników

Specyfika organizacji firm typu shared service, a także charakter pracy w nich, sprawiają, że konieczne staje się takie motywowanie pracowników, by zechcieli związać się z firmą na dłużej. Jednak zanim zostanie postawione pytanie, jak motywować, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, kogo i do czego. Jakie więc możliwości mają zarządy takich organizacji, by efektywnie budować więzi z najlepszymi pracownikami?

Sposoby motywowania pozapłacowego

Wynagrodzenia są złożoną kategorią nie tylko ekonomiczną, lecz także psychologiczną i społeczno-polityczną. Dlatego, kształtując systemy wynagrodzeń w organizacjach, należy pamiętać o czterech podstawowych funkcjach płac: społecznej, dochodowej, kosztowej i motywacyjnej. Są one niezwykle ważne oraz ściśle ze sobą sprzężone i żadnej z nich nie można ignorować.

Ochrona danych osobowych w stosunkach pracy

Pracodawca, zatrudniając pracownika, wchodzi w posiadanie jego danych osobowych. W związku z tym musi pamiętać o tym, że takie informacje podlegają szczególnej ochronie a przetwarzanie danych tzw. wrażliwych jest zabronione.

Czy osoba zatrudniona na zastępstwo powinna przejść służbę przygotowawczą

Jestem naczelnikiem wydziału w urzędzie gminy. Pracownica zatrudniona w wydziale na stanowisku głównego specjalisty spodziewa się narodzin dziecka i rozpocznie urlop macierzyński. Pracownica ta zajmuje się istotnymi sprawami dla funkcjonowania urzędu, dlatego musimy zatrudnić inną osobę na tym stanowisku. Czy osoba zatrudniona w jej miejsce na zastępstwo, która nigdy wcześniej nie pracowała w samorządzie, powinna odbyć służbę przygotowawczą?

Dopłaty do wypoczynku

Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych mają możliwość wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku bankowym funduszu, np. na dofinansowanie do wypoczynku pracowników.

Wynagrodzenia w małych i średnich przedsiębiorstwach

Pracownicy działów personalnych firm z sektora MSP poszukujący rzetelnych danych rynkowych o stawkach płac mają poczucie, że wynagrodzenia prezentowane w raportach płacowych nie przystają do znanej im rzeczywistości, bo są zbyt wysokie. Poczucie odrealnienia pogłębia się, jeśli firma nie tylko jest mała, ale ma też siedzibę w niedużym mieście, w regionie bardziej peryferyjnym niż centralnym. Porównywanie się z firmami o innej wielkości niż nasza może doprowadzić do zaniżania lub zawyżania płac.

W jaki sposób komunikować zmiany w organizacji

Jestem menedżerem personalnym w dużej firmie. Zamieszanie na światowych rynkach dotarło także do mojej organizacji. Wszyscy już wiedzą, że będą zmiany, na korytarzach aż huczy od plotek o grupowych zwolnieniach. Mało kto wierzy w uspokajające komunikaty centrali, tym bardziej że konkurencja już podejmuje drastyczne kroki, a gazety bez konsultacji z nami analizują scenariusze zmian, jakie czekają naszą firmę. Najgorsze jest to, że w tak szybko zmieniającym się otoczeniu i wobec niepewności co do decyzji centrali sami nie mamy jasnej odpowiedzi na wiele pytań. W jaki sposób rozmawiać z pracownikami?

Jak zatrzymać pracowników w firmie, aby nie odeszli do konkurencji

Kryzys to wbrew pozorom dobry moment na zmianę pracy - tak twierdzi coraz więcej dobrych pracowników, także tych, postrzeganych przez swoich szefów jako prawdziwe gwiazdy, o których zacięcie walczyli przy redukcjach etatów. To właśnie oni mieli stanowić trzon kryzysowych zespołów. Tymczasem odchodzą rozczarowani zwolnieniami kolegów, brakiem perspektyw rozwoju i zwiększonym obciążeniem pracą. Co zatem robić, aby konkurencja nie kupiła ich za pół darmo?

Jak zgodnie z prawem przekazywać pracownikom polecenia

Istotą stosunku pracy jest jej wykonywanie pod kierownictwem pracodawcy. Pracodawca jest uprawniony do organizowania pracy, a tym samym do wydawania poleceń. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest zaś stosowanie się do poleceń przełożonych. Przepisy Kodeksu pracy nie precyzują formy poleceń ani dokładnej treści czy sposobu ich wydawania. W jakiej zatem formie i co pracodawca może zlecać pracownikowi, by nie narazić się na zarzut naruszenia przepisów prawa?

Nowy rok szkolny i nowe kwalifikacje nauczycieli

Po 1 września br. dyrektor szkoły będzie miał możliwość bardziej elastycznego doboru kadry, gdyż zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Brak zaufania do pracownika

Jestem kadrową w firmie budowlanej. W ostatnim czasie firma była zmuszona wypłacić kilku klientom odszkodowanie za nieterminowość realizacji zadań. Opóźnienia powstały z winy jednej z osób należących do kadry kierowniczej w naszej firmie. Właściciel firmy chce rozwiązać umowę z tą osobą. Czy w uzasadnieniu swojej decyzji może podać jako przyczynę brak zaufania do pracownika?

Stosowanie przepisów kodeksu cywilnego w prawie pracy

Wiele problemów, z którymi musi się zmierzyć pracodawca, np. dotyczących zakazu konkurencji, nie zostało uregulowanych w Kodeksie pracy. Należy wówczas zastosować odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego, ale tylko wtedy, gdy przepis nie jest sprzeczny z zasadami prawa pracy.

Czy pracownik może odmówić wyznaczenia go na osobę odpowiedzialną za udzielanie pierwszej pomocy w zakładzie

Chcemy wyznaczyć w zakładzie pracownika do udzielania pierwszej pomocy. Pracownik, któremu zaproponowaliśmy tę funkcję, nie wyraził na to zgody. Tłumaczył się tym, że wychowuje dziecko w wieku do 4 lat i nie chce mieć dodatkowych obowiązków. Czy pracownik może odmówić bycia odpowiedzialnym za udzielanie pierwszej pomocy? Czy powód podany przez pracownika jest wystarczający? Zależy nam na tym, aby ten pracownik był odpowiedzialny za udzielanie pierwszej pomocy, ponieważ ma ukończony w tym zakresie odpowiedni kurs.

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy

Pracodawca, jeśli zatrudni bezrobotnego, może uzyskać dodatkowe pieniądze na wyposażenie stanowiska pracy.

Odstąpienie od stosowania zakładowego układu pracy

Co dzieje się z zakładowym układem zbiorowym pracy, w przypadku gdy rozwiążą się wszystkie organizacje związkowe?

Czy urlop macierzyński samotnej matki ulega przerwaniu, gdy pracownica jest w szpitalu

Pracownica wykorzystała 9 tygodni urlopu macierzyńskiego. Ze względu na kłopoty zdrowotne trafiła do szpitala. Pracownica samotnie wychowuje dziecko. Czy w takim przypadku jej urlop macierzyński w związku z pobytem w szpitalu ulega przerwaniu? W czasie pobytu pracownicy w szpitalu dzieckiem opiekuje się jego babcia.

Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP

Pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Katalog obowiązków pracodawcy został rozszerzony m.in. o konieczność wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy.

Praca za granicą a uprawnienia pracownicze

Pracodawca musi pamiętać, że obecnie do stażu pracowniczego wlicza się również okresy pracy za granicą bez względu na kraj, w którym praca była wykonywana.

Zwolnienie z wpłat na PFRON

Pracodawca, zatrudniając pracownika niepełnosprawnego, może uzyskać dodatkową pomoc z PFRON. Musi jednak pamiętać o tym, że tylko zatrudnienie na podstawie umowy o pracę uprawnia do uzyskania dofinansowania do wynagrodzenia pracownika.

Jak przeprowadzić skuteczną integrację zasobów ludzkich

Niskie ceny akcji lub kłopoty finansowe niektórych organizacji pozwalają na działania ekspansyjne innych. W ramach tych procesów niezwykle istotne pozostają kwestie integracji, zarówno samych zasobów ludzkich, jak i zarządzania nimi przed, w trakcie oraz po zakończeniu transakcji na poziomie korporacyjnym. Niejednokrotnie bowiem sukces integracji na poziomie HR stanowi klucz do sukcesu całego procesu połączenia czy przejęcia.

Zasady dofinansowania z PFRON

Pracodawca, chcąc wykorzystać dodatkowe środki z PFRON, musi wywiązać się z obowiązków wobec funduszu, np. składania comiesięcznego raportu o zatrudnianiu niepełnosprawnych.

W jaki sposób motywować pracowników w organizacji typu shared service

Zdobywanie doświadczenia i system szkoleń są istotnym czynnikiem zachęcającym kandydatów do podjęcia pracy w SSC. Jednakże sposób organizacji pracy w takich organizacjach nie sprzyja szybkiemu awansowi i możliwości samorealizacji zawodowej, na których młodym ludziom szczególnie zależy, i jest przyczyną wysokiej fluktuacji personelu. Co można zrobić, by tych osób było jak najmniej, a wysoki odsetek odejść nie zagrażał prowadzeniu działalności biznesowej? Jak zachęcić ich do pozostania w firmie?

W poszukiwaniu oszczędności

Obecne zawirowania rynkowe nie mogły pozostać bez wpływu na decyzje podejmowane przez firmy w obszarze zarządzania personelem. „Zaciskając pasa”, organizacje wciąż jednak stosunkowo rzadko sięgają po radykalne środki, takie jak zwolnienia masowe czy obniżki płac.

Prawo obowiązujące przy kierowaniu pracownika do pracy za granicą

Zasady obowiązywania polskiego prawa pracy przy kierowaniu pracowników do pracy za granicą uzupełniają normy prawa obowiązującego w państwie przyjmującym.

Wynagrodzenie godzinowe a płaca minimalna

Uzależnienie wysokości pensji pracownika od liczby przepracowanych godzin nie zwalnia pracodawcy z wypłaty co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dofinansowanie do szkoleń

Wielu przedsiębiorców w czasie obecnego kryzysu podejmuje kroki zmierzające do ograniczenia kosztów swojej działalności. Dzięki funduszom unijnym działania te nie muszą dotyczyć budżetów szkoleniowych przedsiębiorstw.

Skuteczność oceny w procesie rekrutacji

Rozmowa kwalifikacyjna, testy selekcyjne, wywiady telefoniczne, assessment center należą do metod oceny kandydatów w trakcie procesów rekrutacji. Firmy docierają do kandydatów najróżniejszymi sposobami, aby następnie wybrać najlepszego z nich. Warto jednak zauważyć, że często wybrany przez firmę kandydat nie podejmuje pracy, na przykład z powodu otrzymania w trakcie procesu rekrutacji innej oferty.

Zastosowanie badań HR due diligence w procesach fuzji i przejęć

Firmy, by być konkurencyjne na rynku, muszą jak najlepiej wykorzystywać swoje aktywa materialne, własność intelektualną, dostępność do rynków zbytu, redukować ryzyko, koszty prac rozwojowych itp. Dlatego skazane są na różnego rodzaju fuzje, przejęcia i alianse strategiczne. W czasach, gdy kapitał ludzki staje się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej dla nowoczesnych przedsiębiorstw, nie sposób pominąć w procesie decyzyjnym, związanym z łączeniem podmiotów gospodarczych, badania typu due diligence zasobów, mimo że ich pełna wartość nie pojawia się w bilansie spółki.

Jakie cechy powinien mieć profesjonalny trener

Na rynku pojawia się coraz więcej trenerów biznesu, szkoleniowców, coachów. Szkoły trenerów przeżywają oblężenie. Coraz więcej osób upatruje swoją szansę w zawodzie trenera. Kuszeni wysokimi zarobkami, prestiżowym tytułem trenera biznesu, setki młodych ludzi kończą szkoły trenerów i ruszają na podbój świata. Kto z nich ma szansę zostać dobrym trenerem? Jakie cechy i umiejętności otwierają przed nimi drzwi do świata szkoleń i czynią profesjonalnym szkoleniowcem?

Zarządzanie talentami w warunkach kryzysu

Co zrobić, aby nie stracić utalentowanych i zaangażowanych ludzi, którzy pomogą przeprowadzić firmę przez okres zmian, spowolnienia i kryzysu? Jakie wyzwania stoją dzisiaj przed szefami HR w tym zakresie? W jaki sposób zarządzać talentami i budować kulturę wysokiej wydajności, kiedy wydatki na pracowników są coraz mniejsze? To tylko kilka pytań, które szczególnie często zadają sobie specjaliści HR w wielu firmach.

Do czego może zobowiązać pracodawcę Państwowa Inspekcja Pracy?

Państwowa Inspekcja Pracy i działający z jej ramienia inspektorzy pracy to podstawowa komórka stojąca na staży przestrzegania praw pracowniczych, a także przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ochrona wynagrodzeń przy upadłości pracodawcy

Upadłość pracodawcy nie musi oznaczać utraty wynagrodzenia. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ma temu zapobiegać.

Jak zadbać o wysokie morale wśród podwładnych?

Wysokie morale wśród pracowników pozwala im pozostać wysoce umotywowanymi i produktywnymi pomimo obaw o stabilność zatrudnienia. Wydaje mi się, że tym, co może ułatwić utrzymanie wysokiego morale wśród załogi, jest sprawne przywództwo. Na co menedżer powinien zwrócić uwagę, aby wspierać załogę, zwłaszcza w trudnych czasach kryzysu?

Co zrobić, by zespół odzyskał dawne zaangażowanie?

Kieruję zespołem handlowców w firmie z branży finansowej. Ostatnio obserwuję spadek motywacji doradców związany z niższymi wynikami sprzedaży. Doradcy narzekają na niższe wynagrodzenia i trudną sytuację na rynku. Nie podejmują działań, które mogłyby to zmienić. Jak ich zmotywować?

REKLAMA