REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Psychologia w biznesie, Zwalnianie pracowników

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zwolnić, by straty emocjonalne pracownika zwalnianego były jak najmniejsze?

Pod względem psychologicznym informacja o wypowiedzeniu umowy o pracę jest dla pracownika sytuacją niezwykle trudną. Pierwsza reakcja na informację o zwolnieniu może przybrać szerokie spektrum – od złości przez poczucie zagrożenia i lęk po żal, przygnębienie, a nawet płacz. Jeśli pracownik nie spodziewał się takiej sytuacji, może pojawić się również szok, który trwać może od kilku minut do kilku godzin.

Rola komunikatu i skutki źle podanych informacji, które mogą wywołać kryzys

W czasie kryzysu najczęstszy komunikat w wielu przedsiębiorstwach dotyczy zaciskania pasa. Najważniejsze jest jednak to, co pracownik przez to zrozumie. I tu pojawia się kluczowa rola komunikatu, do którego należy się przygotować, mając na względzie wiele aspektów – od zaplanowanych strategii ratunkowych, przez przewidywanie ludzkich zachowań aż po koncepcje motywowania. Najgroźniejsze jest widmo niedomówień.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Jak ustalić staż pracy, od którego zależy długość okresu wypowiedzenia

Pracownik był zatrudniony w naszej firmie 2 miesiące. Następnie został przejęty przez innego pracodawcę w trybie art. 231 Kodeksu pracy (przejęcie z zachowaniem ciągłości zatrudnienia). U tego pracodawcy pracował 2 lata i została z nim rozwiązana umowa o pracę za wypowiedzeniem. Później podjął pracę ponownie w naszej firmie i pracuje u nas 1 rok i 6 miesięcy. Obecnie chcemy mu wypowiedzieć umowę o pracę. Pracownik jest u nas zatrudniony na czas nieokreślony. Czy w takim przypadku przysługuje mu 1- czy 3-miesięczny okres wypowiedzenia?

Zarządzanie w środowisku wielokulturowym

W pierwszych latach działania firmy LG Display odnotowywano bardzo niski poziom zadowolenia wśród jej pracowników. Z przeprowadzonych ankiet i badań wynikało, że źródło problemu tkwiło w różnicach międzykulturowych. Zgodnie z wizją koncernu, chciano uzyskać status najlepszej firmy w branży display pod względem rentowności, jednak bez zatrudniania zadowolonych pracowników nie było to możliwe. Kierownictwo LG Display postanowiło wprowadzić działania naprawcze ukierunkowane na styl zarządzania, satysfakcję pracowników oraz budowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Metody komunikacyjne w pracy mediatora

Postawa i doświadczenie życiowe mediatora oraz to, jakim jest człowiekiem, decyduje o tym, czy strony mu zaufają. Czy to wystarczy? Niestety, nie. Potrzebuje jeszcze dwóch „drobiazgów”: wiedzy teoretycznej i praktycznej (znajomości struktury procesu mediacji i doświadczenia w przewidywaniu dynamiki relacji w konflikcie) oraz ogromnej sprawności w zakresie komunikacji. Sprawność ta polega na używaniu określonych narzędzi komunikacyjnych w odpowiednich momentach, czyli wtedy, gdy strony będą chciały z danej sugestii mediatora skorzystać.

Co można zyskać, rozwijając w pracownikach poczucie wartości i pewności siebie?

Rozwijanie w innych poczucia wartości i pewności siebie przynosi firmie wiele korzyści: pracownicy są mocniej zaangażowani w pracę, są bardziej samodzielni, czując się doceniani i bezpieczni są w stanie naprawiać własne błędy, a także są gotowi uczyć się nowych umiejętności. Dzięki temu organizacje są lepiej przygotowane do działania w trudnych warunkach. To inwestycja, która przynosi wymierne rezultaty.

Czy można uzupełnić uzasadnienie przyczyny wypowiedzenia

Kierowniczka działu księgowości 27 stycznia 2012 r. otrzymała 1-miesięczne wypowiedzenie ze względu na niewłaściwy nadzór nad pracownikami. Po złożeniu wypowiedzenia okazało się, że kierowniczka przekazała na konto naszego kontrahenta kwotę 42 tys. zł z 2-miesięcznym opóźnieniem, za co grożą nam ustawowe odsetki. Czy w tej sytuacji możemy jeszcze raz wręczyć kierowniczce wypowiedzenie w lutym br., dopisując do uzasadnienia dodatkowo to uchybienie? Czy może powinniśmy napisać aneks do wypowiedzenia rozszerzający przyczynę zwolnienia o niezachowanie terminu przelewu?

Zatrudnianie pracowników tymczasowych - korzyści dla pracodawcy

Pracodawca korzystający z pracy pracowników tymczasowych ma zmniejszoną ilość obowiązków, jakie wynikają z zatrudniania osób na podstawie stosunku pracy. Część tych obowiązków przejmuje bowiem agencja pracy tymczasowej. Jednak nie każdy pracodawca może przyjąć do pracy pracowników tymczasowych.

Czy ZUS może przejąć od płatnika wypłatę świadczeń chorobowych

Nasz zakład pracy na 30 listopada 2011 r. zatrudniał 23 osoby, zatem w 2012 r. jesteśmy uprawnieni do wypłaty świadczeń chorobowych. Jesteśmy jednak w ciężkiej sytuacji finansowej. Od stycznia zwolniliśmy już 4 osoby i w niedługim czasie planujemy kolejne zwolnienia, tak by zostało 8 pracowników. Mamy już zaległości z tytułu nieopłaconych składek, nie jesteśmy w stanie opłacać ich na bieżąco. Czy jeżeli zwolnimy te osoby, to z powodu ciężkiej sytuacji finansowej możemy zwrócić się do ZUS o przejęcie wypłaty świadczeń chorobowych?

Warunki zatrudnienia pracownika przywróconego do pracy

Pracownik musi zgłosić swoją gotowość do pracy w terminie 7 dni od uprawomocnienia się wyroku przywracającego do pracy. Zgłoszenie może nastąpić w każdej formie, np. telefonicznie.

Co zrobić, gdy pracownik nie reaguje na uwagi przełożonego

Jeden z moich pracowników postępuje niezgodnie z moimi oczekiwaniami. Mówiłem mu o tym, jednak na razie nie widzę zmian w zachowaniu. Co zrobić?

2012 – niełatwy dla przedsiębiorców

Od dłuższego czasu fora internetowe aż huczą od prognoz gospodarczych na 2012 rok. Większość z nich nie napawa optymizmem – przedsiębiorcy i pracownicy obawiają się tego, co przyniesie rok.

Kto jest odpowiedzialny za programy wsparcia podczas zwolnień monitorowanych

Warunkiem zwolnień monitorowanych jest rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Są to w szczególności sytuacje, w których rozwiązanie umowy o pracę następuje w trybie zwolnień grupowych lub uzasadnione jest likwidacją lub ogłoszeniem upadłości pracodawcy czy likwidacją stanowiska pracy pracownika z przyczyn od niego niezależnych.

Zarządzanie kapitałem ludzkim w trudnych warunkach rynkowych

Spowolnienie gospodarcze skłoniło przedsiębiorstwa do weryfikacji prowadzonej polityki zarządzania kapitałem ludzkim. Aż 88 proc. firm, które KPMG objęło badaniem, zadeklarowało, że doprowadziło zarówno do krótkoterminowych dostosowań związanych z redukcją kosztów, jak i tych długoterminowych ukierunkowanych na podnoszenie efektywności i potencjału pracowników.

Kompetencje osobiste mediatora w organizacji

Kiedy w firmie pojawiają się kłopoty związane z konfliktem, zarówno jego strony, jak i obserwatorzy odczuwają bezradność. W naturalnym odruchu szukają kogoś silnego i dojrzałego, kto pomoże im rozwiązać tę sytuację. Jakie cechy osobiste powinien posiadać mediator, aby sprostać tak dużym oczekiwaniom?

Wolontariat pracowniczy sposobem na budowanie kultury organizacji

Lista charytatywnych aktywności pracowników wolontariuszy jest bardzo długa. Tak długa, jak może być lista społecznych potrzeb i pracowniczej kreatywności. A jeśli ujęta jest w dobrze przygotowaną strategię i przy wsparciu szefa – można się spodziewać, że wciąż będzie się wydłużać.

Jak skutecznie motywować pracowników?

Mój szef do znudzenia powtarza nam, jego podwładnym, że mamy zawsze szukać potrzeb naszych klientów, bo tylko wtedy będziemy w stanie ich dobrze obsługiwać. Zgadzam się z tym, a jednocześnie mam do niego żal, że wcale go nie interesują nasze potrzeby. Gdyby znał niektóre z nich, pracowałoby się nam lepiej.

Zmiany w organizacji a problematyka zdrowia pracowników

Restrukturyzacja nie musi być znakiem gorszej kondycji firmy, często jest związana z rozwojem przedsiębiorstwa. Niezależnie od genezy, proces ten zawsze powoduje „trzęsienie ziemi” w firmie, tym silniejsze, im większe są redukcje zatrudnienia. Jeżeli proces ten jest niewłaściwie prowadzony, to może powodować zagrożenie dla kondycji psychofizycznej wszystkich pracowników – tych pozostających w firmie i tych zwalnianych.

Odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój – opis praktyk

Odpowiedzialność biznesu to proces poznawania i włączania zmieniających się oczekiwań społecznych w strategię zarządzania, a także monitorowania wpływu takiej strategii na wzrost wartości firmy. Coraz większa złożoność i zmienność otoczenia jest jednym z najważniejszych czynników powodujących konieczność poszukiwania coraz lepszych dróg zrównoważonego rozwoju. Jakie zatem działania CSR podejmują firmy ING Bank Śląski, Polkomtel i Grupa TP?

Słowa czy mowa ciała - co ma wpływ na pierwsze wrażenie?

Podczas jednego ze szkoleń dowiedziałem się, że za wywieranie pierwszego wrażenia tylko w niewielkim stopniu odpowiadają słowa, a kluczowa jest mowa ciała. Trener prowadzący inne ze szkoleń przedstawił nam zupełnie inne dane. Jak wygląda to naprawdę?

Jak wybrać idealny prezent dla pracowników?

Jestem pracownikiem działu HR i zastanawiam się, czy trafnym posunięciem jest przygotowanie upominków dla pracowników z okazji świąt Bożego Narodzenia. Jaki prezent wybrać i jak go wręczyć? Jak wykorzystać tę okazję do budowania zaangażowania zatrudnionych oraz wzmacniania pozytywnych relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem?

W jaki sposób doskonalić kondycję interpersonalną?

Programy typu workplace wellness są znamiennym sygnałem wskazującym, że pracodawcy coraz częściej wdrażają w praktykę mądrość zawartą w słowach w zdrowym ciele zdrowy duch. Wspieranie pracowników w prowadzeniu zdrowego trybu życia i dbaniu o kondycję fizyczną ma na celu oczywiście zwiększenie ich wigoru do pracy, zaś w konsekwencji produktywności. Ponieważ każdy z nas pracuje z innymi ludźmi, a przynajmniej dla innych ludzi, włączając w to przełożonych i klientów, otoczenie naszej pracy ma charakter interpersonalny. Zwiększenie produktywności w takim otoczeniu wymaga więc dbałości nie tylko o tężyznę fizyczną, lecz także o kondycję interpersonalną.Czym ona jest? W jaki sposób można ją zwiększyć?

Stopa bezrobocia w październiku wyniosła 11,8 proc.

Stopa bezrobocia w październiku wyniosła 11,8 proc. wobec 11,8 proc. we wrześniu - podał GUS.

Pracodawca musi zaoferować zwolnionemu pracownikowi obiecaną pracę

Pracodawca, który nie dotrzymał obietnicy, że będzie informować o wolnych miejscach pracy osoby, które straciły pracę z powodu likwidacji stanowiska, musi liczyć się z tym, że zapłaci rekompensatę - uznał Sąd Najwyższy.

Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia w razie podejrzenia o kradzież

Ludzkie oblicze transformacji. Znaczenie emocji w procesie zarządzania zmianą

Stale zmieniające się warunki gospodarcze i społeczne oraz galopujący rozwój technologiczny wymuszają na środowisku konieczność wprowadzania zmian, aby dostosować się do nowych warunków. Firmy unikające zmian bądź wprowadzające je w sposób nieumiejętny z góry skazują się na niepowodzenie. Jednak samo otwarcie się na zmiany nie gwarantuje firmie sukcesu, bowiem nieefektywnie wprowadzona zmiana może przynieść taki sam efekt, jak jej brak. Na co zatem zwracać największą uwagę, aby działać efektywnie?

Stopa bezrobocia nie wzrosła

Stopa bezrobocia w październiku wyniosła 11,8 proc., czyli tyle co we wrześniu - poinformowała minister pracy Jolanta Fedak. Jej zdaniem, to dobra wiadomość, bo zazwyczaj w tym okresie bezrobocie rośnie w związku z zakończeniem prac sezonowych.

Jakie korzyści może dać wdrożenie outplacementu?

Czeka mnie w firmie seria kilku etapów zwolnień. Widzę konieczność solidnego przygotowania tego procesu od strony prawnej, ale zastanawiam się, czy to wystarczy. Ostatnio zapanowała moda na outplacement, wiele się pisze o korzyściach dla zwalnianych pracowników, ale nie jestem pewna, czy nas na to stać. Czego realnie mogę spodziewać się w firmie, jeśli zdecyduję się na wprowadzenie programu outplacement?

Klauzula zezwalająca na rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas określony

Chcemy zawrzeć z pracownikiem umowę o pracę na czas określony na okres 2 lat. W umowie tej mamy zamiar zawrzeć klauzulę przewidującą możliwość jej wcześniejszego rozwiązania za 2-tygodniowym wypowiedzeniem, ale dopiero w drugim roku zatrudnienia. Czy możemy zapisać w umowie, że możliwość wypowiedzenia umowy o pracę może nastąpić po upływie roku od daty jej zawarcia?

Twórczy potencjał. Czy kreatywności można się nauczyć?

Często uczestnicy programów edukacyjnych i szkoleniowych z zakresu narzędzi myślenia i kreatywności zadają pytania: Czy naprawdę można nauczyć się kreatywności, czy człowiek po prostu się z tym rodzi? Co zrobić, żeby stać się kreatywnym? Czy tylko wybrańcy są kreatywni?

Zwolnienia grupowe - wysokość odprawy pieniężnej w 2012 roku

22500 zł - tyle będzie wynosić w 2012 roku maksymalna wysokość odprawy pieniężnej z tytułu zwolnienia grupowego.

Jak liczyć termin wydania świadectwa pracy?

Zawarliśmy z pracownikiem umowę na czas określony 22 sierpnia br. Ustaliliśmy w niej termin rozpoczęcia pracy na 1 września br. Od kiedy, zgodnie z nowymi przepisami, powinniśmy liczyć w takim przypadku termin 24 miesięcy, jaki mamy na wydanie pracownikowi świadectwa pracy? Dodam, że jest to pierwsza umowa o pracę zawarta z tym pracownikiem przez naszą firmę.

Jakich przepisów nie stosuje się w razie upadłości pracodawcy

W razie ogłoszenia upadłości pracodawcy nie stosuje się przepisów dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę. Wyłączenie to ma zastosowanie jednak tylko w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika. Nie ma natomiast zastosowania w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu.

Na czym polega zjawisko kapitanozy?

Nasz przełożony cieszy się w firmie niekwestionowanym autorytetem. Szanujemy go i jesteśmy mu posłuszni, ponieważ czujemy, że jest prawdziwym liderem. Kilkakrotnie jednak okazało się, że się mylił i że niepotrzebnie wtedy kierowaliśmy się jego zdaniem. Czy podwładny w takiej sytuacji może „przeciwstawić się” silnemu zwierzchnikowi?

Jak prawidłowo uzasadnić wypowiedzenie umowy o pracę

Obowiązek podania przyczyny wypowiedzenia dotyczy wyłącznie pracodawcy, który wypowiada umowę o pracę na czas nieokreślony. Pracodawca ma obowiązek podać przyczynę wypowiedzenia także wówczas, gdy przyczyna ta jest już znana pracownikowi.

Szkolenia i doradztwo na trudne czasy

Większość firm obawia się, że kryzys finansowy przeistoczy się w kryzys gospodarczy.  Plany rządowe, które zakładały, że w tym roku uda się obniżyć bezrobocie do niespełna 11 proc. w obecnej sytuacji wydają się nierealne, pokazują to chociażby ostatnie dane GUS o bezrobociu. Firmy – obawiając się kryzysu nie chcą zatrudniać a nawet planują zwolnienia.

Niepokojąca sytuacja na rynku pracy

Zdaniem Janusza Witkowskiego, prezesa GUS, sytuacja dotycząca rynku pracy jest niepokojąca i kolejne miesiące mogą przynieść jej pogorszenie.

Motywowanie w zgodzie z profilem potrzeb zawodowych pracownika

Wysoce umotywowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy i menedżera. W wysokim stopniu umotywowania poszukuje się przepisu na spełnienie, częstokroć wyśrubowanych, kryteriów produktywności i efektywności funkcjonowania personelu. Rozwijane są przy tym dziesiątki różnych koncepcji i technik motywowania, których zadaniem ma być zapewnianie organizacji zmotywowanej kadry. Wiele z tych koncepcji i technik nie uwzględnia jednak w wystarczającym stopniu indywidualności ludzi, stąd efekty ich stosowania są w praktyce często nie w pełni satysfakcjonujące. W jaki więc sposób uwzględnić przy motywowaniu pracownika jego indywidualność i, w konsekwencji, podnieść poziom jego umotywowania do realizacji organizacyjnych celów?

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Siła marki

Rozmowa ze Scottem Bedburym, światowym ekspertem w dziedzinie budowania marki

Ochrona stosunku pracy nowo zatrudnionego pracownika uprawnionego do urlopu wychowawczego

Stopa bezrobocia wzrosła we wrześniu

Stopa bezrobocia we wrześniu wzrosła wobec sierpnia o 0,1 pkt proc. i ukształtowała się na poziomie 11,7 proc. - podało swoje szacunki Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Czy dział personalny to jeszcze administrator, czy już partner strategiczny dla biznesu?

Hasło „warto rozmawiać” zrobiło karierę, ale czy działy HR i biznes znalazły wspólny język? Czy rzeczywiście wiemy, jak skutecznie argumentować decyzje związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi? Czy karuzela wydarzeń i wyzwań pozwoliła rozwinąć skrzydła? Odpowiedzi na wiele pytań pomaga udzielić przegląd kluczowych wyników badania wskaźników efektywności zarządzania kapitałem ludzkim HR Nawigator 2011.

Czy przechytrzymy kryzys? Przygotowanie firm do spowolnienia gospodarczego

Czy da się antycypować nadchodzące spowolnienie gospodarcze? Kiedy słyszymy doniesienia prasowe o kolejnej fali kryzysu – tym razem powalającej już nie banki, lecz całe gospodarki narodowe – od razu nasuwa się pytanie, czy można się uratować?

Wypowiedzenie umowy o pracę związkowcowi niezdolnemu do pracy na dotychczasowym stanowisku

Pracownik, który jest członkiem związku zawodowego, otrzymał od lekarza medycyny pracy oświadczenie o niezdolności do pracy na dotychczasowym stanowisku. Pracodawca nie ma możliwości zapewnienia mu innego stanowiska pracy. Obecnie liczba członków związku zawodowego wynosi 61 członków i uprawnia związek do objęcia ochroną przed zwolnieniem dodatkowo innych członków organizacji związkowej. Czy jeśli pracownik otrzyma taką ochronę, będzie można go zwolnić? Czy w takiej sytuacji jest należna odprawa, jeżeli powód wypowiedzenia nie leży po stronie pracodawcy?

Niestały biznes, czyli jak przygotować firmę do zmian

Zmiana jest czymś nieuchronnym i nieuniknionym. Dla organizacji jest koniecznością, ale także szansą na rozwój. Zmiany, które zachodzą w otoczeniu firmy, są widoczne w jej strukturze i strategii. Żeby przedsiębiorstwa mogły przetrwać i konkurować na konkurencyjnym rynku, muszą szybko i skutecznie adaptować się do powstających zmian, podążać za nimi, a nawet je wyprzedzać.

Jak skutecznie rozwiązywać konflikty w zespole?

W naszym zespole niekiedy pojawiają się rozbieżne zdania i drobne sprzeczki. Często pojawiają się też konflikty z innymi działami organizacji, szczególnie tymi, które mają sprzeczne z naszymi interesy. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Czy polskie przedsiębiorstwa potrzebują zarządzania wiekiem?

Termin zarządzanie wiekiem (age management) staje się coraz bardziej popularny. Pojęcie to pojawia się zarówno w dyskursie naukowym, medialnym, jak i związanym z problematyką zarządzania zasobami ludzkimi. Czy jednak krajowe firmy są rzeczywiście zainteresowane wprowadzeniem założeń koncepcji zarządzania wiekiem do swoich organizacji? Jak pod tym względem wypadają na tle przedsiębiorstw zagranicznych?

Wynagrodzenie za czas odsunięcia od pracy z powodu przeciwwskazań do jej wykonywania

Pracownik przedstawił nam 5 września br. decyzję z ZUS o przyznaniu renty. W tym samym dniu złożyliśmy mu 3-miesięczne wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Pracownik w tym czasie nie będzie świadczył pracy, ponieważ nie jest zdolny do jej wykonywania na ostatnio zajmowanym stanowisku, a nie mamy możliwości przeniesienia go na inne. Jakie wynagrodzenie w okresie wypowiedzenia powinniśmy wypłacać temu pracownikowi?

REKLAMA