Kategorie

Obowiązki pracodawcy, Fundusz świadczeń socjalnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2019 r. zwiększył się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ile wynoszą odpisy - podstawowy i dobrowolny - na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2019 roku?
Z końcem roku 2015 pracodawca musi dokonać ostatecznej korekty środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Na początku 2016 r. ma obowiązek zdecydować o ewentualnej rezygnacji z działalności socjalnej.
Pracodawcy, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, decyzję w sprawie nieutworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego mogą podjąć i ogłosić jedynie do 31 stycznia danego roku. Decyzja taka jest wiążąca jedynie na dany rok kalendarzowy.
Pracodawca, który w danym roku utworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, do 31 grudnia tego roku musi dokonać korekty odpisu na podstawie rzeczywistej przeciętnej liczby pracowników zatrudnionych na umowy o pracę. W liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniać chałupników i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, bez względu na długość trwania tych umów.
Ostatnio coraz głośniej jest o nowych pomysłach na nowelizacje przepisów dotyczących prawa pracy. Choć większość z nich jest wciąż w fazie projektów, wiele ma szansę na wejście w życie z początkiem 2013 r. Nowe regulacje dotyczące urlopów wychowawczych, limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich czy kwestia finansowania bonów towarowych z zfśs to tylko niektóre zmiany, jakie mają wejść w życie na początku 2013 r.
Nowe regulacje dotyczące urlopów wychowawczych, limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich czy kwestia finansowania bonów towarowych z zfśs to tylko niektóre zmiany, jakie mają wejść w życie na początku 2013 r.
Przepisy nie wymagają, aby wkład finansowy poszczególnych pracodawców we wspólną działalność socjalną był identyczny. Dlatego często jest ona realizowana przez pracodawców o różnym potencjale finansowym.
Były pracownik ma prawo do dopłaty do wczasów zarówno dla siebie, jak i dla dziecka w wysokości określonej w regulaminie zfśs. Dofinansowanie do wypoczynku dziecka do 18. roku życia jest zwolnione z podatku w pełnej wysokości. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy jest to dziecko własne czy zostało przyjęte na wychowanie. Dopłata do wypoczynku byłego pracownika (emeryta) jest zwolniona z opodatkowania do rocznej kwoty 2280 zł. Od nadwyżki ponad ustalony limit w przypadku emeryta należy zapłacić 10% podatek zryczałtowany.
Od 2012 r. tworzymy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed dokonaniem spłaty pierwszej raty odpisu na fundusz wynosił 32 osoby (wszystkie zatrudnione na pełny etat). Od maja stan zatrudnienia ulegał zmianom – w czerwcu zwolniliśmy 3 pracowników dyscyplinarnie, a w sierpniu 4 osobom zakończyły się terminowe umowy o pracę i wbrew wcześniejszym założeniom nie przedłużyliśmy z nimi współpracy. Ponadto w lipcu zatrudniliśmy jednego pracownika młodocianego (I rok nauki), a w sierpniu jedną osobę na 3/5 etatu i jedną na 1/2 etatu. Nie planujemy zmian w zatrudnieniu do końca roku. Czy w związku ze zmianą stanu zatrudnienia możemy obniżyć odpis na ZFŚS?
Jesteśmy biurem rachunkowym. Od czerwca br. prowadzimy sprawy księgowo-kadrowe firmy, która tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średniomiesięczne zatrudnienie w tej firmie w 2012 r. zaplanowano na poziomie 25 etatów, tj. 20 pracowników zatrudnionych na pełny etat w normalnych warunkach, 2 pracowników zatrudnionych na 1/2 etatu w normalnych warunkach, 2 pracowników młodocianych (po jednym w każdym roku nauki) i 2 etaty dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach. Pierwsza rata została przekazana 31 maja br. Ile wyniesie i jak ustalić wysokość drugiej raty odpisu podstawowego na zfśs?
Nasz były pracownik, który w 2011 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz byłego pracownika (emeryta) w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy ta osoba ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez nią przychód podlega opodatkowaniu?
Tworzymy zfśs. W ramach integracji chcemy wynająć salę kinową i zaprosić wszystkich pracowników na maraton filmowy. Czy ze środków funduszu możemy sfinansować bilety do kina dla wszystkich uprawnionych, bez stosowania kryterium socjalnego?
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.
Zmarł jeden z naszych pracowników. Ponieważ nie miał żadnej rodziny, organizacją pochówku zajmuje się jego sąsiad. Osoba ta zwróciła się do nas z prośbą o udzielenie pomocy finansowej na ten cel. Czy taką pomoc możemy zrealizować ze środków zfśs?
Na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie obowiązują regulacje, wskazujące na kategorie pracodawców wypłacających świadczenie urlopowe obowiązkowo. Świadczenie urlopowe ma zatem tylko i wyłącznie charakter uznaniowy. Tak więc pracodawcy, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ani wypłacania świadczenia urlopowego.
