REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%, w zależności od kategorii zaszeregowania [TABELA]

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
podwyżki wynagrodzeń, pracownik samorządowy, tabela
Podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%, w zależności od kategorii zaszeregowania [TABELA]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio sporo mówi się o 5,5% waloryzacji emerytur, rent czy dodatków wypłacanych z ZUS czy KRUS. Teraz warto omówić zasady podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki o 5%. Niestety projekt rozporządzenia określa w preferencyjny sposób tylko pewną grupę pracowników, która może liczyć na znaczne dodatkowe zasilenie konta, nie dotyczy to wszystkich pracowników sfery budżetowej. Przykładowo wójt może liczyć na kwotę 14 960 zł, tj. 5,20% podwyżki. Prezydent m. st. Warszawy po podwyżce ma zarabiać aż 16 187, 36 zł.

rozwiń >

Szykują się istotne zmiany w wynagrodzeniu pracowników samorządowych. Chodzi o podwyżki wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej nawet o 5% a nawet 16,65%. Niestety projekt zakłada w zakresie podmiotowym swojej regulacji dość wąską grupę uprawnionych. Pozytywną wiadomością jest jednak to, że będzie można otrzymywać wynagrodzenie nawet w kwocie 21 043,57 zł. Jest to jednak wartość maksymalna, bo stanowi ona 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Analizujemy szczegółowe założenia i powody podjęcia takiej decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto to jest pracownikiem samorządowym? Jakie regulacje prawne?

Pracownikiem samorządowym jest osoba, która jest zatrudniona w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1135, dalej jako: ustawa). Oczywiście, jeżeli pewne kategorie spraw pracowniczych nie są uregulowane w ww. ustawie musimy pamiętać, że stosuje się przepisy Kodeksu Pracy. Wynika to z tego, że jak określa sam KP w przepisie art. 5: Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Tak czy inaczej, ustawa dotyczy tylko i wyłącznie pracowników samorządowych zatrudnionych w:

  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Nie każdy może zostać pracownikiem samorządowym. Trzeba spełnić sztywno określone kryteria ustawowe a często też wygrać konkurs. Pracownikiem samorządowym może zostać osoba, która jest obywatelem polskim (co do zasady, bo są pewne wyjątki), ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Istotne jest też to, że pracowników samorządowych zatrudnia się w oparciu o pewne podstawy umowne. Oczywiście najbardziej popularną formą zatrudnienia pracowników samorządowych jest umowa o pracę, ale występuje też bardzo często powołanie czy wybór. Dla zapowiadanych podwyżek właśnie te podstawy mają znaczenie.

Czy pracownik samorządowy zalicza się do budżetówki?

Tak, pracownik samorządowy zalicza się do budżetówki, wręcz jest to jedna z bardziej licznych grup pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej. Można nawet stwierdzić, że pracownicy urzędów samorządowych ale też i państwowych stanowią najliczniejszą grupę pracowników, których wynagrodzenia są finansowane z budżetu państwa.

REKLAMA

Czy pracownicy samorządowi też dostaną podwyżki?

Tak, prawdopodobnie w 2025 r. pracownicy samorządowi też dostaną podwyżki, ale niestety nie wszyscy, o czym niżej. Po co te zmiany? Jak podkreśla projektodawca w ocenie skutków nowych projektowanych przepisów: "Podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne. Mimo samodzielnego kształtowania wynagrodzeń w regulaminach wynagradzania przez pracodawców samorządowych, pracownicy samorządowi zgłaszają potrzebę poprawienia ich sytuacji płacowej, podwyższenia kwot we wszystkich kategoriach zaszeregowania, bowiem obowiązujące stawki są mało atrakcyjne dla pracowników poszukujących pracy i nie są konkurencyjne w porównaniu z innymi jednostkami spoza sfery samorządowej, co jest podkreślane przez stronę samorządową reprezentowaną w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w wynagrodzeniu pracowników samorządowych 2025

Dotarliśmy do informacji z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów w zakresie podwyżek w budżetówce. Wynika z nich, że opracowano założenia projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (numer projektu: RD172, dalej jako: założenia). Dlaczego rząd decyduje się na takie zmiany? Odpowiedź nie jest trudna. Nie ma wielu chętnych do pracy w tej kategorii zawodowej, szanse rozwoju pracowników samorządowych są, ale do pewnego momentu, a wynagrodzenia są mało atrakcyjne. Musi dojść do podwyżki ze względu na zwiększenie tzw. konkurencyjności w tej branży. Sektor publiczny ma bowiem w tym zakresie nie lada problemy. Chodzi o przyciągnięcie do zawodu zdolnych osób, z dobrymi kwalifikacjami i gotowych na ciężką pracę. W szczególności potrzebni są kierownicy. To właśnie po podwyżkach on mogliby zarabiać maksymalnie 21 043,57 zł czyli 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Aktualne realia wynagrodzeń, ogólnie w sferze budżetowej nie przystają do aktualnych realiów kosztów utrzymania i godnego życia. W konsekwencji z założeń wnioskujemy, że chodzi o wzrost maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, powołania oraz umowy o pracę. Oczywiście ze względu na wzrost wynagrodzenia minimalnego w dniu 1 stycznia 2025 r. do kwoty 4666 zł, siłą rzeczy musi się to przełożyć na podwyższenie dolnych widełek wynagrodzenia w jednostkach samorządowych.

Dla kogo podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%?

Wysokość podwyżki jest kształtowane w zależności od kategorii zaszeregowania i podstawy zatrudnienia. W tzw. samorządzie ma miejsce zatrudnione podstawie wyboru i powołania. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru:

  • w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,
  • w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,
  • w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
  • w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi,
  • w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy;

oraz pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie powołania:

  • zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy,
  • skarbnik powiatu, skarbnik województwa;
Ważne

Z założeń wynika, że ustawa budżetowa na 2025 r. zakłada podwyższenie o 5% kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, co jest równoznaczne ze wzrostem limitu maksymalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie wyboru. Chodzi o grupy określone w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia. Jednak pamiętajmy, to są póki co założenia.

Ile zarabia Prezydent Warszawy?

Na chwilę obecną podstawowe wynagrodzenie Prezydenta m. st. Warszawy, bez dodatków, wynosi 15 416,54 zł. Po zmianie ma być podwyższone do kwoty: 16 187,36 zł to jest o 5% więcej.

Stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw w 2025 [tabela]

Przedstawiamy jak aktualnie wyglądają i jakie są planowane podwyżki na dla osób zajmujących stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw.

Stanowisko

Aktualnie obowiązujący

maksymalny poziom

wynagrodzenia

zasadniczego

i dodatku funkcyjnego

Maksymalny poziom

wynagrodzenia

zasadniczego

i dodatku funkcyjnego

przyjęty w projekcie

%

wzrostu

Prezydent m.st. Warszawy

15 416,54

16 187,36

5%

Prezydent miasta (miasta

na prawach powiatu):

1) powyżej 300 tys. mieszkańców,

2) do 300 tys. mieszkańców

1) 14 870

2)14 220

1) 15 610

2) 14 960

1) 4,98%

2) 5,20%

Wójt, burmistrz w gminie:

1) powyżej 100 tys. mieszkańców,

2) powyżej 15 tys. do 100 tys.

mieszkańców,

3) do 15 tys. mieszkańców

1) 14 220

2) 13 880

3) 13 400

1) 14 960

2) 14 600

3) 14 070

1) 5,20%

2) 5,19%

3) 5%

Starosta w powiecie:

1) powyżej 120 tys. mieszkańców,

2) powyżej 60 tys. do 120 tys.

mieszkańców,

3) do 60 tys. mieszkańców

1) 14 220

2) 13 880

3) 13 400

1) 14 960

2) 14 600

3) 14 070

1) 5,20%

2) 5,19%

3) 5%

Marszałek województwa

w województwie:

1) powyżej 2 mln mieszkańców,

2) do 2 mln mieszkańców

1) 15 416,54

2) 14 850

1) 16 180

2) 15 610

1) 4,95%

2) 4,98%

Maksymalnie 21 043,57 zł czyli 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

Powyższe kwoty zostały ustalone tak, by łącznie z dodatkiem specjalnym nie przekroczyły wysokości 21 043,57 zł, to jest 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. W myśl ustawy budżetowej na 2025 r. ustalono kwotę bazową dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 1878,89 zł.

Kiedy podwyżka wynagrodzeń dla pracowników samorządowych?

Według aktualnych założeń projektu rozporządzenia nowe regulacje zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia, ale zastrzeżono, że nowe stawki wynagrodzeń będą obowiązywać z mocą od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA