Czym jest regulamin wynagrodzenia? (art. 77 (2))
REKLAMA
REKLAMA
Co do zasady warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustalają układy zbiorowe pracy. Jednak pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
REKLAMA
Ustalając liczbę pracowników, od której zależy konieczność wprowadzenia regulaminu wynagradzania, należy uwzględnić wszystkich pracowników - niezależnie od tego, czy pracują na cały czy na część etatu, oraz niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy.
Zobacz: Śmierć pracownika a prawo spadkowe
W przypadku gdy pracodawca wprowadził już regulamin wynagradzania, a liczba pracowników spadnie poniżej 20 pracowników, regulamin nie przestaje obowiązywać.
W regulaminie wynagradzania pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania.
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli jednak u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania. Natomiast, jeśli u pracodawcy działa kilka zakładowych organizacji związkowych, powinny one przedstawić mu wspólne stanowisko w sprawie projektu regulaminu wynagradzania.
Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.
Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Sposobem podania do wiadomości może być umieszczenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń.
Zobacz serwis: Kadry
Regulaminu wynagradzania nie ustala się więc dla:
- członków korpusu służby cywilnej,
- pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania,
- pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,
- sędziów i prokuratorów,
- zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
Podstawa prawna: Art. 77 2 Kodeksu pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat