REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%, w zależności od kategorii zaszeregowania [TABELA]

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
podwyżki wynagrodzeń, pracownik samorządowy, tabela
Podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%, w zależności od kategorii zaszeregowania [TABELA]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio sporo mówi się o 5,5% waloryzacji emerytur, rent czy dodatków wypłacanych z ZUS czy KRUS. Teraz warto omówić zasady podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki o 5%. Niestety projekt rozporządzenia określa w preferencyjny sposób tylko pewną grupę pracowników, która może liczyć na znaczne dodatkowe zasilenie konta, nie dotyczy to wszystkich pracowników sfery budżetowej. Przykładowo wójt może liczyć na kwotę 14 960 zł, tj. 5,20% podwyżki. Prezydent m. st. Warszawy po podwyżce ma zarabiać aż 16 187, 36 zł.

rozwiń >

Szykują się istotne zmiany w wynagrodzeniu pracowników samorządowych. Chodzi o podwyżki wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej nawet o 5% a nawet 16,65%. Niestety projekt zakłada w zakresie podmiotowym swojej regulacji dość wąską grupę uprawnionych. Pozytywną wiadomością jest jednak to, że będzie można otrzymywać wynagrodzenie nawet w kwocie 21 043,57 zł. Jest to jednak wartość maksymalna, bo stanowi ona 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Analizujemy szczegółowe założenia i powody podjęcia takiej decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto to jest pracownikiem samorządowym? Jakie regulacje prawne?

Pracownikiem samorządowym jest osoba, która jest zatrudniona w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1135, dalej jako: ustawa). Oczywiście, jeżeli pewne kategorie spraw pracowniczych nie są uregulowane w ww. ustawie musimy pamiętać, że stosuje się przepisy Kodeksu Pracy. Wynika to z tego, że jak określa sam KP w przepisie art. 5: Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Tak czy inaczej, ustawa dotyczy tylko i wyłącznie pracowników samorządowych zatrudnionych w:

  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Nie każdy może zostać pracownikiem samorządowym. Trzeba spełnić sztywno określone kryteria ustawowe a często też wygrać konkurs. Pracownikiem samorządowym może zostać osoba, która jest obywatelem polskim (co do zasady, bo są pewne wyjątki), ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych; posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku. Istotne jest też to, że pracowników samorządowych zatrudnia się w oparciu o pewne podstawy umowne. Oczywiście najbardziej popularną formą zatrudnienia pracowników samorządowych jest umowa o pracę, ale występuje też bardzo często powołanie czy wybór. Dla zapowiadanych podwyżek właśnie te podstawy mają znaczenie.

Czy pracownik samorządowy zalicza się do budżetówki?

Tak, pracownik samorządowy zalicza się do budżetówki, wręcz jest to jedna z bardziej licznych grup pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej. Można nawet stwierdzić, że pracownicy urzędów samorządowych ale też i państwowych stanowią najliczniejszą grupę pracowników, których wynagrodzenia są finansowane z budżetu państwa.

REKLAMA

Czy pracownicy samorządowi też dostaną podwyżki?

Tak, prawdopodobnie w 2025 r. pracownicy samorządowi też dostaną podwyżki, ale niestety nie wszyscy, o czym niżej. Po co te zmiany? Jak podkreśla projektodawca w ocenie skutków nowych projektowanych przepisów: "Podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne. Mimo samodzielnego kształtowania wynagrodzeń w regulaminach wynagradzania przez pracodawców samorządowych, pracownicy samorządowi zgłaszają potrzebę poprawienia ich sytuacji płacowej, podwyższenia kwot we wszystkich kategoriach zaszeregowania, bowiem obowiązujące stawki są mało atrakcyjne dla pracowników poszukujących pracy i nie są konkurencyjne w porównaniu z innymi jednostkami spoza sfery samorządowej, co jest podkreślane przez stronę samorządową reprezentowaną w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w wynagrodzeniu pracowników samorządowych 2025

Dotarliśmy do informacji z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów w zakresie podwyżek w budżetówce. Wynika z nich, że opracowano założenia projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (numer projektu: RD172, dalej jako: założenia). Dlaczego rząd decyduje się na takie zmiany? Odpowiedź nie jest trudna. Nie ma wielu chętnych do pracy w tej kategorii zawodowej, szanse rozwoju pracowników samorządowych są, ale do pewnego momentu, a wynagrodzenia są mało atrakcyjne. Musi dojść do podwyżki ze względu na zwiększenie tzw. konkurencyjności w tej branży. Sektor publiczny ma bowiem w tym zakresie nie lada problemy. Chodzi o przyciągnięcie do zawodu zdolnych osób, z dobrymi kwalifikacjami i gotowych na ciężką pracę. W szczególności potrzebni są kierownicy. To właśnie po podwyżkach on mogliby zarabiać maksymalnie 21 043,57 zł czyli 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Aktualne realia wynagrodzeń, ogólnie w sferze budżetowej nie przystają do aktualnych realiów kosztów utrzymania i godnego życia. W konsekwencji z założeń wnioskujemy, że chodzi o wzrost maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, powołania oraz umowy o pracę. Oczywiście ze względu na wzrost wynagrodzenia minimalnego w dniu 1 stycznia 2025 r. do kwoty 4666 zł, siłą rzeczy musi się to przełożyć na podwyższenie dolnych widełek wynagrodzenia w jednostkach samorządowych.

Dla kogo podwyżki wynagrodzeń pracowników budżetówki od 5% do 16,65%?

Wysokość podwyżki jest kształtowane w zależności od kategorii zaszeregowania i podstawy zatrudnienia. W tzw. samorządzie ma miejsce zatrudnione podstawie wyboru i powołania. Pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru:

  • w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa – jeżeli statut województwa tak stanowi,
  • w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu – jeżeli statut powiatu tak stanowi,
  • w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),
  • w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu – jeżeli statut związku tak stanowi,
  • w urzędzie m.st. Warszawy: burmistrz dzielnicy m.st. Warszawy, zastępca burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy i pozostali członkowie zarządu dzielnicy m.st. Warszawy;

oraz pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie powołania:

  • zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy,
  • skarbnik powiatu, skarbnik województwa;
Ważne

Z założeń wynika, że ustawa budżetowa na 2025 r. zakłada podwyższenie o 5% kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, co jest równoznaczne ze wzrostem limitu maksymalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie wyboru. Chodzi o grupy określone w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia. Jednak pamiętajmy, to są póki co założenia.

Ile zarabia Prezydent Warszawy?

Na chwilę obecną podstawowe wynagrodzenie Prezydenta m. st. Warszawy, bez dodatków, wynosi 15 416,54 zł. Po zmianie ma być podwyższone do kwoty: 16 187,36 zł to jest o 5% więcej.

Stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw w 2025 [tabela]

Przedstawiamy jak aktualnie wyglądają i jakie są planowane podwyżki na dla osób zajmujących stanowiska wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i marszałków województw.

Stanowisko

Aktualnie obowiązujący

maksymalny poziom

wynagrodzenia

zasadniczego

i dodatku funkcyjnego

Maksymalny poziom

wynagrodzenia

zasadniczego

i dodatku funkcyjnego

przyjęty w projekcie

%

wzrostu

Prezydent m.st. Warszawy

15 416,54

16 187,36

5%

Prezydent miasta (miasta

na prawach powiatu):

1) powyżej 300 tys. mieszkańców,

2) do 300 tys. mieszkańców

1) 14 870

2)14 220

1) 15 610

2) 14 960

1) 4,98%

2) 5,20%

Wójt, burmistrz w gminie:

1) powyżej 100 tys. mieszkańców,

2) powyżej 15 tys. do 100 tys.

mieszkańców,

3) do 15 tys. mieszkańców

1) 14 220

2) 13 880

3) 13 400

1) 14 960

2) 14 600

3) 14 070

1) 5,20%

2) 5,19%

3) 5%

Starosta w powiecie:

1) powyżej 120 tys. mieszkańców,

2) powyżej 60 tys. do 120 tys.

mieszkańców,

3) do 60 tys. mieszkańców

1) 14 220

2) 13 880

3) 13 400

1) 14 960

2) 14 600

3) 14 070

1) 5,20%

2) 5,19%

3) 5%

Marszałek województwa

w województwie:

1) powyżej 2 mln mieszkańców,

2) do 2 mln mieszkańców

1) 15 416,54

2) 14 850

1) 16 180

2) 15 610

1) 4,95%

2) 4,98%

Maksymalnie 21 043,57 zł czyli 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe

Powyższe kwoty zostały ustalone tak, by łącznie z dodatkiem specjalnym nie przekroczyły wysokości 21 043,57 zł, to jest 11,2-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. W myśl ustawy budżetowej na 2025 r. ustalono kwotę bazową dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 1878,89 zł.

Kiedy podwyżka wynagrodzeń dla pracowników samorządowych?

Według aktualnych założeń projektu rozporządzenia nowe regulacje zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia, ale zastrzeżono, że nowe stawki wynagrodzeń będą obowiązywać z mocą od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

REKLAMA

Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r.? ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił harmonogram grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku. O co chodzi?

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA