REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Psychologia w biznesie, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak złagodzić skutki zwolnień?

Konieczność redukcji zatrudnienia to niezwykle trudna sytuacja dla każdej firmy. Co może zrobić pracodawca zmuszony do zwolnienia pracowników np. z powodu problemów ekonomicznych? Czy istnieją działania, które pozwolą złagodzić negatywne skutki zwolnień i profesjonalnie przeprowadzić cały proces? Jak komunikować się ze zwalnianymi pracownikami, by uniknąć chaosu informacyjnego i nie stracić zaufania pozostałych zatrudnionych?

Od kiedy powstaje obowiązek ubezpieczeniowy przedsiębiorcy

Przedsiębiorca opłaca składki na ZUS za okres, w którym faktycznie prowadził działalność. Daty rozpoczęcia i zakończenia działalności zgłasza do ZUS. Jeżeli daty te różnią się od wskazanych w ewidencji działalności gospodarczej, trzeba wykazać, dlaczego nie są one tożsame.

Czy przedsiębiorca może opłacić niższe składki, jeśli był chory, ale nie miał prawa do zasiłku

Niezgłoszenie zawieszenia działalności może wpływać na wypłatę renty

Ciche przywództwo

Rozmowa z prof. Josephem L. Badaracco, profesorem etyki biznesu w Harvard Business School

Dlaczego szefowie nie zachowują się asertywnie?

Umorzenie zaległości wobec ZUS - nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Prezydent podpisał w czwartek, 25 sierpnia, nowelizację m.in. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - poinformowała Kancelaria Prezydenta. Pozwala ona umarzać zaległości wobec ZUS kobietom prowadzącym działalność gospodarczą, które były np. na zasiłku macierzyńskim.

Przywódca na trudne czasy. Kierunki zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Jak wybrać dobrego lidera na trudne czasy? Dlaczego po metodach podejmowania decyzji można rozpoznać menedżera o cechach prawdziwego przywódcy? Na czym polega najważniejsza rola działu HR w warunkach niestabilnej sytuacji gospodarczej w Europie i na świecie? To kilka pytań, na które starali się odpowiedzieć międzynarodowi eksperci goszczący na Kongresie Kadry & Expo w Warszawie.

Wykorzystanie self-coachingu do kształtowania kompetencji menedżerskich

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

W pętli emocji. Jak walczyć ze stresem?

Wykorzystanie nowoczesnego intranetu w organizacji

Portal intranetowy to podstawowe narzędzie pracy dla większości dużych firm i organizacji. Firmy wdrażające rozwiązania intranetowe wskazują, że właściwe wykorzystywanie intranetu generuje oszczędności rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdego pracownika oraz znacząco skraca czas poszukiwania informacji.

Zasiłek chorobowy dla zatrudnionego członka rodziny

W swojej firmie zatrudniam córkę na podstawie umowy o pracę. Do ZUS została zgłoszona jako osoba współpracująca. Niedawno córka zachorowała. Czy należy się jej zasiłek chorobowy?

Przewiduj i bądź szczery

Rozmowa z Jérôme Lafuite’em, dyrektorem zarządzającym w firmie Michael Page International

Klimat do rozwoju

Rozmowa z Grzegorzem Święchem, prezesem zarządu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości

Tajemnica przewodzenia ludziom czyli co powinien wiedzieć szef, by skutecznie zarządzać ludźmi

Historia dostarcza wielu przykładów imponujących osiągnięć firmy, z których większość nie miałaby miejsca, gdyby nie odbywała się pod znakomitym przywództwem. Ludzie prowadzeni przez prawdziwych liderów, którzy są nimi nie tylko z nazwy, angażują się znacznie bardziej w osiąganie celów. W czym tkwi w takim razie tajemnica przewodzenia ludziom?

Tożsamość zespołowa, czyli jak efektywnie i mądrze zorganizować spotkanie integracyjne?

Podstawa wymiaru zasiłku macierzyńskiego

Prowadzę działalność gospodarczą i dobrowolnie podlegam ubezpieczeniu chorobowemu. Obecnie jestem w ciąży. Czy mogę podwyższyć podstawę wymiaru składek, aby po urodzeniu dziecka otrzymywać wyższy zasiłek macierzyński?

Świadectwo pracy - poradnik

Odchodząc z pracy pamiętaj, że powinieneś otrzymać świadectwo pracy. Dotychczasowy pracodawca powinien wystawić nam świadectwo pracy. Jeżeli nie jesteśmy w stanie odebrać go osobiście, może to za nas zrobić osoba upoważniona na piśmie.

Czy warto wprowadzać kwestionariusze osobowe?

Firmy często zastanawiają się, w jaki sposób zebrać istotne informacje o kandydatach do pracy, zanim zaproszą ich na rozmowę kwalifikacyjną. Informacje te to, oprócz podstawowych danych osobowych, opinie o dotychczasowych doświadczeniach zawodowych, ocena własnych kompetencji, oczekiwania wobec przyszłości zawodowej. Przy rekrutacji, na którą odpowiedziała duża liczba kandydatów, wygodnym narzędziem odpowiedniej selekcji jest kwestionariusz osobowy.

Wnioski o umorzenie składek na Fundusz Pracy tylko do 1 sierpnia

1 sierpnia 2011 r. upływa termin składania w ZUS wniosków o umorzenie zaległych składek na Fundusz Pracy. O umorzenie mogą występować kobiety, które prowadziły działalność gospodarczą lub współpracowały przy jej prowadzeniu, a jednocześnie przebywały na urlopie wychowawczym.

Kompetencje w małej firmie

Małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają ogromną rolę we współczesnej gospodarce rynkowej krajów wysoko rozwiniętych. Wpływ rozwoju kompetencji na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw jest potwierdzany coraz częściej empirycznie, chociaż zagadnienie to badane jest przede wszystkim w dużych organizacjach. To właśnie tam generowane są głównie narzędzia zarządzania kompetencjami.

Jak dobierać pracowników do zespołu?

Od lat pracuję jako haerowiec odpowiedzialny, między innymi, za rekrutację. W procesach naszej firmy dział HR pełni funkcję doradczą, natomiast ostateczne decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników podejmują bezpośredni przełożeni. Niestety, w niektórych zespołach mamy stosunkowo wysoką fluktuację, pomimo że pracownicy zatrudniani spełniają wszystkie wymagania merytoryczne, a nasza firma stara się zagwarantować dobre, rynkowe warunki pracy. Zastanawiam się, gdzie popełniamy błąd?

Program rozwoju utalentowanych pracowników – studium przypadku

Ograniczanie barier administracyjnych dla przedsiębiorców - weszły w życie nowe przepisy

Od dzisiaj, 1 lipca, obowiązują przepisy ustawy z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Ustawa wprowadza zmiany do około stu aktów prawnych.

Ustawienia systemowe w biznesie

Metoda ustawień systemowych w biznesie od kilkunastu lat dynamicznie rozwija się i zdobywa popularność w Europie Zachodniej. Korzystały z niej takie firmy, jak Daimler-Chrysler, IBM, McDonald’s, Microsoft czy BMW. Jednak metoda budzi kontrowersje, a większość osób w pierwszym kontakcie z nią reaguje sceptycyzmem i niedowierzaniem.

W jaki sposób można zaoszczędzić na składkach ZUS

Podstawowe i stałe koszty utrzymania pracownika to przede wszystkim wynagrodzenie oraz składki na jego ubezpieczenia w części finansowanej przez płatnika. Można jednak tak dobrać współpracowników lub wybrać taką formę zatrudnienia, aby zmniejszyć ciężar opłacania tych składek i zminimalizować koszty zatrudnienia.

Kto ponosi opłatę za wykreślenie hipoteki przymusowej z księgi wieczystej nieruchomości należącej do zadłużonego płatnika?

Prowadzę działalność gospodarczą. Jakiś czas temu ZUS wpisał do księgi wieczystej hipotekę na mojej nieruchomości. Obecnie wszystkie zaległości zostały uregulowane. Czy ZUS mógł założyć mi hipotekę na nieruchomości, mimo że nie prowadził wcześniej egzekucji z innych składników majątku? Na kim ciąży obowiązek zapłaty za wykreślenie hipoteki?

Czy można rozpoznać manipulację zwierzchnika?

Równowaga praca–życie kluczowym elementem zdrowej organizacji

Zachowanie równowagi praca–życie znacząco wpływa na efektywność pracownika. Im wyższe poczucie równowagi, tym bardziej jest on zaangażowany w pracę, jest w lepszej kondycji psychicznej, lepszym stanie zdrowia, a poziom odczuwanego przez niego stresu jest znacznie niższy. Mniej chętnie rozpatruje również opcję zmiany pracy. Co zatem może zrobić firma, a co sam pracownik, żeby ten balans zachować?

Prozdrowotna kultura organizacyjna jako czynnik wzmacniający lojalność pracowników

Testy psychologiczne – skuteczna metoda selekcji czy marketingowa propaganda?

Zastosowanie gier i symulacji w przedsiębiorstwie

Studium przypadku - strategia employer branding w eurobanku

W eurobanku zdecydowano się w 2008 roku na zbudowanie nowej strategii wizerunkowej, której celem było pokazanie firmy od środka, jej pracowników, miejsc pracy oraz przekonanie kandydatów, że standy w centrach handlowych nie są jedynym rodzajem placówek, w jakich jest proponowana praca w charakterze doradcy klienta. Do kampanii zaangażowano samych pracowników.

Jakie składki na ubezpieczenia powinien płacić przedsiębiorca - nakładca?

Atmosfera pracy - czy ujawniać emocje?

