REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wójt, zastępca wójta oraz skarbnik są urzędnikami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Terlikowska

REKLAMA

Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych? Czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?

Tak, stanowiska wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika należy zaliczyć do grupy stanowisk urzędniczych.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

REKLAMA

Ustawa o pracownikach samorządowych określa, że jej przepisy stosuje się m.in. do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędzie gminy(art. 2 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Pracownicy samorządowi są zatrudniani w urzędzie gminy na podstawie wyboru (w ten sposób jest obsadzane stanowisko wójta) oraz na podstawie powołania (na takiej podstawie są zatrudniane osoby na stanowiskach zastępcy wójta oraz skarbnika). Wskazuje to w sposób jednoznaczny, że stanowiska wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika należy zaliczać do pracowniczych stanowisk samorządowych. Pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych, doradców, asystentów oraz pomocniczych i obsługi (art. 4 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).

Z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych nie wynika wprawdzie wprost kwalifikacja stanowisk – wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika do stanowisk urzędniczych kierowniczych. W tabelach w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia (tabele I i III), w przeciwieństwie do tabeli IV, nie wprowadzono rozróżnienia na stanowiska kierownicze urzędnicze oraz urzędnicze, pomocnicze i obsługi. Jednak logiczna interpretacja pozycji, jaką zajmują osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika pozwala na zakwalifikowanie ich jako osób zajmujących stanowiska urzędnicze kierownicze.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo braku wyraźnego wskazania w przepisach o pracownikach samorządowych, że stanowiska wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika są stanowiskami urzędniczymi kierowniczymi, należy je zaliczyć do takich stanowisk.

Do stanowisk wójta, zastępcy wójta i skarbnika z uwagi na ich specyficzną podstawę zatrudnienia, tj. wybór oraz powołanie, mają zastosowanie, obok ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, przepisy innych ustaw, np. ustawy o samorządzie gminnym.

Do pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru (wójt) oraz powołania (zastępca wójta, skarbnik) nie stosuje się przepisów rozdziału 2 ustawy o pracownikach samorządowych (nawiązanie stosunku pracy z pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę) oraz art. 39 ust. 2 – tzn. nie umieszcza się tych stanowisk (wybór i powołanie) w regulaminie wynagradzania (art. 772 § 5 Kodeksu pracy).


Wójt, zastępca wójta i skarbnik nie podlegają okresowej ocenie dokonywanej przez bezpośredniego przełożonego, nie składają oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz oświadczenia majątkowego w trybie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych (art. 34 ustawy o pracownikach samorządowych). W zakresie składania oświadczeń majątkowych mają do nich jednak zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

Natomiast do wójta, zastępcy wójta i skarbnika stosujemy m.in. przepisy dotyczące obowiązków pracowników samorządowych, podnoszenia kwalifikacji czy wynagrodzenia.

Podstawa prawna

  • art. 2 pkt 3, art. 4, art. 34, art. 39 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.),
  • załącznik nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398 ze zm.),
  • art. 24h ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),
  • art. 772 § 5 Kodeksu pracy.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uczestnik PPK może obniżyć wpłatę podstawową. Oznacza to co miesiąc wyższe wynagrodzenie

Uczestnik PPK, którego miesięcznie wynagrodzenie w 2025 roku nie przekracza kwoty 5599,20 zł, może obniżyć swoją wpłatę podstawową do PPK - nawet do 0,5% wynagrodzenia. Oznacza to, że co miesiąc będzie otrzymywał wyższe wynagrodzenie od pracodawcy.

Uciążliwy obowiązek do likwidacji. Ważna zmiana dla ponad 2 mln płatników składek

Zniknie obowiązek przechowywania przez okres 5 lat pisemnego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. Projekt w tej sprawie trafił właśnie do konsultacji i opiniowania.

Płaca minimalna 2026 netto

Płaca minimalna w 2026 r. będzie wyższa niż 4666 zł. To obecnie najniższe wynagrodzenie ustalone na cały 2025 r. Nie będzie podwyżki od 1 lipca, tak jak miało to miejsce w zeszłym roku. Ile wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę na umowie o pracę od 1 stycznia 2026 r.?

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Koniec z mydleniem oczu. Czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON

Produkt asystenckopodobny: PFON (nie PFRON) pisze do premiera. Osoby z niepełnosprawnościami w rozmowach, we wpisach w Internecie, na licznych pikietach, strajkach, w listach do naszej redakcji czy w licznych petycjach do rządu czy Łukasza Krasonia, stanowczo podkreślają, że to czas zakończyć pozorną pomoc na rzecz ON, że koniec z obietnicami i mydleniem im oczu. Stanowczo domagają się działań legislacyjnych i pilnej pomocy. Niektórzy są w naprawdę dramatycznej sytuacji.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026 i 2027 r.: 6 postulatów pracodawców

Pracodawcy mają konkretne wytyczne dla najniższej krajowej w 2026 i 2027 roku. Oto 6 postulatów stworzonych przez wszystkie organizacje pracodawców działające w Radzie Dialogu Społecznego.

Najniższa krajowa 2026 brutto. Są 3 propozycje płacy minimalnej

Jaka będzie najniższa krajowa w 2026 roku? Trwają pierwsze konsultacje w sprawie wysokości płacy minimalnej. O ile wzrośnie w stosunku do 2025 roku? Ostatnia podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę wyniosła 366 zł brutto.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych 2025 [TABELA]

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wprowadziło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. Co się zmienia? Jest nowa tabela z kategoriami zaszeregowania.

Mechanizmy oporu. Psychologiczne aspekty wdrażania systemów HR

Wdrażanie systemów HR, nawet technologicznie zaawansowanych i projektowo dopracowanych, niemal zawsze uruchamia mechanizmy oporu organizacyjnego. Nie wynika to z braku kompetencji pracowników ani ze złej woli zespołów wdrożeniowych – ale z psychologicznie zakorzenionych reakcji na zakłócenie znanego porządku. Każda istotna zmiana w obszarze zarządzania ludźmi, zwłaszcza taka, która dotyka obszarów oceny, kontroli czy dostępności danych, rodzi napięcia nie tylko operacyjne, lecz także tożsamościowe.

REKLAMA

Od którego roku życia dzieci mogą legalnie pracować w Czechach? Polskie prawo jest bardziej restrykcyjne

Czechy zezwoliły na pracę młodszych dzieci. Wykonują ją za minimalną płacę obowiązującą dorosłych pracowników. Od którego roku życia dzieci mogą legalnie pracować w Czechach? Polskie prawo jest bardziej restrykcyjne.

Dofinansowanie dla pracodawców 2025: Nawet 13 394 zł na kształcenie młodocianego pracownika – budżet 470 mln zł

Dofinansowanie dla pracodawców zatrudniających młodocianych pracowników. Chodzi o koszty kształcenia młodocianego pracownika. W 2025 r. budżet wynosi prawie 470 mln zł. Kim jest pracownik młodociany? Jakie dofinansowanie i za co można uzyskać? Jakie warunki muszą zostać spełnione, by uzyskać dofinansowanie? Kto przyznaje dofinansowanie?

REKLAMA