Dla niektórych pracodawców, zobowiązanych do tworzenia ZFŚS i znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, koszty związane z funkcjonowaniem funduszu mogą okazać się zbyt dużym obciążeniem finansowym. Dlatego, poszukując oszczędności, pracodawcy mogą m.in. podjąć decyzję o rezygnacji z funduszu nawet w trakcie roku.
Świadczenie urlopowe jest wypłacane raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie należy się z mocy prawa i nie jest uzależnione np. od stażu pracy.
Odpis podstawowy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest naliczany raz na cały rok. 31 maja 2012 r. mija termin na przekazanie pierwszej raty odpisu na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Do 31 maja 2012 r. pracodawca musi obliczyć i przekazać na specjalne konto pierwszą ratę odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Opóźnienie w jej przekazaniu naraża pracodawcę na karę grzywny w wysokości do 5000 zł.
Z funduszu świadczeń socjalnych nie można finansować wydatków, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy, planując wydatki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, popełniają wiele błędów, m.in. finansując z funduszu świadczenia, które nie mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej. Takie wydatkowanie środków może skutkować nałożeniem grzywny w wysokości do 5000 zł.
Pracodawcy, którzy z okazji Dnia Kobiet przekażą pracownicom upominek, choćby symboliczny, powinni liczyć się z koniecznością jego opodatkowania i oskładkowania. Obowiązek ten zależy jednak od rodzaju podarunku oraz źródła jego finansowania.
Ulgowe świadczenia i usługi finansowane ze środków przeznaczonych na działalność socjalną przyznawane i wypłacane w sposób niezgodny z przepisami ustawy o zfśs, tj. bez uwzględniania sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, nie mogą być wyłączone z podstawy wymiaru składek ZUS.
Rezygnujemy z dalszego tworzenia zfśs na rzecz funduszu socjalno-bytowego. Czy środki finansowe zgromadzone na koncie zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy?
Do 2011 r. włącznie pracodawcy corocznie ustalali wysokość odpisu za zfśs na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego w lutym danego roku za rok poprzedni w obwieszczeniu Prezesa GUS. W 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości odpisu na fundusz jest ta sama kwota, która obowiązywała w 2011 r., tj. 2917,14 zł, ale od 1 stycznia br. podstawa ta została określona wprost w ustawie o zfśs.
Przełom roku wiąże się m.in. z obowiązkiem sporządzenia przez pracodawców informacji lub deklaracji podatkowych dla pracowników. Jest to także czas, aby dokonać analizy przyszłych kosztów wynikających z określonego stanu zatrudnienia.
Wartość paczek okolicznościowych dla dzieci jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli są one przekazywane pracownikom ze względu na posiadanie dzieci.
Jesteśmy pracodawcą prywatnym. W 2011 r. zaplanowaliśmy średniomiesięczne zatrudnienie na poziomie 25 etatów. 31 maja br. na rachunek zfśs dokonaliśmy wpłaty 100% naliczonych odpisów. Z jednym z pracowników etatowych zatrudnionym w normalnych warunkach 30 czerwca br. rozwiązaliśmy umowę o pracę. Ponadto jedna z naszych pracownic zatrudniona na 1/2 etatu korzystała w tym roku z urlopu macierzyńskiego, a potem z urlopu wychowawczego. Ze względu na spadające obroty spółki, 31 sierpnia rozwiązaliśmy umowy z pracownikami młodocianymi. Ponadto w trakcie roku zatrudniliśmy kilku zleceniobiorców. Do kiedy i w jaki sposób powinniśmy dokonać ostatecznej korekty środków przekazanych na fundusz?
Limit zwolnienia podatkowego wynoszący 380 zł na rok kalendarzowy dotyczy zarówno świadczeń wypłacanych z zfśs, jak i z funduszu związków zawodowych. W obu przypadkach obowiązuje ww. limit, niezależnie od liczby podmiotów, z których pracownik otrzymał dane świadczenia.
Pracodawcy nieobjęci ustawowym obowiązkiem tworzenia funduszu, tj. zatrudniający na dzień 1 stycznia mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają też obowiązku utworzenia odrębnego rachunku bankowego dla środków zfśs i nie muszą przekazywać na niego odpisów i zwiększeń.
Podstawę naliczania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych stanowi przeciętna planowana w danym roku kalendarzowym liczba osób zatrudnionych w zakładzie pracy, skorygowana w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby osób zatrudnionych w zakładzie.
Do 30 września pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać drugą ratę odpisu na fundusz.
Tworzymy w zakładzie pracy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed pierwszą ratą odpisu na fundusz wynosił 73 osoby (etaty), jednak z różnych przyczyn zmalał do 50 osób (etatów) i nie planujemy w tym roku jego zwiększenia. Biorąc pod uwagę daty zwolnień, średnioroczny stan zatrudnienia będzie wynosił 56 pracowników (etatów), jeśli nie nastąpią dalsze zmiany. Czy dokonując drugiej wpłaty możemy zredukować kwotę odpisu na zfśs, czy musimy poczekać z korektą do końca roku?
Jednym ze świadczeń wypłacanych przez pracodawcę w ramach dofinansowania do wypoczynku są tzw. „wczasy pod gruszą”. Pracownik, który je otrzymał, nie musi przedstawiać pracodawcy dokumentów potwierdzających wysokość wydatków poniesionych na wypoczynek.
Jedna z naszych pracownic wróciła do pracy po urlopie macierzyńskim 20 lutego 2011 r., a od 14 czerwca br. przebywa na urlopie wychowawczym. Urlop – na wniosek pracownicy – został jej przyznany do 10 lipca 2012 r. Jak liczyć okres, przez który jesteśmy zwolnieni z opłacania za nią składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych? Czy zwolnione z tych składek będą również przychody, które ta pracownica będzie osiągać z tytułu umowy zlecenia zawartej na 3 miesiące i wykonywanej dla nas podczas urlopu wychowawczego?
Jeden z naszych pracowników jest u nas zatrudniony na podstawie dwóch umów o pracę na 1/2 etatu. Ostatnio zwrócił się do nas o dofinansowanie do wypoczynku z zfśs z każdej z tych umów. Czy pracownik ma prawo do świadczeń w podwójnej wysokości?
Jestem zatrudniona w dwóch zakładach pracy. Czy w moim przypadku kwotą wolną od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika – w związku z finansowaniem działalności socjalnej – rzeczowych świadczeń w łącznej kwocie 380 zł. Czy też kwota tych zwolnień dotyczy poszczególnych zakładów pracy?
Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych często przeznaczają część jego środków pieniężnych na sfinansowanie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej pracowników. Muszą jednak pamiętać, aby prawidłowo rozliczyć takie świadczenia.
Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę powoduje istotne konsekwencje prawne dla pracowników przejmowanego zakładu m.in. w zakresie zarządzania środkami zfśs.
Dzisiaj, 31 maja, mija termin przekazania przekazania pierwszej raty środków na rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Pierwsza rata musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego. Należy ją przekazać na wyodrębniony rachunek bankowy zfśs.
Z okazji Dnia Dziecka planujemy przyznać dzieciom pracowników bilety do kina i parku rozrywki. Będą to świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Czy te świadczenia powinny być przyznane z uwzględnieniem kryteriów socjalnych? Jak należy rozliczyć te świadczenia, jeżeli część pracowników w związku z przyznaniem biletów przekroczy limit 380 zł?
Do 31 maja pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) powinni przekazać pierwszą ratę środków na rachunek funduszu. Rata musi wynieść co najmniej 75 proc. równowartości odpisu podstawowego.
Jestem właścicielem spółki z o.o. Przeciętne zatrudnienie w spółce w 2011 r. wyniosło 24 pracowników, więc w rezultacie mam obowiązek przekazania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jak określić i ująć w księgach rachunkowych kwotę pierwszej raty na ZFŚS, jeśli naliczony odpis w 2011 r. wyniósł 23 550 zł.
Pracodawcy, którzy obowiązkowo utworzyli w 2011 r. zfśs, powinni przekazać do 31 maja br. na wyodrębniony rachunek funduszu co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego ustalonego na cały rok.
Prowadzę w zakładzie pracy księgowość. Jeden z pracowników przeszedł na rentę. Z funduszu socjalnego zakupiliśmy paczki dla dzieci pracowników. Dziecko tego pracownika również otrzymało paczkę o wartości 200 zł. Czy wartość tej paczki jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?
1 stycznia 2011 r. zatrudniałem 18 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy, a od 1 lutego 2011 r. dodatkowo zatrudniłem jeszcze 5 osób również w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy w tej sytuacji jestem zobowiązany do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?
Ustawodawca, liberalizując wymagania dotyczące żłobków, a także wprowadzając nowe formy opieki nad dziećmi, umożliwił pracodawcom dokonywanie nowych odpisów na fundusz i zwolnił z podatku tych, którzy utworzą przyzakładowy żłobek.
Pracownik zwrócił się do pracodawcy o dofinansowanie do wypoczynku z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na siebie i na dziecko. Spełnił kryterium dochodowe i przyznano mu te świadczenia. Jednocześnie realizowany jest też tytuł wykonawczy zajęcia wynagrodzenia za pracę i innych wierzytelności. Czy w tej sytuacji otrzymane przez niego świadczenia będą podlegały egzekucji komorniczej?
W tym roku świadczenie urlopowe wynosi 1093,93 zł. Przysługuje ono każdemu nauczycielowi, pod warunkiem jednak, że pozostaje on w danym roku szkolnym w stosunku pracy. Jeśli nauczyciel nie był zatrudniony przez cały rok, wówczas należne świadczenie ustala się proporcjonalnie do przepracowanego przez niego czasu pracy.
Dzisiaj, 4 kwietnia, wchodzi w życie nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zfśs). Ustawodawca umożliwił pracodawcom dokonywanie nowego zwiększenia odpisu na fundusz.