W poprzedniej pracy pracowałam kilka lat i przyzwyczaiłam się do bardzo spokojnego, wręcz chłodnego stylu zarządzania szefa, który nigdy nie pokazywał po sobie żadnych emocji. Również pracownicy nie nawiązywali ze sobą bliższych relacji, utrzymując dystans i chłodną rezerwę. Atmosfera pracy mojego obecnego zespołu jest diametralnie różna, zdarza się, że ludzie na siebie pokrzykują, zdarzają się wybuchy złości, silnego zdenerwowania. Jest też sporo śmiechu, żartowania, wspólnych rozmów, niekoniecznie o pracy. Szybko zaaklimatyzowałam się w nowych warunkach, czasami jednak nie wiem, jak się zachować, szczególnie w sytuacjach, gdy silne emocje kolegów dochodzą do głosu.

Pierwsze dni w pracy nowego menedżera

Niedługo zmienię pracę. U nowego pracodawcy zostanę szefem zgranej grupy pracowników i obawiam się, jak zostanę przyjęty. Co powinienem zrobić podczas tych pierwszych, najważniejszych dni?

Czy podczas zwolnienia lekarskiego przedsiębiorca może wykonywać czynności biznesowe

Prowadzę niewielką firmę budowlaną. W kwietniu złamałem rękę i dostałem zwolnienie lekarskie na sześć tygodni. Podczas zwolnienia odbyłem ważne spotkanie biznesowe. Pech chciał, że w tym dniu skontrolował mnie ZUS i na podstawie tego, że byłem w siedzibie firmy na spotkaniu, cofnął mi prawo do wypłaty zasiłku za całe sześć tygodni zwolnienia. Dlaczego cofnięto mi cały zasiłek, pomimo że na spotkanie poświęciłem, awaryjnie, tylko pół dnia? Czy za okres, kiedy byłem chory, będę musiał teraz opłacić składki na ZUS?

Cykl życia firmy

Rozmowa z dr. Ichakiem Adizesem, światowej sławy ekspertem w dziedzinie poprawy efektywności przedsiębiorstw

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza płatników składek na bezpłatne szkolenia. Ich tematyka obejmuje m.in. kompletowania dokumentacji emerytalno-rentowej przy sporządzaniu wniosków emerytalno-rentowych oraz kompletowanie dokumentacji wypadkowej.

Zwrot składek emerytalnych i rentowych niepełnosprawnemu przedsiębiorcy - zmiana przepisów

Od 1 czerwca 2011 r. składki emerytalne i rentowe będą zwracane w całości jedynie niepełnosprawnemu przedsiębiorcy ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Jest to efekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Kontrola świadczeń z ubezpieczeń społecznych należnych przedsiębiorcy

ZUS nie ma prawa do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez przedsiębiorcę jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeśli mieści się ona w granicach określonych ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

700 tys. zł na dofinansowanie usług elektronicznych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Do 3 czerwca przedsiębiorcy mogą składać wnioski o uzyskanie dofinansowania na e-usługi w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. Kwota dofinansowania może wynieść nawet 700 tys. zł i obejmuje m.in. wynagrodzenia osób zaangażowanych w realizację projektu.

Różna interpretacja prawa do opłacania niższych składek na ubezpieczenia społeczne

Przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność gospodarczą, może skorzystać z tzw. preferencyjnych warunków opłacania składek. Prawo do tego przywileju budzi liczne trudności interpretacyjne nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla sądów, które orzekają w zakresie obowiązku składkowego.

Transmisja on-line. Webcasting w działaniach personalnych

Coraz więcej polskich firm odkrywa korzyści ze stosowania nowych technologii w działaniach personalnych, stąd popularność webcastingu. Metoda ta pozwala na częstsze odbywanie spotkań i szkoleń, zmniejsza ich koszty, a dodatkowo jest proekologiczna.

Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Tak różnorodna geograficznie, społecznie i kulturowo Europa z punktu widzenia biznesu i zarządzania wydaje się dość homogeniczna. Jednak prawdziwy szok kulturowy przeżywamy już po przyjeździe np. do Rosji czy Chin. Dlaczego tak wielu menedżerów wyjeżdżających do tych krajów nie odnosi sukcesu, chociaż zarządzali skutecznie w swoich firmach macierzystych? Dlaczego tak często porażką kończą się umowy handlowe, inwestycje czy plany rozwoju?

Firma marzeń. Partycypacja w zarządzaniu w firmie xtech.pl – studium przypadku

Jak należy zgłosić do ZUS zmianę nazwiska?

Motywacja nie tylko od święta

Celem motywatorów pozapłacowych jest budowanie lojalności poprzez zaspokajanie indywidualnych potrzeb zatrudnionych. Jeśli pracodawca chce zmotywować pracownika do efektywniejszej pracy, musi zatem umiejętnie wpisać się w jego potrzeby, czyli tak dostosować system świadczeń pozapłacowych, by pomóc mu realizować jego zawodowe lub osobiste cele.

Osiem strategii przywództwa

Rozmowa z Tonym L. Smithem, dyrektorem rozwoju globalnego w firmie The Brooks Group

REKLAMA