Kategorie

Przestój, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana harmonogramu czasu pracy może nastąpić tylko wyjątkowo, jednak za przesłankę jego zmiany nie można uznać awarii czy braku zamówień.
Pracownicy na basenie pracują na dwie zmiany od godz. 6.00 do 14.00 i od 14.00 do 22.00. W jednym dniu tygodnia od godz. 10.00 nie było wody, a więc basen został zamknięty dla klientów. Pracownicy obu zmian byli w pracy, chociaż nie było klientów. Czy można zapłacić przestojowe pracownikom? Pierwsza zmiana pracowała 4 godziny, a 4 godziny byli na stanowiskach, nie pracując. Druga zmiana była na stanowiskach 8 godzin, ale pracownicy nie pracowali, bo basen był niedostępny. Czy w ogóle można płacić postojowe, jeśli brak jest winy pracowników i pracodawcy (była awaria wodociągu), a pracownicy byli w pracy i cała sytuacja trwała kilka godzin?
Przepisy ustawy antykryzysowej przewidują wypłatę świadczeń przestojowych oraz świadczeń kompensacyjnych dla pracowników firm, które ze względu na trudności finansowe, spowodowane kryzysem, wprowadziły przestój ekonomiczny bądź zmniejszyły wymiar czasu pracy zatrudnionych. Uwzględnienie tych świadczeń przy ustalaniu podstawy zasiłku chorobowego będzie zależało od ich rodzaju.
Sposób ustalania wynagrodzenia za przestój zależy od tego, czy pracujący na akord wynagradzany jest jedynie według stawki akordowej, czy też obok tej stawki przysługuje mu pensja określona w stawce miesięcznej bądź godzinowej, a akord jest swoistym dodatkiem do tego wynagrodzenia.
W naszej firmie pracuje osoba, która jest na stażu z urzędu pracy do 30 września br. W lipcu br. planujemy przestój. Jak postąpić w takiej sytuacji ze stażystą? Czy musimy rozwiązać z nim umowę stażową, czy razem z innymi pracownikami możemy skierować go na przestój? Czy należy się mu w tym czasie stypendium stażowe?