REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%, w zależności od kategorii zaszeregowania [TABELA]

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
podwyżki wynagrodzeń, pracownik samorządowy, tabela
Podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%, w zależności od kategorii zaszeregowania [TABELA]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio sporo mówi się o 5,5% waloryzacji emerytur, rent czy dodatków wypłacanych z ZUS czy KRUS. Teraz warto omówić zasady podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki o 5%. Niestety projekt rozporządzenia określa w preferencyjny sposób tylko pewną grupę pracowników, która może liczyć na znaczne dodatkowe zasilenie konta, nie dotyczy to wszystkich pracowników sfery budżetowej. Przykładowo wójt może liczyć na kwotę 14 960 zł, tj. 5,20% podwyżki. Prezydent m. st. Warszawy po podwyżce ma zarabiać aż 16 187, 36 zł.

rozwiń >

Szykują się istotne zmiany w wynagrodzeniu pracowników samorządowych. Chodzi o podwyżki wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej nawet o 5% a nawet 16,65%. Niestety projekt zakłada w zakresie podmiotowym swojej regulacji dość wąską grupę uprawnionych. Pozytywną wiadomością jest jednak to, że będzie można otrzymywać wynagrodzenie nawet w kwocie 21 043,57 zł. Jest to jednak wartość maksymalna, bo stanowi ona 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Analizujemy szczegółowe założenia i powody podjęcia takiej decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto to jest pracownikiem samorządowym? Jakie regulacje prawne?

Pracownikiem samorządowym jest osoba, która jest zatrudniona w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1135, dalej jako: ustawa). Oczywiście, jeżeli pewne kategorie spraw pracowniczych nie są uregulowane w ww. ustawie musimy pamiętać, że stosuje się przepisy Kodeksu Pracy. Wynika to z tego, że jak określa sam KP w przepisie art. 5: Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Tak czy inaczej, ustawa dotyczy tylko i wyłącznie pracowników samorządowych zatrudnionych w:

  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Nie każdy może zostać pracownikiem samorządowym. Trzeba spełnić sztywno określone kryteria ustawowe a często też wygrać konkurs. Pracownikiem samorządowym może zostać osoba, która jest obywatelem polskim (co do zasady, bo są pewne wyjątki), ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Istotne jest też to, że pracowników samorządowych zatrudnia się w oparciu o pewne podstawy umowne. Oczywiście najbardziej popularną formą zatrudnienia pracowników samorządowych jest umowa o pracę, ale występuje też bardzo często powołanie czy wybór. Dla zapowiadanych podwyżek właśnie te podstawy mają znaczenie.

Czy pracownik samorządowy zalicza się do budżetówki?

Tak, pracownik samorządowy zalicza się do budżetówki, wręcz jest to jedna z bardziej licznych grup pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej. Można nawet stwierdzić, że pracownicy urzędów samorządowych ale też i państwowych stanowią najliczniejszą grupę pracowników, których wynagrodzenia są finansowane z budżetu państwa.

REKLAMA

Czy pracownicy samorządowi też dostaną podwyżki?

Tak, prawdopodobnie w 2025 r. pracownicy samorządowi też dostaną podwyżki, ale niestety nie wszyscy, o czym niżej. Po co te zmiany? Jak podkreśla projektodawca w ocenie skutków nowych projektowanych przepisów: "Podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne. Mimo samodzielnego kształtowania wynagrodzeń w regulaminach wynagradzania przez pracodawców samorządowych, pracownicy samorządowi zgłaszają potrzebę poprawienia ich sytuacji płacowej, podwyższenia kwot we wszystkich kategoriach zaszeregowania, bowiem obowiązujące stawki są mało atrakcyjne dla pracowników poszukujących pracy i nie są konkurencyjne w porównaniu z innymi jednostkami spoza sfery samorządowej, co jest podkreślane przez stronę samorządową reprezentowaną w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w wynagrodzeniu pracowników samorządowych 2025

Dotarliśmy do informacji z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów w zakresie podwyżek w budżetówce. Wynika z nich, że opracowano założenia projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (numer projektu: RD172, dalej jako: założenia). Dlaczego rząd decyduje się na takie zmiany? Odpowiedź nie jest trudna. Nie ma wielu chętnych do pracy w tej kategorii zawodowej, szanse rozwoju pracowników samorządowych są, ale do pewnego momentu, a wynagrodzenia są mało atrakcyjne. Musi dojść do podwyżki ze względu na zwiększenie tzw. konkurencyjności w tej branży. Sektor publiczny ma bowiem w tym zakresie nie lada problemy. Chodzi o przyciągnięcie do zawodu zdolnych osób, z dobrymi kwalifikacjami i gotowych na ciężką pracę. W szczególności potrzebni są kierownicy. To właśnie po podwyżkach on mogliby zarabiać maksymalnie 21 043,57 zł czyli 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Aktualne realia wynagrodzeń, ogólnie w sferze budżetowej nie przystają do aktualnych realiów kosztów utrzymania i godnego życia. W konsekwencji z założeń wnioskujemy, że chodzi o wzrost maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, powołania oraz umowy o pracę. Oczywiście ze względu na wzrost wynagrodzenia minimalnego w dniu 1 stycznia 2025 r. do kwoty 4666 zł, siłą rzeczy musi się to przełożyć na podwyższenie dolnych widełek wynagrodzenia w jednostkach samorządowych.

Dla kogo podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%?

Wysokość podwyżki jest kształtowane w zależności od kategorii zaszeregowania i podstawy zatrudnienia. W tzw. samorządzie ma miejsce zatrudnione podstawie wyboru i powołania. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru:

  • w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,
  • w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,
  • w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
  • w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi,
  • w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy;

oraz pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie powołania:

  • zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy,
  • skarbnik powiatu, skarbnik województwa;
Ważne

Z założeń wynika, że ustawa budżetowa na 2025 r. zakłada podwyższenie o 5% kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, co jest równoznaczne ze wzrostem limitu maksymalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie wyboru. Chodzi o grupy określone w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia. Jednak pamiętajmy, to są póki co założenia.

Ile zarabia Prezydent Warszawy?

Na chwilę obecną podstawowe wynagrodzenie Prezydenta m. st. Warszawy, bez dodatków, wynosi 15 416,54 zł. Po zmianie ma być podwyższone do kwoty: 16 187,36 zł to jest o 5% więcej.

Stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw w 2025 [tabela]

Przedstawiamy jak aktualnie wyglądają i jakie są planowane podwyżki na dla osób zajmujących stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw.

Stanowisko

Aktualnie obowiązujący

maksymalny poziom

wynagrodzenia

zasadniczego

i dodatku funkcyjnego

Maksymalny poziom

wynagrodzenia

zasadniczego

i dodatku funkcyjnego

przyjęty w projekcie

%

wzrostu

Prezydent m.st. Warszawy

15 416,54

16 187,36

5%

Prezydent miasta (miasta

na prawach powiatu):

1) powyżej 300 tys. mieszkańców,

2) do 300 tys. mieszkańców

1) 14 870

2)14 220

1) 15 610

2) 14 960

1) 4,98%

2) 5,20%

Wójt, burmistrz w gminie:

1) powyżej 100 tys. mieszkańców,

2) powyżej 15 tys. do 100 tys.

mieszkańców,

3) do 15 tys. mieszkańców

1) 14 220

2) 13 880

3) 13 400

1) 14 960

2) 14 600

3) 14 070

1) 5,20%

2) 5,19%

3) 5%

Starosta w powiecie:

1) powyżej 120 tys. mieszkańców,

2) powyżej 60 tys. do 120 tys.

mieszkańców,

3) do 60 tys. mieszkańców

1) 14 220

2) 13 880

3) 13 400

1) 14 960

2) 14 600

3) 14 070

1) 5,20%

2) 5,19%

3) 5%

Marszałek województwa

w województwie:

1) powyżej 2 mln mieszkańców,

2) do 2 mln mieszkańców

1) 15 416,54

2) 14 850

1) 16 180

2) 15 610

1) 4,95%

2) 4,98%

Maksymalnie 21 043,57 zł czyli 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

Powyższe kwoty zostały ustalone tak, by łącznie z dodatkiem specjalnym nie przekroczyły wysokości 21 043,57 zł, to jest 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. W myśl ustawy budżetowej na 2025 r. ustalono kwotę bazową dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 1878,89 zł.

Kiedy podwyżka wynagrodzeń dla pracowników samorządowych?

Według aktualnych założeń projektu rozporządzenia nowe regulacje zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia, ale zastrzeżono, że nowe stawki wynagrodzeń będą obowiązywać z mocą od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop. Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa. Czy to bat na korporacje?

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA